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Schmerzdiagnostik und -therapie in der Geriatrie

Teil II: Schmerztherapie

Pain assessment and pain treatment in the geriatric patient

Part II: pain treatment

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Zusammenfassung

Primäres Therapieziel bei geriatrischen Patienten ist der Erhalt der Funktion als Voraussetzung für Aktivität und Partizipation. Bei Patienten mit chronischen Schmerzen kann dies am besten durch einen multidisziplinären Therapieansatz unter Einschluss pharmakologischer, invasiver, bewegungstherapeutischer, pflegerischer und psychologischer Ansätze erreicht werden. Die Pharmakotherapie sollte sich wie bei jüngeren Patienten am Stufenplan der WHO orientieren und sowohl die veränderte Stoffwechsellage älterer Patienten als auch die häufig anzutreffenden Komorbiditäten berücksichtigen. Das körperliche Training sollte nach lernpsychologischen Prinzipien erfolgen und genauso wie die psychologischen Maßnahmen zur Schmerzbewältigung die Motivation zur Eigenaktivität fördern. In Kliniken und Pflegeheimen kommt den Pflegekräften die Aufgabe zu, Therapiebedarf zu erkennen und Therapieschemata umzusetzen. Da nicht alle Schmerzen wirksam behandelt werden können, wird insbesondere im terminalen Stadium die palliative Versorgung bedeutsam. Eine Sterbehilfe durch den Arzt ist in Deutschland nicht zugelassen.

Abstract

A primary goal of pain treatment in geriatric patients consists of maintaining physical and mental function, which is a precondition of activity and participation. In patients with chronic pain, multidisciplinary treatment without excluding invasive procedures is the most effective approach. The medication ladder, suggested by the WHO initially for cancer pain, provides a guideline for pharmacological treatment. Due to age-dependent alterations in the kinetics and dynamics of pharmaceuticals, the titration of the medication follows the rule “start low and go slow.” The same principle holds true for the maintenance or augmentation of physical activity in order to escape from the activity-deconditioning cycle. The training should be based on learning theories, include pain management strategies, and incorporate psychological approaches to facilitate the active participation of the patient in the treatment program. In hospitals and nursing homes, nurses play an important role in defining the need for pain treatment and in supervising the patient in the treatment process. Despite all these endeavors, a significant number of patients remains whose pain cannot be controlled sufficiently. Euthanasia on demand of the patient with untreatable pain is not admitted in Germany.

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Basler, H.D., Grießinger, N., Hankemeier, U. et al. Schmerzdiagnostik und -therapie in der Geriatrie. Schmerz 19, 65–73 (2005). https://doi.org/10.1007/s00482-004-0353-z

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-004-0353-z

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