Psychother Psychosom Med Psychol 2013; 63(12): 482-488
DOI: 10.1055/s-0033-1341468
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

KoMPASS – Konzeption, Implementierung und Erfahrungen mit einem strukturierten Kommunikationstraining für onkologisch tätige Ärzte

KoMPASS – Design, Implementation and Experiences Concerning a Structured Communication Skills Training for Physicians Dealing with Oncology
Frank Vitinius
1   Klinik und Poliklinik für Psychosomatik und Psychotherapie, ­Universitätsklinikum Köln
,
Bernd Sonntag
1   Klinik und Poliklinik für Psychosomatik und Psychotherapie, ­Universitätsklinikum Köln
,
Yvette Barthel
2   Abteilung für Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie, ­Universitätsklinikum Leipzig AöR
,
Barbara Brennfleck
3   Klinik für Allgemeine Innere Medizin und Psychosomatik, Sektion ­Psychoonkologie, Universitätsklinikum Heidelberg
,
Susanne Kuhnt
2   Abteilung für Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie, ­Universitätsklinikum Leipzig AöR
,
Andreas Werner
4   Psychoonkologie, Tumorzentrum Rheinland-Pfalz, Mainz
,
Götz Schönefuß
5   Universitäts-Frauenklinik, Universitätsklinikum Mainz
,
Andrea Petermann-Meyer
6   Praxis, Ärztin für Allgemeinmedizin/Psychotherapie, Aachen
,
Susanne Gutberlet
7   Klinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Klinikum ­Nürnberg
,
Barbara Stein
7   Klinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Klinikum ­Nürnberg
,
Wolfgang Söllner
7   Klinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Klinikum ­Nürnberg
,
Johannes Kruse
8   Klinik für ­Psychosomatik und Psychotherapie, Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH
,
Monika Keller
3   Klinik für Allgemeine Innere Medizin und Psychosomatik, Sektion ­Psychoonkologie, Universitätsklinikum Heidelberg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht21 December 2012

akzeptiert 27 February 2013

Publication Date:
15 May 2013 (online)

Zusammenfassung

Ziel des KoMPASS Projekts ist es, eine effektive Fortbildung für onkologisch tätige Ärzte zu entwickeln und zu erproben, die in Bezug auf Konzept, Inhalte und didaktische Methoden die besonderen interaktionellen Herausforderungen mit Tumorpatienten berücksichtigt und die kommunikative Kompetenz der Ärzte verbessert. Hier werden Konzept und didaktische Methoden für ein intensives Kompakttraining (KoMPASS Training) beschrieben, ergänzt um Erfahrungen mit bisher 39 Trainings mit 335 Ärzten und Ergebnisse der Evaluation des Trainings durch die Teilnehmer. Die Rückmeldungen der Teilnehmer nach 4 Monaten sprechen für einen Zugewinn an Selbstwirksamkeit und kommunikativer Kompetenz der Ärzte, für persönliche Entlastung und gelingenden Praxistransfer. Selbst erfahrene Kliniker attestieren dem Training hohe Praxisrelevanz, Nutzen und persönlichen Lerngewinn. Ergebnisse der KoMPASS-Begleitstudie zur Selbstwirksamkeit, Empathie, beruflicher Belastung und kommunikativer Kompetenz werden später publiziert.

Abstract

Goal of the KoMPASS project is to develop and test a training program that effectively improves oncologists’ communication skills. The training draws with regard to concept, content and didactic methods to the specific challenges arising in interactions with cancer patients. Concept and didactical methods for an intensive training (KoMPASS Training) are being presented and complemented with experiences gathered during 39 trainings with 335 physicians, as well as findings from the training evaluation by participants. The participants’ feedback after 4 months indicates successful transfer into clinical practice along with personal relief, improved self-efficacy, and communicative competencies. Even experienced practitioners ascribe high practical usefulness, and personal learning achievements to the KoMPASS training. The results of the concomitant study concerning self-efficacy, empathy, work-related stress and communicative competence will be published later.

 
  • Literatur

  • 1 Baile WF, Lenzi R, Parker P et al. Oncologists’ attitudes toward and practices in giving bad news: an exploratory study. J Clin Oncol 2002; 20: 2189-2196
  • 2 Shanafelt T, Adjei A, Meyskens F. When your favorite patient relapses: physician grief and well-being in the practice of oncology. J Clin Oncol 2003; 21: 2616-2619
  • 3 Shaw J, Brown R, Dunn S. A qualitative study of stress and coping responses in doctors breaking bad news. Patient Educ Couns 2012; 30 DOI: pii: S0738-3991(12)00454-5. 10.1016/j.pec.2012.11.006.
  • 4 Taylor C, Graham J, Potts H et al. Changes in mental health of UK hospital consultants since the mid-1990s. Lancet 2005; 366: 742-744
  • 5 Baile W, Aaron J. Patient-physician communication in oncology: past, present and future. Curr Opin Oncol 2005; 17: 331-335
  • 6 Zachariae R, Pedersen C, Jensen A et al. Association of perceived physician communication style with patient satisfaction, distress, cancer-related self-efficacy, and perceived control over the disease. Br J Cancer 2003; 88: 658-665
  • 7 Kleeberg U, Tews J, Ruprecht T et al. Patient satisfaction and quality of life in cancer outpatients: results of the PASQOC study. Support Care Cancer 2005; 13: 303-310
  • 8 Koerfer A, Köhle K, Obliers R. Training und Prüfung kommunikativer Kompetenz. Aus- und Fortbildungskonzepte zur ärztlichen Gesprächsführung. Gesprächsforschung 2008; 9: 34-78
  • 9 Dunn S. The art of teaching communication skills. In: Kissane D, Bultz B, Butow P. et al. Hrsg Handbook of Communication in Oncology and Palliative Care. Oxford: University Press; 2010: 13-25
  • 10 Finset A, Ekeberg O, Eide H et al. Long term benefits of communication skills training for cancer doctors. Psychooncology 2003; 12: 686-693
  • 11 Maguire P, Booth K, Elliott C et al. Helping health professionals involved in cancer care acquire key interviewing skills – the impact of workshops. Eur J Cancer 1996; 32: 1486-1489
  • 12 Stiefel F, Favre N, Despland J. Communication skills training in oncology: it works!. In: Stiefel F. Hrsg Communication in Cancer Care. Berlin: Springer; 2006: 113-120
  • 13 Barth J, Lannen P. Efficacy of communication skills training courses in oncology: a systematic review and meta-analysis. Ann Oncol 2011; 22: 1030-1040
  • 14 Heaven C, Clegg J, Maguire P. Transfer of communication skills training from workshop to workplace: The impact of clinical supervision. Patient Education and Counseling 2006; 60: 313-325
  • 15 Razavi D, Merckaert I, Marchal S et al. How to optimize physicians’ communication skills in cancer care: results of a randomized study assessing the usefulness of posttraining consolidation workshops. J Clin Oncol 2003; 21: 3141-3149
  • 16 Kruse J, Schmitz N, Wöller W et al. Effekte eines psychosozialen Fortbildungsprogramms zur Verbesserung der Arzt-Patient-Interaktion mit Krebspatienten. Z Psychosom Med Psychother 2003; 49: 232-245
  • 17 Stiefel F, Barth J, Bensing J et al. Communication skills training in oncology: a position paper based on a consensus meeting among European experts in 2009. Ann Oncol 2010; 21: 204-207
  • 18 Uitterhoeve R, Bensing J, Grol R et al. The effect of communication skills training on patient outcomes in cancer care: a systematic review of the literature. Eur J Cancer Care 2010; 19: 442-457
  • 19 National Institute of Clinical Excellence . Guidance on Cancer Services: Improving Supportive and Palliative Care for Adults with Cancer – Face-to-face communication. London: National Institute for Clinical Excellence; 2004
  • 20 Epstein R, Street R. Patient-Centered Communication in Cancer Care: Promoting Healing and Reducing Suffering. Bethesda, MD: National Cancer Institute; NIH Publication No. 07-6225; 2007
  • 21 Goelz T, Wuensch A, Stubenrauch S et al. Specific training program improves oncologists’ palliative care communication skills in a randomized controlled trial. J Clin Oncol 2011; 29: 3402-3407
  • 22 Gutberlet S, Wentzlaff E, Söllner W. Kommunikation und ärztliche Gesprächsführung. Psychologische Medizin 2006; 17: 32-35
  • 23 Weber M, Bohler E, Kohler E. Kann Kommunikation mit unheilbar kranken Patienten gelehrt werden? Evaluation eines Kursmodells. Med Klin 2003; 98: 477-483
  • 24 Keller M, Barthel Y. Patientenzentrierte Kommunikation in der Onkologie – Erfahrungen mit dem KoMPASS Training. In: Weis JBE. Hrsg Psychoonkologie. Stuttgart: Schattauer; 2012. (in press)
  • 25 Fryer-Edwards K, Arnold R, Baile W et al. Reflective teaching practices: an approach to teaching communication skills in a small-group setting. Acad Med 2006; 81: 638-644
  • 26 Keller M, Zwingmann J. Kommunikation in der Onkologie. In: Hax P, Hax-Schoppenhorst T. Hrsg Kommunikation mit Patienten in der ­Chirurgie – Praxisempfehlungen für Ärzte aller operativen Fachbereiche. Stuttgart: Kohlhammer; 2011: 166-177
  • 27 Keller M. Krebspatienten im Sterbeprozess – Perspektiven und Erfahrungen der Psychoonkologie. In: Anderheiden M, Eckart W. Hrsg Handbuch Sterben und Menschenwürde. Berlin: De Gruyter; 2012. in press