Effekte eines multimodalen Aktivierungsprogrammes (SimA-P) für Bewohner von Einrichtungen der stationären Altenhilfe
Abstract
Lässt sich die verbliebene Selbstständigkeit von Pflegeheimbewohnern in kognitiver und funktioneller Hinsicht erhalten und fördern? Über die Möglichkeiten und Grenzen des Selbstständigkeitserhaltes durch geeignete therapeutische Methoden bei bereits pflegebedürftigen Bewohnern von Einrichtungen der stationären Altenhilfe ist wenig bekannt. Deshalb wurde im Rahmen des Forschungsprojektes “Rehabilitation im Altenpflegeheim” die Anwendbarkeit und Effektivität eines rehabilitativen Interventionsansatzes bei einer Pflegeheimklientel untersucht. Hierzu wurden an einer Stichprobe von 294 Bewohnern von Pflegeheimen im Alter von 70-99 Jahren psychologische, funktionelle und medizinische Variablen als Faktoren der Selbstständigkeit vor allem in den Bereichen der Aktivitäten des täglichen Lebens über einen Interventionszeitraum von 12 Monaten zu drei Zeitpunkten untersucht. Der Interventionsansatz geht aus den theoretischen und praktischen Ergebnissen der SimA-Studie (SimA = Selbstständig im Alter) (Oswald et al., seit 1991) hervor und berücksichtigt die Erkenntnisse aktueller geriatrischer und gerontopsychiatrischer Therapie- und Rehabilitationsstudien. Grundlage der Intervention stellt gemäß der Erkenntnisse der SimA-Studie eine Kombination aus kognitiver und körperlicher Aktivierung dar. Zusätzlich wurde für demenziell stärker eingeschränkte Pflegeheimbewohner ein spezifisch biographisch ausgerichtetes Aktivierungskonzept erarbeitet. Die Untersuchungsergebnisse zeigen signifikante Therapieeffekte auf kognitive und funktionelle Parameter sowie einen Transfer der Therapieinhalte auf Aktivitäten des täglichen Lebens und die Sturzhäufigkeit der Teilnehmer.
Is it possible to maintain or even to enhance functional and cognitive independence in nursing home residents? In literature there is only little information about possibilities and limits of maintaining extant independence in this persons. Hence the aim of the research project “rehabilitation in nursing homes” was to determine the practicability and effectivity of a rehabilitative approach among residents of nursing homes. The main objectives of the study were to maintain and enhance the cognitive and functional autonomy of the residents. Therefore psychological, functional and medical variables were analysed in a sample of 294 residents of nursing homes (age range = 70-99) over a period of 12 months in three measuring times. The intervention approach derives from the theoretical and practical results of the SIMA-Study (Oswald et al., since 1991) and it includes the findings of recent geriatric and gerontopsychiatric therapeutical and rehabilitative studies. The intervention is based on a combined cognitive and physical activity program. For demented residents a specific activity-program with biographical contents was designed. The results of the study show significant effects in cognitive and functional parameters. In addition, an influence of the therapeutical content on activities of daily living and falls could be shown.
References
Erhalt und Förderung der Selbstständigkeit bei Pflegeheimbewohnern - Ein Überblick über bestehende Ansätze. Zeitschrift für Gerontopsychologie und -psychologie,
in Druck2001). Effets generaux et differentiels d'un programe d'entrainement cognitif multimodal chez la personne agee [Allgemeine und differenzielle Effekte einer multimodalen kognitiven Trainingsprogramms bei älteren Personen]. Annee Psychologique, 101, 65– 89
(2002). Effects of cognitive training interventions with older adults. A randomized controlled trial. Journal of the American Medical Association, 288, 2271– 2281
(2002). The relationship between leg power and physical performance in mobility. Journal of the American Geriatrics Society, 50, 461– 467
(2000). Verminderung von sturzbedingten Verletzungen bei Alten- und Pflegeheimbewohnern. 2. Jahresbericht des Ulmer Modellvorhabens “Mobilität und Mobilitätsstörungen von Heimbewohnern” . Berlin: KDA
(1996). Chemical and anatomical plasticity of brain. Journal of Neuropsychiatry, 8, 459– 470
(1999). Disability in older adults 2: Physical activity as prevention. Behavioral Medicine, 24, 157– 168
(2001). Exercise in the prevention of falls in older people: A systematic literature review examining the rationale and the evidence. Sports Medicine, 31, 427– 438
(1992). The impact of physical therapy on nursing home patients outcomes. Physical Therapy, 72, 168– 173
(2003). Cognitive rehabilitation and cognitive training for early-stage Alzheimer's disease and vascular dementia. The Cochrane Database of Systematic Reviews, Issue 4, Art. No.: CD003260–
(2003). Fitness effects on the cognitive function of older adults: A meta-analytic study. Psychological Science, 14, 125– 130
(2003). Kann Pflege im Rahmen der Pflegeversicherung Grundlage eines spezifischen pflegerischen Ansatzes der Rehabilitation sein?. Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie, 36, 50– 62
(2001). Cognitive intervention in Alzheimer Disease: A randomized placebo-controlled study. Alzheimer's Disease and Associated Disorders, 15, 1– 9
(1999). Psychomotorik im Alten- und Pflegeheim. Institut für Bewegungsbildung und Psychomotorik, Internetzeitschrift des Forums Psychomotorik, www.ibp-psychomotorik.de
(1998). Neurogenesis in the adult human hippocampus. Nature Medicine, 4, 1313– 1317
(1975). “Mini-Mental State”: A practical method for grading the cognitive status of patients for the clinician. Journal of Psychiatric Research, 12, 189– 198
(2000). Resident Assessment Instrument (RAI) 2.0 . Bern: Huber
(2001). Interventions for preventing falls in elderly people. The Cochrane database of systematic reviews (electronic resource), 3, CD000340
(2003). Long-term improvements in cognitive performance through computer-assisted cognitive training: A pilot study in a residential home for older people. Aging and Mental Health, 7, 200– 206
(1994). A short physical performance battery assessing lower extremity function: Association with self-reported disability and prediction of mortality and nursing home admission. Journal of Gerontological and Medical Science, 49, 85– 94
(2002). Bedingungen der Erhaltung und Förderung von Selbstständigkeit im höheren Lebensalter (SIMA) - Teil XIX: Unselbstständigkeitsrisiken aus der Perspektive unterschiedlicher Selbstständigkeitsdefinitionen. Zeitschrift für Gerontopsychologie und -psychiatrie, 15, 139– 160
(2004). Effectiveness of targeted falls prevention programme in subacute hospital setting: Randomised controlled trial. British Medical Journal, 328, 676–
(2001). Exercise training for rehabilitation and secondary prevention of falls in geriatric patients with a history of injurious falls. Journal of the American Geriatrics Society, 49, 10– 20
(2003). Two years later: A prospective long-term follow-up of a training intervention in geriatric patients with a history of severe falls. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 84, 1426– 1432
(2002). Rehabilitation outcomes of elderly patients after a first stroke: effect of cognitive status at admission on the functional outcome. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 83, 742– 749
(2003). The effect of a multisensory exercise program on engagement, behaviour, and selected physiological indexes in persons with dementia. American Journal of Alzheimer's Disease and other dementias, 18, 247– 251
(2003). Fall and injury prevention in residential care - effects in residents with higher and lower levels of cognition. Journal of the American Geriatrics Society, 51, 627– 635
(1999). More hippocampal neurons in adult mice living in an enriched environment. Nature, 386, 493– 495
(1990). MMST: Mini-Mental-Status-Test . Weinheim: Beltz Test
(2003). Cognitive plasticity and aging. In B. Ross (Ed.), Psychology of learning and motivation (p. 43). New York: Academic Press
(2004). Die Rolle der Ganganalyse in therapeutischen Trainingsprogrammen von Betagten. Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie, 37, 15– 19
(1995). The functional reach test for balance: Criterion-related validity of clinical observations. American Physical Therapy Association, 18, 2–
(2003). Getting a lift from lifting. Weight training can effectively improve strength, mobility, and, ultimately, independence for even very old frail adults. Provider, 29(8), 36– 38
(2004). Bewegung und Sport. In A. Kruse & M. Martin (Hrsg.), Enzyklopädie der Gerontologie. Alternsprozesse in multidisziplinärer Sicht (S. 255-272). Bern: Huber
(2004). Muscle weakness and falls in older adults: Systematic review and meta-analysis. Journal of the American Geriatric Society, 52, 1121– 1129
(2004). Kognitive und körperliche Aktivität: Ein Weg zur Erhaltung von Selbstständigkeit und zur Verzögerung demenzieller Prozesse?. Zeitschrift für Gerontopsychologie und -psychiatrie, 17, 147– 159
(2005). Forschungsprojekt “Rehabilitation im Altenpflegeheim” - Abschlussbericht . Erlangen: Institut für Psychogerontologie
(1999). Nürnberger-Alters-Inventar (NAI) . Göttingen: Hogrefe
(2002). Bedingungen der Erhaltung und Förderung von Selbstständigkeit im höheren Lebensalter (SIMA). Teil XVII: Zusammenfassende Darstellung der langfristigen Trainingseffekte. Zeitschrift für Gerontopsychologie und -psychiatrie, 15, 13– 31
(2002). Bedingungen der Erhaltung und Förderung von Selbstständigkeit im höheren Lebensalter (SIMA). Teil XVIII: Unselbstständigkeits-, Demenz- und Mortalitätsrisiken. Zeitschrift für Gerontopsychologie und -psychiatrie, 15, 61– 84
(2003). Merkmale hospitalisierter geriatrischer Patienten: Zwei Kohorten im Vergleich unter Verwendung des Screenings der Arbeitsgemeinschaft Geriatrisches Basisassessment (AGAST). Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie, 36, 223– 232
(2001). Changes in physical functioning in institutionalized older adults. Journal of Mental Health and Aging, 23, 683– 689
(2001). Senior fitness test manual . Champaign: Human Kinetics
(2000). Feasibility of regular physical exercise for patients with moderate to severe Alzheimer's Disease. The Journal of Nutrition, Health & Aging, 4, 109– 113
(2004). Pflegerische Versorgung alter Menschen. In A. Kruse. & M. Martin (Hrsg.), Enzyklopädie der Gerontologie. Alternsprozesse in multidisziplinärer Sicht (S. 477-490). Bern: Huber
(1996). Exercise with physically restrained nursing home residents: Maximizing benefits of restraining reduction. Journal of the American Geriatrics Society, 44, 507– 512
(2004). Fall risk assessment in very old males and females living in nursing homes. Disability and Rehabilitation, 26, 718– 723
(2004). Changes in postural balance in frail elderly women during a 4-week visual feedback training: A randomized controlled trial. Gerontology, 50, 87– 95
(2003). Assessment and treatment of nursing home residents with depression or behavioral symptoms associated with dementia: a review of the literature. Journal of the American Geriatrics Society, 51, 1305– 1317
(1996). Hebb's concept of synaptic plasticity and neuronal cell assemblies. Behavioural Brain Research, 78(1), 3– 7
(2003). Die Ursachen der stationären Aufnahme von Alten- und Pflegeheimbewohnern in einer Geriatrischen Klinik. Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie, 36, 274– 279
(2001). Exercise dose-response effects on quality of life and independent living in older adults. Medical Science of Sports Exercises, 33, 598– 608
(1991). Altern und Sport . Erlensee: SFT
(1999). Risk factors for cuntional status decline in community-living elderly people: A systematic literature review. Social Science & Medicine, 48, 445– 469
(2001). Progressive resistance muscle strength training of hospitalized frail elderly. American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation, 80, 503– 509
(1997). Der Motilitätstest nach Tinetti: Änderungssensitivität der Gangbeurteilung im Verlauf geriatrischer Krankenhausbehandlung - Aspekte der klinischen Relevanz und Qualitätssicherung. Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie, 30, 281– 288
(2002). Effects of a group-based exercise program on the mood state of frail older women after discharge from hospital. International Journal of Geriatric Psychiatry, 17, 1106– 1111
(1994). Prevention of falls and fall injuries in elderly persons: A research agenda. Preventive Medicine, 23, 756– 762
(1999). Home-based multicomponent rehabilitation program for older persons after hip fracture: A randomized trial. Archives of Physical and Medical Rehabilitation, 80, 916– 922
(2005). The effects of psychosocial methods on depressed, aggressive and apathetic behaviors of people with dementia: A systematic review. International Journal of Geriatric Psychiatry, 20, 301– 314
(2002). Physical activity as a determinant of change in mobility performance: The longitudinal aging study amsterdam. Journal of the American Geriatrics Society, 50, 1774– 1781
(2001). Effect of a physical therapeutic intervention for balance problems in the elderly: A single-blind, randomized, controlled multicentre trial. Clinical Rehabilitation, 15, 624– 636
(1983). Development and validity of a Geriatric Depression Screening Scale: A preliminary report. Journal of Psychiatric Research, 17, 37– 49
(1996). SIDAM-Handbuch. Strukturiertes Interview für die Diagnose einer Demenz vom Alzheimer Typ, der Multiinfarkt- (oder vaskulären) Demenz und Demenzen anderer Ätiologie nach DSM-IV und ICD-10 . Göttingen: Hogrefe
(2004). Kognitive Leistungsfähigkeit im Alter. In A. Kruse & M. Martin (Hrsg.), Enzyklopädie der Gerontologie. Alternsprozesse in multidisziplinärer Sicht (S. 289-303). Bern: Huber
(