Gesundheitsökonomie & Qualitätsmanagement 2010; 15(4): 176-184
DOI: 10.1055/s-0029-1245218
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Gründe für die ungerechtfertigte Inanspruchnahme von Spitalsambulanzen

Reasons for non-justified Visits of Emergency DepartmentsC. Rissbacher1 , C. Rissbacher2 , B. Tilg3
  • 1Ressort Gesundheit, Amt der Tiroler Landesregierung, Innsbruck, Österreich
  • 2SPAR Austria Group
  • 3Ressort Gesundheit, Amt der Tiroler Landesregierung, Innsbruck, Österreich
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 August 2010 (online)

Zusammenfassung

Die Schnittstellenproblematiken zwischen Spitalsambulanzen und niedergelassenen Ärzten führen dazu, dass Spitalsambulanzen (vor allem die Notfallambulanzen) viele Aufgaben der niedergelassenen Ärzte übernehmen. Vielfach wenden sich Patienten mit ihren medizinischen Problemen an Spitalsambulanzen, ohne den dafür vorgesehenen niedergelassenen Bereich zu konsultieren. Die vorliegende Untersuchung beschäftigt sich deshalb mit der Frage, welche Ursachen für dieses Verhalten festgestellt werden können. Die Forschungsfrage wurde in einem, bezogen auf das Leistungsspektrum und Einzugsgebiet, typischen österreichischen Krankenhaus empirisch untersucht. Neben allgemeinen und personenspezifischen Daten wurden vor allem die Zuweisungsmodalitäten der niedergelassenen Ärzte und das individuelle Entscheidungsverhalten der Patienten erhoben. Die vorliegende Studie bestätigt, dass Spitalsambulanzen eine beachtliche Anzahl von Patienten versorgen, die auch durch niedergelassene Versorgungseinheiten behandelt werden könnten. Gleichzeitig geht sie auf mögliche Ursachen – wie z. B. wahrgenommene Behandlungsqualität, Bildungsniveau, Öffnungszeiten, Überweisungsverhalten – ein.

Abstract

One of the most striking challenges of the last years or even last decades is how the access to the health system is accomplished. As argued in the literature a steadily increasing amount of patients use emergency departments as ”entrance” respectively ”access” into the health system. This circumstance leads to a dramatically imbalance in the health system as a large amount of the visits in emergency departments cannot be classified as justified visits. To gain a better understanding of this effect our study tries to identify reasons why persons prefer to address themselves to emergency departments. Our results are based on a typical Austrian hospital. Data was collected concerning general and specific personal circumstances. Further we were also interested in the fact who got referred by physicians in own practice to the emergency departments. Finally we tried to collect data concerning the personal attitude patients had towards emergency departments. Our study confirms that emergency departments are confronted with a substantial amount of unjustified visits. Factors like the perceived treatment quality, the level of education, the opening hours, expected waiting times, the distance to the emergency department etc. cause unjustified visits.

Literatur

  • 1 Kranken- und Kuranstaltengesetz. KAKuG 1957i. d. g.F BGBl. Nr. 1
  • 2 BMGFJ .Das Gesundheitswesen in Österreich. Wien; Bundesministerium für Gesundheit, Familie und Jugend 2005 a
  • 3 BMGFJ .Österreichischer Strukturplan Gesundheit 2006 – ÖSG 2006. Wien; Bundesministerium für Gesundheit, Familie und Jugend 2006
  • 4 Hofmarcher M, Rack H. Gesundheitssysteme im Wandel. Österreich, Kopenhagen; WHO Regionalbüro für Europa im Auftrag des Europäischen Observatoriums für Gesundheitssysteme und Gesundheitspolitik 2006
  • 5 Rosian I, Vogler S. Selbstbeteiligung. Internationaler Vergleich und Implikationen für Österreich Wien; Österreichisches Bundesinstitut für Gesundheitswesen 2003
  • 6 BMGFJ .Krankenanstalten in Zahlen. Wien; Bundesministerium für Gesundheit, Familie und Jugend 2005 b
  • 7 BMGFJ .Schnittstellenmanagement zwischen ambulanter und stationärer Versorgung. Wien; Bundesministerium für Gesundheit, Familie und Jugend 2005 c
  • 8 Finanzausgleichsgesetz. FAG 2004 BGBl. Nr. 156
  • 9 Yeung R, Leung G, McGhee S. et al . Waiting Time and Doctor Shopping in a Mixed Economy.  Health Economics. 2004;  13 1137-1144
  • 10 Shortliffe E, Hamilton T, Nororian E. The emergency room and the changing pattern of medical care.  New England Journal of Medicine. 1958;  258 20-25
  • 11 Stratmann W, Ullman R. A study of consumer attitudes about health care: the role of the emergency room.  Med Care. 1975;  13 1033-1043
  • 12 Grumbach K, Keane D, Bindman A. Primary care and public emergency department overcrowding.  American Journal of Public Health. 1993;  83 372-378
  • 13 Afilalo M, Guttman A, Colacone A. et al . Emergency department use and misuse.  Journal of Emergency Medicine. 1995;  13 259-264
  • 14 Rosen R. The challenge of emergency, urgent and after-hours care.  HMO Pract. 1991;  5 73-74
  • 15 Gutherz C, Bacon S. Why patients with primary care physicians use the emergency department for non-urgent care.  Journal of Biology & Medicine. 2001;  18 171-176
  • 16 Andrulis D, Kellerman A, Hintz E. et al . Emergency departments and crowding in U. S. teaching hospitals.  Annals of Emergency Medicine. 1991;  20 980-986
  • 17 Billings J, Parikh N, Mijanovich T. Emergency department use in New York City: a substitute for primary care?. New York; Commonwealth Fund Publications 2000: 1-5
  • 18 Oster A, Bindman A. Emergency department visits for ambulatory care sensitive conditions: insights into preventable hospitalizations.  Medical Care. 2003;  41 198-207
  • 19 Haugh R. Nowhere else to turn: as the ax falls on mental health funding, hospital EDs fill the gap – reluctantly.  Hospital Health Network. 2003;  76 44-48
  • 20 Möller K H, Dahm F J. Neue Versorgungsformen (MVZ, integrierte Versorgung). Ratzel B, Luxenburger R Handbuch Medizinrecht Bonn; Deutscher Anwalt Verlag 2007: 479
  • 21 Hahne K. Neue Versorgungsstrukturen in der gesetzlichen Krankenversicherung nach dem GMG.  Gesundheitsökonomie und Qualitätsmanagement. 2005;  10 111-116
  • 22 Eichwald S, Hofmarcher M. Failure to improve care outside hospitals.  Health Policy Monitor. 2008;  , http://www.hpm.org/en/Downloads/Half-Yearly_Reports.html (Stand: 20/03/2009)
  • 23 Bezzina A, Smith P, Cromwell D. et al . Primary care patients in the emergency department: Who are they? A review of the definition of the ‘primary care patient’ in the emergency department.  Emergency Medicine Australasia. 2005;  17 472-479

Dr. Clemens Rissbacher, MMag

Eduard-Wallnöfer-Platz 3

6020 Innsbruck, Österreich

Email: clemens.rissbacher@tirol.gv.at

    >