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Computerassistierte Point of Care Dokumentation der Schockraumversorgung

Computer assisted point of care documentation of emergency room treatment

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Intensivmedizin und Notfallmedizin

Abstract

The documentation of severely injured patients in the emergency room (ER) has to meet all standards and laws concerning of medical record keeping. More importantly ER documentation has to transmit all keyinformation for the further inhospital treatment. In addition it is often intended to establish the data basis for an extensive quality management system as a decisive factor in optimizing the treatment of patients with major trauma. This can be achieved by participating in the trauma registry of the German Society of Trauma Surgery (DGU) in combination with internal, hospital specific evaluations. Usually the data processing is performed by computer systems. In this process retrospective entering of data from primarily handwritten patient files has to be avoided: it is time consuming and a source of unnecessary errors. The following paper provides a review of current concepts in computer assisted point of care ER documentation: 1) Scanners which grasp coded information on paper specially designed for ER records directly after the primary and secondary survey, 2) audio or video documentation of the ER treatment, 3) Personal Digital Assistant (PDA – Palm® or Windows Mobile®) based solutions, 4) PC solutions with conventional hardware for data acquisition, pen-computer/tablet-PCs or automated speech recognition systems, 5) digital pen/digital paper systems. Specific advantages and disadvantages of the presented technologies are explained in detail. Presently, however, most of the systems are developed and used in single hospitals or departments, solitarily. This situation could be improved by developing a modular standardized ER documentation system. It should meet the following profile: 1) the fundamental basis should be a standardized "National Dataset Emergency Room"; 2) based on this dataset a nationwide accepted ER patient file, like the German DIVI – Emergency Medical Service Protocol, has to be developed; 3) the third and last step will be the development of a computer assisted ER documentation system.

Zusammenfassung

Auch für die Dokumentation der Schockraumversorgung polytraumatisierter Patienten gelten die rechtlichen Normen der Dokumentation des ärztlichen Handelns. Ziel ist neben der Informationsweitergabe meist auch die Schaffung einer Basis für umfassendes Qualitätsmanagement. Dies kann beispielsweise durch Teilnahme am Traumaregister der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie in Kombination mit klinikinternen Auswertungen geschehen. Da die Weiterverarbeitung der Schockraumdaten in zunehmendem Maße EDV – basiert geschieht, erspart eine primär computerassistierte Point of Care Dokumentation der Schockraumversorgung zeitintensive und fehlerbehaftete Doppeleingaben. Die vorliegende Arbeit gibt einen Überblick über aktuelle Möglichkeiten der computergestützten Schockraumdokumentation. Hierzu gehören: 1.) Scanner/Belegleser, welche einen robusten Papierbogen nachträglich erfassen und automatisch auswerten, 2.) Audio-/Videodokumentation, 3.) Personal Digital Assistant (PDA) gestützte Lösungen, 4.) PC – Lösungen mit konventioneller Hardware, Tablet-PCs oder automatischer Spracherkennung sowie 5.) Digital Pen/Digital Paper Systeme (DPP-Systeme) In der vorliegenden Arbeit werden die spezifischen Besonderheiten der einzelnen Technologien praxisnah erläutert. Bis heute handelt es sich bei der Mehrzahl der vorgestellten Systeme um Insellösungen einzelner Krankenhäuser/Abteilungen. Aus Sicht der Autoren wird jedoch ein national standardisiertes modulares System favorisiert: 1.) Die Basis bildet ein standardisierter "Nationaler Datensatz Schockraumversorgung". 2.) Aus diesem Datensatz muss ein nationales Schockraumprotokoll analog dem DIVI – Notarzteinsatzprotokoll entwickelt werden. 3.) Erst hieraus lässt sich in einem dritten Schritt ein elektronisches Dokumentationskonzept entwickeln.

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Literatur

  1. Al-Aynati MM, Chorneyko KA (2003) Comparison of voice-automated transcription and human transcription in generating pathology reports. Arch Pathol Lab Med 127:721–725

    PubMed  Google Scholar 

  2. American College of Surgeons (2003) National Trauma Data Bank (NTDB) http://www.facs.org/trauma/ntdb.html Website Stand 30. 7. 2006

  3. American College of Surgeons (2004) Advanced Trauma Life Support® Student Manual. American College of Surgeons, Chicago, IL USA 391 Seiten

  4. Arbeitsgemeinschaft "Scoring" der DGU (1994) Das Traumaregister der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie. Unfallchirurg 97:230–237

    Google Scholar 

  5. Arvary GJ (1999) The limited use of digital ink in the private-sector primary care physician's office. J Am Med Inform Assoc 6:134–142

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Barrett JR, Strayer SM, Schubart JR (2004) Assessing medical residents' usage and perceived needs for personal digital assistants. Int J Med Inform 73:25–34

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Beinlich I, Bokemeyer C, Räth U, Walter-Kirst R, Hartlapp J, Muschiol J, Fraaß U, Schneider HT (1993) Penbased remote data entry system. A pilot clinical trial. Arzneim – Forsch/ Drug Res 43:399–404

    CAS  Google Scholar 

  8. Benson M, Junger A, Quinzio L, Hempelmann G (2002) Voraussetzungen für das Gelingen einer Installation von Datenmanagementsystemen. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 37:477–479

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Bird S, Zarum R (2001) Emergency medicine resident patient care documentation using a handheld computerized device. Acad Emerg Med 8:1200–1203

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Borowitz SM (2001) Computer-based speech recognition as an alternative to medical transcription. J Am Med Inform Assoc 8:101–102

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Bultmann M, Wellbrock R, Biermann H, Engels J, Ernestus W, Höhn U, Wehrmann R, Schurig A (2002) Datenschutz und Telemedizin Anforderungen an Medizinnetze. Konferenz der Datenschutzbeauftragten des Bundes und der Länder Mainz 21 Seiten

  12. Cole E, Pisano ED, Clary GJ, Zeng D, Koomen M, Kuzmiak CM, Seo BK, Lee Y, Pavic D (2006) A comparative study of mobile electronic data entry systems for clinical trials data collection. Int J Med Inform (in Press)

  13. Despont-Gros C, Landau R, Rutschmann O, Simon J, Lovis C (2005) The digital pen and paper. Evaluation and acceptance of a new data acquisition device in clinical settings. Methods Inf Med 44:359–368

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Dick WF, Baskett P, Grandy C, Delooz H, Kloeck W, Lackner C, Lipp M, Mauritz W, Nerlich M, Nicholl J, Nolan J, Oakley P, Parr M, Seekamp A, Soreide E, Stee PA, van Camp, Wolcke B, Yates D (1999) Recommendations for uniform reporting of data following major trauma – the Utstein style. A report of a working party of the International Trauma Anaesthesia and Critical Care Society (ITACCS). Resuscitation 42:81–100

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Donabedian A (1988) The quality of care – How can it be assessed? JAMA 260:1743–1748

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Ellinger K, Luiz T, Obernauer P (1997) Optimierte Einsatzdokumentation im Notarztdienst mit Hilfe von Pen-Computern – erste Ergebnisse. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 32:488–495

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Friedrich HJ, Messelken M (1996) Der minimale Notarztdatensatz (MIND). Anästh Intensivmed 37:352–358

    Google Scholar 

  18. Gärtner A (2004) Medizinproduktesicherheit – Ein Leitfaden für den Betreiber. TÜV – Verlag, 314 Seiten

  19. Gröschel J, Hoffmann A, Busam A, Ellinger K (2000) Das Elektronische Notfallprotokoll – Datenerfassung und Datenfunk im Rettungsdienst als Beitrag zum Qualitätsmanagement. Notarzt 16:177–184

    Article  Google Scholar 

  20. Gröschel J, Philipp F, Skonetzki S, Genzwurker H, Wetter T, Ellinger K (2004) Automated speech recognition for time recording in out-of-hospital emergency medicine – an experimental approach. Resuscitation 60:205–212

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Harrahill M (1997) Trauma Notebook – Strategies for improving trauma documentation. J Emerg Nurs 23:187–188

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Heinzelmann M, Käch K, Trentz O (1996) Eintrittsdokumentation polytraumatisierter Patienten mit dem Zürcher Traumaprotokoll – Erste Erfahrungen. Swiss Surg 2:35–41

    PubMed  Google Scholar 

  23. Helm M, Hauke J, Berlis A, Lampl L, Bock K-H (1996) Neue Konzepte der Einsatzdokumentation im Luftrettungsdienst – Online-Protokollierung mit Hilfe von Pen-Computern. Notarzt 12:158–162

    Google Scholar 

  24. Helm M, Kulla M, Fischer S, Lampl L (2004) TraumaWatch – ein modulares Konzept zur innerklinischen Polytraumadokumentation. Notfall & Rettungsmedizin 7:328–335

    Article  Google Scholar 

  25. Helm M, Kulla M, Hauke J, Wieland V, Lampl L (2005) Improved Data Quality by Pen – Computer assisted Emergency Room Data Collection following Major Trauma – a Pilot Study. Eur J Trauma 31:252–257

    Article  Google Scholar 

  26. Hoyt DB, Shackfort SR, Hollingswoth- Friedlund P, Mackersie RC, Hansbrough JF, Wachtel TL, Fortune JB (1998) Video recording trauma resuscitations: An effective teaching technique. J Trauma 28:435–440

    Google Scholar 

  27. Junger A, Veit C, Kloss T (1998) Kontinuierliche Verbesserung in der Anästhesiologischen Qualitätsdokumentation. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 33:715–721

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Kovner C, Schuchman L, Mallard C (1997) The application of pen-based computer technology to home health care. Comput Nurs 15:237–244

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Kulla M (2001) Pen-Computer gestützte Schockraumdokumentation basierend auf dem Schwerverletzten- Erhebungsbogen des Traumaregisters der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie (DGU) Medizinische Fakultät Universität Ulm 290 Seiten http://vts.uniulm.de/query/longview. meta.asp?document_id=863

  30. Kulla M, Fischer S, Helm M, Lampl L (2005) Traumascores für den Schockraum – eine kritische Übersicht. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 40:726–736

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  31. Langenberg C (1996) Implemention of an electronic patient management system (PDMS) on an intensive care unit (ICU). Int J Bio Medical Computing 42:97–101

    Article  CAS  Google Scholar 

  32. Letellier S, Leuraud K, Arnaud P, Darmoni SJ (2005) Usability study on two handheld computers to retrieve drug information. Stud Health Technol Inform 116:322–327

    PubMed  Google Scholar 

  33. Mann FA, Walkup RK, Berryman CR, Bessey PQ, Wilson AJ, Vannier MW (1994) Computer-Based Videotape Analysis of Trauma Resuscitation for Quality Assurance and Clinical Research. J Trauma 36:226–230

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  34. Marasovic C, Kernny C, Elliot D, Sindhousake D (1997) A comparison of nursing activities associated with manual and automated documentation in an Australian intensive care unit. Comput Nurs 15:205–211

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  35. Markgraf E, Krause R, Rudolph J, Schulz F (1981) Zum Problem der Dokumentation in der Traumatologie. Beitr Orthop Traumatol 28:53–58

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  36. Merkouris AV (1995) Computerbased documentation and bedside terminals. Journal of Nursing Management 81–85

  37. Messelken M, Schlechtriemen T (2003) Der minimale Notarztdatensatz MIND2 – Weiterentwicklung der Datengrundlage für die Notfallmedizin. Notfall & Rettungsmedizin 6:189–192

    Article  Google Scholar 

  38. Metnitz PG, Hiesmayr M, Lenz K, Popow C, Valentin A, Vesely H, Mühlbacher F, Steltzer H (1997) Interdisziplinäre Dokumentation, Leistungserfassung und Qualitätssicherung in der österreichischen Intensivmedizin. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 32:375–379

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  39. Michaelson M, Levi L (1997) Videotaping in the admitting area: a most useful tool for quality improvement of the trauma care. Eur J Emerg Med 4:94–96

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  40. Moecke H, Dirks B, Friedrich H-J, Hennes H-J, Lackner CK, Messelken M, Neumann C, Pajonk F-G, Reng M, Ruppert M, Schächinger U, Schlechtriemen T, Weinlich M, Wirtz S, Arbeitsgruppe Dokumentation der DIVI (2004) DIVI-Notarzteinsatzprotokoll- Version 4.2. Notfall & Rettungsmedizin 7:259–261

    Article  Google Scholar 

  41. Mohr VD, Dogan N, Haupt W, Bengler K, Zirngibl H, Hohenberger W (1996) Optimierung eines konventionellen Dokumentationssystems auf der chirurgischen Intensivstation – ein Beitrag zu Kostenreduktion und präventivem Qualitätsmanagement. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 31:228–238

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  42. Mönnich G, Wetter T (2000) Requirements for speech recognition to support medical documentation. Methods Inf Med 39:63–69

    PubMed  Google Scholar 

  43. Mosesso VN, Davis EA, Auble TE, Paris PM, Yealy DM (1998) Use of automated External Defibrillators by Police Officers for Treatment of out-of- Hospital Cardiac Arrest. Ann Emerg Med 32:200–207

    Article  PubMed  Google Scholar 

  44. Müller H, Naujoks F, Dietz S (2002) Probleme bei der Einführung eines Anästhesie-Informations-Management Systems (AIMS) an einem Haus der Maximalversorgung. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 37:479–483

    Article  PubMed  Google Scholar 

  45. Murchie CJ, Kenny GN (1988) Comparison of keyboard, light pen and voice recognition as methods of data input. J Clin Monit Comput 5:243– 246

    Article  CAS  Google Scholar 

  46. Nogler M, Baubin M (1996) Einsatz der Notepad-Technologie zur Dokumentation in der prähospitelen Notfallmedizin. Notarzt 12:181–185

    Google Scholar 

  47. Noordergraaf GJ, Bouman JH, van den Brink EJ, van de Pompe C, Savelkoul TJ (1996) Development of computer-assisted patient control for use in the hospital setting during mass casualty incidents. Am J Emerg Med 14:257–261

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  48. Oakley E, Stocker S, Staubli G, Young S (2006) Using video recording to identify management errors in pediatric trauma resuscitation. Pediatrics 117:658–664

    Article  PubMed  Google Scholar 

  49. Over D, Finch M (1991) The development of new documentation for use in cases of major trauma. Injury 22:139–145

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  50. Pazhur RJ, Kutter B, Georgieff M, Schraag S (2003) Mobile-Computing in Anästhesie und Intensivmedizin – Zur praktischen Relevanz von Portable digital assistants. Anaesthesist 52:540–548

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  51. Regner M, Graupner A, Böhme G, Oehmichen U, Kaiser H-G, Scholz M, Ragaller M (2005) Empfehlung zur Beschaffung eines Patientendatenmanagementsystems (PDMS). Medizintechnik 125:25–34

    Google Scholar 

  52. Ruchholtz S, Arbeitsgemeinschaft "Polytrauma" der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirugie (2004) Das externe Qualitätsmanagement in der klinischen Schwerverletztenversorgung. Unfallchirurg 107:835–843

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  53. Santora TA, Trooskin SZ, Blank CA, Clarke JR, Schinco MA (1996) Video assessment of trauma response: adherence to ATLS protocols. Am J Emerg Med 14:564–569

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  54. Schächinger U, Kretschmer R, Röckelein W, Neumann C, Maghsudi M, Nerlich M (2000) NOAH – a mobile Emergency Care System. Eur J Med Res 5:13–18

    PubMed  Google Scholar 

  55. Smith KC (2002) A discrete speech recognition system for dermatology: 8 years of daily experience in a medical dermatology office. Semin Cutan Med Surg 21:205–208

    Article  PubMed  Google Scholar 

  56. Stengel D, Bauwens K, Walter M, Köpfer T, Ekkernkamp A (2004) Comparison of handheld computerassisted and conventional paper chart documentation of medical records. A randomized, controlled trial. J Bone Joint Surg Am 86-A:553–560

    PubMed  Google Scholar 

  57. Sudano JJ, Kofford B, Wotman S (2005) Using tablet PC's in dental practice research: technology, cost savings, and direct data entry "on the go". J Public Health Dent 65:244–245

    Article  PubMed  Google Scholar 

  58. Williams HR, Templeton PA, Smith RM (1997) An audit of trauma documentation. Injury 28:165–167

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  59. Yates DW, Woodford M, Hollis S (1992) Preliminary Analysis of the care of injured patients in 33 British hospitals: First report of the United Kingdom major trauma outcome study. Br Med J 305:737–740

    CAS  Google Scholar 

  60. Zafar A, Mamlin B, Perkins S, Belsito AM, Overhage JM, McDonald CJ (2004) A simple error classification system for understanding sources of error in automatic speech recognition and human transcription. Int J Med Inform 73:719–730

    Article  PubMed  Google Scholar 

  61. Zafar A, Overhage JM, McDonald CJ (1999) Continuous speech recognition for clinicians. J Am Med Inform Assoc 6:195–204

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  62. Zintl B, Ruchholtz S, Nast-Kolb D, Waydhas C, Schweiberer L (1997) Qualitätsmanagement der frühen Polytraumaversorgung – Dokumentation der Behandlung und Beurteilung der Versorgungsqualität. Unfallchirurg 100:811–819

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

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Correspondence to Martin Kulla.

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Die Intensivtherapie bei Traumen und Polytraumen

Herausgegeben von I. Marzi (Frankfurt/Main)

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Kulla, M., Helm, M. & Lampl, L. Computerassistierte Point of Care Dokumentation der Schockraumversorgung. Intensivmed 44, 349–359 (2007). https://doi.org/10.1007/s00390-007-0790-x

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00390-007-0790-x

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