Gesundheitswesen 2009; 71(4): 210-217
DOI: 10.1055/s-0028-1119367
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Sind amerikanische Ärzte zufriedener? – Ergebnisse einer internationalen Studie unter Ärzten an Universitätskliniken

Are American Physicians more Satisfied? – Results from an International Study of Physicians in University HospitalsK. Janus 1 , V. E. Amelung 2 , L. C. Baker 3 , M. Gaitanides 4 , T. G. Rundall 5 , F. W. Schwartz 6
  • 1Department of Health Policy and Management, Columbia University, New York, USA
  • 2Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Deutschland
  • 3Stanford University, Palo Alto, USA
  • 4Helmut-Schmidt Universität, Hamburg, Deutschland
  • 5University of California, Berkeley, USA
  • 6Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Deutschland
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2009 (online)

Zusammenfassung

Ein besseres Verständnis der Faktoren, die die ärztliche Arbeitszufriedenheit beeinflussen, ist nicht nur für Ärzte, sondern auch für Patienten, Manager und Politiker von Relevanz. Ärzte stellen die zentrale Ressource im Gesundheitswesen dar. Wenn eine effizientere und qualitätsorientierte Gesundheitsversorgung erreicht werden soll, ist es unerlässlich, die Motivatoren von Ärzten zu untersuchen und stärker zu berücksichtigen. Untersuchungen haben gezeigt, dass die Arbeitszufriedenheit von Ärzten bedeutende Effekte auf die Produktivität, die Qualität der Versorgung und die Anzahl ärztlich tätiger Mediziner hat. Diese Studie untersucht den Zusammenhang zwischen arbeitsbezogenen monetären und nicht-monetären Faktoren und deren Einfluss auf die Arbeitszufriedenheit zweier vergleichbarer Stichproben von Ärzten in Universitätskliniken in Deutschland und den USA; zwei Länder, die trotz unterschiedlicher Gesundheitssysteme beide Probleme mit der Rekrutierung und Erhaltung ihrer ärztlichen Arbeitskräfte haben. Die Antworten auf den Fragebogen wurden mittels Faktoren- und Korrelationsanalyse sowie deskriptiver Statistik ausgewertet. Die Ergebnisse zeigen, dass deutsche Ärzte im Allgemeinen weniger zufrieden sind als US-amerikanische. Im Hinblick auf bestimmte arbeitsbezogene Prädiktoren der ärztlichen Zufriedenheit ergaben sich in beiden Ländern ähnliche Faktoren. Um die ärztliche Zufriedenheit zu verbessern, sollten Maßnahmen ergriffen werden, die die zeitliche Belastung der Ärzte verringern und die Möglichkeit zur stärkeren Interaktion mit Patienten und Kollegen fördern. Außerdem sollten auch die monetären Anreize verbessert werden und die Einbindung von Ärzten in die Entwicklung von Versorgungsprozessen und administrative Entscheidungen der Patientenversorgung gefördert werden.

Abstract

Understanding the factors that affect physicians’ job satisfaction is important not only to physicians themselves, but also to patients, health system managers, and policy makers. Physicians represent the crucial resource in health-care delivery. In order to enhance efficiency and quality in health care, it is indispensable to analyse and consider the motivators of physicians. Physician job satisfaction has significant effects on productivity, the quality of care, and the supply of physicians. The purpose of our study was to assess the associations between work-related monetary and non-monetary factors and physicians’ work satisfaction as perceived by similar groups of physicians practicing at academic medical centres in Germany and the U.S.A., two countries that, in spite of differing health-care systems, simultaneously experience problems in maintaining their physician workforce. We used descriptive statistics, factor and correlation analyses to evaluate physicians’ responses to a self-administered questionnaire. Our study revealed that overall German physicians were less satisfied than U.S. physicians. With respect to particular work-related predictors of job satisfaction we found that similar factors contributed to job satisfaction in both countries. To improve physicians’ satisfaction with working conditions, our results call for the implementation of policies that reduce the time burden on physicians to allow more time for interaction with patients and colleagues, increase monetary incentives, and enhance physicians’ participation in the development of care management processes and in managerial decisions that affect patient care.

Literatur

  • 1 Firth-Cozens J, Greenhalgh J. Doctor's perceptions of the links between stress and lowered clinical care.  Social Science Medicine. 1997;  44 ((7)) 1017-1022
  • 2 Williams ES, Konrad TR, Linzer M. et al . Physician, practice, and patient characteristics related to primary care physician physical and mental health: Results from the Physician Worklife Study.  Health Services Research. 2002;  37 ((1)) 121-143
  • 3 Mechanic D. Physician discontent.  Journal of the American Medical Association. 2003;  290 ((7)) 941-946
  • 4 Simoens S, Hurst J. The supply of physician services in OECD countries.  OECD Health Working Papers. 2006;  no 21
  • 5 Federal Physicians Chamber . Results of physicians’ statistics 2005.  , Special Issue February 24, 2005. Available at http://www.bundesaerztekammer.de/30/aerztestatistik/03statistik2005/index.html , Juli 20, 2007: Tabelle 8
  • 6 Federal Physicians Chamber . Results of physicians’ statistics 2005. Special Issue February 24, 2005.  , Available at http://www.bundesaerztekammer.de/30/aerztestatistik/03statistik2005/index.html , Juli 20, 2007: Tabelle 9
  • 7 Federal Physicians Chamber . Results of physicians’ statistics 2005.  , Special Issue February 24, 2005. Available at http://www.bundesaerztekammer.de/30/aerztestatistik/03statistik2005/index.html , Juli 20, 2007: Tabelle 6
  • 8 Ramboll Management .Gutachten im Auftrag des Bundesministeriums für Gesundheit und Soziale Sicherung zum Ausstieg aus der kurativen ärztlichen Beruftsätigkeit in Deutschland. BMGS-Publikation 2005
  • 9 Janus K, Amelung VE, Gaitanides M. et al . German physicians „on strike” – Shedding light on the roots of physician dissatisfaction.  Health Policy. 2007;  82 357-365
  • 10 Cooper RA, Getzen TE, McKee HJ. et al . Economic and demographic trends signal an impending physician shortage.  Health Affairs. 2002;  21 ((1)) 140-154
  • 11 Grumbach K. The ramifications of specialty dominated medicine.  Health Affairs. 2002;  21 ((1)) 155-159
  • 12 Weiner JP. A shortage of physicians or a surplus of assumptions?.  Health Affairs. 2002;  21 ((1)) 160-162
  • 13 Snyderman R, Sheldon GF, Bischoff TA. Gauging supply and demand: The challenging quest to predict the future physician workforce.  Health Affairs. 2002;  21 ((1)) 167-168
  • 14 Landon BE, Reschovsky JD, Pham HH. et al . Leaving medicine: The consequences of physician dissatisfaction.  Medical Care. 2006;  44 ((3)) 234-242
  • 15 Grumbach K, Vranizan K, Bindman AB. Physician supply and access to care in urban communities.  Health Affairs. 1997;  16 ((1)) 71-86
  • 16 Council on Graduate Medical Education .Physician distribution and health care challenges on rural and inner city areas: Tenth report to congress and the Department of Health and Human Services. Secretary. Rockville, MD: Health Resources and Services Administration, U.S. Department of Health and Human Services 1998
  • 17 Ricketts TC. The changing nature of rural health care.  Annual Review of Public Health. 2000;  21 639-657
  • 18 Grumbach KD. Primary care in the United States – The best of times, the worst of times.  New England Journal of Medicine. 1999;  341 ((26)) 2008-2010
  • 19 Grumbach K. The ramifications of specialty dominated medicine.  Health Affairs. 2002;  21 ((1)) 155-159
  • 20 Mechanic D. Physician discontent.  Journal of the American Medical Association. 2003;  290 ((7)) 941-946
  • 21 Kassirer JP. Doctor discontent.  New England Journal of Medicine. 1998;  339 1543-1545
  • 22 Campion EW. A symptom of discontent.  New England Journal of Medicine. 2001;  344 ((3)) 223-225
  • 23 Rittenhouse DR, Mertz E, Keane D. et al . No exit: An evaluation of measures of physician attrition.  Health Services Research. 2004;  39 ((5)) 1571-1588
  • 24 Landon BE, Rechovsky JD, Blumenthal D. Changes in career satisfaction among primary care and specialist physicians, 1997–2001.  Journal of the American Medical Association. 2003;  289 ((4)) 442-449
  • 25 Ramboll Management .Gutachten im Auftrag des Bundesministeriums für Gesundheit und Soziale Sicherung zum Ausstieg aus der kurativen ärztlichen Beruftsätigkeit in Deutschland. BMGS-Publikation 2005
  • 26 Herzberg F, Mausner B, Snyderman BB. The motivation to work (2. Ausgabe). New York: John Wiley & Sons, Inc. 1959
  • 27 Bovier PA, Perneger TV. Predictors of work satisfaction among physicians.  European Journal of Public Health. 2003;  13 299-305
  • 28 Williams ES, Konrad TR, Linzer M. et al . Refining the measurement of physician job satisfaction: Results from the Physician Worklife Survey. SGIM Career Satisfaction Study Group. Society of General Internal Medicine.  Medical Care. 1999;  37 ((11)) 1140-1154
  • 29 Konrad TR, Williams ES, Linzer M. et al . Measuring physician job satisfaction in a changing workplace and a challenging environment. SGIM Career Satisfaction Study Group. Society of General Internal Medicine.  Medical Care. 1999;  37 ((11)) 1174-1182
  • 30 OECD .OECD Health Data. OECD: Paris 2004
  • 31 Fottler MD, Shewchuk RM, O’Connor SJ. What matters to health care executives? Assessing the job attributes associated with their staying or leaving.  International Journal of Organization Theory and Behavior. 1998;  1 ((2)) 223-247
  • 32 Grumbach K, Osmond D, Vranizan K. et al . Primary care physicians’ experience of financial incentives in managed-care systems.  New England Journal of Medicine. 1998;  339 1516-1521
  • 33 Hemenway D, Killen A, Cashman SB. et al . Physicians’ responses to financial incentives.  New England Journal of Medicine. 1990;  322 1059-1063
  • 34 Hillman AL. Financial incentives for physicians in HMOs: Is there a conflict of interest?.  New England Journal of Medicine. 1987;  317 1743-1748
  • 35 Hillman AL. Managing the physician: Rules versus incentives.  Health Affairs Winter. 1991;  138-146
  • 36 Hillman AL, Pauly MV, Kerstein JJ. How do financial incentives affect physicians clinical decisions and the financial performance of health maintenance organizations?.  New England Journal of Medicine. 1998;  321 86-92
  • 37 Hadley J, Mitchell JM. Effects of HMO market penetration on physicians’ work effort and satisfaction.  Health Affairs. 1997;  16 ((6)) 99-111
  • 38 Baker GP, Jensen MC, Murphy KJ. Compensation and incentives: Practice versus theory.  The Journal of Finance. 1988;  43 ((3)) 593-616
  • 39 Karasek  Jr  RA. Job demands, job decision latitude and mental strain: implications for job redesign.  Administrative Science Quarterly. 1979;  24 285-307
  • 40 Janus K, Amelung VE, Baker LC. et al . Monetary and non-monetary drivers of physician job satisfaction – Insights from a cross-national comparative study.  Journal of Health Politics, Policy and Law. 2008;  33 ((6)) 1133-1167

Korrespondenzadresse

Prof. Dr. K. Janus

Department of Health Policy and Management

Columbia University

600 West 168th Street

6th floor

New York

NY 10032

Email: kj2186@columbia.edu

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