Skip to main content
Erschienen in: Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie 2/2014

01.02.2014 | Beiträge zum Themenschwerpunkt

Perioperative Risikostratifizierung geriatrischer Patienten bei nichtkardialen Eingriffen

verfasst von: S. Beck, C. Büchi, P. Lauber, D. Grob, C. Meier

Erschienen in: Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie | Ausgabe 2/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

Hintergrund

Geriatrische Patienten erleiden unter chirurgischer Behandlung häufiger Komplikationen als jüngere Menschen. Besonders geriatrische Notfallpatienten stellen ein Hochrisikokollektiv dar. Deshalb ist ein optimales perioperatives Management von grundlegender Bedeutung. Eine perioperative Risikostratifizierung unterstützt die Behandlungsteams, Risikopatienten zu erkennen und den Behandlungsplan entsprechend auszurichten.

Material und Methoden

Die Risikostratifizierung baut auf einer sorgfältig erhobenen Anamnese und klinischen Untersuchung auf. Die klassische organspezifische Risikostratifizierung dient v. a. zur Planung des chirurgisch-anästhesiologischen Vorgehens.

Ergebnisse

Für eine umfassende Risikobeurteilung bei geriatrischen Patienten greift die organspezifische Risikostratifizierung zu kurz. Assessmentinstrumente, welche die Eigenheit der multidimensionalen Erkrankung geriatrischer Patienten abbilden, können die Risikostratifizierung sinnvoll ergänzen. Dazu gehört die Erfassung von Multimorbidität, Gebrechlichkeit, Ernährung, den Aktivitäten des täglichen Lebens sowie der Kognition. Das geriatrische Assessment hat neben der Risikoprädiktion den grossen Vorteil, sowohl eine diagnostische wie auch eine planerische Perspektive zu haben. Dadurch werden flankierende Maßnahmen für eine optimale perioperative Betreuung ermöglicht. Risiko-Scores geben eine globale Einschätzung, haben aber in der Risikoprädiktion für den einzelnen Patienten ihre Limitationen.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Hamel MB, Henderson WG, Khuri SF, Daley J (2005) Surgical outcomes for patients aged 80 and older: morbidity and mortality from major noncardiac surgery. J Am Geriatr Soc 53:424–429PubMedCrossRef Hamel MB, Henderson WG, Khuri SF, Daley J (2005) Surgical outcomes for patients aged 80 and older: morbidity and mortality from major noncardiac surgery. J Am Geriatr Soc 53:424–429PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Maxwell MJ, Moran CG, Moppett IK (2008) Development and validation of a preoperative scoring system to predict 30 day mortality in patients undergoing hip fracture surgery. Br J Anaesth 101:511–517PubMedCrossRef Maxwell MJ, Moran CG, Moppett IK (2008) Development and validation of a preoperative scoring system to predict 30 day mortality in patients undergoing hip fracture surgery. Br J Anaesth 101:511–517PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat De Hert S, Imberger G, Carlisle J et al (2011) Preoperative evaluation of the adult patient undergoing non-cardiac surgery: guidelines from the European Society of Anaesthesiology. Eur J Anaesthesiol 28:684–722CrossRef De Hert S, Imberger G, Carlisle J et al (2011) Preoperative evaluation of the adult patient undergoing non-cardiac surgery: guidelines from the European Society of Anaesthesiology. Eur J Anaesthesiol 28:684–722CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Fleisher LA, Beckman JA, Brown KA et al (2007) ACC/AHA 2007 guidelines on perioperative cardiovascular evaluation and care for noncardiac surgery: executive summary: a report of the American college of cardiology/American heart association task force on practice guidelines (writing committee to revise the 2002 guidelines on perioperative cardiovascular evaluation for noncardiac surgery) developed in collaboration with the American society of echocardiography, American society of nuclear cardiology, heart rhythm society, society of cardiovascular anesthesiologists, society for cardiovascular angiography and interventions, society for vascular medicine and biology, and society for vascular surgery. J Am Coll Cardiol 50:1707–1732PubMedCrossRef Fleisher LA, Beckman JA, Brown KA et al (2007) ACC/AHA 2007 guidelines on perioperative cardiovascular evaluation and care for noncardiac surgery: executive summary: a report of the American college of cardiology/American heart association task force on practice guidelines (writing committee to revise the 2002 guidelines on perioperative cardiovascular evaluation for noncardiac surgery) developed in collaboration with the American society of echocardiography, American society of nuclear cardiology, heart rhythm society, society of cardiovascular anesthesiologists, society for cardiovascular angiography and interventions, society for vascular medicine and biology, and society for vascular surgery. J Am Coll Cardiol 50:1707–1732PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Lee TH, Marcantonio ER, Mangione CM et al (1999) Derivation and prospective validation of a simple index for prediction of cardiac risk of major noncardiac surgery. Circulation 100:1043–1049PubMedCrossRef Lee TH, Marcantonio ER, Mangione CM et al (1999) Derivation and prospective validation of a simple index for prediction of cardiac risk of major noncardiac surgery. Circulation 100:1043–1049PubMedCrossRef
6.
7.
Zurück zum Zitat Scottish Intercollegiate Guidelines Network. Management of hip fracture 2009. http://www.guideline.gov/content.aspx?id=15206. Zugegriffen: 28. Okt. 2013 Scottish Intercollegiate Guidelines Network. Management of hip fracture 2009. http://​www.​guideline.​gov/​content.​aspx?​id=​15206.​ Zugegriffen: 28. Okt. 2013
8.
Zurück zum Zitat Herminghaus A, Loser S, Wilhelm W (2012) Anesthesia for geriatric patients. Part 1: age, organ function and typical diseases. Anaesthesist 61:163–174 (quiz 75–76)PubMedCrossRef Herminghaus A, Loser S, Wilhelm W (2012) Anesthesia for geriatric patients. Part 1: age, organ function and typical diseases. Anaesthesist 61:163–174 (quiz 75–76)PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Arozullah AM, Khuri SF, Henderson WG, Daley J (2001) Development and validation of a multifactorial risk index for predicting postoperative pneumonia after major noncardiac surgery. Ann Intern Med 135:847–857PubMedCrossRef Arozullah AM, Khuri SF, Henderson WG, Daley J (2001) Development and validation of a multifactorial risk index for predicting postoperative pneumonia after major noncardiac surgery. Ann Intern Med 135:847–857PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Kheterpal S, Tremper KK, Heung M et al (2009) Development and validation of an acute kidney injury risk index for patients undergoing general surgery: results from a national data set. Anesthesiology 110:505–515PubMedCrossRef Kheterpal S, Tremper KK, Heung M et al (2009) Development and validation of an acute kidney injury risk index for patients undergoing general surgery: results from a national data set. Anesthesiology 110:505–515PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Donati A, Ruzzi M, Adrario E et al (2004) A new and feasible model for predicting operative risk. Br J Anaesth 93:393–399PubMedCrossRef Donati A, Ruzzi M, Adrario E et al (2004) A new and feasible model for predicting operative risk. Br J Anaesth 93:393–399PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Fried LP, Tangen CM, Walston J et al (2001) Frailty in older adults: evidence for a phenotype. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 56:M146–M156PubMedCrossRef Fried LP, Tangen CM, Walston J et al (2001) Frailty in older adults: evidence for a phenotype. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 56:M146–M156PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Makary MA, Segev DL, Pronovost PJ et al (2010) Frailty as a predictor of surgical outcomes in older patients. J Am Coll Surg 210:901–908PubMedCrossRef Makary MA, Segev DL, Pronovost PJ et al (2010) Frailty as a predictor of surgical outcomes in older patients. J Am Coll Surg 210:901–908PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Schoenenberger AW, Stortecky S, Neumann S et al (2013) Predictors of functional decline in elderly patients undergoing transcatheter aortic valve implantation (TAVI). Eur Heart J 34:684–692PubMedCrossRef Schoenenberger AW, Stortecky S, Neumann S et al (2013) Predictors of functional decline in elderly patients undergoing transcatheter aortic valve implantation (TAVI). Eur Heart J 34:684–692PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Kothari A, Phillips S, Bretl T et al (2011) Components of geriatric assessments predict thoracic surgery outcomes. J Surg Res 166:5–13PubMedCrossRef Kothari A, Phillips S, Bretl T et al (2011) Components of geriatric assessments predict thoracic surgery outcomes. J Surg Res 166:5–13PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Evans DC, Cook CH, Christy JM et al (2012) Comorbidity-polypharmacy scoring facilitates outcome prediction in older trauma patients. J Am Geriatr Soc 60:1465–1470PubMedCrossRef Evans DC, Cook CH, Christy JM et al (2012) Comorbidity-polypharmacy scoring facilitates outcome prediction in older trauma patients. J Am Geriatr Soc 60:1465–1470PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Fukuse T, Satoda N, Hijiya K, Fujinaga T (2005) Importance of a comprehensive geriatric assessment in prediction of complications following thoracic surgery in elderly patients. Chest 127:886–891PubMedCrossRef Fukuse T, Satoda N, Hijiya K, Fujinaga T (2005) Importance of a comprehensive geriatric assessment in prediction of complications following thoracic surgery in elderly patients. Chest 127:886–891PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Stortecky S, Schoenenberger AW, Moser A et al (2012) Evaluation of multidimensional geriatric assessment as a predictor of mortality and cardiovascular events after transcatheter aortic valve implantation. JACC Cardiovasc Interv 5:489–496PubMedCrossRef Stortecky S, Schoenenberger AW, Moser A et al (2012) Evaluation of multidimensional geriatric assessment as a predictor of mortality and cardiovascular events after transcatheter aortic valve implantation. JACC Cardiovasc Interv 5:489–496PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Cohen RR, Lagoo-Deenadayalan SA, Heflin MT et al (2012) Exploring predictors of complication in older surgical patients: a deficit accumulation index and the Braden Scale. J Am Geriatr Soc 60:1609–1615PubMedCentralPubMedCrossRef Cohen RR, Lagoo-Deenadayalan SA, Heflin MT et al (2012) Exploring predictors of complication in older surgical patients: a deficit accumulation index and the Braden Scale. J Am Geriatr Soc 60:1609–1615PubMedCentralPubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Penrod JD, Litke A, Hawkes WG et al (2007) Heterogeneity in hip fracture patients: age, functional status, and comorbidity. J Am Geriatr Soc 55:407–413PubMedCrossRef Penrod JD, Litke A, Hawkes WG et al (2007) Heterogeneity in hip fracture patients: age, functional status, and comorbidity. J Am Geriatr Soc 55:407–413PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat ACS NSQIP/AGS Best practice guidelines. Optimal preoperative assessment of the geriatric surgical patient 2012. http://www.jhartfound.org/blog/wp-content/upLoads/2012/10/ACS-NSQIP-AGS-Geriatric-2012-Guidelines6.pdf. Zugegriffen: 28. Okt. 2013 ACS NSQIP/AGS Best practice guidelines. Optimal preoperative assessment of the geriatric surgical patient 2012. http://​www.​jhartfound.​org/​blog/​wp-content/​upLoads/​2012/​10/​ACS-NSQIP-AGS-Geriatric-2012-Guidelines6.​pdf.​ Zugegriffen: 28. Okt. 2013
22.
Zurück zum Zitat Eagle KA, Berger PB, Calkins H et al (2002) ACC/AHA guideline update for perioperative cardiovascular evaluation for noncardiac surgery – executive summary a report of the American college of cardiology/American heart association task force on practice guidelines (committee to update the 1996 guidelines on perioperative cardiovascular evaluation for noncardiac surgery). Circulation 105:1257–1267PubMedCrossRef Eagle KA, Berger PB, Calkins H et al (2002) ACC/AHA guideline update for perioperative cardiovascular evaluation for noncardiac surgery – executive summary a report of the American college of cardiology/American heart association task force on practice guidelines (committee to update the 1996 guidelines on perioperative cardiovascular evaluation for noncardiac surgery). Circulation 105:1257–1267PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Perioperative Risikostratifizierung geriatrischer Patienten bei nichtkardialen Eingriffen
verfasst von
S. Beck
C. Büchi
P. Lauber
D. Grob
C. Meier
Publikationsdatum
01.02.2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie / Ausgabe 2/2014
Print ISSN: 0948-6704
Elektronische ISSN: 1435-1269
DOI
https://doi.org/10.1007/s00391-013-0589-2

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2014

Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie 2/2014 Zur Ausgabe

Mitteilungen des BV Geriatrie

Mitteilungen des BV Geriatrie