Aktuelle Ernährungsmedizin 2012; 37(05): 268-276
DOI: 10.1055/s-0032-1305323
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Erfolgreiche Gewichtsreduktion und -stabilisierung durch Ernährungsumstellung auf Basis der Energiedichte – Veränderung der Energieaufnahme bei verschiedenen Mahlzeiten

Successful Weight Loss and Maintenance by Change of Eating Habits Based on Food Energy Density – Change of Energy Intake During Various Meals
V. Schusdziarra
1   Ambulanz für Ernährungsmedizin, Klinikum rechts der Isar, TU München
,
M. Hausmann
1   Ambulanz für Ernährungsmedizin, Klinikum rechts der Isar, TU München
,
C. Zimmermann
1   Ambulanz für Ernährungsmedizin, Klinikum rechts der Isar, TU München
,
A. Wagner
1   Ambulanz für Ernährungsmedizin, Klinikum rechts der Isar, TU München
,
J. Erdmann
2   Ernährungsmedizin, Hochschule Weihenstephan – Triesdorf, Weidenbach
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 October 2012 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Detaillierte Veränderungen der Essgewohnheiten im Rahmen der Adipositastherapie sind nur wenig bekannt. In der vorliegenden Arbeit wurde die Umstellung des Ernährungsverhaltens auf Basis der Energiedichte der Lebensmittel bei 100 adipösen Patienten analysiert, die ihr Gewicht um – 12,3 ± 0,3 kg über einen mittleren Zeitraum von 30,5 ± 1,5 Monaten reduziert und gehalten haben.

Methodik: Es wurden Ernährungsprotokolle über jeweils 12 Tage vor und nach Ernährungsumstellung ausgewertet.

Ergebnisse: Die tägliche Energieaufnahme über feste Nahrungsbestandteile wurde um 311 kcal, die Verzehrsmenge um 95 g und die Energiedichte um 0,16 kcal/g signifikant reduziert. Getränkekalorien wurden um 91 kcal verringert. Die Energieaufnahme wurde bei allen Einzelmahlzeiten signifikant reduziert, während die Verzehrsmenge nur beim Abendessen sowie den Zwischenmahlzeiten am Nachmittag und spät abends signifikant geringer war. Die Anzahl der Frühstücks- und Zwischenmahlzeiten wurde signifikant verringert. Bei den Makronährstoffen war eine deutliche Reduktion der Kohlenhydrat- und Fettaufnahme und nur eine geringe signifikante Reduktion des Eiweißverzehrs zu beobachten. Der prozentuale Anteil der Makronährstoffe an der täglichen Energieaufnahme war bei den Kohlenhydraten minimal und beim Fett deutlich reduziert, beim Eiweiß dagegen gering erhöht. Die individuellen Schwankungen der Energieaufnahme, Verzehrsmenge und Energiedichte waren sowohl für den ganzen Tag als auch für die Einzelmahlzeiten vor und nach Ernährungsumstellung prozentual nicht unterschiedlich. Der absolute Schwankungsbereich der Tag-zu-Tag-Energieaufnahme betrug vorher 1340 kcal und nachher 1078 kcal. Die inversen Veränderungen von Energieaufnahme und Verzehrsmenge, in Abhängigkeit von der Energiedichte der täglich verzehrten Lebensmittel, zeigten ebenfalls nur eine Verschiebung auf ein insgesamt niedrigeres Niveau.

Schlussfolgerung: Insgesamt zeigen diese Daten, dass eine Ernährungsumstellung auf Basis der Energiedichte der Lebensmittel eine langfristige Gewichtsreduktion und -erhaltung durch individuell angepasste relativ geringe Änderungen der Essgewohnheiten ermöglicht. Die Fokussierung auf die Energiedichte führt zu einer Kombination von Kohlenhydrat- und Fettreduktion bei nur minimal verändertem Eiweißverzehr. Auf für den Patienten nur schwer umzusetzende Empfehlungen wie tägliche Kalorienvorgabe, Makronährstoffrelationen und Mindestmenge an Ballaststoffaufnahme kann verzichtet werden, ohne die langfristige Gewichtsreduktion zu gefährden.

Abstract

Introduction: Detailed reports of changes of eating habits during obesity treatment are scarce. In the present paper we have analyzed the change of eating habits of 100 obese patients who lost ­12.3 ± 0.3 kg body weight over a mean follow-up period of 30.5 ± 1.5 months.

Methods: Patients recorded food intake over a period of 12 days before and after changes of food intake, respectively.

Results: Average daily energy intake of solid food was reduced by 311 kcal, food intake by 95 g and energy density by 0.16 kcal/g, respectively. Liquid calories were reduced by 91 kcal/day. Lower daily energy intake was the additive effect of single meal reductions of different magnitude. Food quantity was reduced significantly only at dinner and the afternoon and evening snack, respectively. The number of meals was significantly lower during breakfast and all 3 snacks. Changes of macronutrients comprised substantially lower carbohydrate and fat intake with minimal reduction of protein. The change in energy percent was minimal for carbohydrate while fat was reduced substantially. The contribution of protein to energy intake increased. The individual variation of daily energy and food intake and energy density on a percent basis remained largely unchanged. The absolute range was 1.340 kcal before and 1.078 kcal after change of eating habits. The inverse relationship between food quantity and energy intake in relation to the energy density of daily ingested food items remained similar on an overall lower plateau.

Conclusion: These data demonstrate that an individual change of eating habits on the basis of food energy density is a good option for successful weight loss with fairly small alterations of eating habits. Energy reduction is primarily due to a combination of lower fat and carbohydrate intake. Complex dietary prescriptions such as daily energy intake, ratio of macronutrients and magnitude of dietary fiber intake are not necessary and do not jeopardize long-term weight reduction and maintenance.

 
  • Literatur

  • 1 World Health Organisation Consultation on obesity. Global prevalence and secular trends in obesity. Obesity preventing and managing the global epidemic. World Health Organisation Switzerland; 1998: 17-40
  • 2 Williamson DF, Thompson TJ, Thun M et al. Intentional weight loss and mortality among overweight individuals with diabetes. Diabetes Care 2000; 23: 1499-1504
  • 3 Sjostrom L, Narbo K, Sjostrom CD et al. Effects of bariatric surgery on mortality in Swedish obese subjects. N Engl J Med 2007; 357: 741-752
  • 4 Adams TD, Gress RE, Smith SC et al. Long-term mortality after gastric bypass surgery. N Engl J Med 2007; 357: 753-761
  • 5 Astrup A, Grunwald GK, Melanson EL et al. The role of low-fat diets in body weight control: a meta-analysis of ad libitum dietary intervention studies. Int j Obes Relat Metab Disord 2000; 24: 1545-1552
  • 6 Nordmann AJ, Nordmann A, Briel M et al. Effects of low-carbohydrate vs. low-fat diets on weight loss and cardiovascular risk factors: a meta-analysis of randomized controlled trials. Arch Intern Med 2006; 166: 285-293
  • 7 Skov AR, Tourbo S, Ronn B et al. Randomized trial on protein vs. carbohydrate in ad libitum fat reduced diet for the treatment of obesity. Int J Obes Relat Metab Disord 1999; 23: 528-536
  • 8 Due A, Toubro S, Skov AR et al. Effect of normal-fat diets, either medium or high in protein, on body weight in overweight subjects: a randomised 1-year trial. Int J Obes Relat Metab Disord 2004; 28: 1283-1290
  • 9 Dansinger ML, Gleason JA, Griffith JL et al. Comparison of the Atkins, Ornish, Weight Watchers, and Zone diets for weight loss and heart disease risk reduction: a randomized trial. JAMA 2005; 293: 43-53
  • 10 Shai I, Schwarzfuchs D, Henkin Y et al. Weight loss with a low-carbohydrate, Mediterranean, or low-fat diet. N Engl J Med 2008; 359: 229-241
  • 11 Sacks FM, Bray GA, Carey VJ et al. Comparison of weight-loss diets with different compositions of fat protein, and carbohydrates. N Engl J Med 2009; 360: 859-873
  • 12 Torgerson JS, Hauptmann J, Boldrin MN et al. XENical in the prevention of diabetes in obese subjects (XENDOS) Study: a randomized study of orlistat as an adjunct to lifestyle changes for the prevention of type 2 diabetes in obese patients. Diabetes Care 2004; 27: 155-161
  • 13 Anderson JW, Konz EC, Frederich RC et al. Long-term weight-loss maintenance: a meta-analysis of US studies. Am J Clin Nutr 2001; 74: 579-584
  • 14 Douketis JD, Macie C, Thabane L et al. Systematic review of long-term weight loss studies in obese adults: clinical significance and applicability to clinical practice. Int J Obes (Lond) 2005; 29: 1153-1167
  • 15 Dansinger ML, Tatsioni A, Wong JB et al. Meta-analysis: the effect of dietary counselling for weight loss. Ann Intern Med 2007; 147: 41-50
  • 16 Schick RR, Schusdziarra V. Regulation of food intake. In: Ditschuneit HH, Gies FA, Hauner H, Schusdziarra V, Wechsler JG, eds. Obesity in Europe 93. London: J Libbey; 1994: 335-348
  • 17 Poppit SD, Prentice AM. Energy density and its role in the control of food intake: evidence from metabolic and community studies. Appetite 1996; 26: 153-174
  • 18 Bell EA, Rolls BJ. Energy density of foods affects energy intake across multiple levels of fat content in lean and obese women. Am J Clin Nutr 2001; 73: 1010-1018
  • 19 Kral TV, Rolls BJ. Energy density size: their independent and combined effects on energy intake. Physiol Behav 2004; 82: 131-138
  • 20 Kant AK, Graubard BI. Energy density of diets reported by American adults: association with food group intake, nutrient intake, and body weight. Int J Obes (Lond) 2005; 29: 950-956
  • 21 Ledikwe JH, Blanck HM, Kettel KL et al. Dietary energy density is associated with energy intake and weight status in US adults. Am J Clin Nutr 2006; 83: 1362-1368
  • 22 Erdmann J, Leibl M, Wagenpfeil S et al. Ghrelin response to protein and carbohydrate meals in relation to food intake and glycerol levels in obese subjects. Reg Pep 2006; 135: 23-29
  • 23 Rolls BJ, Roe LS, Beach AM et al. Provision of foods differing in energy density affects long-term weight loss. Obes Res 2005; 13: 1052-1060
  • 24 Ledikwe JH, Rolls BJ, Smiciklas-Wright H et al. Reductions in dietary energy density are associated with weight loss in overweight and obese participants in the PREMIER trial. Am J Clin Nutr 2007; 85: 1212-1221
  • 25 Ello-Martin JA, Roe LS, Ledikwe JH et al. Dietary energy density in the treatment of obesity: a year long trial comparing 2 weight-loss diets. Am J Clin Nutr 2007; 85: 1465-1477
  • 26 Schusdziarra V, Hausmann M. Satt essen und abnehmen – individuelle Ernährungsumstellung ohne Diät. 2.. Auflage. Neu-Isenburg: MMI Verlag; 2010
  • 27 Ullrich A, Erdmann J, Margraf J et al. Impact of carbohydrate and fat intake on weight-reducing efficacy of orlistat. Aliment Pharmacol Ther 2003; 17: 1007-1013
  • 28 Schusdziarra V, Hausmann M, Wiedemann C et al. Successful weight loss and maintenance in everyday clinical practice with an individually tailored change of eating habits on the basis of food energy density. Eur J Nutr 2011; 50: 351-361
  • 29 Wing RR, Hill JO. Successful weight loss maintenance. Annu Rev Nutr 2001; 21: 323-341
  • 30 Wyatt HR, Grunwald GK, Mosca CL et al. Long-term weight loss and breakfast in subjects in the National Weight Control Registry. Obes Res 2002; 10: 78-82
  • 31 Gorin A, Phelan S, Hill JA et al. Medical triggers are associated with better long-term weight maintenance. Prev Med 2004; 39: 612-616
  • 32 Wing RR, Phelan S. Long-term weight loss maintenance. Am J Clin Nutr 2005; 82 (Suppl. 01) 2225-2255
  • 33 Schusdziarra V, Hausmann M, Wittke C et al. Impact of breakfast on daily energy intake – an analysis of absolute versus relative breakfast calories. Nutrition Journal 2011; 10: 5-12
  • 34 Schusdziarra V, Hausmann M, Sassen M et al. Beziehung zwischen Frühstückskalorien, täglicher Energieaufnahme und Lebensmittelverzehr. Aktuel Ernahrungsmed 2011; 36: 1-9
  • 35 Schusdziarra V, Sassen M, Hausmann M et al. Inverse Beziehung zwischen Essensmenge und Energiedichte bei Adipösen. Aktuel Ernahrungsmed 2010; 35: 189-199
  • 36 Schusdziarra V, Hausmann M, Kellner M et al. Inverse Beziehung zwischen Verzehrsmenge und Energiedichte bei Normalgewichtigen. Aktuel Ernahrungsmed 2011; 36: 108-114
  • 37 Schusdziarra V, Hausmann M, Wittke C et al. Contribution of energy density and food quantity to short-term fluctuations of energy intake in normal weight and obese subjects. Eur J Nutr 2010; 49: 37-43
  • 38 Schusdziarra V, Sassen M, Hausmann M et al. Veränderungen des Lebensmittelverzehrs während der Tag-zu-Tag-Schwankungen der Energieaufnahme bei Adipösen. Aktuel Ernahrungsmed 2009; 34: 278-286
  • 39 Schusdziarra V, Kellner M, Mittermeier J et al. Der Beitrag von Lebensmitteln zu den Tag-zu-Tag-Schwankungen der Energieaufnahme bei Normalgewichtigen. Aktuel Ernahrungsmed 2010; 35: 236-244
  • 40 Young CM, Franklin RE, Foster WD et al. Weekly variation in nutrient intake of young adults. J Am Diet Assoc 1953; 29: 459-565
  • 41 Edholm OG, Fletscher JG, Widdowson EM et al. The energy expenditure and food intake of individual men. Br J 1955; 9: 286-300
  • 42 Sempos CT, Johnson NE, Smith EL et al. Effects of intraindividual and interindividual variation in repeated dietary records. Am J Epidemiol 1985; 121: 120-130
  • 43 Tarasuk V, Beaton CH. The nature and individuality of within-subject variation in energy intake. Am J Clin Nutr 1991; 54: 464-470
  • 44 D-A-CH-Referenzwerte für die Nährstoffzufuhr. 1.. Auflage, 3. korrigierter Nachdruck, Frankfurt: Umschau Verlag; 2008
  • 45 Schusdziarra V, Hausmann M, Sassen M et al. Ballaststoffe, Energieaufnahme und Lebensmittelverzehr. Aktuel Ernahrungsmed 2011; 36: 23-30
  • 46 Baba NH, Sawaya S, Torbay N et al. High protein vs. high carbohydrate hypoenergetic diet for the treatment of obese hyperinsulinemic subjects. Int J Obes Relat Metab Disord 1999; 23: 1202-1206
  • 47 Mohammed BS, Szapary PO, Rader DJ et al. A randomized trial of a low-carbohydrate diet for obesity. N Engl J Med 2003; 348: 2082-2090
  • 48 Stern L, Iqbal N, Seshadri P et al. The effects of low-carbohydrate versus conventional weight loss diets in severely obese adults: one-year follow-up of a randomized trial. Intern Med 2004; 140: 778-785
  • 49 Johnston CS, Tjonn SL, Swan PD. High-protein, low-fat diets are effective for weight loss and favorably alter biomarkers in health adults. J Nutr 2004; 134: 586-591
  • 50 Layman DK, Boileau RA, Erickson DJ et al. A reduced ratio of dietary carbohydrate to protein improves body composition and blood lipid profiles during weight loss in adult women. J Nutr 2003; 133: 411-417
  • 51 Song WO, Chun OK, Obayashi S et al. Is consumption of breakfast associated with body mass index in US adults?. Am diet Assoc 2005; 105: 1373-1382
  • 52 Cho S, Dietrich M, Brown CJ et al. The effect of breakfast type on total daily energy intake and body mass index: results from the Third National Health and Nutrition Examination Survery (NHANES III). J Am Coll Nutr 2003; 22: 296-302
  • 53 Summerbel CD, Moody RC, Shanks J et al. Relationship between feeding pattern and body mass index in 220 free-living people in four age groups. Eur J Clin Nutr 1996; 50: 513-519
  • 54 Berteus FH, Lindroos AK, Sjostrom L et al. Meal patterns and obesity in Swedish women – a simple instrument describing usual meal types, frequency and temporal distribution. Eur J Clin Nutr 2002; 56: 740-747
  • 55 Purslow LT, Sandhu MS, Forouhi N et al. Energy intake at breakfast and weight change; prospective study of 6.764 middle-aged men and women. Am J Epidemiol 2008; 167: 188-192
  • 56 Schlundt DG, Hill JO, Sbrocco T et al. The role of breakfast in the treatment of obesity: a randomized clinical trial. Am J Clin Nutr 1992; 55: 645-651
  • 57 Berteus-Forslund H, Torgerson JS, Sjostrom L et al. Snacking frequency in relation to energy intake and food choices in obese men and women compared to a reference population. Int J Obes 2005; 29: 711-719
  • 58 Haveman-Nies A, de Groot LP, van Staveren WA. Snack patterns of older Europeans. J Am Diet Assoc 1998; 98: 1297-1302
  • 59 Kerver JM, Yang EJ, Obayashi S et al. Meal and snack patterns are associated with dietary intake of energy and nutrients in US adults. J Am Diet Assoc 2006; 106: 46-53
  • 60 Kral TV, Roe LS, Rolls BJ. Combined effects of energy density and portion size on energy intake in women. Am J Clin Nutr 2004; 79: 962-968
  • 61 Stubbs RJ, Johnstone AM, Mazlan N et al. Effect of altering the variety of sensorially distinct foods, of the same macronutrient content, on food intake and body weight in men. Eur J Clin Nutr 2001; 55: 19-28