Skip to main content
Log in

Schmerz und Schmerzerfassung in Altenpflegeheimen

Ergebnisse der OSiA-Studie

Pain and pain-assessment in nursing homes

Results of the OSiA study

  • Originalien
  • Published:
Der Schmerz Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Datenlage zur Schmerzsituation in österreichischen Altenpflegeheimen ist unzureichend. Mit der vorliegenden Studie sollen Daten zur Schmerzsituation und -erfassung gewonnen sowie etwaige Verbesserungspotenziale identifiziert werden.

Studienteilnehmer und Methoden

In eine Querschnittserhebung wurden 425 Bewohner in 12 österreichischen Altenpflegeheimen eingeschlossen. Die Heime wurden als Clusterstichprobe aus 29 Häusern eines Trägers gezogen. Die Untersuchung der Schmerzsituation von kognitiv leistungsfähigen sowie kognitiv beeinträchtigten Bewohnern erfolgte mittels Befragung, Beobachtung und Analyse der Dokumentation.

Ergebnisse

Die Schmerzprävalenz liegt je nach Bewohnergruppe und Instrument bei 37,9–73,1 %. Die Sensitivität der Fremdeinschätzungsinstrumente variiert zwischen 47,7 und 87,7 %. Ein Anteil von 81 % der Bewohner, die mindestens täglich Schmerzen haben, ist bereits > 1 Jahr betroffen. 40–68 % haben schon einmal Schmerz verschwiegen oder nehmen diesen als altersbedingt hin.

Schlussfolgerungen

Unsere Daten zur Schmerzsituation lassen Optimierungspotenzial erkennen. Das Erkennen von Schmerz bedarf verlässlicher und bewohnerangepasster Erfassungsmethoden. Abweichende Prävalenzzahlen, Sensitivitäten und Spezifitäten der verwendeten Instrumente weisen darauf hin, dass Forschungsbedarf besteht.

Abstract

Background

Adequate and sufficient data on pain in nursing home residents is still lacking in Austria. This study intends to gather and increase available data on pain and pain assessment as well as identify potential improvement possibilities.

Study participants and methods

Using a cross-sectional design, 425 residents from 12 Austrian nursing homes were recruited. The selected homes were selected as a cluster sample from 29 homes operated by one carrier. Pain assessment of cognitively intact as well as cognitively impaired residents was conducted using questionnaires, observation, and medical record examination.

Results

Pain prevalence was dependent on type of resident and ranged between 37.9 and 73.1 %. Sensitivity of the proxy assessment instruments varied between 47.7 and 87.7 %. Overall, 81 % of residents with daily recurring pain have been pain sufferers for at least one year. Between 40 and 68 % do not disclose their pain or consider their pain as being a part of aging.

Conclusion

Our data on pain indicate a definite need for action. Accurately detecting pain requires reliable and resident-adapted means of assessment. Varying prevalence, specificity, and sensitivity numbers indicate the need for further research.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Achterberg WP, Gambassi G, Finne-Soveri H et al (2010) Pain in European long-term care facilities: cross-national study in Finland, Italy and The Netherlands. Pain 148:70–74

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Basler HD (2011) Acute pain management in paediatrics and geriatrics – pain assessment: which scale for which patient? Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 46:334–341

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Basler HD, Huger D, Kunz R et al (2006) Beurteilung von Schmerzen bei Demenz (BESD). Untersuchung zur Validität eines Verfahrens zur Beobachtung des Schmerzverhaltens. Schmerz 20:519–526

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Deutsches Netzwerk für Qualitätsentwicklung in der Pflege (Hrsg) (2014) Expertenstandard Schmerzmanagement in der Pflege bei chronischen Schmerzen – Sonderdruck. DNQP, Osnabrück

  5. Folstein MF, Folstein SE, Mchugh PR (1975) „Mini-mental state“. A practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res 12:189–198

  6. Helme RD, Bradbeer M, Katz B et al (1997) Management of chronic nonmalignant pain in the elderly. In: Mostofsky DI, Lomranz J (Hrsg) Handbook of pain and aging. Plenum Press, New York, S 241–266

  7. Herr KA, Spratt K, Mobily PR et al (2004) Pain intensity assessment in older adults: use of experimental pain to compare psychometric properties and usability of selected pain scales with younger adults. Clin J Pain 20:207–219

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Hicks CL, Von Baeyer CL, Spafford PA et al (2001) The faces pain scale-revised: toward a common metric in pediatric pain measurement. Pain 93:173–183

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Hjermstad MJ, Fayers PM, Haugen DF et al (2011) Studies comparing numerical rating scales, verbal rating scales, and visual analogue scales for assessment of pain intensity in adults: a systematic literature review. J Pain Symptom Manage 41:1073–1093

  10. Husebo BS, Strand LI, Moe-Nilssen R et al (2007) Mobilization-Observation-Behavior-Intensity-Dementia Pain Scale (MOBID): development and validation of a nurse-administered pain assessment tool for use in dementia. J Pain Symptom Manage 34:67–80

  11. Jordan A, Hughes J, Pakresi M et al (2011) The utility of PAINAD in assessing pain in a UK population with severe dementia. Int J Geriatr Psychiatry 26:118–126

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Kaiser A, Gusner-Pfeiffer R, Griessenberger H et al (2009) Mini-Mental-State – Ein Screening in vielen Versionen. Z Gerontopsychol Psychiatr 22:11–16

  13. Landmark BT, Gran SV, Kim HS (2013) Pain and persistent pain in nursing home residents in Norway. Res Gerontol Nurs 6:47–56

    PubMed  Google Scholar 

  14. Lefebvre-Chapiro L (2001) The DOLOPLUS® 2 scale – evaluating pain in the elderly. Eur J Palliat Care 8:191–194

    Google Scholar 

  15. Li L, Herr K, Chen P (2009) Postoperative pain assessment with three intensity scales in Chinese elders. J Nurs Scholarsh 41:241–249

  16. Miro J, Huguet A, Nieto R et al (2005) Evaluation of reliability, validity, and preference for a pain intensity scale for use with the elderly. J Pain 6:727–735

  17. Osterbrink J, Hufnagel M, Kutschar P et al (2012) The pain situation for residents of nursing homes. Results of a study in Munster. Schmerz 26:27–35

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Pesonen A, Suojaranta-Ylinen R, Tarkkila P et al (2008) Applicability of tools to assess pain in elderly patients after cardiac surgery. Acta Anaesthesiol Scand 52:267–273

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Pickering G, Gibson SJ, Serbouti S et al (2010) Reliability study in five languages of the translation of the pain behavioural scale Doloplus. Eur J Pain 14:545 e541–510

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Schuler MS, Becker S, Kaspar R et al (2007) Psychometric properties of the German „Pain Assessment in Advanced Dementia Scale“ (PAINAD-G) in nursing home residents. J Am Med Dir Assoc 8:388–395

  21. Statistik Austria (Hrsg) (2012) Jahrbuch der Gesundheitsstatistik 2011. Statistik Austria, Wien

  22. Statistik Austria (Hrsg) (2014) Bevölkerungsvorausschauung Schätzung 2011–2050 für Österreich. In: Statistik Austria, Wien

  23. Tse M, Leung R, Ho S (2012) Pain and psychological well-being of older persons living in nursing homes: an exploratory study in planning patient-centred intervention. J Adv Nurs 68:312–321

  24. Tse MM, Wan VT, Vong SK (2013) Health-related profile and quality of life among nursing home residents: does pain matter? Pain Manag Nurs 14:e173–e184

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Warden V, Hurley AC, Volicer L (2003) Development and psychometric evaluation of the Pain Assessment in Advanced Dementia (PAINAD) scale. J Am Med Dir Assoc 4:9–15

  26. Zwakhalen SM, Hamers JP, Abu-Saad HH et al (2006) Pain in elderly people with severe dementia: a systematic review of behavioural pain assessment tools. BMC Geriatr 6:3

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  27. Zwakhalen SM, Koopmans RT, Geels PJ et al (2009) The prevalence of pain in nursing home residents with dementia measured using an observational pain scale. Eur J Pain 13:89–93

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Zwakhalen SM, Van Der Steen JT, Najim MD (2012) Which score most likely represents pain on the observational PAINAD pain scale for patients with dementia? J Am Med Dir Assoc 13:384–389

Download references

Danksagung

Wir bedanken uns bei den mitwirkenden Teilnehmern und Koordinatoren sowie den ehemaligen Kollegen Martina Steiner und Frank Weißenberger für ihre Beteiligung und Unterstützung.

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. Die Studie wurde vom Projektpartner SeneCura Kliniken- und HeimebetriebsgmbH, Wien, gefördert. Der Förderer hatte keinerlei Einfluss auf die wissenschaftliche Umsetzung und die Ergebnisse der Studie. M.M. Schreier, U. Stering, S. Pitzer, B. Iglseder und J. Osterbrink geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M.M. Schreier.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Schreier, M., Stering, U., Pitzer, S. et al. Schmerz und Schmerzerfassung in Altenpflegeheimen. Schmerz 29, 203–210 (2015). https://doi.org/10.1007/s00482-014-1509-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-014-1509-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation