Z Orthop Unfall 2015; 153(04): 392-398
DOI: 10.1055/s-0035-1545953
Originalarbeit
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Verschleißtechnische Analysen und histologische Befunde bei Low-Carbon-Metall-Metall-Artikulationen des Hüftgelenks nach 11 bis 17 Jahren

Low-Carbon Metal-on-Metal Articulations for Hip Arthroplasties – Evaluation of Wear and Histology after 11 to 17 Years
G. Reinisch
1   Biomech. Forschungs-GmbH, Wien, Österreich
,
M. Huber
2   Pathologisch-bakteriologisches Institut, Otto-Wagner-Spital, Wien, Österreich
,
K. A. Zweymüller
3   Orthopädisches Krankenhaus Gersthof, emer. ärztlicher Direktor, Wien, Österreich
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 May 2015 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Verwendung von High-Carbon-(HC)-Legierungen wurde aufgrund der harten Karbide im Gefüge gegenüber Low Carbon (LC) lange Zeit favorisiert. Wir haben jedoch 1994 eine LC-Legierung gewählt, da wir uns vom homogeneren Gefüge eine weitere Reduktion des Abriebs erwarteten. Anhand einer Serie von Explantaten nach 11–17 Jahren soll nun die tatsächliche Abriebmenge festgestellt werden. Eventuell auftretende toxisch-allergische Gewebereaktionen sollen anhand pathologisch-histologischer Analysen festgestellt und diese in Korrelation zur Menge des gemessenen Abriebs gesetzt werden. Patienten und Methode: Ausgewertet wurden 10 Patienten mit LC-Metall-Metall-Hüftimplantaten nach durchschnittlich 13,9 Jahren. Indikation zur Revision waren Osteolysen, eine Pfannenlockerung ohne Dislokation, ein Spätinfekt sowie Schmerzen. Die Abriebbestimmung erfolgte nach ISO 14242-2 und mittels REM. In den Gewebeproben wurde die Menge der Metallpartikel sowie die Ausprägung der Lymphozyteninfiltration nach der Methode von Willert et al. bestimmt. Die Gewebeveränderungen zur Bestimmung einer möglichen Metallhypersensibilität wurden mittels histologischer Kriterien einer ALVAL (aseptische lymphozytäre vaskulitisassoziierte Läsion) nach der Methode von Campbell et al. untersucht und diese in Korrelation zur Menge des Abriebs sowie der Metallpartikel gesetzt. Ergebnisse: Die maximale lineare Verschleißrate liegt im Mittel bei 1,6 µm/Jahr. Gemessen wurden 0,32 mm³/Jahr, entsprechend einer jährlichen Metallabgabe von 2,7 mg. Korrosiver Angriff bzw. Korrosionsprodukte an den Kugelkonen wurden nicht gefunden. Histologisch fanden sich Metallabriebpartikel unterschiedlicher Graduierung in allen Fällen. In 4 Fällen wurden zusätzlich Korrosionsprodukte im Gewebe nachgewiesen. Die Höhe der ALVAL-Scores betrug 5–10, wobei weder ein Zusammenhang zum gemessenen Abrieb noch zur gefundenen Metallpartikelmenge festgestellt werden konnte. Schlussfolgerung: Die Abriebwerte der LC-Paarungen sind nach langjähriger Implantationszeit als sehr gering zu bezeichnen. Sie liegen unter den publizierten Werten für HC und würden aus technischer Sicht eine jahrzehntelange Funktionsdauer ermöglichen. Es sind jedoch die festgestellten toxisch-allergischen/hyperergischen Gewebereaktionen, die in den präsentierten Fällen die Liegezeit limitieren. Die allergischen Reaktionen – wie auch bei HC beschrieben – scheinen in keiner Relation zu den tatsächlichen Abriebwerten zu stehen, sind jedoch möglicherweise Ausdruck eines adaptiven immunologischen Prozesses.

Abstract

Background: High-carbon (HC) alloys for hip arthroplasties were preferred to low-carbon (LC) alloys for a long time because of their structurally hard carbide content. We opted for an LC alloy in 1994, because we expected it to be subject to less wear on account of its more homogeneous structure. Prompted by early complications not seen with ceramic-on-polyethylene mating surfaces, LC metal-on-metal articulations were, however, given up by us in early 1999. A series of implants retrieved after 11 to 17 years was now studied to establish the actual amount of wear. Potential tissue reactions associated with hypersensitivity were also evaluated histologically and correlated with the measured wear and the amount of metal particles in capsular tissue. Patients and Methods: Ten patients with LC metal-on-metal hip implants were the subjects of analyses after a mean follow-up time of 13.9 years. They underwent revision surgery because of osteolysis, cup loosening without dislocation, late infection in 1 patient and pain. The implant positions at the time of retrieval were the same as on the postoperative radiographs. Wear was determined in keeping with ISO 14242-2 and by SEM. In addition, periprosthetic tissue including the joint capsule and interface membranes were obtained for histological analysis. The amount of metal particles and the extent of lymphocyte infiltration were determined with the method described by Willert et al. Tissue alterations were evaluated histologically for signs of ALVAL using the method of Campbell et al. and correlated with the amount of wear and metal particles. Results: The mean maximum linear wear rate was found to be 1.6 (1.0–2.1) µm/year. Our data also showed a mean rate of 0.32 mm³/year (range, 0.22–0.47 mm³/year). This is equivalent to an annual metal release of 2.7 (1.9–3.9) mg/year. No corrosion or corrosion products were present on the ball heads and their taper. All mating surfaces studied by SEM showed signs of abrasion. Sporadically, additional abrasions in the submicrometer range were detected on the ball head surfaces. These were caused by corundum particles detached from the blasted implant surfaces and interpreted as third-body wear below the level of quantification. Signs of impingement were absent. Histologically, metal wear particles of variable amount were detected in all cases. In 4 of them solid corrosion products were present in the tissue. The ALVAL scores were 5 to 10 (moderate to high), but did not correlate with the measured wear and the amount of metal particles. Conclusion: The wear of LC articulations found after years of implant survival was very low. In fact, it was lower than the data reported for HC articulations and would permit implants to function for decades in engineering terms. However, their survival is limited by tissue alterations associated with hypersensitivity. These tissue alterations may contribute to implant loosening as also reported for HC articulations. They are apparently not related to the actual amount of wear and may reflect adaptive immunological processes.

 
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