Zeitschrift für Palliativmedizin 2017; 18(04): 203-214
DOI: 10.1055/s-0043-105432
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Selbstwirksamkeit von Angehörigen bei früher Integration von Supportiv-/Palliativversorgung in die Onkologie

Untersuchung von Anforderungssituationen und Möglichkeiten zur Förderung[1] Promotion of Self-Efficacy of Relatives in Early Integration of Supportive/Palliative Care in OncologyRequirements and Opportunities
K. Bär
1   Charité – Universitätsmedizin Berlin, Med. Klinik für Hämatologie, Onkologie und Tumorimmunologie Campus Benjamin Franklin, Berlin
,
M. Preisler
1   Charité – Universitätsmedizin Berlin, Med. Klinik für Hämatologie, Onkologie und Tumorimmunologie Campus Benjamin Franklin, Berlin
,
A. Rohrmoser
1   Charité – Universitätsmedizin Berlin, Med. Klinik für Hämatologie, Onkologie und Tumorimmunologie Campus Benjamin Franklin, Berlin
,
A. Letsch
1   Charité – Universitätsmedizin Berlin, Med. Klinik für Hämatologie, Onkologie und Tumorimmunologie Campus Benjamin Franklin, Berlin
,
U. Goerling
2   Charité – Universitätsmedizin Berlin, Charité Comprehensive Cancer Center, Berlin
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 May 2017 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Ein Qualitätsmerkmal von integrierter Palliativversorgung in der Onkologie ist die Förderung der Lebensqualität bei Angehörigen von Tumorpatienten. Die Förderung der Selbstwirksamkeit (SW) durch das Behandlerteam ist ein möglicher Ansatzpunkt. Ziel dieser qualitativen Studie ist es, Hinweise zur Förderung der SW zu identifizieren.

Methodik Zwei Fokusgruppen mit je vier Angehörigen wurden anhand der allgemeinen SW, erhoben mittels Skala von Schwarzer und Jerusalem [1], gebildet. Die Auswertung erfolgte mittels modifizierter Grounded Theory nach Strauss und Corbin [2].

Ergebnisse Die Analyse ergab Ungewissheit als zentralen Belastungsfaktor. Als wesentliche Anforderungsbereiche wurden 1) Ungewissheit aushalten, 2) Interaktion mit Ärzten, 3) Instrumentelle Unterstützung geben und 4) Umstrukturierung des eigenen Lebens identifiziert.

Schlussfolgerung Zur Förderung der SW von Angehörigen ist v. a. Unterstützung bei der Bewältigung von Ungewissheiten notwendig. Dies kann über eine aktive Einbindung in die Behandlung erfolgen. Ein personalisierter Ansatz, orientiert an der individuellen Lebenssituation, sowie Screenings zu Bedürfnissen und Ressourcen sind notwendig.

Abstract

Background A sign of quality of Integrated Palliative Cancer Care is the enhanced quality of life of informal caregivers of tumor patients. Healthcare professionals encouraging caregivers in their self-efficacy (SE) is a potential starting point. The purpose of this study is to identify further starting points to support SE.

Methods By means of the General Self-Efficacy Scale by Schwarzer and Jerusalem, two focus groups, each with four caregivers, were established [1]. The methodology of evaluation was based on a modified grounded theory by Strauss and Corbin [2].

Results The analysis identified uncertainty as a burdening factor. Major challenges were revealed in these areas: 1) enduring uncertainty, 2) interacting with physicians, 3) providing instrumental support, and 4) restructuring one’s own life.

Conclusion To encourage the SE of caregivers, support in coping with uncertainties is needed. This can be achieved by active involvement of the caregivers in the treatment. A personalised approach oriented towards the individual life situation of caregivers and regular screenings of needs and resources are recommended.

1 Die Arbeit wurde auf dem 11. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Palliativmedizin in Leipzig vom 7. bis 10. September 2016 in Form eines Vortrags mit Diskussion und eines Posters präsentiert.


 
  • Literatur

  • 1 Schwarzer R, Jerusalem M. Skalen zur Erfassung von Lehrer- und Schülermerkmalen: Dokumentation der psychometrischen Verfahren im Rahmen der Wissenschaftlichen Begleitung des Modellversuchs Selbstwirksame Schulen. Berlin: Freie Universität; 1999
  • 2 Strauss A, Corbin J. Grounded theory: Grundlagen qualitativer Sozialforschung. Weinheim: Beltz Psychologie-Verl.-Union; 1996
  • 3 Preisler M, Goerling U. Angehörige von an Krebs erkrankten Menschen. Der Onkologe 2016; 22: 336-341
  • 4 Fegg M. Zusammenfassende Ergebnisse zur Existenziell Behavioralen Therapie (EBT) für Angehörige von Palliativpatienten. Zeitschrift für Palliativmedizin 2016; 17: 76-82
  • 5 Northouse L, Williams A-l, Given B. et al. Psychosocial Care for Family Caregivers of Patients With Cancer. J Clin Oncol 2012; 30: 1227-1234
  • 6 Given B, Sherwood PR. Family care for the older person with cancer. Seminars in Oncology Nursing 2006; 22: 43-50
  • 7 Popek V, Hönig K. Krebs und Familie: Aufgaben und Belastung Angehöriger. Der Nervenarzt 2015; 86: 266-273
  • 8 Hendrix CC, Landerman R, Abernethy AP. Effects of an Individualized Caregiver Training Intervention on Self-Efficacy of Cancer Caregivers. Western Journal of Nursing Research 2011; 35: 590-610
  • 9 Hodges LJ, Humphris GM, Macfarlane G. A meta-analytic investigation of the relationship between the psychological distress of cancer patients and their carers. Social Science & Medicine 2005; 60: 1-12
  • 10 Leitlinienprogramm Onkologie (Deutsche Krebsgesellschaft, Deutsche Krebshilfe, AWMF). Palliativmedizin für Patienten mit einer nicht heilbaren Krebserkrankung, Langversion 1.1. 2015. Im Internet: http://leitlinienprogramm-onkologie.de/uploads/tx_sbdownloader/LL_Palliativmedizin_Langversion_1_1.pdf (Stand: 10.04.2016)
  • 11 Heckel L, Fennell KM, Reynolds J. et al. Unmet needs and depression among carers of people newly diagnosed with cancer. European Journal of Cancer 2015; 51: 2049-2057
  • 12 Hui D, Bruera E. Integrating palliative care into the trajectory of cancer care. Nat Rev Clin Oncol 2016; 13: 159-171
  • 13 Letsch A, Ahn J, Preisler M. Die personalisierteste Medizin: Integrierte Supportiv- und Palliativversorgung in der Krebsbehandlung. Aktuelle Gesundheitsnachrichten 2016; 21: 20-31
  • 14 LeBlanc TW, El-Jawahri A. When and why should patients with hematologic malignancies see a palliative care specialist?. Hematology 2015; 2015: 471-478
  • 15 World Health Organization. Palliative Care. Cancer control: Knowledge into action: WHO guide for effective programmes; Module 5. World Health Organization; 2007
  • 16 Smith TJ, Temin S, Alesi ER. et al. American Society of Clinical Oncology Provisional Clinical Opinion: The Integration of Palliative Care Into Standard Oncology Care. J Clin Oncol 2012; 30: 880-887
  • 17 Cherny N, Catane R, Schrijvers D. et al. European Society for Medical Oncology (ESMO) Program for the Integration of Oncology and Palliative Care: a 5-year review of the Designated Centers’ incentive program. Annals of Oncology 2010; 21: 362-369
  • 18 Temel JS, Greer JA, Muzikansky A. et al. Early Palliative Care for Patients with Metastatic Non–Small-Cell Lung Cancer. N Engl J Med 2010; 363: 733-742
  • 19 Bakitas M, Lyons KD, Hegel MT. et al. The Project ENABLE II Randomized Controlled Trial to Improve Palliative Care for Patients with Advanced Cancer. The Journal of the American Medical Association 2009; 302: 741-749
  • 20 Zimmermann C, Swami N, Krzyzanowska M. et al. Early palliative care for patients with advanced cancer: a cluster-randomised controlled trial. Lancet 2014; 383: 1721-1730
  • 21 Dionne-Odem JN, Azuero A, Lyons KD. et al. Benefits of Early Versus Delayed Palliative Care to Informal Family Caregivers of Patients With Advanced Cancer: Outcomes From the ENABLE III Randomized Controlled Trial. J Clin Oncol 2015; 33: 1446-1452
  • 22 Gärtner J, Wedding U, Alt-Epping B. Frühzeitige spezialisierte palliativmedizinische Mitbehandlung: Ein herausfordernder Goldstandard. Der Onkologe 2015; 21: 1182-1188
  • 23 Ramchandran K, Tribett E, Dietrich B. et al. Integrating Palliative Care Into Oncology: A Way Forward. Cancer Control 2015; 22: 386-395
  • 24 Hendrix CC, Bailey Jr DE, Steinhauser KE. et al. Effects of enhanced caregiver training program on cancer caregiver’s self-efficacy, preparedness, and psychological well-being. Support Care Cancer 2015; 24: 327-336
  • 25 Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman; 1997
  • 26 Schwarzer R, Jerusalem M. Das Konzept der Selbstwirksamkeit. Zeitschrift für Pädagogik 2002; 44: 28-53
  • 27 Porter LS, Keefe FJ, Garst J. et al. Self-efficacy for managing pain, symptoms, and function in patients with lung cancer and their informal caregivers: Associations with symptoms & distress. Pain 2008; 137: 306-315
  • 28 Northouse LL, Katapodi M, Song L. et al. Interventions with Family Caregivers of Cancer Patients: Meta-Analysis of Randomized Trials. CA: A Cancer Journal for Clinicals 2010; 60: 317-339
  • 29 Schulz M. Quick and easy!? Fokusgruppen in der angewandten Sozialwissenschaft. In: Schulz M, Mack B, Renn O. Hrsg. Fokusgruppen in der empirischen Sozialwissenschaft: Von der Konzeption bis zur Auswertung. Stuttgart, Wiesbaden: Springer VS; 2012
  • 30 Schwarzer R. Everything you wanted to know about the General Self-Efficacy Scale but were afraid to ask. (30.05.2014). Im Internet: http://userpage.fu-berlin.de/~health/faq_gse.pdf (Stand: 30.07.2015)
  • 31 Hinz A, Schumacher J, Albani C. et al. Bevölkerungsrepräsentative Normierung der Skala zur Allgemeinen Selbstwirksamkeitserwartung. Diagnostica 2006; 52: 26-32
  • 32 Steinke I. Gütekriterien qualitativer Forschung. In: Flick U, von Kardorff E, Steinke I. Hrsg. Qualitative Forschung. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag; 2013: 319-331
  • 33 Given B, Given CW, Sherwood P. Family and Caregiver Needs over the Course of the Cancer Trajectory. The Journal of Supportive Oncology 2012; 10: 57-64
  • 34 Adams M. Information and Education Across the Phase of Cancer Care. Seminars in Oncology Nursing 1991; 7: 105-111
  • 35 Mishel MH. Reconceptualization of the Uncertainty in Illness Theory. Journal of Nursing Scholarship 1990; 22: 256-262
  • 36 Mishel MH, Germino BB, Gil KM. et al. Benefits from an uncertainty management intervention for african-american and caucasian older long-term breast cancer survivors. Psycho-Oncology 2005; 14: 962-978
  • 37 Gil KM, Mishel MH, Belyea M. et al. Benefits of the Uncertainty Management Intervention for African American and White Older Breast Cancer Survivors: 20-Month Outcomes. International Journal of Behavioral Medicine 2006; 13: 286-294
  • 38 Folkman S, Greer S. Promoting psychological well-being in the face of serious illness: when theory, research and practice inform each other. Psycho-Oncology 2000; 9: 11-19
  • 39 Reich S, Bickman L, Heflinger CA. Covariates of Self-Efficacy: Caregiver Characteristics Related to Mental Health Services Self-Efficacy. Journal of Emotional and Behavioral Disorders 2004; 12: 99-108
  • 40 Guest G, Bruce A, Johnson L. How Many Interviews Are Enough? An Experiment with Data Saturation and Variability. Field Methods 2006; 18: 59-82