Zusammenfassung
Die Therapie akuter, chronischer und tumorbedingter Schmerzen erfordert die enge Kooperation aller an der Versorgung dieser Patienten beteiligten Professionen, um einen systemischen Handlungsansatz effektiv umsetzen zu können. Dabei stehen die Professionen im Rahmen der Schmerzmedizin nicht selten in einem Spannungs-, Konkurrenz- oder Abhängigkeitsverhältnis zueinander, das oftmals aus dem Fehlen einer klaren Definition der Aufgaben und Verantwortlichkeiten der Beteiligten resultiert. Dabei lassen sich zahlreiche Schnittstellen innerhalb definierter Aufgaben- und Verantwortungsbereiche in der Schmerzmedizin bestimmen, die interprofessionelle Perspektiven auch auf Qualifikationsbestrebungen eröffnen. International wird die Notwendigkeit der Etablierung interprofessioneller Lehrkonzepte in der kontinuierlichen medizinischen Weiterbildung als eine bedeutende Herausforderung auch zur Optimierung der schmerzmedizinischen Versorgung betrachtet. Interdisziplinäre Fächer wie die Schmerzmedizin stehen dabei im Mittelpunkt des Interesses. Ziele sind neben der Erweiterung von Fachwissen auch eine Betrachtung der beteiligten Professionen mit ihren spezifischen Rollen sowie berufsübergreifende Entscheidungsfindungen. In Deutschland finden sich bislang nur wenige Bemühungen systematischer Konzepte zur interprofessionellen Qualifikation für die Berufe im Gesundheitswesen – das gilt auch für den Bereich der Schmerzmedizin. Im Folgenden soll ein Überblick über Herausforderungen, Aufgaben und Rollen in der Schmerzmedizin vor dem Hintergrund interprofessioneller Bestrebungen v. a. im Bereich der schmerzmedizinischen Weiterbildung gegeben werden. In diesem Zusammenhang wird das Regensburger Modell als ein nationaler Ansatz der interprofessionellen Weiterbildungsqualifikation in der Schmerzmedizin vorgestellt.
Abstract
The care of patients, suffering from acute, chronic, or malignant pain, requires systematic and interprofessional collaboration between all team members to ensure a holistic approach to pain management. In doing so, the different professions are often in a competitive, tense, or dependent relationship resulting from a lack of precise definitions and concepts regarding their responsibilities in the wide field of pain management. Considering pain management as a whole, we can define numerous interfaces concerning competencies and tasks which may open up some new perspectives on concepts of interprofessional education (IPE). Internationally, there have been many attempts to establish concepts of interprofessional education, and it is considered a great challenge to improve continuing medical education. However, interdisciplinary subjects like pain management may benefit from it. Apart from enhancing specialized knowledge, interprofessional education aims to consider the different roles, skills, and responsibilities as well as interprofessional strategies of decision-making. In Germany, only a few efforts have been made with regard to interprofessional pain education. In the following paper, different challenges, tasks, and roles within the field of pain management are discussed in the sense of potential areas of collaboration in the context of interprofessional education. Against this background, the Regensburg model for interprofessional pain management education is described as one national program to enhance the effectiveness of pain management.
Notes
Unter Profession versteht man im allgemeinen Sprachgebrauch einen Beruf, sodass hier Beruf und Profession eine in der Bedeutung gleichgesetzte Verwendung finden.
Literatur
Adriaansen MJM, Van Achterberg T, Borm G (2005) Effects of a postqualification course in palliative care. J Adv Nurs 49:96–103
Ali A, Thomson DA (2009) Comparison of the knowledge of chronic pain and its management between final year physiotherapy and medical students. Eur J Pain 13:38–50
Angster R, Hainsch-Müller I (2005) Postoperatives Schmerzmanagement. Anaesthesist 54:505–533
Becher T (1989) Academic tribes and territories. SRHE/Open University Press, Milton Keynes
Benhamou D, Berti M, Brodner G et al (2007) Postoperative Analgesic Therapy Observational Survey (PATHOS). A practice pattern study in 7 Central/Southern European countries. Pain 136:134–141
Bhamb B, Brown D, Hariharan J et al (2006) Survey of select practice behaviours by primary care physicians on the use of opioids for chronic pain. Curr Med Res Opin 22:1859–1865
Barr H, Freeth D, Hammick M et al (2000) Evaluations of interprofessional education. A United Kingdom review for health and social care. United Kingdom Centre for the Advancement of Interprofessional Education with the British Educational Research Association, London
Barr H, Koppel I, Reeves S et al (2005) Effective interprofessional education: argument, assumption and evidence. Blackwell, Oxford
Barr H (2005) Interprofessional education. Today, yesterday and tomorrow. A review. UK Centre for the Advancement of Interprofessional Education. Blackwell, Oxford
Barr H (1998) Competent to collaborate: towards a competency-based model for interprofessional education. J Interprof Care 12:181–186
Barrington D, Rodger M, Gray L et al (1998) Student evaluation of an interactive multidisciplinary clinical learning model. Med Teach 20:530–535
Bohlmann L, Stork JH (2009) Wege zum schmerzarmen Krankenhaus. Schwester Pfleger 48:1–5
Brockopp DY, Brockopp G, Warden S et al (1998) Barriers to change: a pair management project. Int J Nurs Stud 35:226–232
Burke S, Shorten GD (2009) When pain after surgery does no go away … Biochem Soc Trans 37:318–322
Canadian Interprofessional Health Collaborative (2007) Interprofessional education and core competencies, literature review. www.cihc.ca/files/publications/CIHC-IPE-LitReview_May07.pdf. Zugegriffen: 22. Dezember 2010
Canadian Pain Society (o J) Grants. Excellence in Interprofessional Pain Education Award, 2011. www.canadianpainsociety.ca/en/. Zugegriffen: 18. November 2010
Chiu LH, Trinca J, Lim LM, Tuazon JA (2003) A study to evaluate the pain knowledge of two sub-populations of final year nursing students: Australia and Phillippines. J Adv Nurs 41:99–108
Chung JWY, Lui JCZ (2003) Postoperative pain management: Study of patients‘ level of pain and satisfication with health care providers‘ responsiveness to their reports of pain. Nurs Health Sci 5:13–21
CAIPE (o J) Interprofessional education. London United Kingdom Centre for the Advancement of Interprofessional Education (CAIPE)
Carr ECJ, Brockbank K, Barrett RF (2003) Improving pain management through interprofessional education: evaluation of a pilot project. Learn Health Soc Care 2:6–17
Davis DA, Thomson MA, Oxman AD, Haynes RB (1995) Changing physician performance: a systematic review of the effect of continuing medical education strategies. JAMA 274:700–705
Department of Health (1996, 2000) A Health Service for all talents: developing the NHS workforce. Department of Health, London
Department of Health (1990) Caring for people. Community care in the next decade. Department of Health, London
Deutsche Gesellschaft zum Studium des Schmerzes e. V. (DGSS) Aus- und Weiterbildung, 09/2010, http://www.dgss.org. Zugegriffen: 12. September 2010
Deutsche Gesellschaft zum Studium des Schmerzes e. V. (DGSS) (2007) Schmerz in Deutschland, Deutscher Schmerzkongress Berlin 2007. Ethik-Charta der DGSS. Herausgegeben im Auftrag des Präsidiums der Deutschen Gesellschaft zum Studium des Schmerzes e. V. (DGSS)
Deutsche Gesellschaft zum Studium des Schmerzes e. V. (DGSS) (2010) Schmerztherapeutisches Curriculum für die integrierte Aus-, Weiter- und Fortbildung in der Pflege. Arbeitskreis Krankenpflege und medizinische Assistenzberufe in der Schmerztherapie. 3., überarbeitete und erweiterte Aufl.
Deutsche Gesellschaft für Schmerztherapie e. V. (DGS). http://www.Curriculum-Spezielle-Schmerztherapie.de. Zugegriffen: 12. September 2010
Deutsche Gesellschaft für Schmerztherapie e. V. (DGS). http://www.schmerz-therapie-deutschland.de/pages/richtlinien/richtl_08.html. Zugegriffen: 12. September 2010
Dihle A, Bjolseth G, Helseth S (2006) The gap between saying and doing in postoperative pain management. J Clin Nurs 15:469–479
Duignan M, Dunn V (2008) Barriers to pain management in emergency departments. J Emerg Nurs 15:30–34
Düvel F (2001) Barrieren bei der Schmerzbehandlung. Pflege Aktuell 2:89
European Federation of IASP® Chapters (EFIC). http://www.efic.org. Zugegriffen: 9. September 2011
Deutsches Netzwerk für Qualitätsentwicklung in der Pflege (Hrsg) (2004) Expertenstandard Schmerzmanagement in der Pflege, 1. Aufl. DNQP Eigenverlag, Fachhochschule Osnabrück, Osnabrück
Ekstein P, Szold A, Sagie B et al (2006) Laparoscopic surgery may be associated with severe pain and high analgesia requirement in the immediate postoperative period. Ann Surg 243:41–46
Fragemann K, Wiese CHR (2011) Weiterbildung in der Schmerztherapie – Stand mono- und interprofessioneller Konzepte im deutschsprachigen Raum. Posterpräsentation (P17.6). Deutscher Schmerzkongress 2011, Mannheim
Gibbon B, Watkins C, Barer D et al (2002) Can staff attitudes to team working in stroke care be improved? J Adv Nurs 40:105–111
Gugler E (2005) Wissen und Einstellungen diplomierter Pflegefachpersonen zum Schmerzmanagement. Master thesis, Weiterbildungszentrum für Gesundheitsberufe WE’G Aarau, Schweiz, Master in Nursing Science, Studiengang 5
Hall P, Weaver L (2001) Interdisciplinary education and teamwork: a long and winding road. Med Educ 35:867–875
Hammick M, Freeth D, Koppel I et al (2007) A best evidence systematic review of interprofessional education: BEME Guide no. 9. Med Teach 29:735–751
Headrick LA, Knapp M, Neuhauser D et al (1996) Working from upstream to improve health care: the IHI Interdisciplinary Professional Education Collaborative. Jt Comm J Qual Improv 22:149–164
Health Canada: Interprofessional Education Consortium (IPEC) (2002) Creating, implementing, and sustaining interprofessional education, volume III. Stuart Foundation, San Francisco/CA
Hunter J, Watt-Watson J, McGillion M et al (2008) An interfaculty pain curriculum: lessons learned from six years experience. Pain 140:74–86
International Association for the Study of Pain (IASP) Curricula, 09/2010. http://www.iasp-pain.org. Zugegriffen: 17. September 2010
International Association for the Study of Pain (IASP) Curriculum on pain for students in psychology. Prepared by the IASP ad hoc Subcommittee for Psychology Curriculum. Zugegriffen: 9. September 2011
International Association for the Study of Pain (IASP) Core Curriculum for Professional Education in Pain, 3. Aufl. Zugegriffen: 9. September 2011
International Association for the Study of Pain (IASP) Education Initiatives Working Group, 09/2010. http://www.iasp-pain.org. Zugegriffen: 17. September 2010
Irajpour A (2006) Interprofessional education: a facilitator to enhance pain management. J Interprof Care 20:675–678
Jage J, Tryba M, Neugebauer E et al (2005) Postoperative Schmerztherapie – eine interdisziplinäre Notwendigkeit. Dtsch Arztebl 102:361–366
Jastrzab G, Fairbrother G, Kerr S, McInerney M (2003) Profiling the pain aware nurse, acute care nurses‘ attitudes and knowledge concerning adult pain management. Aust J Adv Nurs 21:27–33
Johnston B (1999) Overview of nursing developments in palliative care. In: Lugton J, Kindlen M (Hrsg) Palliative care: the nursing role. Churchill, S 1–26
Jones KR, Fink R, Pepper G et al (2004) Improving nursing home staff knowledge and attitudes about pain. Gerontologist 44:469–478
Jung B, Würdisch S (2000) Die Rolle der Kinderkrankenpflege in der Schmerztherapie. Schmerz 14:314–318
Juntilaa K, Salentera S, Hupli M (2005) Developing terminology for documenting perioperative nursing interventions. Int J Med Inform 74:461–471
Kehlet H (2004) Effect of postoperative pain treatment on outcome – current status and future strategies. Langenbecks Arch Surg 389:244–249
Kern DE, Thomas PA, Howard DM, Bass EB (1998) Curriculum development for medical education: a six-step approach. Johns Hopkins University Press, Baltimore/MD
Kopf A et al (2008) Kerncurriculum Schmerztherapie für die Lehre für das Querschnittfach Schmerztherapie nach der neuen AO. Erarbeitet durch die Ad-hoc-Kommission „Studienordnungen“
Lai Y-H, Chen M-L, Tsai L-Y et al (2003) Are nurses prepared to manage cancer pain? A national survey of nurses‘ knowledge about pain control in Taiwan. J Pain Symptom Manage 26:1016–1025
Lin PC, Chiang HW, Chiang TT, Chen CS (2008) Pain management: evaluating the effectiveness of an educational programme for surgical nursing staff. J Clin Nurs 17:2022–2031
Mann E, Redwood S (2000) Improving pain management: breaking down the invisible barrier. Br J Nurs 9:2067–2072
Mitchell G, Del Mar C, Francis D (2002) Does primary medical practitioner involvement with a specialist team improve patient outcomes? A systematic review? Br J Gen Pract 52:934–939
Munro N, Felton A, McIntosh C (2002) Is multidisciplinary learning effective among those caring for people with diabetes? Diabet Med 19:799–803
Niemi-Murola L, Nieminen JT, Kalso E, Pöyhiä R (2007) Medical undergraduate student’s beliefs and attitudes toward pain: how do they mature? Eur J Pain 11:700–706
Obrecht (2005) In: Schroeder G (2010) Interprofessionalität in der Umsetzung. Pflegewissenschaft 01/10:18–23
Ovretveit J, Mathias P, Thompson T (1997) Interprofessional working for health and social care. MacMillan, Basingstoke
Pain Community Centre, Cardiff University. Your chance to contribute to the development of an inter-professional curriculum for pain! www.paincommunitycentre.org/article/your-chance-contribute-development-inter-professional-curriculum-pain.htm. Zugegriffen: 17. Oktober 2010
Pargeon KL, Hailey BJ (1999) Barriers to effective pain management: a review of the literature. J Pain Symptom Manage 18:358–368
Parsel G, Bligh J (1998) Interprofessional learning. Postgrad Med J 74:89–95
Pflughaupt M, Scharnagel R, Großrau G et al (2010) Befragung schmerztherapeutisch interessierter Ärzte zum Umgang mit Opioiden. Schmerz 24:267–275
Pogatzki-Zahn EM, Englbrecht JS, Schug SA (2009) Acute pain management in patients with fibromyalgia and other diffuse chronic pain syndromes. Curr Opin Anaesthesiol 22:627–633
Pöyhiä R, Niemi-Murola L, Kalso E (2005) The outcome of pain related undergraduate teaching in Finnish medical faculties. Pain 115:234–237
Reeves S, Goldman J (2006) Examining the nature of interprofessional education in primary care settings: a review of the literature. University of Toronto, Toronto
Reeves S, Zwarenstein M, Goldman J et al (2008) Interprofessional education: effects on professional practice and health care outcomes. Cochrane Database Syst Rev 1:CD002213. DOI 10.1002/14651858.CD002213.pub2
Sachverständigenrat zur Begutachtung der Entwicklung im Gesundheitswesen (2007) Gutachten 2007 „Kooperation und Verantwortung“. Voraussetzungen einer zielorientierten Gesundheitsversorgung. Berlin
Schafheutle EI, Cantrill JA, Noyce PR (2001) Why is pain management suboptimal on surgical wards? J Adv Nurs 33:728–737
Scudds R, Solomon P (1995) Pain and its management: a new pain curriculum for occupational therapists and physical therapists. Physiother Can 47:77–78
Sainsbury Centre for Mental Health (1997) Pulling together. The future roles and training of mental health staff. Sainsbury Centre, London
Slack MK, Coyle R, Draugalis J (2001) An evaluation of instruments used to assess the impact of interdisciplinary training on health professions students. Issues Interdiscip Care 3:59–67
Striebel HW (1992) Therapie chronischer Schmerzen. Schattauer Verlagsgesellschaft, Stuttgart
Strohbücker B, Mayer H, Evers G (2001) Schmerzprävalenz an den Unikliniken Köln: Vorkommen und Intensität von Schmerzen bei stationären Patienten. Unveröffentlichte Masterarbeit. In: Jocham HR (2005) Der nationale Expertenstandard: Schmerzmanagement. Printernet 5:371–379
Tarzian AJ, Hoffmann DE (2005) Barriers to managing pain in the nursing home: findings from a statewide survey. J Am Med Dir Assoc 6:13–19
Titler MG, Herr K, Schilling ML et al (2003) Acute pain treatment for older adults hospitalized with hip fracture. Current nursing practices and perceived barriers. Appl Nurs Res 16:211–227
Towle A (1998) Changes in health care and continuing medical education for the 21st century. BMJ 316:301–304
Twycross A (2002) Educating nurses about pain management: the way forward. J Clin Nurs 11:705–714
Ulsenheimer K (1997) Ethisch-juristische Aspekte der perioperativen Patientenversorgung. Anaesthesist 46:114–119
Unruh A (1995) Teaching student occupational therapists about pain: a course evaluation. Can J Occup Ther 62:30–36
Vandenkerkhof EG, Goldstein DH, Wilson R (2002) A survey of directors of Canadian academic acute pain management services: the nursing team members role – a brief report. Can J Anaesth 49:579–582
Van Niekerk LM, Martin F (2003) The impact of the nurse-physician relationship on barriers encountered by nurses during pain management. Pain Manag Nurs 4:3–10
Verband der PflegedirektorInnen der Universitätskliniken und medizinischen Hochschulen Deutschlands e. V (2010) Memorandum 2015–2010 …von der Zukunft aus die Gegenwart gestalten
Watt-Watson J, Hunter J, Pennefather P et al (2004) An integrated undergraduate pain curriculum based on IASP curricula for six health science faculties. Pain 110:140–148
Watt-Watson J, Chung F, Chan VWS, McGillion M (2004) Pain management following discharge after ambulatory same-day surgery. J Nurs Manag 12:153–161
Way D, Jones L, Baskerville N (2001) Improving the effectiveness of primary health care through nurse practitioner/family physician structured collaborative practice. University of Ottawa
Wiese CH, Meyer N, Strube J et al (2007) Qualität in der Therapie chronischer Schmerzen – Methoden zur Messung des Therapieerfolges. Anaesthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 45:92–99
Wilson B (2007) Nurses‘ knowledge of pain. J Clin Nurs 16:1012–1020
World Health Organisation (1988) Learning together to work together. WHO, Geneva
Zenz M (1999) Vernachlässigt: Schmerztherapie in Deutschland. Pressemitteilung der Ruhr-Universität Bochum, Newsarchiv, Eigenverlag
Zwarenstein M, Reeves S, Barr H et al (2001) Interprofessional education: effects on professional practice and health care outcomes. Cochrane Database Syst Rev 1:CD002213
Zwarenstein M, Goldman J, Reeves S (2009) Interprofessional collaboration: effects of practice-based interventions on professional practice and healthcare outcomes. Cochrane Database Syst Rev 3:CD000072
Bloom B (1971) Taxonomy of educational objectives. The classification of education goals. Handbook I: Cognitive Domain/Dtsch Arztebl (2004) 101:28
Interessenkonflikt
Die korrespondierenden Autoren geben für sich und ihre Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Sie versichern, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding authors
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Fragemann, K., Meyer, N., Graf, B. et al. Interprofessionelle Lehre in der Schmerzmedizin. Schmerz 26, 369–382 (2012). https://doi.org/10.1007/s00482-012-1158-0
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-012-1158-0
Schlüsselwörter
- Schmerztherapie
- Weiterbildung
- Interprofessionelle Edukation
- Interprofessionelle Kooperation
- Regensburger Modell