Aktuelle Ernährungsmedizin 2005; 30(2): 88-92
DOI: 10.1055/s-2005-866837
Originalbeitrag
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Antioxidanzien in der Krebstherapie und Prävention der Demenz

Antioxidants in Cancer Treatment and Prevention of DementiaS.  Heyden1
  • 1Duke University, Department of Community and Family Medicine, Durham N.C.
Further Information

Publication History

Publication Date:
14 April 2005 (online)

Zusammenfassung

Viele Patienten mit Krebs nehmen bei der Behandlung Supplemente mit antioxidativen Vitaminen ein, meist ohne Wissen der Ärzte. Am häufigsten werden die Vitamine-C- und -E-Supplemente in der Werbung empfohlen. Als Begründung werden sowohl die Verhinderung von toxischen Nebenwirkungen der Chemotherapie, die Verbesserung des Krankheitsverlaufs sowie die Verlängerung der Lebenserwartung genannt. Eine New Yorker Onkologiegruppe hat 2004 in einem systematischen Review von 52 bisher veröffentlichten Beobachtungs- und Interventionsstudien die Ergebnisse zusammengestellt. Demnach sind die erwarteten positiven Auswirkungen der Supplemente nicht eingetreten. Dieser Überblick kommt zu dem gleichen Resultat wie die kürzlichen Warnungen zweier amerikanischer und einer englischen medizinischen Organisation, die „die Beweise für die Empfehlung von Antioxidanzien als ungenügend” bezeichnet haben. Ähnliche Vorschläge für die Prävention der Demenz mit hohen Vitamin-E- und -C-Dosierungen sind in keiner Weise belegt. Die über 30 Jahre laufende Honolulu-Asia-Aging-Studie hat 2004 an 2459 Männern gezeigt, dass die im mittleren Lebensalter zugeführten Antioxidanzien keinen Einfluss auf die Entwicklung von im späteren Lebensalter auftretender Demenz haben.

Abstract

Many patients with cancer take antioxidant nutritional supplements during their therapy to alleviate treatment toxicities and to improve survival by preventing recurrence rates. The vitamins most frequently advertised are C and E. A New York oncology group in 2004 has reviewed 52 observational studies and intervention trials to measure the influence of these vitamin supplements on their effectiveness in the treatment of patients: Neither toxicity was prevented nor was there any extension of survival. The inconsistencies found in several aspects of cancer therapy with antioxidants led to similar conclusions as quoted from two American and one British medical organizations: „There is at least fair evidence that Beta-Carotene is ineffective or that the harms outweigh the benefits for prevention of cancer”. „The suggestion that antioxidant supplements show benefits in cancer treatment has not been proved or consistently supported by findings of intervention trials.” Similar recommendations for the prevention of dementia with high doses of vitamins C and E are not substantiated by any evidence. The longest (30 years) prospective community study of 2459 American-Japanese men concluded in 2004 that dietary intake of antioxidants in midlife does not modify the risk of late life dementia or the most prevalent subtypes.

Literatur

  • 1 Vivekananthan D P, Penn M S, Sapp S K, Hsu A, Topol E J. Use of antioxidant vitamins for the prevention of cardiovascular disease: meta-analysis of randomised trials.  Lancet. 2003;  361 2017-2023
  • 2 Eidelman R S, Hollar D, Hebert P R, Lamas G A, Hennekens C H. Randomised trials of vitamin E in the treatment and prevention of cardiovascular disease.  Arch Intern Med. 2004;  164 1552-1556
  • 3 Heyden S. Das Ende der Supplementierung mit antioxidativen Vitaminen.  Aktuel Ernaehr Med. 2003;  28 113-120
  • 4 Lee D H, Folsom A R, Harnack L. et al . Does supplemental vitamin C increase cardiovascular disease risk in women with diabetes?.  Am J Clin Nutr. 2004;  80 1194-1200
  • 5 Ladas E J, Jacobson J S, Kennedy D D, Teel K, Fleischauer A, Kelly K M. Antioxidants and cancer therapy; A systematic review.  J Clin Oncol. 2004;  22 517-528
  • 6 Kumar N B, Hopkins K, Allen K, Riccardi D, Besterman-Dahan K, Moyers S. Use of complementary/integrative nutritional therapies during cancer treatment: Implications in clinical practice.  Cancer Control. 2002;  9 236-243
  • 7 Weijil N I, Eisendorn T J, Lentjen E GWM. et al . Supplementation with antioxidant micronutrients and chemotherapy-induced toxicity in cancer patients treated with cisplatin-based chemotherapy: a randomised, double-blind, placebo-controlled study.  Europ J Cancer. 2004;  40 1713-1723
  • 8 US Preventive Services Task Force . Routine vitamin supplementation to prevent cancer and cardiovascular disease: recommendations and rationale.  Ann Intern Med. 2003;  139 51-55
  • 9 Kline K, Lawson K A, Yu W P, Sanders B G. National Academy of Sciences Food and Nutrition Board. Vitamin E and breast cancer prevention: Current status and future potential.  J Mammary Gland Biol Neopl. 2003;  8 91-102
  • 10 Hirose K, Takezaki T, Hamajima N, Miura S, Tajima K. Dietary factors protective against breast cancer in japanese premenopausal and postmenopausal women.  Internat J Cancer. 2003;  107 276-282
  • 11 The Alpha-Tocopherol, Beta Carotene Cancer Prevention Study Group . The effect of vitamin E and beta carotene on the incidence of lung cancer and other cancers in male smokers.  N Engl J Med. 1994;  330 1029-1035
  • 12 Rodriguez C, Jacobs E J, Mondul A M, Calle E E, McCullough M L, Thun M J. Vitamin E supplements and risk of prostate cancer in US men.  Cancer Epidem Biomark Prev. 2004;  13 378-382
  • 13 Rautalahti M T, Virtamo J R, Taylor P R. et al . The effects of supplementation with alpha-tocopherol and beta-carotene on the incidence and mortality of carcinoma of the pancreas in a randomized, controlled trial.  Cancer. 1999;  86 37-42
  • 14 Malila N, Taylor P R, Virtanen M J. et al . Effects of alpha-tocopherol and beta-carotene supplementation on gastric cancer incidence in male smokers (ATBC Study, Finland).  Cancer Caus Contr. 2002;  13 617-623
  • 15 Stanner S A, Hughes J, Kelly C N, Buttriss J. British Nutrition Foundation. A review of the epidemiological evidence for the „antioxidant hypothesis”.  Publ Hlth Nutr. 2004;  7 407-422
  • 16 Stampfer M J, Hu F B, Manson J AE, Rimm E B, Willett W C. Primary prevention of coronary heart disease in women through diet and lifestyle.  N Engl J Med. 2000;  343 16-22
  • 17 Omenn G S, Goodman G E, Thornquist M D. et al . Effects of a combination of the beta-carotene and vitamin A on lung cancer and cardiovacular desease.  N Engl J Med. 1996;  334 1150-1155
  • 18 Hennekens C H, Buring J E, Manson J E, Stampfer N. et al . Lack of effect of long-time supplementation with beta-carotene on the incidence of malignant neoplasms and cardiovascular disease.  N Engl J Med. 1996;  334 1145-1149
  • 19 Laurin D, Masaki K H, Foley D J, White L R, Launer L J. Midlife dietary intake of antioxidants and risk of late-life incident dementia - The Honolulu-Asia Aging Study.  Am J Epidem. 2004;  159 959-967
  • 20 Pettenati C, Vegliante M B, Perotta D. La viamina E nella prevenzione dell' Alzheimer e delle malattie neurodegenerative.  Medico e paziente. 2003;  4 supplemente 1-6
  • 21 Miller E R, Pastor-Barriuso R, Dalal D, Riemersma R A, Appel L J, Guallar E. Meta-analysis: High dosage vitamin E supplements may increase all-cause mortality. Referat am Kongress, American Heart Association 10.11.04 (New Orleans, Louisiana). Ann Intern Med 2005, im Druck
  • 22 Bjelakovic G, Nikolova D, Simonetti R G, Gluud C. Antioxidant supplements for prevention of gastrointestinal cancers. A systematic review and meta-analysis.  Lancet. 2004;  364 1219-1228

Prof. Dr. med. Siegfried Heyden

6575 San Nazzaro · Schweiz

oder 2729 Montgomery Str.

Durham N.C. 27705 · USA

    >