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Geriatrisches Screening und Assessment bei älteren Patienten mit chronischen Nierenkrankheiten

Geriatric screening and assessment in elderly patients with chronic kidney disease

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Zusammenfassung

Das Alter ist der stärkste Prädiktor einer chronischen Nierenkrankheit (CKD). Das mediane Inzidenzalter der Dialysepopulation in Deutschland lag zuletzt bei 71 Jahren. Die Altersgruppe über 75 Jahre hat sich zwischen 1996 bis 2011 mehr als verdoppelt, in der Gruppe über 85 Jahre verdreifacht. Bisherige Behandlungsleitlinien berücksichtigen nahezu ausschließlich renale Parameter. Geriatrietypische Merkmale und Funktionseinschränkungen werden dabei nicht berücksichtigt. Angesichts der prognostischen Bedeutung dieser nichtrenalen Parameter schlagen wir die Einführung eines systematischen geriatrischen Screenings und Assessments vor. Ein integrativer geriatrisch-nephrologischer Betreuungsansatz mit rechtzeitiger Indikationsstellung für rehabilitative Maßnahmen soll Überleben und Lebensqualität der älteren CKD-Patienten verbessern helfen.

Abstract

Age is the strongest predictor of chronic kidney disease (CKD). The median age of incidence in Germany was recently recorded as 71 years. Between 1996 and 2011 the age group over 75 years has doubled and the age group over 85 years has tripled. Treatment guidelines have almost exclusively focused on renal parameters so that typical geriatric characteristics and functional limitations have been neglected. In the face of the prognostic relevance of these non-renal parameters we propose the implementation of a systematic geriatric screening and assessment. An integrative geriatric nephrological care approach including timely assessment of indications for rehabilitative measurements, should improve survival and the quality of life in the elderly CKD population.

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Literatur

  1. Frei U, Schober-Halstenberg HJ Nierenersatztherapie in Deutschland. http://www.bundesverband-niere.de/fileadmin/user_upload/QuaSi-Niere-Bericht_2006-2007.pdf2006/2007. Zugegriffen: 12. Jan. 2016

    Google Scholar 

  2. MNC (2012) Jahresbericht. http://www.g-ba.de/downloads/17-98-3495/2013-07-18_MNC-Jahresbericht-2012_mEinleitung.pdf. Zugegriffen: 12. Jan. 2016

    Google Scholar 

  3. DOPPS Annual Report 2012. http://www.dopps.org/annualreport/html/cens_age_TAB2011.htm. Zugegriffen: 27. Jan. 2016

  4. Leinau L, Murphy TE, Bradley E, Fried T (2009) Relationship between conditions addressed by hemodialysis guidelines and non-ESRD-specific conditions affecting quality of life. Clin J Am Soc Nephrology 4:572–578

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Stevens LA, Li S, Wang C et al (2010) Prevalence of CKD and comorbid illness in elderly patients in the United States: Results from the kidney early evaluation program (KEEP). Am J Kidney Dis 55:S23–S33

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. McAdams-DeMarco MA, Tan J, Salter ML et al (2015) Frailty and cognitive function in incident hemodialysis patients. Clin J Am Soc Nephol 10:2181–2189

    Article  Google Scholar 

  7. von Gersdorff G, Schaller M, Benzing T, Barth C (2010) Outcomes of diabetic elderly patients starting hemodialysis http://www.qin-dialyse.de/pages/Download/Poster_DMover75_ASN10-V7(final).pdf. Zugegriffen: 27. Jan. 2016

    Google Scholar 

  8. Freund H (2014) Geriatrisches Assessment und Textverfahren. Grundbegriffe – Anleitungen – Behandlungspfade, 2. Aufl. Kohlhammer, Stuttgart

    Google Scholar 

  9. Hoffmann W, Sommeregger U, Krupp S (2015) Assessment II. Z Gerontol Geriatr 48:103–104

    Article  Google Scholar 

  10. Pommer W (2015) Warum geriatrische Nephrologie? – Eine Begründung. Mitt Dtsch Ges Nephrol 1:3–8

    Google Scholar 

  11. Lachs MS, Feinstein AR, Cooney LM Jr., Drickamer MA, Marottoli RA, Pannill FC et al (1990) A simple procedure for general screening for functional disability in elderly patients. Ann Intern Med 112:699–706

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Lachs-Inventar. http://www.kcgeriatrie.de/downloads/instrumente/lachs.htm. Zugegriffen: 27. Jan. 2016

  13. Barthel-Index. http://www.kcgeriatrie.de/downloads/instrumente/frb.pdf. Zugegriffen: 27. Jan. 2016

  14. Podsiadlo D, Richardson S (1991) The Timed „Up & Go“: a test of basic functional mobility for frail elderly person. J Am Geriatr Soc 39:142–148

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Folstein MF, Folstein SE, Mc Mugh PR (1975) „Mini-mental state“: a practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res 12:189–198

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Yesavage JA, Brink TL, Rose TL et al (1982) Development and validation of a geriatric depression screening scale: a preliminary report. J Psychiatr Res 39:37–49

    Article  Google Scholar 

  17. Guigoz Y, Vellas BJ, Garry PJ (1994) Mini Nutritional Assessment: A practical assessment tool for grading the nutritional state of elderly patients. Facts and research in gerontology. Springer Publishing Co., New York, S 15–59 (Supplement on Nutrition and Aging #2)

    Google Scholar 

  18. Zippel CH, Resch P, Krause RD (2008) Geriatric rehabilitation of patients on maintenance hemodialysis chances and problems. Europ J Geriatr 10:111–119

    Google Scholar 

  19. Sommeregger U (2013) Wer profitiert vom geriatrischen Assessment? Z Gerontol Geriatr 46:277–286

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Kurrella TM, Meier DE (2013) Five policies to promote palliative care for patients with ESRD. Clin J Am Soc Nephrol 8:1783–1790

    Article  Google Scholar 

  21. Elias MF, Seliger SL, Torres VR (2015) Improved cognitive performance after a single dialysis session: where do we go from here? Nephrol Dial Transplant 30:1414–1417

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Heiwe S, Jacobson SH (2011) Exercise training for adults with chronic kidney disease. Cochrane Database Syst Rev 10:CD003236

    PubMed  Google Scholar 

  23. Anding K, Bär T, Trojniak-Hennig J et al (2015) A structured exercise program during hemodialysis for patients with chronic kidney disease: clinical benefit and long-term adherence. BMJ Open 5:e008709

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  24. Ash S, Campbell KL, Bogard J, Millichamp A (2014) Nutrition prescription to achieve positive outcomes in chronic kidney disease: A systematic review. Nutrients 6:416–451

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  25. Oreopoulos DG, Dimkovic N (2003) Geriatric nephrology is coming of age. J Am Soc Nephrol 14:1099–1101

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Rosner M, Abdel-Rahman E, Williams ME (2010) Geriatric nephrology: responding to a growing challenge. Clin J Am Soc Nephrol 5:936–942

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Pommer W (2015) Einführung in die geriatrische Nephrologie: Alterstypische Probleme im Verlauf der chronischen Nierenkrankheit. Nieren Hochdruckkrankh 44:1–11

    Article  Google Scholar 

  28. Wilhelm-Leen ER, Hall YN, Tamura K, Chertow GM (2009) Frailty and chronic kidney disease: The third national health and nutrition evaluation survey. Am J Med 122(7):664–671

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  29. Ellis G, Whitehead MA, O’Neill D, Langhorne P, Robinson D (2011) Comprehensive geriatric assessment for older adults admitted to hospital. Cochrane Database Syst Rev(7) (Art. No.: CD006211) doi:10.1002/14651858.CD006211.pub2

    PubMed Central  Google Scholar 

  30. Hemmelgarn BR, Manns BJ, Zhang J, Tonelli M, Klarenbach S, Walsh M et al (2007) Association between multidisciplinary care and survival for elderly patients with chronic kidney disease. J Am Soc Nephrol 18(3):993–999

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Grupp C (2015) Frailty bei Dialysepatienten: Was sind die Konsequenzen? Nieren Hochdruckkrankh 44:340–345

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to W. Pommer.

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Interessenkonflikt

W. Pommer, U. Hoffmann und C. Grupp geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

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D. Fliser, Bad Homburg

W. Kleophas, Düsseldorf

Weitere Mitglieder der Kommission Rehabilitation, Transition und Altersmedizin der Deutschen Gesellschaft für Nephrologie sind: Kirsten Anding-Rost (Bischofswerda), Anton E. Daul (Essen), Stefan Degenhardt (Sprecher, Viersen), Iris Fuhrmann (Berlin), Doris Gerbig (Bad Heilbrunn), Steffen Krautzig (Sprecher, Detmold), Rolfdieter Krause (Berlin), Marion Haubitz (Fulda), Johannes Hosp (Karlsruhe), Matthias Köhler (Damp), Martina Oldhafer (Hannover).In Abstimmung mit: Deutsche Gesellschaft für Geriatrie (PD Dr. Rupert Püllen, Frankfurt a.M.), Deutsche Gesellschaft für Gerotonlogie und Geriatrie (PD Dr. Heinrich Burckhardt, Mannheim; Dr. W. Swoboda, Marktheidenfeld), Bund Deutscher Internisten, Sektion Geriatrie (Dr. W. Swoboda, Marktheidenfeld).

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Pommer, W., Hoffmann, U. & Grupp, C. Geriatrisches Screening und Assessment bei älteren Patienten mit chronischen Nierenkrankheiten. Nephrologe 11, 345–349 (2016). https://doi.org/10.1007/s11560-016-0086-x

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