Skip to main content
Log in

Interprofessionelle Lehre in der Schmerzmedizin

Möglichkeiten und Strategien für die Entwicklung eines professionsübergreifenden Curriculums im deutschsprachigen Raum

Interprofessional education in pain management

Development strategies for an interprofessional core curriculum for health professionals in German-speaking countries

  • Übersichten
  • Published:
Der Schmerz Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Therapie akuter, chronischer und tumorbedingter Schmerzen erfordert die enge Kooperation aller an der Versorgung dieser Patienten beteiligten Professionen, um einen systemischen Handlungsansatz effektiv umsetzen zu können. Dabei stehen die Professionen im Rahmen der Schmerzmedizin nicht selten in einem Spannungs-, Konkurrenz- oder Abhängigkeitsverhältnis zueinander, das oftmals aus dem Fehlen einer klaren Definition der Aufgaben und Verantwortlichkeiten der Beteiligten resultiert. Dabei lassen sich zahlreiche Schnittstellen innerhalb definierter Aufgaben- und Verantwortungsbereiche in der Schmerzmedizin bestimmen, die interprofessionelle Perspektiven auch auf Qualifikationsbestrebungen eröffnen. International wird die Notwendigkeit der Etablierung interprofessioneller Lehrkonzepte in der kontinuierlichen medizinischen Weiterbildung als eine bedeutende Herausforderung auch zur Optimierung der schmerzmedizinischen Versorgung betrachtet. Interdisziplinäre Fächer wie die Schmerzmedizin stehen dabei im Mittelpunkt des Interesses. Ziele sind neben der Erweiterung von Fachwissen auch eine Betrachtung der beteiligten Professionen mit ihren spezifischen Rollen sowie berufsübergreifende Entscheidungsfindungen. In Deutschland finden sich bislang nur wenige Bemühungen systematischer Konzepte zur interprofessionellen Qualifikation für die Berufe im Gesundheitswesen – das gilt auch für den Bereich der Schmerzmedizin. Im Folgenden soll ein Überblick über Herausforderungen, Aufgaben und Rollen in der Schmerzmedizin vor dem Hintergrund interprofessioneller Bestrebungen v. a. im Bereich der schmerzmedizinischen Weiterbildung gegeben werden. In diesem Zusammenhang wird das Regensburger Modell als ein nationaler Ansatz der interprofessionellen Weiterbildungsqualifikation in der Schmerzmedizin vorgestellt.

Abstract

The care of patients, suffering from acute, chronic, or malignant pain, requires systematic and interprofessional collaboration between all team members to ensure a holistic approach to pain management. In doing so, the different professions are often in a competitive, tense, or dependent relationship resulting from a lack of precise definitions and concepts regarding their responsibilities in the wide field of pain management. Considering pain management as a whole, we can define numerous interfaces concerning competencies and tasks which may open up some new perspectives on concepts of interprofessional education (IPE). Internationally, there have been many attempts to establish concepts of interprofessional education, and it is considered a great challenge to improve continuing medical education. However, interdisciplinary subjects like pain management may benefit from it. Apart from enhancing specialized knowledge, interprofessional education aims to consider the different roles, skills, and responsibilities as well as interprofessional strategies of decision-making. In Germany, only a few efforts have been made with regard to interprofessional pain education. In the following paper, different challenges, tasks, and roles within the field of pain management are discussed in the sense of potential areas of collaboration in the context of interprofessional education. Against this background, the Regensburg model for interprofessional pain management education is described as one national program to enhance the effectiveness of pain management.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Notes

  1. Unter Profession versteht man im allgemeinen Sprachgebrauch einen Beruf, sodass hier Beruf und Profession eine in der Bedeutung gleichgesetzte Verwendung finden.

Literatur

  1. Adriaansen MJM, Van Achterberg T, Borm G (2005) Effects of a postqualification course in palliative care. J Adv Nurs 49:96–103

    Google Scholar 

  2. Ali A, Thomson DA (2009) Comparison of the knowledge of chronic pain and its management between final year physiotherapy and medical students. Eur J Pain 13:38–50

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Angster R, Hainsch-Müller I (2005) Postoperatives Schmerzmanagement. Anaesthesist 54:505–533

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Becher T (1989) Academic tribes and territories. SRHE/Open University Press, Milton Keynes

  5. Benhamou D, Berti M, Brodner G et al (2007) Postoperative Analgesic Therapy Observational Survey (PATHOS). A practice pattern study in 7 Central/Southern European countries. Pain 136:134–141

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Bhamb B, Brown D, Hariharan J et al (2006) Survey of select practice behaviours by primary care physicians on the use of opioids for chronic pain. Curr Med Res Opin 22:1859–1865

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Barr H, Freeth D, Hammick M et al (2000) Evaluations of interprofessional education. A United Kingdom review for health and social care. United Kingdom Centre for the Advancement of Interprofessional Education with the British Educational Research Association, London

  8. Barr H, Koppel I, Reeves S et al (2005) Effective interprofessional education: argument, assumption and evidence. Blackwell, Oxford

  9. Barr H (2005) Interprofessional education. Today, yesterday and tomorrow. A review. UK Centre for the Advancement of Interprofessional Education. Blackwell, Oxford

  10. Barr H (1998) Competent to collaborate: towards a competency-based model for interprofessional education. J Interprof Care 12:181–186

    Google Scholar 

  11. Barrington D, Rodger M, Gray L et al (1998) Student evaluation of an interactive multidisciplinary clinical learning model. Med Teach 20:530–535

    Article  Google Scholar 

  12. Bohlmann L, Stork JH (2009) Wege zum schmerzarmen Krankenhaus. Schwester Pfleger 48:1–5

    Google Scholar 

  13. Brockopp DY, Brockopp G, Warden S et al (1998) Barriers to change: a pair management project. Int J Nurs Stud 35:226–232

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Burke S, Shorten GD (2009) When pain after surgery does no go away … Biochem Soc Trans 37:318–322

    Google Scholar 

  15. Canadian Interprofessional Health Collaborative (2007) Interprofessional education and core competencies, literature review. www.cihc.ca/files/publications/CIHC-IPE-LitReview_May07.pdf. Zugegriffen: 22. Dezember 2010

  16. Canadian Pain Society (o J) Grants. Excellence in Interprofessional Pain Education Award, 2011. www.canadianpainsociety.ca/en/. Zugegriffen: 18. November 2010

  17. Chiu LH, Trinca J, Lim LM, Tuazon JA (2003) A study to evaluate the pain knowledge of two sub-populations of final year nursing students: Australia and Phillippines. J Adv Nurs 41:99–108

    Google Scholar 

  18. Chung JWY, Lui JCZ (2003) Postoperative pain management: Study of patients‘ level of pain and satisfication with health care providers‘ responsiveness to their reports of pain. Nurs Health Sci 5:13–21

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. CAIPE (o J) Interprofessional education. London United Kingdom Centre for the Advancement of Interprofessional Education (CAIPE)

  20. Carr ECJ, Brockbank K, Barrett RF (2003) Improving pain management through interprofessional education: evaluation of a pilot project. Learn Health Soc Care 2:6–17

    Article  Google Scholar 

  21. Davis DA, Thomson MA, Oxman AD, Haynes RB (1995) Changing physician performance: a systematic review of the effect of continuing medical education strategies. JAMA 274:700–705

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Department of Health (1996, 2000) A Health Service for all talents: developing the NHS workforce. Department of Health, London

  23. Department of Health (1990) Caring for people. Community care in the next decade. Department of Health, London

  24. Deutsche Gesellschaft zum Studium des Schmerzes e. V. (DGSS) Aus- und Weiterbildung, 09/2010, http://www.dgss.org. Zugegriffen: 12. September 2010

  25. Deutsche Gesellschaft zum Studium des Schmerzes e. V. (DGSS) (2007) Schmerz in Deutschland, Deutscher Schmerzkongress Berlin 2007. Ethik-Charta der DGSS. Herausgegeben im Auftrag des Präsidiums der Deutschen Gesellschaft zum Studium des Schmerzes e. V. (DGSS)

  26. Deutsche Gesellschaft zum Studium des Schmerzes e. V. (DGSS) (2010) Schmerztherapeutisches Curriculum für die integrierte Aus-, Weiter- und Fortbildung in der Pflege. Arbeitskreis Krankenpflege und medizinische Assistenzberufe in der Schmerztherapie. 3., überarbeitete und erweiterte Aufl.

  27. Deutsche Gesellschaft für Schmerztherapie e. V. (DGS). http://www.Curriculum-Spezielle-Schmerztherapie.de. Zugegriffen: 12. September 2010

  28. Deutsche Gesellschaft für Schmerztherapie e. V. (DGS). http://www.schmerz-therapie-deutschland.de/pages/richtlinien/richtl_08.html. Zugegriffen: 12. September 2010

  29. Dihle A, Bjolseth G, Helseth S (2006) The gap between saying and doing in postoperative pain management. J Clin Nurs 15:469–479

    Google Scholar 

  30. Duignan M, Dunn V (2008) Barriers to pain management in emergency departments. J Emerg Nurs 15:30–34

    Google Scholar 

  31. Düvel F (2001) Barrieren bei der Schmerzbehandlung. Pflege Aktuell 2:89

    Google Scholar 

  32. European Federation of IASP® Chapters (EFIC). http://www.efic.org. Zugegriffen: 9. September 2011

  33. Deutsches Netzwerk für Qualitätsentwicklung in der Pflege (Hrsg) (2004) Expertenstandard Schmerzmanagement in der Pflege, 1. Aufl. DNQP Eigenverlag, Fachhochschule Osnabrück, Osnabrück

  34. Ekstein P, Szold A, Sagie B et al (2006) Laparoscopic surgery may be associated with severe pain and high analgesia requirement in the immediate postoperative period. Ann Surg 243:41–46

    Article  PubMed  Google Scholar 

  35. Fragemann K, Wiese CHR (2011) Weiterbildung in der Schmerztherapie – Stand mono- und interprofessioneller Konzepte im deutschsprachigen Raum. Posterpräsentation (P17.6). Deutscher Schmerzkongress 2011, Mannheim

  36. Gibbon B, Watkins C, Barer D et al (2002) Can staff attitudes to team working in stroke care be improved? J Adv Nurs 40:105–111

    Google Scholar 

  37. Gugler E (2005) Wissen und Einstellungen diplomierter Pflegefachpersonen zum Schmerzmanagement. Master thesis, Weiterbildungszentrum für Gesundheitsberufe WE’G Aarau, Schweiz, Master in Nursing Science, Studiengang 5

  38. Hall P, Weaver L (2001) Interdisciplinary education and teamwork: a long and winding road. Med Educ 35:867–875

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  39. Hammick M, Freeth D, Koppel I et al (2007) A best evidence systematic review of interprofessional education: BEME Guide no. 9. Med Teach 29:735–751

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  40. Headrick LA, Knapp M, Neuhauser D et al (1996) Working from upstream to improve health care: the IHI Interdisciplinary Professional Education Collaborative. Jt Comm J Qual Improv 22:149–164

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  41. Health Canada: Interprofessional Education Consortium (IPEC) (2002) Creating, implementing, and sustaining interprofessional education, volume III. Stuart Foundation, San Francisco/CA

  42. Hunter J, Watt-Watson J, McGillion M et al (2008) An interfaculty pain curriculum: lessons learned from six years experience. Pain 140:74–86

    Article  PubMed  Google Scholar 

  43. International Association for the Study of Pain (IASP) Curricula, 09/2010. http://www.iasp-pain.org. Zugegriffen: 17. September 2010

  44. International Association for the Study of Pain (IASP) Curriculum on pain for students in psychology. Prepared by the IASP ad hoc Subcommittee for Psychology Curriculum. Zugegriffen: 9. September 2011

  45. International Association for the Study of Pain (IASP) Core Curriculum for Professional Education in Pain, 3. Aufl. Zugegriffen: 9. September 2011

  46. International Association for the Study of Pain (IASP) Education Initiatives Working Group, 09/2010. http://www.iasp-pain.org. Zugegriffen: 17. September 2010

  47. Irajpour A (2006) Interprofessional education: a facilitator to enhance pain management. J Interprof Care 20:675–678

    Google Scholar 

  48. Jage J, Tryba M, Neugebauer E et al (2005) Postoperative Schmerztherapie – eine interdisziplinäre Notwendigkeit. Dtsch Arztebl 102:361–366

    Google Scholar 

  49. Jastrzab G, Fairbrother G, Kerr S, McInerney M (2003) Profiling the pain aware nurse, acute care nurses‘ attitudes and knowledge concerning adult pain management. Aust J Adv Nurs 21:27–33

    Google Scholar 

  50. Johnston B (1999) Overview of nursing developments in palliative care. In: Lugton J, Kindlen M (Hrsg) Palliative care: the nursing role. Churchill, S 1–26

  51. Jones KR, Fink R, Pepper G et al (2004) Improving nursing home staff knowledge and attitudes about pain. Gerontologist 44:469–478

    Article  PubMed  Google Scholar 

  52. Jung B, Würdisch S (2000) Die Rolle der Kinderkrankenpflege in der Schmerztherapie. Schmerz 14:314–318

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  53. Juntilaa K, Salentera S, Hupli M (2005) Developing terminology for documenting perioperative nursing interventions. Int J Med Inform 74:461–471

    Article  Google Scholar 

  54. Kehlet H (2004) Effect of postoperative pain treatment on outcome – current status and future strategies. Langenbecks Arch Surg 389:244–249

    Article  PubMed  Google Scholar 

  55. Kern DE, Thomas PA, Howard DM, Bass EB (1998) Curriculum development for medical education: a six-step approach. Johns Hopkins University Press, Baltimore/MD

  56. Kopf A et al (2008) Kerncurriculum Schmerztherapie für die Lehre für das Querschnittfach Schmerztherapie nach der neuen AO. Erarbeitet durch die Ad-hoc-Kommission „Studienordnungen“

  57. Lai Y-H, Chen M-L, Tsai L-Y et al (2003) Are nurses prepared to manage cancer pain? A national survey of nurses‘ knowledge about pain control in Taiwan. J Pain Symptom Manage 26:1016–1025

    Google Scholar 

  58. Lin PC, Chiang HW, Chiang TT, Chen CS (2008) Pain management: evaluating the effectiveness of an educational programme for surgical nursing staff. J Clin Nurs 17:2022–2031

    Google Scholar 

  59. Mann E, Redwood S (2000) Improving pain management: breaking down the invisible barrier. Br J Nurs 9:2067–2072

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  60. Mitchell G, Del Mar C, Francis D (2002) Does primary medical practitioner involvement with a specialist team improve patient outcomes? A systematic review? Br J Gen Pract 52:934–939

    PubMed  Google Scholar 

  61. Munro N, Felton A, McIntosh C (2002) Is multidisciplinary learning effective among those caring for people with diabetes? Diabet Med 19:799–803

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  62. Niemi-Murola L, Nieminen JT, Kalso E, Pöyhiä R (2007) Medical undergraduate student’s beliefs and attitudes toward pain: how do they mature? Eur J Pain 11:700–706

    Article  PubMed  Google Scholar 

  63. Obrecht (2005) In: Schroeder G (2010) Interprofessionalität in der Umsetzung. Pflegewissenschaft 01/10:18–23

  64. Ovretveit J, Mathias P, Thompson T (1997) Interprofessional working for health and social care. MacMillan, Basingstoke

  65. Pain Community Centre, Cardiff University. Your chance to contribute to the development of an inter-professional curriculum for pain! www.paincommunitycentre.org/article/your-chance-contribute-development-inter-professional-curriculum-pain.htm. Zugegriffen: 17. Oktober 2010

  66. Pargeon KL, Hailey BJ (1999) Barriers to effective pain management: a review of the literature. J Pain Symptom Manage 18:358–368

    Google Scholar 

  67. Parsel G, Bligh J (1998) Interprofessional learning. Postgrad Med J 74:89–95

    Google Scholar 

  68. Pflughaupt M, Scharnagel R, Großrau G et al (2010) Befragung schmerztherapeutisch interessierter Ärzte zum Umgang mit Opioiden. Schmerz 24:267–275

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  69. Pogatzki-Zahn EM, Englbrecht JS, Schug SA (2009) Acute pain management in patients with fibromyalgia and other diffuse chronic pain syndromes. Curr Opin Anaesthesiol 22:627–633

    Article  PubMed  Google Scholar 

  70. Pöyhiä R, Niemi-Murola L, Kalso E (2005) The outcome of pain related undergraduate teaching in Finnish medical faculties. Pain 115:234–237

    Article  PubMed  Google Scholar 

  71. Reeves S, Goldman J (2006) Examining the nature of interprofessional education in primary care settings: a review of the literature. University of Toronto, Toronto

  72. Reeves S, Zwarenstein M, Goldman J et al (2008) Interprofessional education: effects on professional practice and health care outcomes. Cochrane Database Syst Rev 1:CD002213. DOI 10.1002/14651858.CD002213.pub2

    PubMed  Google Scholar 

  73. Sachverständigenrat zur Begutachtung der Entwicklung im Gesundheitswesen (2007) Gutachten 2007 „Kooperation und Verantwortung“. Voraussetzungen einer zielorientierten Gesundheitsversorgung. Berlin

  74. Schafheutle EI, Cantrill JA, Noyce PR (2001) Why is pain management suboptimal on surgical wards? J Adv Nurs 33:728–737

    Google Scholar 

  75. Scudds R, Solomon P (1995) Pain and its management: a new pain curriculum for occupational therapists and physical therapists. Physiother Can 47:77–78

    Google Scholar 

  76. Sainsbury Centre for Mental Health (1997) Pulling together. The future roles and training of mental health staff. Sainsbury Centre, London

  77. Slack MK, Coyle R, Draugalis J (2001) An evaluation of instruments used to assess the impact of interdisciplinary training on health professions students. Issues Interdiscip Care 3:59–67

    Google Scholar 

  78. Striebel HW (1992) Therapie chronischer Schmerzen. Schattauer Verlagsgesellschaft, Stuttgart

  79. Strohbücker B, Mayer H, Evers G (2001) Schmerzprävalenz an den Unikliniken Köln: Vorkommen und Intensität von Schmerzen bei stationären Patienten. Unveröffentlichte Masterarbeit. In: Jocham HR (2005) Der nationale Expertenstandard: Schmerzmanagement. Printernet 5:371–379

    Google Scholar 

  80. Tarzian AJ, Hoffmann DE (2005) Barriers to managing pain in the nursing home: findings from a statewide survey. J Am Med Dir Assoc 6:13–19

    Google Scholar 

  81. Titler MG, Herr K, Schilling ML et al (2003) Acute pain treatment for older adults hospitalized with hip fracture. Current nursing practices and perceived barriers. Appl Nurs Res 16:211–227

    Article  PubMed  Google Scholar 

  82. Towle A (1998) Changes in health care and continuing medical education for the 21st century. BMJ 316:301–304

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  83. Twycross A (2002) Educating nurses about pain management: the way forward. J Clin Nurs 11:705–714

    Google Scholar 

  84. Ulsenheimer K (1997) Ethisch-juristische Aspekte der perioperativen Patientenversorgung. Anaesthesist 46:114–119

    Article  Google Scholar 

  85. Unruh A (1995) Teaching student occupational therapists about pain: a course evaluation. Can J Occup Ther 62:30–36

    Google Scholar 

  86. Vandenkerkhof EG, Goldstein DH, Wilson R (2002) A survey of directors of Canadian academic acute pain management services: the nursing team members role – a brief report. Can J Anaesth 49:579–582

    Article  PubMed  Google Scholar 

  87. Van Niekerk LM, Martin F (2003) The impact of the nurse-physician relationship on barriers encountered by nurses during pain management. Pain Manag Nurs 4:3–10

    Article  Google Scholar 

  88. Verband der PflegedirektorInnen der Universitätskliniken und medizinischen Hochschulen Deutschlands e. V (2010) Memorandum 2015–2010 …von der Zukunft aus die Gegenwart gestalten

  89. Watt-Watson J, Hunter J, Pennefather P et al (2004) An integrated undergraduate pain curriculum based on IASP curricula for six health science faculties. Pain 110:140–148

    Article  PubMed  Google Scholar 

  90. Watt-Watson J, Chung F, Chan VWS, McGillion M (2004) Pain management following discharge after ambulatory same-day surgery. J Nurs Manag 12:153–161

    Google Scholar 

  91. Way D, Jones L, Baskerville N (2001) Improving the effectiveness of primary health care through nurse practitioner/family physician structured collaborative practice. University of Ottawa

  92. Wiese CH, Meyer N, Strube J et al (2007) Qualität in der Therapie chronischer Schmerzen – Methoden zur Messung des Therapieerfolges. Anaesthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 45:92–99

    Article  Google Scholar 

  93. Wilson B (2007) Nurses‘ knowledge of pain. J Clin Nurs 16:1012–1020

    Google Scholar 

  94. World Health Organisation (1988) Learning together to work together. WHO, Geneva

  95. Zenz M (1999) Vernachlässigt: Schmerztherapie in Deutschland. Pressemitteilung der Ruhr-Universität Bochum, Newsarchiv, Eigenverlag

  96. Zwarenstein M, Reeves S, Barr H et al (2001) Interprofessional education: effects on professional practice and health care outcomes. Cochrane Database Syst Rev 1:CD002213

    PubMed  Google Scholar 

  97. Zwarenstein M, Goldman J, Reeves S (2009) Interprofessional collaboration: effects of practice-based interventions on professional practice and healthcare outcomes. Cochrane Database Syst Rev 3:CD000072

    PubMed  Google Scholar 

  98. Bloom B (1971) Taxonomy of educational objectives. The classification of education goals. Handbook I: Cognitive Domain/Dtsch Arztebl (2004) 101:28

Download references

Interessenkonflikt

Die korrespondierenden Autoren geben für sich und ihre Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Sie versichern, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding authors

Correspondence to K. Fragemann or C.H.R. Wiese.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Fragemann, K., Meyer, N., Graf, B. et al. Interprofessionelle Lehre in der Schmerzmedizin. Schmerz 26, 369–382 (2012). https://doi.org/10.1007/s00482-012-1158-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-012-1158-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation