Zusammenfassung
Hintergrund
In folgender Studie werden die bei Patienten mit Alzheimer-Demenz (AD) und Demenz bei frontotemporaler Lobärdegeneration (FTLD) auftretenden Veränderungen im Fahrverhalten untersucht.
Patienten und Methoden
Mittels standardisierter Interviews wurden 56 Angehörige von Patienten mit AD (n=26) und FTLD (n=30) zu potenziellen Veränderungen im Fahrverhalten befragt.
Ergebnisse
Veränderungen in ihrem Fahrverhalten hatten 90% der Patienten mit FTLD und 58% der Patienten mit AD gezeigt. Bei den Patienten mit AD fielen in erster Linie zunehmende Schwierigkeiten auf, sich zu orientieren. Die Patienten mit FTLD zeigten hingegen einen aggressiven, risikofreudigen Fahrstil mit auffällig häufigen Übertretungen der Verkehrsregeln. Signifikante Unterschiede zwischen den beiden Gruppen ergaben sich bezüglich Geschwindigkeitsübertretungen, Missachtung roter Ampeln, inadäquater Verhaltensweisen und Fahren trotz Verbot durch die Familie. 37% der Patienten mit FTLD hatten seit Beginn der Erkrankung einen Unfall verschuldet, verglichen mit 19% der Patienten mit AD (p=0,24). Während die meisten der Patienten mit AD sich einsichtig hinsichtlich ihres veränderten Fahrverhaltens zeigten, sah der Großteil der Patienten mit FTLD nicht ein, das Autofahren aufzugeben (p=0,023).
Schlussfolgerung
Patienten mit FTLD sollten frühestmöglich im Krankheitsverlauf das Autofahren einstellen. Bei Patienten mit leichtgradiger AD muss individuell abgewogen werden.
Summary
Background
The following study presents in detail newly occurring changes in driving ability of patients with Alzheimer’s disease (AD) and dementia due to frontotemporal lobar degeneration (FTLD).
Patients and methods
The caregivers of 30 patients with FTLD (20 with FTD, 10 with SD) and 26 matched patients with AD were interviewed on potential alterations in driving ability using a standardized questionnaire.
Results
Of the patients 90% with FTLD and 58% with AD showed changes in driving behavior. In AD the predominating alteration was an unsteady style of driving with increased lack of orientation. Patients with FTLD presented an aggressive and risky style of driving including various traffic rule violations. Significant differences between the two groups were observed regarding speeding, disregarding red traffic lights, inappropriate behavior and driving despite being forbidden by the family Of the patients with FTLD 37% were responsible for at least one accident since disease onset in comparison to 19% of patients with AD (p=0.24). Most patients with AD showed a reasonable attitude to their change in driving behavior, however the majority of patients with FTLD showed a lack of understanding for the fact that their style of driving presented a potential risk and did not accept the need to stop driving (p=0.023).
Conclusion
Patients with FTLD should cease driving as soon as possible in the course of the disease. With patients suffering from mild AD an individual assessment should be made.
Literatur
Carr DB, Duchek J, Morris JC (2000) Characteristics of motor vehicle crashes of drivers with dementia of the Alzheimer type. J Am Geriatr Soc 48:18–22
Cox DJ, Quillian WC, Thorndike FP et al (1998) Evaluating driving performance of outpatients with Alzheimer disease. J Am Board Fam Pract 11:264–271
Daigneault G, Joly P, Frigon JY (2002) Executive functions in the evaluation of accident risk of older drivers. J Clin Exp Neuropsychol 24:221–238
de SV, Kaplan L, Patronas N et al (2007) Driving abilities in frontotemporal dementia patients. Dement Geriatr Cogn Disord 23:1–7
Diehl J, Staehelin H, Wiltfang J et al (2003) German-speaking memory clinics: state of the art and practical recommendations. Z Gerontol Geriatr 36:189–196
Diehl-Schmid J, Pohl C, Perneczky R et al (2006) Behavioral disturbances in the course of frontotemporal dementia. Dement Geriatr Cogn Disord 22:352–357
Dubinsky RM, Stein AC, Lyons K (2000) Practice parameter: risk of driving and Alzheimer’s disease (an evidence-based review): report of the quality standards subcommittee of the American Academy of Neurology. Neurology 54:2205–2211
Hodges J, Garrard P, Patersson K (1998) Semantic dementia. In: Kertexz A, Munoz D (eds) Pick’s Disease and Pick Complex, Wiliey-Liss, New-York, pp 83–104
Laux G (2002) Psychiatric disorders and fitness to drive an automobile. An overview. Nervenarzt 73:231–238
Man-Son-Hing M, Marshall SC, Molnar FJ et al (2007) Systematic review of driving risk and the efficacy of compensatory strategies in persons with dementia. J Am Geriatr Soc 55:878–884
Neary D (1999) Overview of frontotemporal dementias and the consensus applied. Dement Geriatr Cogn Disord 10 [Suppl 1]:6–9
Neary D, Snowden JS, Gustafson L et al (1998) Frontotemporal lobar degeneration: a consensus on clinical diagnostic criteria. Neurology 51:1546–1554
Nedopil N (2000) Straßenverkehrsrecht und Fahreignung. In: Nedopil N (Hrsg) Forensische Psychiatrie. Klinik, Begutachtung und Behandlung zwischen Psychiatrie und Recht. 2. Aufl. Thieme, Stuttgart New York, S 73–74
Ott BR, Heindel WC, Papandonatos GD et al (2008) A longitudinal study of drivers with Alzheimer disease. Neurology 70(14):1171–1178
Perkinson MA, Berg-Weger ML, Carr DB et al (2005) Driving and dementia of the Alzheimer type: beliefs and cessation strategies among stakeholders. Gerontologist 45:676–685
Rizzo M, McGehee DV, Dawson JD et al (2001) Simulated car crashes at intersections in drivers with Alzheimer disease Alzheimer. Dis Assoc Disord 15:10–20
Rosso SM, Donker KL, Baks T et al (2003) Frontotemporal dementia in the Netherlands: patient characteristics and prevalence estimates from a population-based study. Brain 126:2016–2022
Snowden JS, Bathgate D, Varma A et al (2001) Distinct behavioural profiles in frontotemporal dementia and semantic dementia. J Neurol Neurosurg Psychiatry 70:323–332
Snowden JS, Neary D (1999) Neuropsychiatric aspects of frontotemporal dementias. Curr Psychiatry Rep 1:93–98
Trobe JD, Waller PF, Cook-Flannagan CA et al (1996) Crashes and violations among drivers with Alzheimer disease. Arch Neurol 53:411–416
Uc EY, Rizzo M, Anderson SW et al (2004) Driver route-following and safety errors in early Alzheimer disease. Neurology 63:832–837
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Ernst, J., Krapp, S., Schuster, T. et al. Fahrtauglichkeit bei Patienten mit frontotemporaler und Alzheimer-Demenz. Nervenarzt 81, 79–85 (2010). https://doi.org/10.1007/s00115-009-2847-5
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00115-009-2847-5
Schlüsselwörter
- Frontotemporale lobäre Degenerationen
- Frontotemporale Demenz
- Alzheimer-Demenz
- Fahrverhalten
- Unfälle
- Vergleichende Studie