Skip to main content
Log in

Bildgebende Verfahren in der Rheumatologie: Scoring-Methoden bei der rheumatoiden Arthritis

Imaging techniques in rheumatology: scoring methods in rheumatoid arthritis

  • QUALITÄTSSICHERUNG
  • Published:
Zeitschrift für Rheumatologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung.

Es wird eine kritische Übersicht über die verschiedenen Scoring-Methoden gegeben, ihre Grundlagen, ihr Messsystem, ihre Vor- und Nachteile.

Das Röntgenbild ist noch immer—da überall verfügbar, interpretierbar und kostengünstig—das beste Mittel der Verlaufsbeurteilung der RA mit bildgebenden Verfahren. Scoring-Methoden dienen der semiquantitativen Messung der im Röntgenbild erkennbaren Veränderungen, besonders der erosiven Gelenkdestruktion, teilweise auch des Knorpelverlusts. Sie sind gut validiert, gut reproduzierbar, geben bei klinischen Prüfungen annähernd vergleichbare Resultate. Die meisten Methoden überbewerten frühe Veränderungen und haben einen deutlichen Deckeneffekt. Bei (zeitlich limitierten) klinischen Prüfungen ist die langsame Progredienz der Erkrankung ein genereller Nachteil der Destruktionsmessung und bedingt ihre geringe Änderungssensitivität. Zudem werden kleine, nicht randständige oder überlagerte Erosionen nicht erfasst. Nachteil der Larsen-Methode ist die Berücksichtigung der im Röntgenbild schlecht erkennbaren und potenziell rasch reversiblen Weichteilschwellung im Stadium I. Nachteil der Gelenkspaltmessung bei der Sharp-Methode und ihren Modifikationen ist, dass sie eher Fehlstellungen oder Fehlprojektionen als Knorpeldestruktion misst. Für alle klinischen Prüfungen muss die Messgenauigkeit der Methode bei wiederholter Messung am jeweiligen Röntgenbild-Satz und damit die kleinste sicher messbare Veränderung (MDC) bestimmt werden.

Röntgenbild und Scoring-Methoden sind bisher zur Messung der Destruktionsbeeinflussung einer Substanz unverzichtbar. Eine zukünftige Aufgabe ist die Bewertung reparativer Veränderungen, die sich bisher mit den Scoring-Methoden nicht beschreiben lassen.

Summary.

This is a critical overview of existing scoring methods including their basis, their measurement systems, their advantages and disadvantages. Conventional radiography is still—since available everywhere, interpretable and cost effective—the best imaging method to evaluate the course of RA. Scoring methods are designed to semiquantitatively measure radiographically visible changes, especially erosive destruction and—in part—cartilage loss. These methods are well validated, reproducible, and yield similar results in clinical trials. Most methods overestimate early changes and have a clear ceiling effect. Within the time frame of clinical trials radiographic evaluation is not very sensitive to change since the progression of destruction in RA is relatively slow. Moreover, small erosions cannot be detected if they are not at the margin of the bone or if they are superimposed by other bones. Within the Larsen method the definition of grade 1 by soft tissue swelling is disadvantageous: soft tissue swelling is difficult to identify on x-rays, it is a measure of disease activity and not of destruction and is quickly reversible. Joint space narrowing, measured with Sharp’s method and its modifications, may be caused by misprojection due to soft tissue swelling with flexion or subluxation of the joint rather than cartilage loss. Since the measurement error of a scoring method is very much dependent on the severity of the disease of the patient population and on the quality of the radiographs, the measurement error and thereby the minimal detectable change (MDC) should be stated for every single clinical trial.

Conventional radiographs and scoring methods are still indispensable to measure the influence of treatment on radiographic progression in RA. A future task will be to include in scoring methods the rating of reparative changes which cannot be scored so far.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Consortia

Corresponding author

Correspondence to R. Rau.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Rau, R., Wassenberg, S. & für die Kommission „Bildgebende Verfahren“ der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie (Sprecher: Rolf Rau, Ratingen). Bildgebende Verfahren in der Rheumatologie: Scoring-Methoden bei der rheumatoiden Arthritis. Z Rheumatol 62, 555–565 (2003). https://doi.org/10.1007/s00393-003-0516-9

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-003-0516-9

Schlüsselwörter

Key words

Navigation