Skip to main content
Log in

Das Hessische Hitzewarnsystem

Eine Akteursanalyse zum Stand des Vorgehens

The Hessian heat warning system

Stakeholder analysis of a new course of action

  • Schwerpunkt
  • Published:
Prävention und Gesundheitsförderung Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Im hessischen Hitzewarnsystem müssen Akteure aus dem Gesundheitswesen bei Erhalt der Hitzewarnung Präventionsmaßnahmen durchführen oder die Warnung an die (Fach-)Öffentlichkeit weiterleiten. Damit hängt der Erfolg des Warnsystems von den beteiligten Institutionen und ihrer Mitwirkung ab.

Fragestellung

Wie setzen die Akteure das hessische Hitzewarnsystem um?

Welche Erfolgs- und Optimierungsfaktoren lassen sich aus Sicht der Akteure identifizieren?

Methodik

Es wurden 34 leitfadengestützte Experteninterviews mit Verantwortlichen der beteiligten Akteure geführt. Die Auswertung erfolgte nach der qualitativen Inhaltsanalyse. Zur Betrachtung der Alten- und Pflegeheime wurden die Prüfberichte der oberen Heimaufsicht herangezogen.

Ergebnisse

Die Verteilung der Hitzewarnung an die Gesundheitsbehörden verläuft reibungslos. Die Heime arbeiten nach einem Maßnahmenkatalog und werden durch die Landesbehörde überprüft. Die anderen Gesundheitsakteure erhalten die Warnung nicht systematisch und weisen auch keine vergleichbare Verbindlichkeit in der Mitwirkung auf.

Schlussfolgerungen

Rechtsinstrumente beeinflussen die Mitwirkung im Hitzewarnsystem positiv.

Abstract

Background

In the event of a heat warning being received by the heat warning system for the state of Hessen, public health stakeholders should take preventative measures or cascade the warning to the public. Therefore, the effectiveness of the warning system depends upon the participation and collaboration of the stakeholders.

Questions

How do the stakeholders implement the Hessian heat warning system?

Which success and optimisation factors can the stakeholders identify?

Methodology

Experts conducted 34 interviews with representatives from the relevant stakeholders. This information together with textbook material was evaluated qualitatively. In addition, the test reports of the upper level nursing home supervisors were consulted.

Results

The heat warning was communicated trouble-free to the health authorities. The nursing homes operate according to a series of guidelines and are checked by the State Authorities. The other health stakeholders do not systematically receive the warning and do not show a comparable level of commitment towards cooperation.

Conclusion

Legal instruments positively influence cooperation within the heat warning system.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Garssen J, Harmsen C, Beer J de (2005) The effect of the summer 2003 heat wave on mortality in the Netherlands. Euro Surveill 10(7–9):165–167

    Google Scholar 

  2. Gläser J, Laudel G (2009) Experteninterviews und qualitative Inhaltsanalyse, 3. überarbeitete Aufl. VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden

  3. Grewe HA, Blättner B (2009) Antrag zur Förderung des Vorhabens: Hessischer Aktionsplan zur Vermeidung Hitze bedingter Gesundheitsbeeinträchtigungen der Bevölkerung. Hochschule Fulda

  4. Grizea L, Hussa A, Thommena O et al (2005) Heat wave 2003 and mortality in Switzerland. Schweiz Med Wochenschr 135(Suppl):200–205

    Google Scholar 

  5. Hajat S, Kovats RS, Lachowycz K (2007) Heat-related and cold-related deaths in England and Wales: who is at risk? Occup Environ Med 64:93–100

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Hutter HP, Moshammer H, Wallner P et al (2007) Heatwaves in Vienna: effects on mortality. Wien Klin Wochenschr 119(7–8):223–227

    Google Scholar 

  7. Koppe C (2009) Das Hitzewarnsystem des Deutschen Wetterdienstes. UMID Themenheft 3:39–43

    Google Scholar 

  8. IPCC (2007) Zusammenfassung für politische Entscheidungsträger. In: Solomon S, Qin D, Manning M (Hrsg) Klimaänderung 2007. Wissenschaftliche Grundlagen. Beitrag der Arbeitsgruppe I zum vierten Sachstandsbericht des Zwischenstaatlichen Ausschusses für Klimaänderung (IPCC). Cambridge University Press, Cambridge

  9. Michelozzi P, De Donato F, Bisanti L et al (2005) The impact of the summer 2003 heat weaves on mortality in four Italian cities. Euro Surveill 10(7–9):161–164

    Google Scholar 

  10. Nogueira PJ, Falcão JM, Contreiras MT et al (2005) Mortality in Portugal associated with the heat wave of august 2003: Early estimation of effect, using a rapid method. Euro Surveill 10(7–9):150–153

    Google Scholar 

  11. Regierungspräsidium Gießen (2009) Außergewöhnliche Hitzeperioden. Vorbereitung und Vorgehen stationärer Pflegeeinrichtungen. http://www.rpgiessen.de/irj/servlet/prt/portal/prtroot/slimp.CMReader/HMdI_15/RPGIE_Internet/med/33d/33d0304f-37ce-321b-30bc-d44e9169fccd,22222222-2222-2222-2222-222222222222.pdf (Zugriff: 15.05.2010)

  12. Robine JM, Cheung SL, Le Roy S et al (2003) Report on excess mortality in Europe during summer 2003. Heat Wave Project. EU Community Action Programme for Public Health, Grant Agreement 2005114

  13. Schönwiese CD, Staeger T, Trömel S, Jonas M (2003) Statistisch-klimatologische Analyse des Hitzesommers 2003 in Deutschland. In: Deutscher Wetterdienst (Hrsg) Der Hitzesommer 2003, Vier Milliarden Jahre Klimageschichte im Überblick. Aktuelle Ergebnisse des Klimamonitorings. Deutscher Wetterdienst, Offenbach, S 123–132

  14. Simón F, Lopez-Abente G, Ballester E, Martínez F (2005) Mortality in Spain during the heat waves of summer 2003. Euro Surveill 10(7–9):157–160

    Google Scholar 

  15. Vandentorren S, Suzan F, Medina S et al (2004) Mortality in 13 french cities during the August 2003 heat wave. Am J Public Health 94(9):1518–1520

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. World Health Organization (2003) Extreme weather events: health effects and public health measures. Fact Sheet EURO/04/03, WHO, Genf

  17. Zebisch M, Grothmann T, Schröter D et al (2005) Klimawandel in Deutschland. Vulnerabilität und Anpassungsstrategien klimasensitiver Systeme. Forschungsbericht 20141253-UBA-FB 000844

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehung hin: Das Arbeitspaket zum Hessischen Hitzewarnsystem wird in dem Kooperationsprojekt „Hessischer Aktionsplan zur Vermeidung Hitze bedingter Gesundheitsbeeinträchtigung der Bevölkerung“ (HEAT) vom Hessischen Landesamt für Umwelt und Geologie (HLUG) finanziert.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to S. Heckenhahn M. Sc..

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Heckenhahn, S., Gussmann, V. Das Hessische Hitzewarnsystem. Praev Gesundheitsf 6, 172–178 (2011). https://doi.org/10.1007/s11553-011-0297-y

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11553-011-0297-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation