Sprache · Stimme · Gehör 2008; 32(1): 36-40
DOI: 10.1055/s-2007-1004545
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Sprechmotorische Fähigkeiten stotternder Kinder

Speech Motor Skills of Stuttering ChildrenA. Alpermann 1 , H. Zückner 2
  • 1Lehr- und Forschungslogopädie RWTH Aachen
  • 2Lehranstalt für Logopädie am Universitätsklinikum Aachen
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Die sprechmotorischen Fähigkeiten stotternder Erwachsener wurden in der Vergangenheit häufig untersucht. Im Gegensatz dazu sind die Studien an Kindern begrenzt und lieferten bislang uneinheitliche Ergebnisse. In dieser Studie wurden die sprechmotorischen Fähigkeiten von 40 6-11-jährigen Kindern (20 Stotterer, 20 Nicht-Stotterer) anhand einer umfassenden Beurteilung der Diadochokinese [1]überprüft. Die Analysen zeigen, dass stotternde Kinder signifikant schlechtere sprechmotorische Fähigkeiten aufweisen. Innerhalb der Gruppe stotternder Kinder konnten Subgruppen mit unterschiedlich schwerwiegenden sprechmotorischen Koordinationsschwächen voneinander abgegrenzt werden. Ein Zusammenhang mit dem Stotterschweregrad bestand nur für mäßig bis schwer Stotternde; diese Kinder zeigen in der Regel eine schwere sprechmotorische Beeinträchtigung. Ein Vergleich temporal-akustischer Parameter (Stimmeinsatzzeit, Vokaldauer, Verschlusszeit) ergab hingegen keine Gruppenunterschiede, jedoch eine höhere inter- sowie intraindividuelle Variabilität bei den stotternden Kindern. Dies deutet auf eine instabile sprechmotorische Kontrolle, die zur Entstehung von Unflüssigkeiten beiträgt. Das verwendete Diagnostikinstrument (Oral Motor Assessment Scale) erscheint aufgrund der Zeiteffizienz, den vorhandenen Normdaten und der differenzierten Bewertung für einen Einsatz in der Stotterdiagnostik geeignet.

Abstract

In the past speech motor skills of stuttering adults have frequently been analyzed. In contrast to this studies with children are scare and came to disagreeing results. In this study speech motor skills of forty 6-11-year-old children (twenty stutterers, twenty non-stutterers) were examined by an extensive evaluation of the diadochokinesia [1]. Analyzes show, that - regarding the diadochokinesia - stuttering children have significantly worse speechmotor skills. Within the group of stuttering children subgroups with different levels of speech motor discoordination were found. For moderate and severe stutterers there seems to be a connection to the level of severity of stuttering; all children in this study showed severe speech motor discoordination. A comparison of temporal-acoustic characteristics (voice onset time, vowel duration, stop gap) did not reveal any group differences, but a higher variability within the stuttering group (inter-individual) and within each stuttering person (intra-individual). This could be explained by an unstable speech motor control, which contributes to the development of disfluencies. The Oral Motor Assessment Scale (OMAS), which was tested in this study, seems to be appropriate for use in diagnosis of stuttering people; it is efficient, contains normative data and allows a precise evaluation of speech motor skills.

Literatur

  • 1 Riley G, Riley J. Oral Motor Assessment and Treatment: Improving Syllable Production. Tigard, Oregon: C.C. Publications, Inc 1985
  • 2 Bloodstein O. A Handbook on Stuttering. San Diego: Singular Publishing Group, Inc 1995
  • 3 Riley G, Riley J. A component model for treating stuttering in children. In: Peins M (eds). Contemporary Approaches to Stuttering Therapy. Boston: Little, Brown and Co 1984
  • 4 Riley G, Riley J. Oral motor coordination among children who stutter.  J Fluency Disorders. 1986;  11 335-344
  • 5 Yaruss JS. Improving assessment of children's oral motor development in clinical settings. In: Hulstijn W, Peters HFM, Lieshout PHHM van (Hrsg). Speech Production: Motor Control, Brain Research and Fluency Disorders. Amsterdam: Elsevier Science B.V. 1997
  • 6 Peters HFM, Hulstijn W, Lieshout PHHM van. Recent developments in speech motor research into stuttering.  Folia Phoniatrica et Logopaedica. 2000;  52 103-119
  • 7 Caruso AJ, Max L, McClowry MT. Perspectives on stuttering as a motor speech disorder. In: Caruso A, Strand E (Hrsg). Clinical Management of Motor Speech Disorders in Children. New York: Thieme Medical Publishers 1999: 319-344
  • 8 Riley G, Riley J. Treatment implications of oral motor discoordination. In: Peters HFM, Hulstijn W, Starkweather CW (eds). Speech motor control and stuttering. Amsterdam: Elsevier Science Publishers B.V. 1991
  • 9 Riley G, Ingham J. Acoustic duration changes associated with two types of treatment for children who stutter.  Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 2000;  43 965-978
  • 10 Yaruss JS, Logan KJ. Evaluating rate, accuracy, and fluency of young children's diadochokinetic productions: a preliminary investigation.  Journal of Fluency Disorders. 2002;  27 65-86
  • 11 Wolk L, Edwards ML, Conture EG. Coexistence of stuttering and disordered phonology in young children.  Journal of Speech and Hearing Research. 1993;  36 906-917
  • 12 Yaruss JS, Logan KJ, Conture EG. Speaking rate and diadochokinetic abilities of children who stutter. In: Starkweather C, Peters HFM (Hrsg). Stuttering: Proceedings of the First World Congress fo Fluency Disorders. Nijmegen: University Press Nijmegen 1995
  • 13 Williams P, Stackhouse J. Rate, accuracy and consistency: diadochokinetic performance of young normally developing children.  Clinical linguistics & phonetics. 2000;  4 ((14)) 267-293
  • 14 Riley DR. Stuttering severity instrument for children and adults. (3rd ed). Austin, Texas: Pro-Ed 1994

1 Diadochokinese: Fähigkeit, um schnell hintereinander entgegengesetzte Bewegungen auszuführen (Coëlho, 1997); z. B. gemessen über die rasche Wiederholung von Silbenfolgen wie /pataka/

Korrespondenzadresse

A. Alpermann

(Diplom-Lehrlogopädin)

Bleiberger Str. 138

52074 Aachen

Email: ankealpermann@gmx.net

    >