Zusammenfassung
Orthopäden und Unfallchirurgen werden häufig mit somatoformen Störungen, die Traumafolge sein können, konfrontiert, erkennen diese aber oft nicht. Bei Kombination aus Schmerzen und mehreren anderen körperlichen Beschwerden sollen Fragen zur psychosozialen Anamnese gezielt gestellt werden, bevor eine elektive Operation erwogen wird. Die Erkennung der Somatisierung und damit die konsequente Weiterleitung in professionelle Hände (z. B. Zentrum für multimodale Schmerztherapie, Psychosomatik) stehen dabei im Vordergrund. Wir beschreiben einen interessanten, lehrreichen Fall, der helfen soll, zu erkennen und richtig zu handeln.
Abstract
Orthopedic specialists and emergency surgeons are often confronted with somatoform disorders, which can be the result of traumatization, and they frequently do not recognize this. A combination of pain and several other physical symptoms is typical for somatization, and in these circumstances a psychosocial history should be elicited as a precaution before an elective operation is considered. Recognition of somatization with subsequent referral to more appropriate professional care (e.g., center for multimodal pain therapy, psychosomatic clinic) is crucial. We describe an interesting and instructive case, which it is hoped will help practitioners to recognize such patients and deal with their cases in the correct manner.
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Schmelzer-Schmied, N., Henningsen, P. & Schiltenwolf, M. Die somatoforme Schmerzstörung als Traumafolge. Orthopäde 35, 1265–1268 (2006). https://doi.org/10.1007/s00132-006-1009-8
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-006-1009-8