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Polypharmazie in der Kardiologie – ein beachtliches Problem bei Synkopen, QT-Zeit-Verlängerung, Bradykardie und Tachykardie

Polypharmacy is of major concern in cardiology

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Summary

Quality improvement in cardiology over the past decade focused on management of acute coronary syndrome with invasive and innovative medical therapies, optimizing treatment of congestive heart failure and the development of repair procedures in valvular heart disease. On the other hand cardiologist and the attendant physicians are confronted with changes in the characteristics of patients in the light of demographic facts. Comorbidity and polypharmacy raise the need for clear concepts. Therapeutic and diagnostic tools of geriatric medicine may help in that context.

Zusammenfassung

Spektakuläre Innovationen prägen das Fachgebiet der Kardiologie im letzten Dezennium. Das Management des akuten Koronarsyndroms mit invasiven und medikamentösen Methoden, die Behandlung der Herzinsuffizienz und die Klappenersatzoperationen wurden zum Wohle der betroffenen Patienten verbessert. Gleichzeitig sind Kardiologen und alle betreuenden Ärzte mit einem Wandel der Patientencharakteristik konfrontiert. Begleiterkrankungen, Multimorbidität und die damit einhergehende Problematik der Polypharmazie erfordern klare Konzepte. Diagnostische und therapeutische Ansätze der geriatrischen Medizin bieten Ansätze zur Optimierung des therapeutischen Vorgehens in dieser Situation.

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Literatur

  • Statistik Austria. Spitalsentlassungen aus Akutkrankenanstalten nach Diagnosegruppen und Geschlecht 2007. Bundesanstalt Statistik Österreich, Wien, 2009

  • Statistik Austria. Gestorbene 2008 nach Hauptgruppen der Todesursachen und Geschlecht. Bundesanstalt Statistik Österreich, Wien, 02-07-2009

  • Berger J, Bairey-Merz N, Redberg R, et al. Improving the quality of care for women with cardiovascular disease: Report of a DCRI Think Tank. Am Heart J, 156: 816–825, 2008

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Mitka M. Guidelines seek to standardize care for diseased heart valves. JAMA, 296: 637–638, 2006

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Zhang J, Rathouz P, Chin M. Comorbidity and the concentration of healthcare expenditures in older patients with heart failure. JAGS, 51: 476–482, 2003

    Article  Google Scholar 

  • Finkle J, Bloomfield D, Uhl K, et al. New precompetitive paradigms: focus on cardiac safety. Am Heart J, 157: 825–826, 2009

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Calvin J. Improving outpatient care in chronic cardiac diseases: no easy solutions. Am Heart J, 153: 1–3, 2007

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Fialova D, Topinkova E, Gambassi G, et al. Potentially inappropriate medication use among elderly home care patients in Europe. JAMA, 11: 1348–1358, 2005

    Article  Google Scholar 

  • Taneva E, Bobdanova V, Shtereva N. Acute coronary syndrome, comorbidity, and mortality in geriatric patients. Ann NY Acad Sci, 1019: 106–110, 2004

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Afilalo J, Karunananthan S, Eisenberg M, et al. Role of frailty in patients with cardiovascular disease. Am J Cardiol, 103: 1616–1621, 2009

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Tinetti M, Allore H, Arauja K. Modifiable impairments predict progressive disability among older persons. J Aging Health, 17: 239–256, 2005

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Guidelines on management (diagnosis and treatment) of syncope – update 2004. Europace, 6: 467–537, 2004

    Article  Google Scholar 

  • Naranjo C, Busto U, Sellers E, et al. A method for estimating probability of adverse drug reactions. Clin Pharmacol Ther, 30: 239–245, 1981

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Rubenstein LZ. Geriatric assessment: an overview of its impact. In: Rubenstein LZ, Campbell LJ, Kane RL (eds) Clinics in Geriatric Medicine. Philadelphia: Saunders, vol. 3/1, pp 1–16, 1987

    Google Scholar 

  • Fick DM, Cooper JW, Wade WE, Waller JL, Maclean JR, Beers MH. Updating the Beers criteria for potentially inappropriate medication use in older adults: results of a US consensus panel of experts. Arch Intern Med, 163: 2716–2724, 2003

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Hanlon JT, Schmader KE, Samsa GP, et al. A method for assessing drug therapy appropriateness. J Clin Epidemiol, 45: 1045–1051, 1992

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Gosch M, Pietschmann P. Persönliche Mitteilung

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Correspondence to Markus Gosch.

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Dovjak, P., Sommeregger, U., Otto, R. et al. Polypharmazie in der Kardiologie – ein beachtliches Problem bei Synkopen, QT-Zeit-Verlängerung, Bradykardie und Tachykardie. Wien Med Wochenschr 160, 264–269 (2010). https://doi.org/10.1007/s10354-010-0784-3

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10354-010-0784-3

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