Skip to main content
Log in

Verbessern simulatorbasierte Teamtrainings die Patientensicherheit?

Does simulator-based team training improve patient safety?

  • Leitthema
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Seit erkannt wurde, dass vermeidbare, unerwünschte Ereignisse wesentlichen Anteil an Morbidität und Mortalität im Rahmen von stationären Behandlungen haben, ist die Verbesserung der Patientensicherheit ein wichtiges Anliegen, auch in der Notfallmedizin. Die Ursachen für die Entstehung von Fehlern liegen meist nicht in rein medizinisch-fachlichen Defiziten, sondern in Schwierigkeiten bei der praktischen Umsetzung des Wissens unter den Bedingungen der Realität. „Crew Ressource Management“ und „Human Factors“, welche die Sicherheit und Leistungsfähigkeit von Menschen in komplexen Situationen bestimmen, können helfen, diese Ursachen zu beseitigen. In Hochsicherheitsindustrien (z. B. der Luft- und Raumfahrt) hat Simulation einen wesentlichen Beitrag zu Verbesserung der Sicherheit beigetragen.

Simulationsbasierte Teamtrainings werden zur Reduktion von Fehlern auch in der Medizin vorgeschlagen. Da sie als kosten-, zeit-, und personalintensiv gelten, stellt sich verständlicherweise auch die Frage nach dem Nutzen solcher Trainings. Diese Übersichtsarbeit betrachtet Effekte von simulatorbasierten Teamtrainings auf die Patientensicherheit. Solche Kursformate schaffen nicht nur Problembewusstsein und verbessern die Sicherheitskultur, sie steigern die technische Teamleistung und stärken Teamleistung als klinische Kompetenz. Einzelne Studien konnten auch die Verbesserung patientenzentrierter Endpunkte wie Reduktion von unerwünschten Ereignissen zeigen. Hier ist aber noch weitere Forschungsarbeit zu leisten. Zusammenfassend sollten simulatorbasierte Teamtrainings als geeignete Strategie zur Verbesserung der Patientensicherheit anerkannt werden.

Abstract

Patient safety became paramount in medicine as well as in emergency medicine after it was recognized that preventable, adverse events significantly contributed to morbidity and mortality during hospital stay. The underlying errors cannot usually be explained by medical technical inadequacies only but are more due to difficulties in the transition of theoretical knowledge into tasks under the conditions of clinical reality. Crew Resource Management and Human Factors which determine safety and efficiency of humans in complex situations are suitable to control such sources of error. Simulation significantly improved safety in high reliability organizations, such as the aerospace industry.

Thus, simulator-based team training has also been proposed for medical areas. As such training is consuming in cost, time and human resources, the question of the cost-benefit ratio obviously arises. This review outlines the effects of simulator-based team training on patient safety. Such course formats are not only capable of creating awareness and improvements in safety culture but also improve technical team performance and emphasize team performance as a clinical competence. A few studies even indicated improvement of patient-centered outcome, such as a reduced rate of adverse events but further studies are required in this respect. In summary, simulator-based team training should be accepted as a suitable strategy to improve patient safety.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Gaba DM (1992) Improving anesthesiologists‘ performance by simulating reality. Anesthesiology 76:491-494

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Kohn Le (Hrsg) (2000) To err is human – building a safer health system. National Academy Press, Washington

  3. Schrappe M, Lessing C, Albers B et al (2007) Agenda Patientensicherheit 2007. Aktionsbündnis Patientensicherheit e. V., Witten

  4. Reason J (2000) Human error: models and management. BMJ 320:768–770

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Rall M, Schaedle B, Zieger J et al (2002) Neue Trainingsformen und Erhohung der Patientensicherheit. Sicherheitskultur und integrierte Konzepte. Unfallchirurg 105:1033–1042

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Rall M (2012) Patientensicherheit: Daten zum Thema und Wege aus der Krise. Urologe A 51:1523–1532

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. St Pierre M, Scholler A, Strembski D, Breuer G (2012) Äußern Assistenzärzte und Pflegekrafte sicherheitsrelevante Bedenken?: Simulatorstudie zum Einfluss des „Autoritatsgradienten“. Anaesthesist 61:857–866

    Article  Google Scholar 

  8. Ricci MA, Brumsted JR (2012) Crew resource management: using aviation techniques to improve operating room safety. Aviat Space Environ Med 83:441–444

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Nielsen PE, Goldman MB, Mann S et al (2007) Effects of teamwork training on adverse outcomes and process of care in labor and delivery: a randomized controlled trial. Obstet Gynecol 109:48–55

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Gordon M, Darbyshire D, Baker P (2012) Non-technical skills training to enhance patient safety: a systematic review. Med Educ 46:1042–1054

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Hammick M, Freeth D, Koppel I et al (2007) A best evidence systematic review of interprofessional education: BEME Guide no. 9. Med Teach 29:735–751

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Cook DA, Brydges R, Zendejas B et al (2013) Mastery learning for health professionals using technology-enhanced simulation: a systematic review and meta-analysis. Acad Med 88(8):1178–1186

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Gries A, Zink W, Bernhard M et al (2006) Realistic assessment of the physician-staffed emergency services in Germany. Anaesthesist 55:1080–1086

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Schmidt E, Goldhaber-Fiebert SN, Ho LA, McDonald KM (2013) Simulation exercises as a patient safety strategy: a systematic review. Ann Intern Med 158:426–432

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Ericsson KA (2008) Deliberate practice and acquisition of expert performance: a general overview. Acad Emerg Med 15:988–994

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Rall M (2012) Simulation in der notärztlichen Weiterbildung. „Was bringt’s und für wen? Simulation in emergency physician further training. What does it achieve and for whom? Notfall Rettungsmed 15

  17. Andreatta P, Saxton E, Thompson M, Annich G (2011) Simulation-based mock codes significantly correlate with improved pediatric patient cardiopulmonary arrest survival rates. Pediatr Crit Care Med 12:33–38

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Phipps MG, Lindquist DG, McConaughey E et al (2012) Outcomes from a labor and delivery team training program with simulation component. Am J Obstet Gynecol 206:3–9

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Draycott T, Sibanda T, Owen L et al (2006) Does training in obstetric emergencies improve neonatal outcome? BJOG 113:177–182

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Sexton JB, Helmreich RL, Neilands TB et al (2006) The safety attitudes questionnaire: psychometric properties, benchmarking data, and emerging research. BMC Health Serv Res 6:44

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Meurling L, Hedman L, Sandahl C et al (2013) Systematic simulation-based team training in a Swedish intensive care unit: a diverse response among critical care professions. BMJ Qual Saf 22:485–494

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Patterson MD, Geis GL, LeMaster T, Wears RL (2013) Impact of multidisciplinary simulation-based training on patient safety in a paediatric emergency department. BMJ Qual Saf 22:383–393

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Riley W, Davis S, Miller K et al (2011) Didactic and simulation nontechnical skills team training to improve perinatal patient outcomes in a community hospital. Jt Comm J Qual Patient Saf 37:357–364

    PubMed  Google Scholar 

  24. Siassakos D, Hasafa Z, Sibanda T et al (2009) Retrospective cohort study of diagnosis-delivery interval with umbilical cord prolapse: the effect of team training. BJOG 116:1089–1096

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Draycott TJ, Crofts JF, Ash JP et al (2008) Improving neonatal outcome through practical shoulder dystocia training. Obstet Gynecol 112:14–20

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Manser T, Perry J, Schmutz J (2013) Verhalten ist messbar: Behavioural Marker Systeme und Kompetenzentwicklung In: St. Pierre M (Hrsg) Simulation in der Medizin – Grundlegende Konzepte – Klinische Anwendung. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 169–183

  27. Capella J, Smith S, Philp A et al (2010) Teamwork training improves the clinical care of trauma patients. J Surg Educ 67:439–443

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Steinemann S, Berg B, Skinner A et al (2011) In situ, multidisciplinary, simulation-based teamwork training improves early trauma care. J Surg Educ 68:472–477

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. Andreatta P, Frankel J, Boblick Smith S et al (2011) Interdisciplinary team training identifies discrepancies in institutional policies and practices. Am J Obstet Gynecol 205:298–301

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Patterson MD, Geis GL, Falcone RA et al (2013) In situ simulation: detection of safety threats and teamwork training in a high risk emergency department. BMJ Qual Saf 22:468–477

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Wetzel EA, Lang TR, Pendergrass TL et al (2013) Identification of latent safety threats using high-fidelity simulation-based training with multidisciplinary neonatology teams. Jt Comm J Qual Patient Saf 39:268–273

    PubMed  Google Scholar 

  32. Bubb H (Hrsg) (1992) Menschliche Zuverlässigkeit, Definitionen – Zusammenhänge – Bewertung. ecomed, Landsberg

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. Das INM ist Veranstalter von simulatorbasierten Teamtrainings. H. Trentzsch, B. Urban, B. Sandmeyer, T. Hammer, P.C. Strohm und M. Lazarovici sind an der Konzeption und Durchführung von simulationsbasierten Teamtrainings beteilig: HOTT (HT, BU, BS, TH, PS, ML); PedSim (BS, ML), Simparteam (BU, BS, ML). B. Urban und M. Lazarovici sind Mitglieder der Arbeitsgruppe Bildung und Training des Aktionsbündnis Patientensicherheit e.V. und waren an der Erstellung der Empfehlung „Wege zur Patientensicherheit – Lernzielkatalog für Kompetenzen in der Patientensicherheit“ beteiligt. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben. Im Falle von nicht mündigen Patienten liegt die Einwilligung eines Erziehungsberechtigen oder des gesetzlich bestellten Betreuers vor.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H. Trentzsch.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Trentzsch, H., Urban, B., Sandmeyer, B. et al. Verbessern simulatorbasierte Teamtrainings die Patientensicherheit?. Unfallchirurg 116, 900–908 (2013). https://doi.org/10.1007/s00113-013-2444-8

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-013-2444-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation