Skip to main content
Log in

Aktuelle Versorgungsstruktur der Therapie des akuten Herzinfarkts in Deutschland

Current structure of care in Germany for treatment of acute heart attack

  • Interventionelle Kardiologie
  • Published:
Der Kardiologe Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Ziel der Untersuchung war es, einen Überblick über die Struktur und Vorgehensweise der Kliniken zu erhalten, die in Deutschland Patienten mit akutem Myokardinfarkt (AMI) versorgen.

Methoden

Über Krankenhausadressbücher, Internet- und Telefonrecherche wurden Kliniken identifiziert, die Patienten mit AMI behandeln. Diesen Klinken wurde ein standardisierter Fragebogen zur Klinkstruktur und zur AMI-Therapie zugesandt, und die Ergebnisse wurden zentral ausgewertet.

Ergebnisse

In Deutschland gibt es zurzeit 1076 Klinken die Patienten mit AMI behandeln. Ein Herzkatheterlabor ist bei 393 (36,5%) vorhanden, eine 24-h-Interventionsberereitschaft halten 332 (30,8%) Zentren vor. Eine Herzchirurgie haben 79 (7,3%) Zentren. Die primäre PCI ist die primäre Reperfusionstherapie beim ST-Hebungs-Moykardinfarkt (STEMI) bei 98% der Zentren mit Herzkatheter und bei 90% der Zentren ohne Herzkatheter. Eine Fibrinolyse wird in 40% der Zentren mit und 61% der Zentren ohne Herzkatheter durchgeführt. Der Anteil der mit Fibrinolyse behandelten Patienten beträgt 5 bzw. 20%. Eine invasive Diagnostik nach STEMI ohne primäre PCI und bei NSTEMI wird bei >95% der Patienten routinemäßig vorgenommen, nur bei <5% bei rekurrenter Angina oder positiver Ischämiediagnostik.

Schlussfolgerung

Die primäre PCI ist die bevorzugte Therapie bei Patienten mit STEMI sowohl bei Krankenhäusern mit als auch ohne Herzkatheterlabor. Dies ist bedingt durch die zunehmende Organisation von Krankenhäusern mit und ohne 24-h-PCI-Bereitschaft in Herzinfarktnetzwerken.

Abstract

Background

The goal of this analysis was to obtain an overview of the structure and procedures followed by clinics in Germany that care for patients with acute myocardial infarction (AMI).

Methods

Those hospitals that treat patients with AMI were identified via hospital directories, the Internet, and telephone inquiries. A standardized questionnaire on hospital structure and AMI treatment was sent to these clinics and the results were evaluated centrally.

Results

There are currently 1,076 hospitals in Germany that treat patients with AMI. A cardiac catheterization laboratory is available in 393 centers (36.5%), 332 (30.8%) provide 24-h intervention services, and 79 (7.3%) have a department of cardiac surgery. Primary PCI is the main form of reperfusion therapy for ST-segment elevation myocardial infarction (STEMI) in 98% of the centers with a cath lab and in 90% of those without a cath lab. Fibrinolysis is performed in 40% of the centers with a cath lab and in 61% without. The proportion of patients receiving fibrinolytic therapy is 5 and 20%, respectively. Invasive diagnostic procedures are routinely undertaken in >95% of patients after STEMI without primary PCI and for NSTEMI and only in <5% with recurrent angina or positive evidence of myocardial ischemia.

Conclusion

Primary PCI is the preferred treatment for patients with STEMI in hospitals with as well as those without a cardiac catheterization laboratory. This is due to the increasing organization of hospitals with and without 24-h provision of PCI into heart attack networks.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Zeymer U, Gitt A, Zahn R et al (2007) Reperfusionstherapie beim Myokardinfarkt im klinischen Alltag. Ergebnisse aus dem MITRA-Plus Register. Dtsch Ärztebl 104:A2133–2137

    Google Scholar 

  2. Hamm CW (2004) Leitlinien zur Therapie des akuten koronaren Syndroms mit ST-Hebungen. Z Kardiol 93:324–341

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Van Werf F de, Bax J, Betriu A et al (2008) Management of acute myocardial infarction in patients presenting with persistent ST-segment elevation: the Task Force on the Management of ST-Segment Elevation Acute Myocardial Infarction of the European Society of Cardiology. Eur Heart J 23:2909–2945

    Google Scholar 

  4. Bruckenberger E (2008) Herzbericht 2007 mit Transplantationschirurgie. Hannover, ISBN:978-3-00-025373-7

  5. Zeymer U, Arntz HR, Baubin M et al (2004) Verbesserung der Zusammenarbeit zwischen Notärzten und Kardiologen zur Optimierung der frühen Therapie bei akutem ST-Hebungs-Infarkt. Notfall Rettungsmedizin 7:475–478

    Article  Google Scholar 

  6. Zahn R, Gottwik M, Zeymer U et al (2008) Volume-outcome relation for contemporary PCI in clinical practice: Is it limited to high risk patients? Heart 94:329–335

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Widimsky P, Wijns W, Fajadet J et al (2010) Reperfusion therapy for ST elevation myocardialinfarction in Europe. Description of the current situation in 30 countries. Eur Heart J (Epub ahead 19 Nov 2009)

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to U. Zeymer.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Zeymer, U., Zahn, R., Gitt, A. et al. Aktuelle Versorgungsstruktur der Therapie des akuten Herzinfarkts in Deutschland. Kardiologe 4, 231–235 (2010). https://doi.org/10.1007/s12181-010-0273-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s12181-010-0273-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation