Z Orthop Unfall 2008; 146(2): 175-178
DOI: 10.1055/s-2008-1038409
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Risikomanagement zur Fehlervermeidung im Krankenhaus: Standard Operating Procedures aus der Luftfahrt als Vorbild für eine strukturierte Kommunikation im Klinikalltag

Risk Management in Hospitals: Standard Operating Procedures in Aviation as a Model for Structuring Medical CommunicationC. Schmidt1 , B. Ramsauer1 , K. Witzel1 , 2
  • 1CRM Medical, Kitzbühel, Österreich
  • 2Chirurgische Universitätsklinik, PMU Salzburg, Österreich
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 April 2008 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Die organisatorischen Rahmenbedingungen, unter denen Ärzte und Pflegekräfte in Akutkliniken arbeiten, sind bereits durch hohe Belastungsspitzen besonders fehleranfällig. In solchen Situationen auftretende Kommunikationsprobleme und Missverständnisse gehören zu den häufigsten Fehlerursachen in der Medizin. Ziel ist es zu klären, ob diese Defizite mit einfachen Mitteln der Kommunikationswissenschaft reduziert werden können. Methode: Im Rahmen einer prospektiv randomisierten Befragung wurde eine standardisierte Informationsübergabe von Patientendaten mithilfe der einfach zu erlernenden sogenannten 5-Finger-Methode mit einer üblichen sorgfältigen Dienstübergabe durch 50 Ärzte verglichen. Eine Stunde nach der Übergabe erfolgte die Überprüfung der noch erinnerlichen Patientendaten anhand von 15 Fragen. Ergebnisse: Die in der Anwendung der 5-Finger-Regel geschulten Probanden wussten mit durchschnittlich 9,88 richtigen Antworten signifikant (p = 0,031) mehr Inhalte des Übergabegesprächs als die Vergleichsgruppe. Schlussfolgerung: Kommunikationsfehler durch Homophonie, Ambiguität, Erwartungshaltung und mentale Modelle sind durch eine konsequent strukturierte Kommunikation vermeidbar. Diese leicht zu erlernenden Kommunikationsregeln haben bereits in der Luftfahrt Fehlerquoten nachweislich reduziert und sind auch in der Medizin Erfolg versprechend.

Abstract

Aim: The working conditions for medical staff in German hospitals with emergency units are characterised by stress peaks. In such moments mistakes are more likely to be made. Communication problems and misunderstandings caused by these settings are the most frequent causes for blunders, errors and mistakes. The aim is to show an easy way to reduce the incidence of these problems. Method: Within this prospectively randomised trial we compare the ability of 50 physicians to remember standardised information on patient's data passed on to them in a briefing. Half of the subjects used the so called 5-finger method as an easy means of memorising standardised information. The other 25 physicians memorised the patient's data in the usual way. In order to assess the information recalled by the subjects, all of them were asked to answer 15 questions on the data they had been given an hour earlier. Results: The subjects who used the 5-finger method were able to give on average 9.88 (of 15) correct answers and thus remembered significantly (p = 0.031) more information than the members of the control group. Conclusion: Communication errors caused by homophony, ambiguity, anticipation and mental models are can be avoided in well-structured communication situations. The rules for such a type of communication can easily be learned and applied. Standardised communication has already proved to reduce the error rates in aviation. We conclude that it can be helpful to introduce standardised communication rules such as the 5-finger method in medical communication.

Literatur

  • 1 Dudenredaktion .Duden - Die deutsche Rechtschreibung. Band 1. Dudenverlag 2006: 43
  • 2 Gawande A A, Studdert D M, Orav E J, Brennan T A, Zinner M J. Risk factors for retained instruments and sponges after surgery.  N Engl J Med. 2003;  348 229-235
  • 3 Goeschel C A, Bourgault A, Palleschi M, Posa P, Harrison D, Tacia L L, Adamczyk M A, Falkenberg D, Barbret L, Clark P, Heck K, O'Neil M, Pitts V, Schumacher K, Sidor D, Thompson M, Wahl E, Bosen D M. Nursing lessons from the MHA keystone ICU project: developing and implementing an innovative approach to patient safety.  Crit Care Nurs Clin North Am. 2006;  18 481-492
  • 4 Lamond N, van den Heuvel C, Pincombe J, Dawson D. A pilot study of the safety implications of Australian nurses' sleep and work hours.  Chronobiol Int. 2006;  23 1149-1163
  • 5 Landrigan C P, Rothschild J M, Cronin J W, Kaushal R, Burdick E, Katz J T, Lilly C M, Stone P H, Lockley S W, Bates D W, Czeisler C A. Effects of reducing interns work hours on serious medical errors in intensive care units.  N Engl J Med. 2004;  351 1838-1848
  • 6 National Patient Safety Agency .High reliability organisations and safer health care. Safer Health Care by w. J. Fear. Nov.2.2006
  • 7 Reinwarth R. Kommunikation in der Krise - Kommunikation in der Luftfahrt. Kommunikation in kritischen Situationen. Frankfurt; Verlag für Polizeiwissenschaft 2005: 141-160
  • 8 Rogers Jr S O, Gawande A A, Kwaan M, Puopolo A L, Yoon C, Brennan T A, Studdert D M. Analysis of surgical errors in closed malpractice claims at 4 liability insurers.  Surgery. 2006;  140 25-33
  • 9 Scott L D, Rogers A E, Hwang W T, Zhang Y. Effects of critical care nurses' work hours on vigilance and patients' safety.  Am J Crit Care. 2006;  15 30-37
  • 10 Sexton J B, Thomas E J, Helmreich R L. Error, stress, and teamwork in medicine and aviation: cross sectional surveys.  BMJ. 2000;  320 745-749
  • 11 Sexton J B, Helmreich R L. Analyzing cockpit communications: the links between language, performance, error, and workload.  Hum Perf Extrem Environ. 2000;  5 63-68
  • 12 Waring J J. Doctors' thinking about “the system” as a threat to patient safety.  Health. 2007;  11 29-46

Dr. Dr. Kai Witzel

CRM Medical

Pfarrau 30

6370 Kitzbühel

Österreich

Phone: + 43 (0) 6 50/3 37 33 78

Email: office@crm-medical.com

    >