Psychiatr Prax 2014; 41(08): 415-423
DOI: 10.1055/s-0034-1370113
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ist Psychotherapie bei depressiven Erkrankungen im Alter wirksam?

Ein systematischer ÜberblickAre Psychotherapeutic Interventions Effective in Late-Life Depression?A Systematic Review
Uta Gühne
1   Institut für Sozialmedizin, Arbeitsmedizin und Public Health (ISAP), Universität Leipzig
,
Melanie Luppa
1   Institut für Sozialmedizin, Arbeitsmedizin und Public Health (ISAP), Universität Leipzig
,
Hans-Helmut König
2   Institut für Gesundheitsökonomie und Versorgungsforschung, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
,
Martin Hautzinger
3   Fachbereich Psychologie, Klinische Psychologie und Psychotherapie, Eberhard-Karls-Universität Tübingen
,
Steffi Riedel-Heller
1   Institut für Sozialmedizin, Arbeitsmedizin und Public Health (ISAP), Universität Leipzig
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
07 July 2014 (online)

Zusammenfassung

Anliegen: Darstellung der Evidenz zur Wirksamkeit von Psychotherapie bei älteren depressiven Menschen.

Methode: Systematische Literaturrecherche nach systematischen Übersichten und Metaanalysen.

Ergebnisse: Psychotherapeutische Interventionen zur Behandlung depressiver Störungen im höheren Lebensalter sind effektiv und zeigen sich gegenüber passiver Kontrollintervention und herkömmlicher Behandlung überlegen. Effektivitätsnachweise existieren auch in der Behandlung subklinischer Störungen.

Schlussfolgerungen: Weiterer Forschungsbedarf besteht. Dabei sollten auch hochaltrige Patienten und Patienten mit kognitiven und sensorischen Beeinträchtigungen sowie komorbiden körperlichen Erkrankungen betrachtet werden.

Abstract

Objective: To conduct a systematic review about existing evidence for the effectiveness of psychotherapeutic interventions for depression in older adults.

Methods: Electronic databases were systematic searched to identify systematic reviews and meta-analyses.

Results: Psychotherapeutic interventions are effective for treating depression in the elderly. Psychotherapy is more effective at reducing depressive symptoms than being on a waiting list or treatment as usual. The strongest evidence exists for approaches of cognitive and behavioral therapy. In head-to-head studies comparing different psychotherapeutic approaches the majority of the interventions did not proof to be superior to others, so far. Psychotherapy is also an effective intervention for reducing depressive symptoms in older adults with sub-threshold depression.

Conclusions: Psychological interventions could play an important role in the treatment of late-life depression. However, there is still a need for high-quality studies, in which especially very old adults, older adults with cognitive and sensory impairments or chronic somatic illnesses are included.

 
  • Literatur

  • 1 Luppa M, Sikorski C, Luck T et al. Age- and gender-specific prevalence of depression in latest-life – Systematic review and meta-analysis. J Affect Disord 2012; 136: 212-221
  • 2 Department of Health and Human Services. Administration on Aging. Older adults and mental health – issues and opportunities. Washington, DC: Administration on Aging: Department of Health and Human Services; 2001
  • 3 Teresi J, Abrams R, Holmes D et al. Prevalence of depression and depression recognition in nursing homes. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 2001; 36: 613-620
  • 4 Beekman ATF, Deeg DJH, Braam AW et al. Consequences of major and minor depression in later life: a study of disability, well-being and service utilization. Psychol Med 1997; 27: 1397-1409
  • 5 Unützer J, Patrick DL, Diehr P et al. Quality adjusted life years in older adults with depressive symptoms and chronic medical disorders. Int Psychogeriatr 2000; 12: 15-33
  • 6 Baldwin RC, Gallagley A, Gourlay M et al. Prognosis of late life depression: a three-year cohort study of outcome and potential predictors. Int J Geriatr Psychiatry 2006; 21: 57-63
  • 7 Schulz R, Drayer RA, Rollmann BL. Depression as a risk factor for non-suicide mortality in the elderly. Biol Psychiatry 2002; 52: 205-225
  • 8 Waern M, Runeson BS, Allebeck P et al. Mental disorder in elderly suicides: A case-control study. Am J Psychiatry 2002; 159: 450-455
  • 9 Gleason OC, Pierce AM, Walker AE et al. The Two-Way Relationship Between Medical Illness and Late-Life Depression. Psychiatr Clin N Am 2013; 36: 533-544
  • 10 Zivin K, Wharton T, Rostant O. The Economic, Public Health, and Caregiver Burden of Late-life Depression. Psychiatr Clin N Am 2013; 36: 631-649
  • 11 Busch MA, Neuner B, Aichberger MC et al. Depressive Symptomatik und Inanspruchnahme von Gesundheits- und Pflegeleistungen bei Personen im Alter ab 50 Jahren in Deutschland. Ergebnisse einer bevölkerungsbasierten Querschnittstudie. Psychiat Prax 2013; 40: 214-219
  • 12 Luppa M, Sikorski C, Motzek T et al. Health service utilization and costs of depressive symptoms in late-life – A systematic review. Curr Pharm Des 2012; 18: 5936-5957
  • 13 Riedel-Heller SG, Luppa M. Depression im Alter – was trägt die aktuelle epidemiologische Forschung bei?. Psychiat Prax 2013; 40: 173-175
  • 14 Haupt M, Gutzmann H, Wolter D. Psychische Störungen im höheren Lebensalter. In: Möller H-J, Laux G, Kapfhammer H-P, Hrsg. Psychiatrie, Psychosomatik, Psychotherapie. Band 2: Spezielle Psychiatrie. 4.. erweiterte und vollständig neu bearbeitete Auflage. Berlin: Springer; 2011: 1443-1468
  • 15 Bartels S, Drake R. Evidence-Based Geriatric Psychiatry: An Overview. Psychiatr Clin N Am 2005; 28: 763-784
  • 16 Siegmund-Schultze N. Polypharmakotherapie im Alter: Weniger Medikamente sind oft mehr. Dtsch Arztebl 2012; 109: A418/B-360/C-356
  • 17 Wells KB, Dwight-Johnson M, Sherbourne CD et al. Treatment preferences among depressed primary care patients. J Gen Internal Med 2000; 15: 527-534
  • 18 Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie PuND, Bundesärztekammer (BÄK), Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV) et al. Nationale Versorgungsleitlinie Unipolare Depression. Berlin: Springer; 2010
  • 19 Scottish Intercollegiate Guidelines Network. Non-pharmaceutical management of depression in adults. A national clinical guideline. SIGN 114. Im Internet: 2011. http://www.sign.ac.uk/guidelines/fulltext/114/index.html (Stand: 29.04.2014)
  • 20 New Zealand Guidelines Group. Identification of Common Mental Disorders and Management of Depression in Primary Care. An Evidence-based Best Practice Guideline. Wellington: New Zealand Guidelines Group; 2008
  • 21 Moher D, Liberati A, Tetzlaff J et al. Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. PloS Med 2009; 6: e1000097
  • 22 Higgins JPT, Green S. Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions 4.2.5. [updated May 2005]. In: The Cochrane Library, Issue 3. Chichester: John Wiley; 2005
  • 23 Higgins JPT, Green S. Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions. Version 5.0.1. Oxford, London: The Cochrane Collaboration; 2008
  • 24 Higgins JPT, Green S. Cochrane Handbook for systematic reviews of interventions, 5.0.2. London: Cochrane Collaboration; 2009
  • 25 Moncrieff J, Churchill R, Drummond C et al. Development of a quality assessment instrument for trials of treatment for depresson and neurosis. Int J Meth Psych Res 2001; 10: 126-133
  • 26 Cody RA, Drysdale K. The effects of psychotherapy on reducing depression in residential aged care: A meta-analytic review. Clin Gerontol 2013; 36: 46-69
  • 27 Cuijpers P, van Straten A, Smit F. Psychological treatment of late-life depression: a meta-analysis of randomized controlled trials. Int J Geriatr Psychiatry 2006; 21: 1139-1149
  • 28 Samad Z, Brealey S, Gilbody S. The effectiveness of behavioural therapy for the treatment of depression in older adults: a meta-analysis. Int J Geriatr Psychiatry 2011; 26: 1211-1220
  • 29 Linden M, Hautzinger M. Verhaltenstherapie: theoretische und empirische Grundlagen sowie klinische Anwendungsprinzipien. In: Möller H-J, Laux G, Kapfhammer H-P, Hrsg. Psychiatrie, Psychosomatik, Psychotherapie. Band 1: Allgemeine Psychiatrie. Berlin: Springer; 2011: 861-893
  • 30 Gould RL, Coulson MC, Howard RJ. Cognitive behavioral therapy for depression in older people: a meta-analysis and meta-regression of randomized controlled trials. J Am Geriatr Soc 2012; 60: 1817-1830
  • 31 Wilson K, Mottram PG, Vassilas C. Psychotherapeutic treatments for older depressed people. Cochrane Database Syst Rev 2008; 1 CD004853
  • 32 Kiosses DN, Leon AC, Areàn PA. Psychosocial interventions for late-life major depression: Evidence-based treatments, predictors of treatment outcomes, and moderators of treatment effects. Psychiatr Clin N Am 2011; 34: 377-401
  • 33 Krishna MJ. Is group psychotherapy effective in older adults with depression? A systematic review. Int J Geriatr Psychiatry 2011; 26: 331-340
  • 34 Ermann M, Waldvogel B. Psychodynamische Psychotherapie – Grundlagen und klinische Anwendungen. In: Möller H-J, Laux G, Kapfhammer H-P, Hrsg. Psychiatrie, Psychosomatik, Psychotherapie. Berlin: Springer; 2011: 819-859
  • 35 Francis JL, Kumar A. Psychological Treatment of Late-Life Depression. Psychiatr Clin N Am 2013; 36: 561-575
  • 36 Grimm-Montel G. Funktionen des Erinnerns im erzählten Lebensrückblick älterer Menschen. Narrative Selbstdarstellung und Integration autobiografischer Erfahrungen. Zürich: University of Zurich, Faculty of Arts; 2012
  • 37 Klerman G, Weissman M, Rounsaville B et al. Interpersonal psychotherapy of depression. New York: Basic Books; 1984
  • 38 Rössler W. Psychiatrische Rehabilitation. Berlin, Heidelberg: Springer; 2004
  • 39 Cuijpers P, Reynolds CF, Donker T et al. Personalized Treatment of adult depression: medication, psychotherapy, or both? A systematic review. Depress Anxiety 2012; 29: 855-864
  • 40 Lee SY, Franchetti MK, Imanbayev A et al. Non-pharmacological prevention of major depression among community-dwelling older adults: A systematic review of the efficacy of psychotherapy interventions. Arch Gerontol Geriatr 2012; 55: 522-529
  • 41 Hackett ML, Anderson CS, House A et al. Interventions for treating depression after stroke. Cochrane Database Syst Rev 2008; 4 CD003437
  • 42 Wilkinson P, Izmeth Z. Continuation and maintenance treatments for depression in older people. Cochrane Database Syst Rev 2012; 11 CD006727
  • 43 Cuijpers P, van Straten A, Smit F et al. Is psychotherapy for depression equally effective in jounger and older adults? A meta-regression analysis. Int Psychogeriatr 2009; 21: 16-24
  • 44 Yon A, Scogin F. Behavioural activation as a treatment for geriatric depression. Clin Gerontol 2009; 32: 91-103
  • 45 Arean PA. Problem-solving Therapy. Psychiatr Ann Online 2009; 39: 854-862
  • 46 Hautzinger M. Depression im Alter. Erkennen, bewältigen, behandeln. Ein kognitiv-verhaltenstherapeutisches Gruppenprogramm. Weinheim: Beltz; 2000
  • 47 Hautzinger M, Welz S. Kognitive Verhaltenstherapie bei Depressionen im Alter. Ergebnisse einer kontrollierten Vergleichsstudie unter ambulanten Bedingungen an Depressionen mittleren Schwergrads. Z Gerontol Geriatr 2004; 37: 427-435
  • 48 Hautzinger M, Welz S. Kurz- und längerfristige Wirksamkeit psychologischer Interventionen bei Depressionen im Alter. Z Klin Psychol Psychother 2008; 37: 52-60
  • 49 Payne KT, Marcus DK. The efficacy of group psychotherapy for older adult clients: A meta-analysis. Group Dyn 2008; 12: 268-278
  • 50 Klucken M. Personalisierungsansatz in der Medizin: Nützlich auch für die Psychotherapie?. Psychotherapeutenjournal 2013; 1: 4-11
  • 51 Borenstein M, Hedges L, Higgins J et al. Introduction to meta-analysis. West Sussex: Wiley; 2009
  • 52 Morris SB. Estimating effect sizes from pretest-posttest-control-group designs. Organ Res Methods 2008; 11: 364-386
  • 53 Hedges LV, Olkin I. Statistical methods for meta-analysis. San Diego, CA: Academic Press; 1985