Z Orthop Ihre Grenzgeb 2003; 141(4): 465-471
DOI: 10.1055/s-2003-41560
Grundlagenforschung
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Biomechanische Eigenschaften von Knorpelersatzgewebe nach verschiedenen Methoden der Knorpeldefektbehandlung beim Schaf[1] [2]

Biomechanical Properties of Cartilage Repair Tissue after Different Cartilage Repair Procedures in SheepM.  Russlies1 , P.  Rüther1 , W.  Köller1 , P.  Stomberg1 , P.  Behrens1
  • 1Klinik für Orthopädie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein - Campus Lübeck. Lübeck
Diese Studie wurde finanziell unterstützt von: Geistlich Pharma AG, Wolhusen, Schweiz und teilweise von Verigen, Leverkusen.
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 August 2003 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Biomechanische Evaluation von Knorpel und Knorpelersatzgewebe im Schafsknie nach verschiedenen operativen Behandlungsmethoden. 4 standardisierte Knorpeldefekte (Ø 7 mm) wurden auf dem medialen Condylus und der Facies patellaris gesetzt (n = 22) und nach einem Jahr untersucht. Material und Methode: Die verschiedenen Gruppen waren: (1) Kollagen-I/III-Membran (Chondro Gide®, Geistlich, Wolhusen, Schweiz) mit autogenen Chondrozyten beladen, geklebt (Tissucol®, Immuno/Baxter, Heidelberg); (2) Kollagen-I/III-Membran, mit autogener Chondrozytensuspension unterspritzt, genäht (Vicryl, 6.0, Ethicon); (3) Kollagen-II-Membran, mit autogenen Chondrozyten beladen, geklebt [siehe (1)]; (4) Periostlappen, mit autogenen Chondrozyten unterspritzt, genäht [siehe (2)]. Es wurden Eindring-(Indentations-)Versuche zur Bestimmung der biomechanischen Qualität durchgeführt. Aus den Indentations-Kriechkurven über 35 s und aus der Gewebedicke an dem jeweiligen Messpunkt wurde ein „25-s-Kriechindex” bestimmt. Je höher dieser Wert ist, umso stärker und schneller lässt sich der Knorpel deformieren. Ergebnisse: Die Dicken der Knorpelersatzgewebe lagen deutlich unter denen des normalen Knorpels. Der Kriechindex der Ersatzgewebe lag signifikant höher: 111 bzw. 125 (p < 0,05). Zwischen den einzelnen Behandlungsmethoden gab es keine wesentlichen Unterschiede. Schlussfolgerung: In diesem Tiermodell war keines der induzierten Ersatzgewebe aus biomechanischer Sicht mit dem genuinen Gelenkknorpel vergleichbar.

Abstract

Aim: The purpose of this study was to evaluate the biomechanical quality of cartilage and repair tissue in a sheep’s knee. 4 standardized 7 mm defects were created on the medial femoral condyle and on the patellar groove (n = 22). These were treated with 4 different cartilage repair procedures and examined 1 year later. Material and Methods: The different groups were: (1) a cell-seeded collagen type-I/III-membrane (Chondro Gide®) glued into the defect; (2) a collagen type-I/III-membrane, sutured and cells injected underneath; (3) an engineered, cell-seeded collagen type-II-membrane, glued; (4) periosteum sutured and cells injected underneath; (5) Controls: healthy contra-lateral knees. Indentation tests were performed to reveal the biomechanical capacity. From creep indentation over 35 s a „25-s creep index” was calculated. A high creep index means that the cartilage can undergo greater and faster compression. Results: The repair tissue was significantly thinner than the normal cartilage. The mean creep index of all repair tissues was measured at 111 and 125, respectively (p < 0.05). There were no significant differences among the treated groups. Conclusion: In this animal study, none of the induced repair tissues was biomechanically comparable to genuine articular cartilage.

1 in Auszügen präsentiert auf dem Deutschen Orthopädenkongress (DOG), 3. - 6. Oktober 2001, Berlin, Z Orthopädie (2001), 139: 119 (2001)

2 ist inhaltlich in ähnlicher Form im FOCUS MUL (19/3, 146-153, 2002) der Universität zu Lübeck abgedruckt

Literatur

  • 1 Hunziker E B, Rosenberg L C. Repair of partial thickness defects in articular cartilage. cell-recruitment from the synovial membrane.  J Bone Joint Surg. 1996;  78-A 721-733
  • 2 Buckwalter J A, Mankin H J. Articular cartilage: part II. Degeneration and osteoarthrosis, repair, regeneration and transplantation.  J Bone Joint Surg. 1997;  79-A 612-632
  • 3 Mow V C, Kuei S C, Lai W M, Armstrong C G. Biphasic creep and stress relaxation of articular cartilage in compression? Theory and experiments.  J Biomech [Eng]. 1980;  102 73-84
  • 4 Schachar N, Mc Allister D, Stevenson M, Novak K, Mc Gaum L. Metabolic and biochemical status of articular cartiulage following cryo-preservation and transplantation in a rabbit model.  J Orthop Res. 1992;  10 603-609
  • 5 Bobic V, Noble J. Annontation-Articular cartilage-to repair or not to repair.  J Bone Joint Surg (Br). 2000;  82-B (2) 165-166
  • 6 Steadman J R, Rodkey W G, Briggs K K, Rodrigo J J. Die Technik der Mikrofrakturierung zur Behandlung von kompletten Knorpeldefekten im Kniegelenk.  Orthopäde. 1999;  28 26-32
  • 7 Brittberg M, Lindahl A, Nilsson A, Ohlsson C, Isaksson O, Peterson L. Treatment of deep cartilage defects in the knee with autologous chondrozyte implantation.  N Engl J Med,. 1994;  331 (14) 889-895
  • 8 Petersen L, Minas T, Brittberg M, Nilsson A, Sjogren-Jansson E, Lindahl A. Two- to 9-year outcome after autologous chondrocyte transplantation of the knee.  Clin Orthop. 2000;  374 212-234
  • 9 Behrens P, Ehlers E M, Köchermann K U, Rohwedel J, Russlies M, Plötz W. Neues Therapieverfahren für lokalisierte Knorpeldefekte.  MMW-Fortschr Med. 1999;  141 (45) 49-51
  • 10 Marcacci M, Zaffagnini S, Kon E, Visani A, Iacono F, Loreti I. Arthroscopic autologeous condrocyte transplantation: technical note.  Knee Surg, Sports Traumatol, Arthrosc. 2002;  10 154-159
  • 11 Mow V C, Holmes M H, Lai W M. Fluid Transport and mechanical properties of articular cartilage: a review.  J Biomech. 1984;  Vol.17 (5) 377-394
  • 12 Wong M, Hunziker E B. Articular cartilage Biology and Biomechanics. In: Erggelet C, Steinwachs M (eds.) Gelenkknorpeldefekte. Steinkopf Darmstadt (Verlag) 2001: 5-25
  • 13 Ehlers E-M, Fuß M, Rohwedel J, Russlies M, Kühnel W, Behrens P. Development of a biocomposite to fill out articular cartilage lesions. Light, scanning and transmission electron microscopy of sheep chondrocytes cultured on a collagen I/III sponge.  Anat-Anz. 1999;  181 513-518
  • 14 Mow V C, Zhu W, Ratcliffe A. Structure and function of articular cartilage and meniscus. In: Mow VC and Hayes WC (eds.) Basic Orthopaedic Biomechanics. Raven Press, New York 1991: 143-198
  • 15 Athanasiou K A, Rosenwasser M P, Buckwalter J A, Malanin T I, Mow V C. Interspecies comparisons of in situ intrinsic mechanical properties of distalfemoral cartilage.  J Orthop Res. 1991;  9 330-340
  • 16 Lyyra-Laitinen T, Niinimäki M, Toyras J, Lindgreen R, KivirantaI , Jurvelin J S. Optimization of the arthroscopic indentation instrument for the measurement of thin cartilage stiffness.  Phys Med Biol. 1999;  44 2511-2524
  • 17 Buma P, Pieper J, Tienen van T, Susantevan J LC, Kraan van der P M, Veerkamp J H, Berg van den W B, Veth R, Kuppevelt van T H. Crosslinked Type I and II collagen scaffolds for the repair of full-thickness articular cartilage defects- an animal study in rabbits.  J Bone Joint Surg [Br]. 2002;  84-B SUPP I
  • 18 Bruns J. In vitro und in vivo Untersuchungen zur Perichondriumtransplantation beim Schaf zur Behebung von tiefreichenden Gelenkknorpeldefekten. In: Fibrinklebung Springer Verlag Heidelberg 1992: 87-197
  • 19 Frenkel S R, Toolan B, Menche D, Pitman M I, Pachence J M. Chondrocyte transplantation using a collagen bilayer matrix for cartilage repair.  J Bone Joint Surg [Br]. 1997;  79 (5) 831-836
  • 20 Lee C R, Grodzinsky J A, Hsu H P, Martin D S, Spector M. Effect of harvest and selected cartilage repair procedures on the physical and biochemical properties of articular cartilage in the canine knee.  J Orthop Res. 2000;  18 (5) 790-799
  • 21 Bendele A, Mc Comb J, Gould T, Mc Abee T, Sennello G, Chlipala E, Guy M. Animal models of arthritis: relevance to human disease.  Toxicol Pathol. 1999;  27 134-142
  • 22 Arokoski J P, Hyttinen M, Helminen H J, Jurvelin J S. Biomechanical and structural characteristics of canine femoral and tibial cartilage.  J Biomed Mater Res. 1999;  48 99-107
  • 23 LeRoux M A, Arokoski J, Vail T P, Guilak F, Hyttinen M M, Kiviranta I, Setton L A. Simultaneous changes in the mechanical properties, quantitative collagen organization, and proteoglycan concentration of articular cartilage following canine meniscectomy.  J Orthop Res. 2000;  18 (3) 383-392
  • 24 Hayes W C, Mockros L F. Viscoelastic properties of human articular cartilage.  J Appl Physiol. 1971;  31 (4) 562-568
  • 25 Bouwmeester P S, Kuijer R, Homminga G N, Bulstra S K, Geesink R G. A retrospective analysis of two independent prospective cartilage repair studies: autogeneous perichondral grafting versus subchondral drilling 10 years post-surgery.  J Orthop Res. 2002;  20 267-273
  • 26 Dzioba R B. The classification and treatment of acute articular cartilage lesions.  Arthroscopy. 1988;  4 72-80
  • 27 Hwa S Y, Burkhardt D, Little C, Ghosh P. The effects of orally administered diacerin on cartilage and subchondral bone in an ovine model of Osteoarthritis.  J Rheumatol. 2001;  28 (4) 825-834

1 in Auszügen präsentiert auf dem Deutschen Orthopädenkongress (DOG), 3. - 6. Oktober 2001, Berlin, Z Orthopädie (2001), 139: 119 (2001)

2 ist inhaltlich in ähnlicher Form im FOCUS MUL (19/3, 146-153, 2002) der Universität zu Lübeck abgedruckt

PD Dr. med. habil. Peter Behrens

Klinik für Orthopädie
UK S-H, Campus Lübeck

Ratzeburger Allee 160

23538 Lübeck

Phone: ++49-451-500-6761

Fax: ++49-451-500-3333

Email: behrens@medinf.uni-luebeck.de

    >