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Fibromyalgiesyndrom

Eine Erkrankung der kleinen Nervenfasern?

Fibromyalgia syndrome

A disease of the small nerve fibers?

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Zusammenfassung

Das Fibromyalgiesyndrom (FMS) ist ein chronisches Schmerzsyndrom, das mit Schmerzen in mehreren Körperregionen und regelhaft assoziierten Zusatzsymptomen wie Fatigue, Schlafstörungen und depressiven Verstimmungen einhergeht. Die Pathophysiologie von Schmerz beim FMS ist ungeklärt. In den letzten Jahren wurde von einer möglichen Mitbeteiligung der dünn bemarkten A-δ- und unbemarkten C-Nervenfasern beim FMS berichtet. Erstmals erhoben unabhängige Forschungsgruppen Befunde, die objektiv und mehrdimensional auf eine Schädigung dieser auch als „small fibers“ bezeichneten Nervenfasern hindeuten. Hierbei handelte es sich um Störungen in der Funktion, der elektrischen Eigenschaften und um morphologische Veränderungen der Nervenfasern, die zwar nicht spezifisch für das FMS sind, bei Subgruppen von FMS-Patienten aber erstmals nachweisbar waren. Während die Gründe für diese Small-fiber-Pathologie und auch ihr Beitrag zu den beim FMS berichteten Schmerzen noch völlig unklar sind, ist nun doch ein neues Forschungsfeld eröffnet, auf dem es künftig um die Aufdeckung der zugrunde liegenden pathophysiologischen Zusammenhänge gehen wird. In diesem Übersichtsartikel sollen diese neuen Befunde zusammengefasst und ihre Bedeutung für das Verständnis des FMS erläutert werden.

Abstract

Fibromyalgia syndrome (FMS) is characterized by chronic widespread pain and additional associated symptoms, such as fatigue, sleep disturbances and depressive moods. The pathophysiology of pain in FMS is unclear. In recent years, an involvement of the thinly myelinated A-delta and the unmyelinated C-nerve fibers has been reported in FMS patients. Independent research groups published consistent objective and multidimensional findings of damage to these small nerve fibers, such as disturbances of fiber function, electrical properties and morphological changes. All these alterations are not specific for FMS; however, they were described for the first time in subgroups of FMS patients. While the reasons for this small fiber pathology and its contribution to FMS pain are still unclear, a new research field has now been opened that will focus on uncovering the underlying pathophysiology. This review article summarizes these new findings and discusses the significance for the understanding of FMS.

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Literatur

  1. Eich W, Häuser W, Arnold B et al (2012) Das Fibromyalgiesyndrom. Definition, Klassifikation, klinische Diagnose und Prognose. Schmerz 26:247–258

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Häuser W, Zimmer C, Felde E et al (2008) Was sind die Kernsymptome des Fibromyalgiesyndroms? Umfrageergebnisse der Deutschen Fibromyalgievereinigung. Schmerz 22:176–183

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Auvinet B, Chaleil D (2012) Identification of subgroups among fibromyalgia patients. Rheumatoismo 64:250–260

    CAS  Google Scholar 

  4. Branco JC, Bannwarth B, Failde I et al (2010) Prevalence of fibromyalgia: a survey in five European countries. Semin Arthritis Rheum 39:448–453

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Wolfe F, Smythe HA, Yunus MB et al (1990) The American College of Rheumatology 1990 criteria for the classification of fibromyalgia. Report of the multicenter criteria committee. Arthritis Rheum 33:160–172

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Wolfe F, Clauw DJ, Fitzcharles MA et al (2010) The American College of Rheumatology preliminary diagnostic criteria for fibromyalgia and measurement of symptom severity. Arthritis Care Res (Hoboken) 62:600–610

    Article  Google Scholar 

  7. Dadabhoy D, Crofford LJ, Spaeth M et al (2008) Biology and therapy of fibromyalgia. Evidence-based biomarkers for fibromyalgia syndrome. Arthritis Res Ther 10:211

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  8. Sommer C, Häuser W, Burgmer M et al (2012) Ätiologie und Pathophysiologie des Fibromyalgiesyndroms. Schmerz 26:259–267

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Üçeyler N, Valenza R, Stock M et al (2006) Reduced levels of antiinflammatory cytokines in patients with chronic widespread pain. Arthritis Rheum 54:2656–2664

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Bote ME, Garcia JJ, Hinchado MD et al (2013) Fibromyalgia: anti-inflammatory and stress responses after acute moderate exercise. PLoS One 8:e74524

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  11. Wang H, Moser M, Schiltenwolf M et al (2008) Circulating cytokine levels compared to pain in patients with fibromyalgia – a prospective longitudinal study over 6 months. J Rheumatol 35:1366–1370

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Üçeyler N, Zeller D, Kahn AK et al (2013) Small fibre pathology in patients with fibromyalgia syndrome. Brain 136:1857–1867

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Serra J, Collado A, Sola R et al (2014) Hyperexcitable C nociceptors in fibromyalgia. Ann Neurol 75:196–208

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Oaklander AL, Herzog ZD, Downs H et al (2013) Objective evidence that small-fiber polyneuropathy underlies some illnesses currently labeled as fibromyalgia. Pain 154(11):2310–2316

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Giannoccaro MP, Donadio V, Incensi A et al (2013) Small nerve fiber involvement in patients referred for fibromyalgia. Muscle Nerve 49(5):757–759

    Article  Google Scholar 

  16. Rolke R, Baron R, Maier C et al (2006) Quantitative sensory testing in the German Research Network on Neuropathic Pain (DFNS): standardized protocol and reference values. Pain 123:231–243

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Agostino R, Cruccu G, Romaniello A et al (2000) Dysfunction of small myelinated afferents in diabetic polyneuropathy, as assessed by laser evoked potentials. Clin Neurophysiol 111:270–276

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Kaube H, Katsarava Z, Kaufer T et al (2000) A new method to increase nociception specificity of the human blink reflex. Clin Neurophysiol 111:413–416

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Jamal GA, Hansen S, Weir AI et al (1989) Cerebral cortical potentials to pure non-painful temperature stimulation: an objective technique for the assessment of small fibre pathway in man. J Neurol Neurosurg Psychiatry 52:99–105

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  20. Kennedy WR, Wendelschafer-Crabb G, Walk D (2000) Use of skin biopsy and skin blister in neurologic practice. J Clin Neuromuscul Dis 1:196–204

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Tavakoli M, Marshall A, Banka S et al (2012) Corneal confocal microscopy detects small-fiber neuropathy in Charcot-Marie-Tooth disease type 1A patients. Muscle Nerve 46:698–704

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  22. Ochoa J, Torebjork HE, Culp WJ et al (1982) Abnormal spontaneous activity in single sensory nerve fibers in humans. Muscle Nerve 5:S74–S77

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Üçeyler N, Sommer C (2013) Objective evidence that small-fiber polyneuropathy underlies some illnesses currently labeled as fibromyalgia. Pain 154:2569

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Devigili G, Tugnoli V, Penza P et al (2008) The diagnostic criteria for small fibre neuropathy: from symptoms to neuropathology. Brain 131:1912–1925

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  25. Lacomis D (2002) Small-fiber neuropathy. Muscle Nerve 26:173–188

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Stewart JD, Low PA, Fealey RD (1992) Distal small fiber neuropathy: results of tests of sweating and autonomic cardiovascular reflexes. Muscle Nerve 15:661–665

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Treede RD, Jensen TS, Campbell JN et al (2008) Neuropathic pain: redefinition and a grading system for clinical and research purposes. Neurology 70:1630–1635

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Sommer C, Häuser W, Alten R et al (2012) Medikamentöse Therapie des Fibromyalgiesyndroms. Systematische Übersicht und Metaanalyse. Schmerz 26:297–310

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. N. Üçeyler und C. Sommer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Correspondence to N. Üçeyler.

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Üçeyler, N., Sommer, C. Fibromyalgiesyndrom. Z Rheumatol 74, 490–495 (2015). https://doi.org/10.1007/s00393-014-1546-1

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-014-1546-1

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