Abstract
The patient population in the emergency service has changed in recent years from traumas to primary internal medicine or psychiatric emergencies. Services of emergency physicians were analysed over a period of one year in Würzburg. 485 (13.8%) services were due to psychiatric or psychosomatic disorders, of whom 208 were documented and analysed. Alcohol intoxications (43%) followed by acute suicidal tendency (17%) and states of acute excitation (17%) were most frequently recorded. A subanalysis of these emergency diagnoses regarding their occurrence in different quarters of Würzburg was performed: psychiatric emergencies were most frequently observed in wealthy quarters, while states of excitation combined with alcohol or drug abuse were more frequent in known social ‘hot spots’ of the city. Regarding the causality of the services it could be assessed that consequences of a chronic disease, for example drug addiction or carcinomas, were the reason for contacting an emergency doctor in 29.3% of the patients. Accounting for 17.8% were acute stress and impoverishment/squalidness (17.4%), as well as social isolation (13.3%). Verbal intervention was a sufficient therapy for minor disorders (NACA I–II), whereas the majority of NACA III cases required intravenous sedation. In 59.9% of the cases the emergency doctors evaluated their service as justified, whereas 71.6% of the patients did not suffer from a life-threatening disorder (NACA I–III), compared to 22.1% with life-threatening disorders (NACA IV–VI). The analysis emphasizes the value of psychosocial competence for the practice of emergency doctors.
Zusammenfassung
Das Patientenkollektiv im Notarztdienst hat sich über Jahre hinweg geändert von traumatologischen zu primär mehr internistischen und psychosozialen Notfällen. Über den Zeitraum von 1 Jahr wurden die Notarzteinsätze am Standort Würzburg analysiert. Es wurden 485 Einsätze (13,8%) aus psychiatrischer bzw. psychosozialer Indikation erkannt, von denen 208 dokumentierte Einsätze ausgewertet wurden. Am häufigsten waren Intoxikationen mit Alkohol und Drogen (43%), gefolgt von akuter Suizidalität (17%) und Erregungszuständen (17%). Diese Notfalldiagnosen wurden hinsichtlich ihres Auftretens in den verschiedenen Stadtteilen Würzburgs untersucht, wobei psychiatrische Notfälle am häufigsten in den wohlsituierten Stadtteilen und Erregungszustände in Kombination mit Alkohol- und Drogenmissbrauch in den sozialen Problembereichen der Stadt auftraten. Bei der Frage nach einer möglichen Kausalität der Einsätze war festzustellen, dass bei 29,3% der Patienten die Folgen einer chronischen Erkrankung, wie z. B. Suchtkrankheit oder Karzinomleiden zur Notarztalarmierung führten. Am häufigsten mit 17,8% waren akute Belastungen und Verelendung/Verwahrlosung (17,4%), sowie Vereinsamung (13,3%). Bei leichteren Störungen (NACA I-II) reichte als Therapie eine verbale Intervention, während bei NACA III meist eine intravenöse Sedierung erfolgte. Die Notärzte beurteilten ihren Einsatz in 59% als gerechtfertigt, wobei 71,6% der Patienten nicht vital bedroht waren (NACA I–III), gegenüber 22,1% vital gefährdeter Patienten (NACA IV–VI). Die Analyse unterstreicht den Stellenwert der psycho-sozialen Kompetenz für die notärztliche Tätigkeit.
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Sefrin, P., Ripberger, G. Stellenwert des Notarztes im Rahmen der Bewältigung psycho-sozialer Probleme. Intensivmed 45, 55–63 (2008). https://doi.org/10.1007/s00390-008-0862-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00390-008-0862-6