Zeitschrift für Palliativmedizin 2001; 2(4): 99-106
DOI: 10.1055/s-2001-19399
Übersichtsarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die Ausbildung kommunikativer Fähigkeiten in der Medizin

Eine Übersicht empirischer Studien zum Thema „Wahrheit am Krankenbett - schlechte Nachrichten mitteilen”Breaking Bad News: A Review of Empirical Data on Communication Skills TrainingJ.  Schildmann1 , J.  Vollmann1
  • 1Institut für Geschichte und Ethik der Medizin, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 January 2002 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Der Wunsch von Patienten nach Aufklärung wird von den Ärzten westlicher Länder weitgehend anerkannt. Kurse zur Vorbereitung auf diese schwierige Aufgabe sind vor allem im angloamerikanischen Raum Bestandteil der medizinischen Ausbildung. Die Übersichtsarbeit referiert und diskutiert die bisherigen Evaluationsergebnisse. Methoden: Die Literatursuche erfolgte mit Hilfe der Datenbank PUBMED unter Verwendung der Stichworte „breaking bad news” und „bad news”. Berücksichtigt wurden zwischen 1. 1. 1960 bis 31. 12. 2000 publizierte Artikel, die empirische Daten eigener Kursevaluationen enthalten. Ergebnisse: Alle 16 analysierten Kurse verwenden praktische Unterrichtsmethoden zur Bearbeitung des Themas. Die Evaluation der Kursmethoden und der Selbsteinschätzung kommunikativer Fähigkeiten ist mehrheitlich positiv. Gespräche mit Simulationspatienten zeigen Veränderungen der Gesprächsführung nach dem Kommunikationstraining. Schlussfolgerungen: Bei den Teilnehmern besteht eine hohe Akzeptanz bezüglich der Methoden und Inhalte von Kursen zum Thema „schlechte Nachrichten mitteilen”. Die Erarbeitung theoretisch und empirisch begründeter Empfehlungen für die Durchführung von Diagnosegesprächen ist Aufgabe zukünftiger Studien. Forschungsbedarf besteht weiterhin bei der Auswirkung von Kommunikationstraining auf die Krankheitsbewältigung von Patienten in der Praxis.

Abstract

Background: Patients rights regarding information about their illness are accepted by the vast majority of doctors in the western world. Breaking bad news have become a part of medical education. This review summarizes and discusses the finding of studies containing empirical data of course evaluations. Methods: Sources were obtained through PUBMED using „breaking bad news” and „bad news” as key words. Relevant to this paper are studies which were published between 1. 1. 1960 - 31. 12. 2000 and include empirical data of evaluations of breaking bad news courses. Results: All 16 studies use practical methods as the main course methods. Positive results regarding the evaluation of methods, content and self perception of own communication skills are reported by the majority of the studies. Eight studies using simulated patients report improved communication skills. Conclusions: Breaking bad news courses are rated very positive and do have an effect on the communication skills of the participants. However, there is a need of empirical and theoretical work regarding the most effective strategies. Further studies should be carried out to evaluate the effects of communication skills training regarding the health and adjustment of patients.

Literatur

  • 1 Fallowfield L J. Communication skills of oncologists.  Trends experimental Medicine. 1995;  5 99-103
  • 2 Huseboe S, Klaschik E. Palliativmedizin. Berlin, Heidelberg, New York; Springer 2000 2. überarbeitete Aufl.
  • 3 Vollmann J. Aufklärung und Einwilligung in der Psychiatrie. Ein Beitrag zur Ethik in der Medizin. Darmstadt; Steinkopff 2000
  • 4 Buckmann R. Talking to patients about cancer. No excuse now for not doing it.  Br Med J. 1996;  313 669-671
  • 5 Oken D. What to tell cancer patients.  JAMA. 1961;  175 1120-1128
  • 6 Novack D H, Plumer R, Smith R L, Ochitill H, Morrow G R, Bennett J M. Changes in physicians attitudes toward telling the cancer patients.  JAMA. 1979;  241 897-900
  • 7 Beauchamp T L, Childress J F. Principles of biomedical ethics. New York, Oxford; Oxford University Press 1994 4. Edition
  • 8 Bennet G. The wound and the doctor. London; Warburg 1987
  • 9 Gorlin R, Zucker H D. Physicians reactions to patients.  New Engl J Med. 1983;  308 1059-1063
  • 10 Kurtz S, Silvermann J, Draper J. Teaching and learning communication skills in medicine. Oxon; Radcliffe Medical Press 1998
  • 11 Maguire P. Can communication skills be taught?.  Br J Hospital Med. 1990;  43 215-216
  • 12 van Dalen J, Zuidweg J, Collet J. The curriculum of communication skills teaching at Maastricht medical school.  Med Education. 1989;  23 (1) 55-61
  • 13 Schildmann J, Brunklaus A, Herrmann E, Klambeck A, Ortwein H, Schwarz C. Evaluation of a breaking bad news course at the Charité, Berlin.  Med Education. 2001;  35 (8) 806-807
  • 14 Angelos P, DaRosa D A, Derossis A M, Kim B. Medical ethics curriculum for surgical residents: results of a pilot project.  Surgery. 1999;  126 701-707
  • 15 Baile W F, Lenzi R, Kudelka A P, Maguire P, Novack D, Goldstein M, Myers E G, Bast R C. Improving physician-patient communication in cancer care: outcome of a workshop for oncologists.  J Cancer Education. 1997;  12 166-173
  • 16 Baile W F, Kudelka A P, Beale E A, Glober G A, Myers E G, Greisinger A J, Bast R C, Goldstein M G, Novack D, Lenzi R. Communication skills training in oncology: description and preliminary outcomes of workshops on breaking bad news and managing patient reaction to illness.  Cancer. 1999;  86 887-897
  • 17 Garg A, Buckman R, Kason Y. Teaching medical students how to break bad news.  Can Med Ass J. 1997;  156 1159-1164
  • 18 Greenberg L W, Ochsenschlager D, OaposDonnell R, Mastruserio J, Cohen G J. Communicating bad news: a pediatric department's evaluation of a simulated intervention.  Pediatrics. 1999;  103 (6) 1210-1217
  • 19 Jewett L S, Greenberg L W, Champion L A, Gluck R S, Leikin S L, Altieri M F, Lipnick R N. The teaching of crisis counselling skills to pediatric residents: a one year study.  Pediatrics. 1982;  70 (6) 907-911
  • 20 Tolle S W, Cooney T G, Hickam D H. A program to teach residents humanistic skills for notifying survivors of a patient's death.  Acad Med. 1989;  64 (9) 505-506
  • 21 Vaidya V U, Greenberg L W, Patel K M, Strauss L H, Pollack M M. Teaching physicians how to break bad news: a 1 day workshop using standardized parents.  Arch Ped Adol Med. 1999;  153 419-422
  • 22 Vetto J T, Elder N C, Toffler W L, Fields S A. Teaching medical students to give bad news: does formal instruction help?.  J Can Education. 1999;  14 13-17
  • 23 Cushing A M, Jones A. Evaluation of a breaking bad news course for medical students.  Med Education. 1995;  29 430-435
  • 24 Fallowfield L, Lipkin M, Hall A. Teaching senior oncologists communication skills: results from phase I of a comprehensive longitudinal program in the United Kingdom.  J Clin Oncology. 1998;  16 (5) 1961-1968
  • 25 Faulkner A, Argent J, Jones A, O'Keeffe C. Improving the skills of doctors in giving distressing information.  Med Education. 1995;  29 303-307
  • 26 Maguire P, Booth K, Elliott C, Jones B. Helping health professionals involved in cancer care acquire key interviewing skills-the impact of workshops.  Eur J Cancer. 1996;  32 1486-1489
  • 27 Parle M, Maguire P, Heaven C. The development of a training model to improve health professional's skills, self efficacy and outcome expectancies when communicating with cancer patients.  Soc Sci Med. 1997;  44 231-240
  • 28 Aspegren K, Birgegard G, Ekeberg O, Hietanen P, Holm U, Jensen A B, Lindfors O, Oskarrson H. Improving awareness of the psychosocial needs of the patient-a trainings course for experienced cancer doctors.  Acta Oncologica. 1996;  35 (2) 246-248
  • 29 Morton J, Blok G A, Reid C, van Dalen J, Morley M, Morton J, Blok G A, Reid C, van Dalen J, Morley M. The European Donor Hospital Education programme (EDHEP): enhancing communication skills with bereaved relatives.  Anaesth Intensive Care. 2000;  28 184-190
  • 30 Hargie O. A survey of CST in UK schools of Medicine.  Med Education. 1998;  32 25-34
  • 31 Novack D H, Volk G, Drossman D A, Lipkin M. Medical interviewing and interpersonal skills in US medical school.  JAMA. 1993;  269 2101-2105
  • 32 Aspegren K. Teaching and learning communication skills in medicine - a review with quality grading of articles.  Med Teacher. 1999;  21 563-570
  • 33 Bandura A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change.  Psychol Review. 1977;  84 191-215
  • 34 Ptacek J T, Eberhardt T L. Breaking bad news: a review of the literature.  JAMA. 1996;  276 496-502
  • 35 Walsh R A, Girgis A, Sanson-Fisher R W. Breaking bad news 2: what evidence is available to guide clinicians?.  Behav Med. 1998;  24 61-72
  • 36 Evans B J, Stanley R O, Burrows G D, Sweet B. Lectures and skills workshops as teaching formats in history-taking skills courses for medical students.  Med Education. 1989;  25 364-370
  • 37 Quirk M, Babineau R A. Teaching interviewing skills to students in clinical years: A comparative analysis of three strategies.  J Med Education. 1982;  57 939-941
  • 38 Rutter D R, Maguire P. History-taking for medical students II: Evaluation of a training programme.  Lancet. 1976;  11 (2) 558-561
  • 39 Baile W F, Buckman R, Lenzi R, Glober G, Beale E A, Kudelka A P. SPIKES-A six step protocol for delivering bad news: application to the patient with cancer.  Oncologist. 2000;  5 302-311

Prof. Dr. med. Dr. phil. Jochen Vollmann

Institut für Geschichte und Ethik der Medizin · Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg

Glückstraße 10

91054 Erlangen

Email: jochen.vollmann@gesch.med.uni-erlangen.de

    >