Dtsch Med Wochenschr 2014; 139(11): 534-537
DOI: 10.1055/s-0033-1360076
Kasuistik | Case report
Pneumologie, Infektiologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Pleuropulmonale Tularämie bei einem 63-jährigen Jäger in Deutschland

Pleuropulmonary tularemia in a 63-year-old hunter in Germany
R. Kohlmann
1   Institut für Medizinische Laboratoriumsdiagnostik (IML) Bochum GmbH, Bochum
,
P. J. Wolf
2   Facharztzentrum am EVK Lippstadt, Lippstadt
,
S. G. Gatermann
1   Institut für Medizinische Laboratoriumsdiagnostik (IML) Bochum GmbH, Bochum
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

09 September 2013

16 January 2014

Publication Date:
04 March 2014 (online)

Zusammenfassung

Anamnese: Ein 63-jähriger Hobby-Jäger ohne relevante Vorerkrankungen stellte sich mit seit 4 Wochen andauerndem Husten und B-Symptomatik vor.

Untersuchungen: Radiologisch und sonographisch zeigte sich ein linksseitiger Pleuraerguss bei normwertigen laborchemischen Entzündungsparametern. Es erfolgte eine diagnostische Punktion.

Therapie und Verlauf: Im Pleurapunktat wurde bei hochpositiver Serologie Francisella tularensis spp. holarctica kulturell nachgewiesen. Es wurde die Diagnose einer Tularämie mit untypischer Präsentation als isolierte einseitige Pleuritis gestellt. Unter einer oralen Therapie mit Doxycyclin erholte sich der Patient vollständig.

Folgerung: Aufgrund der niedrigen Prävalenz der Tularämie in Deutschland sowie der vielfältigen klinischen Verlaufsformen kann die Diagnosestellung schwierig sein. Entscheidend ist daher, differenzialdiagnostisch bei anamnestischen oder epidemiologischen Hinweisen auch an eine Tularämie zu denken.

Abstract

History: A 63-year-old amateur hunter without relevant preexisting diseases presented with cough lasting for 4 weeks and B symptoms.

Investigations: Radiography and ultrasonography showed a left-sided pleural effusion. Laboratory markers of infection were in normal range. A thoracocentesis was performed for diagnostic purposes.

Treatment and course: Culture of Francisella tularensis spp. holarctica from pleural fluid led to the diagnosis of tularemia with unusual manifestation as an isolated one-sided pleuritis, confirmed by highly positive serology. The patient fully recovered on oral treatment with doxycycline.

Conclusion: Due to its low prevalence in Germany and multiple possible clinical manifestations, the diagnosis of tularemia can be difficult. Hence, it is decisive to include tularemia in the differential diagnosis, especially if anamnestic or epidemiological evidence exists.

 
  • Literatur

  • 1 Ellis J, Oyston PC, Green M et al. Tularemia. Clin Microbiol Rev 2002; 15: 631-646
  • 2 Fritzsch J, Splettstoesser WD. Septic pneumonic tularaemia caused by Francisella tularensis subsp. holarctica biovar II. J Med Microbiol 2010; 59: 1123-1125
  • 3 Georgi E, Schacht E, Scholz HC et al. Standardized broth microdilution antimicrobial susceptibility testing of Francisella tularensis subsp. holarctica strains from Europe and rare Francisella species. J Antimicrob Chemother 2012; 67: 2429-2433
  • 4 Hauri AM, Hofstetter I, Seibold E et al. Investigating an airborne tularemia outbreak, Germany. Emerg Infect Dis 2010; 16: 238-243
  • 5 Hofstetter I, Eckert J, Splettstoesser W et al. Tularaemia outbreak in hare hunters in the Darmstadt-Dieburg district, Germany. Euro Surveill 2006; 11: 2878
  • 6 Hooper C, Lee YC, Maskell N. Investigation of a unilateral pleural effusion in adults: British Thoracic Society Pleural Disease Guideline 2010. Thorax 2010; 65 (Suppl. 02) ii4-17
  • 7 Sjostedt A. Tularemia: history, epidemiology, pathogen physiology, and clinical manifestations. Ann N Y Acad Sci 2007; 1105: 1-29
  • 8 Tarnvik A, Berglund L. Tularaemia. Eur Respir J 2003; 21: 361-373
  • 9 Tarnvik A, Chu MC. New approaches to diagnosis and therapy of tularemia. Ann N Y Acad Sci 2007; 1105: 378-404
  • 10 Thomas LD, Schaffner W. Tularemia pneumonia. Infect Dis Clin North Am 2010; 24: 43-55
  • 11 Weile J, Seibold E, Knabbe C et al. Treatment of tularemia in patient with chronic graft-versus-host disease. Emerg Infect Dis 2013; 19: 771-773