Zusammenfassung
Hintergrund
Der demographische Wandel wird die gerontopsychiatrische Versorgung sowohl im Hinblick auf den Bedarf als auch hinsichtlich der Ressourcen vor neue Aufgaben stellen. Veränderungen in der Mobilität und die Häufigkeit an Komorbidität sowie die im Allgemeinen notwendige Hilfe im persönlichen Alltag stellen eine besondere Herausforderung an die interdisziplinäre Medizin mit dem Schwerpunkt Alterserkrankungen und es besteht die Notwendigkeit multiprofessioneller gerontopsychiatrischer und -psychotherapeutischer Behandlungsstrategien, die aufsuchende medizinische und psychosoziale Interventionen einschließen.
Fragestellung
Aktuelle Studien untersuchen mögliche Versorgungsstrategien für alte Menschen mit einer Indikation zur gerontopsychiatrischen und -psychotherapeutischen Behandlung.
Material und Methode
Es wird eine Auswahl aktueller Studien mit vorwiegend randomisiert-kontrolliertem (RCT) Design zur gerontopsychiatrischen und -psychotherapeutischen Behandlung von Patienten im höheren Lebensalter ausgewählt, um das Spektrum der gegenwärtigen Forschung aufzuzeigen.
Ergebnisse
Versorgungsstrategien, die einen niedrigschwelligen und mehrstufigen Zugang zu immer spezialisierteren gerontopsychiatrischen und -psychotherapeutischen Behandlungen ermöglichen und im hausärztlichen Versorgungssektor angeboten werden, zeigen einen signifikanten Effekt bei der Depressionsbehandlung. Die aufsuchende Therapie führt zur klinisch signifikanten Besserung bei alten Menschen und fehlendem Zugang oder fehlender Inanspruchnahme der psychiatrischen Therapie. Die telemedizinische gerontopsychotherapeutische Behandlung kann genau wie das klassische Therapiesetting zu signifikanten Verbesserungen der psychischen Symptome führen und weißt in einer Studie einen anhaltenden Effekt auf.
Schlussfolgerung
Die Diagnose und Behandlung alter Menschen mit psychischen Erkrankungen erfordert die Entwicklung und Implementierung integrierter Versorgungsstrategien für psychisch und körperlich Erkrankte im höheren Lebensalter. Diese sollten in enger Kooperation mit der primären, nämlich hausärztlichen Versorgung in niederschwelligen und stufenweise spezialisierteren Behandlungskonzepten umgesetzt werden. Telemedizinische Behandlungsstrategien sind auch im höheren Lebensalter vielversprechend und könnten eine breite Zugänglichkeit einer notwendigen spezialisierten gerontopsychiatrischen und -psychotherapeutischen Behandlung gewährleisten.
Summary
Background
The development of efficacious treatment strategies in older adults with mental illnesses is necessary. The growing number of homebound patients and the incidence of physical comorbidities and impairment of activities of daily living are important factors for interdisciplinary treatment strategies in old age and there is a need for home-based services providing medical and psychosocial interventions.
Objective
Recent studies have provided information on home-based and collaborative treatment strategies in mentally ill elderly patients.
Methods
This article provides an overview on selected randomized controlled trials (RCT) conducted with mentally ill older adults.
Results
Studies have shown promising effects when applying stepped care interventions, collaborative care and assertive community treatment in old patients suffering from mental diseases when compared to usual care. Long-standing home-based mental health programs have been designed and successfully implemented showing improved identification, treatment and ongoing care of mental health problems. In-home tele-psychotherapy has been shown to be efficacious in homebound older adults with limited access to evidence-based psychotherapy and showed a sustained effect in one study.
Conclusion
Collaborative care models, stepped care interventions in primary care settings and an enhanced inter-professional approach to patient care in old age psychiatry is necessary to improve detection, treatment and ongoing care. Tele-mental health services may become important parts of the provision of mental health services and the effectiveness revealed for in-home tele-health problem solving therapy in old age depression may be an approach to make psychotherapy available to a large number of underserved elderly patients with mental illness.
Literatur
Akincigil A, Olfson M, Walkup JT et al (2011) Diagnosis and treatment of depression in older community-dwelling adults: 1992–2005. J Am Geriatr Soc 59(6):1042–1051
Alexopoulos GS (2005) Depression in the elderly. Lancet 365(9475):1961–1970
Bartsch DA, Rodgers VK, Strong D (2013) Outcomes of senior reach gatekeeper referrals: comparison of the Spokane gatekeeper program, Colorado Senior Reach, and Mid-Kansas Senior Outreach. Care Manag J 14(1):11–20
Bartels SJ, Coakley EH, Zubritsky C et al (2004) Improving access to geriatric mental health services: a randomized trial comparing treatment engagement with integrated versus enhanced referral care for depression, anxiety, and at-risk alcohol use. Am J Psychiatry 161:1455–1462
Busch MA, Maske UE, Ryl L et al (2013) Prävalenz von depressiver Symptomatik und diagnostizierter Depression bei Erwachsenen in Deutschland. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 56(5–6):733–739
Byers AL, Yaffe K, Covinsky KE et al (2010) High occurrence of mood and anxiety disorders among older adults: the national comorbidity survey replication. Arch Gen Psychiatry 67(5):489–496
Chapin RK, Sergeant JF, Landry S et al (2013) Pilot evaluation of a mental health peer support program for older adults who receive Medicaid. Gerontologist 53(2):345–352
Choi NG (2009) The integration of social and psychologic services to improve low-income homebound older adults‘ access to depression treatment. Fam Community Health 32(1 Suppl):S27–S35
Cummings SM, Kropf NP (2011) Aging with a severe mental illness: challenges and treatments. J Gerontol Soc Work 54(2):175–188
Eren G, Hiss B, Maeck L, Stoppe G (2014) Veränderungen der stationären gerontopsychiatrischen Versorgung an den Universitären Kliniken Base nach Etablierung eines ambulanten Dienstes Alterpsychiatrie (ADA). Psychait Prax 41:208–214
Gellis ZD, Kenaley BL, Have TT (2014) Integrated telehealth care for chronic illness and depression in geriatric home care patients: the integrated Telehealth Education and Activation of Mood (I-TEAM) study. J Am Geriatr Soc 62:889–895
Gesundheit und Krankheit im Alter (2009) Eine gemeinsame Veröffentlichung des Statistischen Bundesamtes, des Deutschen Zentrums für Altersfragen und des Robert Koch-Instituts. Gesundheitsbericht des Bundes, Berlin
Hilty DM, Ferrer DC, Parish MB et al (2013) The effectiveness of telemental health: a 2013 review. Telemed J E Health 19:444–454
Hunkeler EM, Katon W, Tang L et al (2006) Long term outcomes from the IMPACT randomised trial for depressed elderly patients in primary care. BMJ. doi:10.1136/bmj.38683.710255.BE (published 20 January 2006)
Johnston D, Smith M, Beard-Byrd K et al (2010) A new home-based mental health program for older adults: description of the first 100 cases. Am J Geriatr Psychiatry 18:1141–1145
Knaevelsrud C, Böttche M, Pietrzak RH et al (2014) Integrative testimonial therapy: an internet-based, therapist-assisted therapy for German elderly survivors of the World War II with posttraumatic stress symptoms. J Nerv Ment Dis 202(9):651–658
Levin S, Miya K (2008) Assertive community treatment for old adults. Psychiatr Serv 59(1):113
Lindner R (2014) Erste Erfahrungen in der aufsuchenden Psychotherapie mit Hochaltrigen. Psychotherapie im Alter 11(2):199–211
Melchinger H (2011) Psychotherapie im Alter: Anspruch und Wirklichkeit. NeuroTransmitter 10:16–22
Miranda-Castillo C, Woods B, Galboda K et al (2010) Unmet needs, quality of life and support networks of people with dementia living at home. Health Qual Life Outcomes 8:132. doi:10.1186/1477-7525-8-132
Mohr DC, Ho J, Duffecy J et al (2010) Perceived barriers to psychological treatments and their relationship to depression. J Clin Psychol 66(4):394–409. doi:10.1002/jclp.20659
Osenbach JE, O’Brien KM, Mishkind M, Smolenski DJ (2013) Synchronous telehealth technology in psychotherapy for depression: a meta-analysis. Depress Anxiety (Epub ahead of print. 10.1002/da.22165)
Raue PJ, Meyers BS, Rowe JL et al (2007) Suicidal ideation among elderly homecare patients. Int J Geriatr Psychiatry 22:32–37
Reifler BV, Bruce ML (2014) Home-based mental health services for older adults: a review of ten model programs. Am J Geriatr Psychiatry 22(3):241–247
Rosen A, Killaspy H, Harvey C (2013) Specialisation and marginalisation: how the assertive community treatment debate affects individuals with complex mental health needs. Psych Bull 37:345–348
Stobbe J, Wierdsma AI, Kok RM et al (2014) The effectiveness of assertive community treatment for elderly patients with severe mental illness: a randomized controlled trial. BMC Psychiatry 14:42
Veer-Tazelaar PJ van’t, Marwijk HW van, Oppen P van et al (2009) Stepped-care prevention of anxiety and depressionin late life: a randomized controlled trial. Arch Gen Psychiatry 66:297–304
Veer-Tazelaar P van’t, Smit F, Hout H van et al (2010) Cost – effectiveness of a stepped care intervention to pre-vent depression and anxiety in late life: randomised trial. Br J Psychiatry 196:319–325
Zoonen K van, Buntrock C, Ebert DD et al (2014) Preventing the onset of major depressive disorder: a meta-analytic review of psychological interventions. Int J Epidemiol 43:318–329
Woods B, Galboda K, Oomman S et al (Hrsg) (2008) Mental health in older people. Consensus paper. Luxembourg: European Communities
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. V. Holthoff: Servier, Merz.
Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Holthoff, V. Innovative Versorgungsstrategien in der Gerontopsychiatrie und -psychotherapie. Nervenarzt 86, 468–474 (2015). https://doi.org/10.1007/s00115-014-4179-3
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00115-014-4179-3
Schlüsselwörter
- Gerontopsychiatrie
- Integrierte Versorgung
- Telepsychotherapie
- Aufsuchende Intensivbehandlung
- Aufsuchende psychiatrische Behandlung