Psychother Psychosom Med Psychol 2013; 63(07): 290-295
DOI: 10.1055/s-0033-1334957
Aktuelle psychosomatische und psychotherapeutische Behandlungsansätze
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Rückfallprophylaxe bei Anorexia nervosa

Relapse Prevention in Anorexia Nervosa
Katrin Giel
1   Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Medizinische Universitätsklinik Tübingen
,
Elisabeth Leehr
1   Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Medizinische Universitätsklinik Tübingen
,
Sandra Becker
1   Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Medizinische Universitätsklinik Tübingen
,
Helen Startup
2   Institute of Psychiatry, King’s College London, UK
,
Stephan Zipfel
1   Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Medizinische Universitätsklinik Tübingen
,
Ulrike Schmidt
2   Institute of Psychiatry, King’s College London, UK
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht24 November 2012

akzeptiert 11 January 2013

Publication Date:
16 April 2013 (online)

Zusammenfassung

Die Anorexia nervosa (AN) ist durch hohe Rückfallraten gekennzeichnet. Therapiekonzepte zur Rückfallprophylaxe, die auf die Aufrechterhaltung der in der Akutbehandlung erreichten Veränderungen ausgerichtet sind, können als eines von mehreren Elementen innerhalb eines integrativen Gesamtbehandlungsplans den Krankheitsverlauf der AN verbessern. Das Behandlungskonzept Maudsley Model of Anorexia Nervosa Treatment in Adults (MANTRA) von Schmidt & Treasure beinhaltet ein solches Therapieprogramm zur Rückfallprophylaxe, das 5 Phasen umfasst: eine initiale Phase des Veränderungsdialogs und der Motivierung, die Erarbeitung eines individuellen Rückfallmodells, die Förderung kognitiver und sozio-emotionaler Fertigkeiten, die Arbeit an der Identität der Patientin sowie eine abschließende Bilanzierungsphase. Das Therapieprogramm ist auf der Basis des Störungsmodells der AN von Schmidt & Treasure sowie empirischen Befunden zu Risiko- und Schutzfaktoren bezüglich Krankheitsrückfällen entwickelt worden.

Abstract

Anorexia nervosa is characterised by high relapse rates and thus there is a need for strategies that reduce reoccurrence of illness. One way of achieving this is to integrate relapse prevention into treatment, but clearly this requires identification of risk and maintenance factors. The Maudsley Model of Anorexia Nervosa Treatment in Adults (MANTRA) by Schmidt & Treasure has 5 major treatment stages. These include an initial stage of motivation and dialogue about change, an individual relapse formulation, improvement of cognitive and socio-emotional skills, work on the patient’s identity and eventually a final stage of ending and parting. These treatment stages are derived from a maintenance model of AN by Schmidt & Treasure and on evidence from recovered patients and part of their objective is to prevent relapse.

 
  • Literatur

  • 1 Zipfel S, Löwe B, Reas DL et al. Long-term prognosis in anorexia nervosa: Lessons from a 21-year follow-up study. Lancet 2000; 355: 721-722
  • 2 Steinhausen H-C. Outcome of eating disorders. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America 2009; 18: 225-242
  • 3 Carter JC, Blackmore E, Sutandar-Pinnock K et al. Relapse in anorexia nervosa: a survival analysis. Psychological Medicine 2004; 34: 671-679
  • 4 Carter JC, Mercer-Lynn KB, Norwood SJ et al. A prospective study of predictors of relapse in anorexia nervosa: Implications for relapse prevention. Psychiatry Res 2012; 200: 518-523
  • 5 Zepf S, Mengele U, Hartmann S. The state of outpatient psychotherapy in Germany. Psychother Psychosom Med Psychol 2003; 53: 152-162
  • 6 Couturier J, Lock J. What is recovery in adolescent anorexia nervosa?. Int J Eat Disord 2006; 39: 550-555
  • 7 Keel PK, Dorer DJ, Franko DL et al. Postremission predictors of relapse in women with eating disorders. Am J Psychiatry 2005; 162: 2263-2268
  • 8 Steinhausen H-C. The outcome of anorexia nervosa in the 20th century. Am J Psychiatry 2002; 159: 1284-1293
  • 9 Federici A, Kaplan AS. The patient’s account of relapse and recovery in anorexia nervosa: a qualitative study. Eur Eat Disord Rev 2008; 16: 1-10
  • 10 Nilsson K, Hagglof B. Patient perspectives of recovery in adolescent onset anorexia nervosa. Eat Disord 2006; 14: 305-311
  • 11 Pettersen G, Rosenvinge JH. Improvement and recovery from eating disorders: a patient perspective. Eat Disord 2002; 10: 61-71
  • 12 Herpertz S, Herpertz-Dahlmann B, Fichter M et al. Hrsg S3-Leitlinie Diagnostik und Behandlung der Essstörungen. Berlin: Springer; 2011
  • 13 Giel KE, Groß G, Zipfel S. Neue S3-Leitlinie zur Behandlung von Essstörungen. Verweis auf alte Lücken im deutschen Gesundheitssystem. Psychother Psychosom Med Psychol 2011; 61: 293-294
  • 14 Marlatt A, Parks G, Witkiewitz K. Clinical guidelines for implementing relapse prevention therapy. Illinois: The Behavioral Health Recovery Management Project; http://www.bhrm.org/guidelines/RPT%20­guideline.pdf 2002
  • 15 Mitchell JE, Crosby RD, Wonderlich SA et al. A randomized trial comparing the efficacy of cognitive-behavioral therapy for bulimia nervosa delivered via telemedicine versus face-to-face. Behav Res Therapy 2008; 46: 581-592
  • 16 Morrow E, Bruce DM, Bruce E et al. Post surgical review of bariatric surgery patients: a feasibility study of multidisciplinary follow up using videoconferencing. Clin Pract Epidemiol Ment Health 2011; 7: 84-88
  • 17 Fichter MM, Quadflieg N, Nisslmuller K et al. Does internet-based prevention reduce the risk of relapse for anorexia nervosa?. Behav Res Ther 2012; 50: 180-190
  • 18 Walsh BT, Kaplan AS, Attia E et al. Fluoxetine after weight restoration in anorexia nervosa: a randomized controlled trial. JAMA 2006; 295: 2605-2612
  • 19 Schmidt U, Treasure J. Anorexia nervosa: Valued and visible. A cognitive-interpersonal maintenance model and its implications for research and practice. Brit J Clin Psychol 2006; 45: 343-366
  • 20 Schmidt U, Oldershaw A, Jichi F et al. Out-patient psychological therapies for adults with anorexia nervosa: randomised controlled trial. BJP 2012; 201: 392-399
  • 21 Emmelkamp PM. Technological innovations in clinical assessment and psychotherapy. Psychother Psychosom 2005; 74: 336-343
  • 22 Startup H, Sternheim L, Schmidt U. Maudsley Model of Anorexia Nervosa Treatment: Staying Well. Section of Eating Disorders, Institute of Psychiatry, King’s College London Unpublished treatment manual
  • 23 Miller WR, Rollnick S. Motivational Interviewing. Preparing people for change. New York: Guilford Press; 2002
  • 24 Seligmann MEP. Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-being. New York: Free Press; 2011