Zusammenfassung
Hintergrund
Die Einführung und Umsetzung von ATLS® („advanced trauma life support“) in die Routine der Schockraumversorgung ist eine Herausforderung, die nicht ausschließlich durch Absolvierung eines ATLS®-Kurses einzelner Teammitglieder bewerkstelligt werden kann. Zur konsequenten Umsetzung an einem überregionalen Traumazentrum wurde ein teamorientiertes „In-house-Training“ unter Einbeziehung aller an der Schockraumversorgung beteiligten Fachdisziplinen und Berufsgruppen entwickelt und im Jahr 2009 umgesetzt.
Material und Methode
Die theoretische Grundlage des vorliegenden Trainings war das TEAM®-Konzept („Trauma Evaluation and Management“) des American College of Surgeons, welches für die studentische Ausbildung sowie „multidisciplinary team members“ entwickelt wurde. Vor dem Training wurde eine Befragung aller 84 Teilnehmer durchgeführt, um den subjektiven Kenntnisstand in Bezug auf ATLS®-Inhalte zu ermitteln. In dem 90-minütigen Hands-on-Teil des Trainings wurden von je 10 Mitgliedern eines Schockraumteams 3 Szenarien von mehrfachverletzten Patienten bearbeitet. Die Szenarien wurden mittels Simulatoren dargestellt. Die Evaluation nach dem Training ging der Frage nach, ob die Teilnehmer subjektiv von dem Training profitiert haben. Die Auswertung der Versorgungszeiten im Schockraum ein Jahr vor und ein Jahr nach dem Training wie auch die Häufigkeit der im Schockraum übersehenen Verletzungen wurde als Parameter der Prozess- bzw. Ergebnisqualität herangezogen.
Ergebnisse
Vor dem Training beurteilten 57% der Teilnehmer das eigene Wissen hinsichtlich ATLS® als optimierungsbedürftig. Die Erwartungen wurden durch das Training zu einem Großteil erfüllt. Die Gesamtzeit der Schockraumversorgung war ein Jahr nach dem Training unverändert (36±16 min) im Vergleich zum Jahr vor dem Training (39±18 min). Demgegenüber konnte die Anzahl der im Schockraum übersehenen Verletzungen (5,6% vs. 3,2%) signifikant reduziert werden.
Schlussfolgerung
Neben der Ausbildung einzelner ATLS®-Provider kann die Einführung eines interdisziplinären und interprofessionellen Teamtrainings vor Ort die Umsetzung ATLS®-spezifischer Algorithmen in der klinischen Routine fördern.
Abstract
Background
The implementation of ATLS® in the daily routine of trauma management in the emergency department is a challenge. This goal cannot be reached by educating ATLS® to a few team members only. In order to enforce the implementation of ATLS® in a level I trauma centre, a generic in-house training was introduced in 2009 with inter-professional integration of all specialists of the trauma team.
Materials and Methods
The TEAM® course (trauma evaluation and management concept of the American College of Surgeons) was the theoretical basis of the training. This educational program was developed for medical students and multidisciplinary team members. Prior training, a questionnaire for self-assessment was completed by n=84 team members to assess their knowledge about ATLS® principles. The hands-on training time was 90 min. N=10 members of the trauma team worked out three scenarios of multiple injured patients. These were provided as near-reality manikin simulations by a specialist trainer. After the training participants re-evaluated and analysed improvement by the training. Duration of trauma management and the number of missed injuries were analysed one year prior and one year after the training and served as a marker of the process and outcome quality of trauma care.
Results
Prior the training, 57% of trainees specified their knowledge related to the ATLS® can be improved. Their expectations were generally satisfied by the training. The mean time of trauma management in the ED could not be reduced one year after the training (36±16 min) compared to one year prior the training (39±18 min), however, the detection of missed injuries (5.6% vs. 3.2%, p<0.05) was significantly diminished after the training.
Conclusion
Apart form education of ATLS® providers the inauguration of an interdisciplinary and interprofessionel team training may enhance implementation of ATLS- algorithms into daily routine.
Literatur
Ali J (2003) The Trauma Evaluation and Management (TEAM) teaching module: its role for a senior medical students in canada. Can J Surg 46:99–102
American College of Surgeons (2009) TEAM – Trauma Evaluation And Management, 3rd edn. American College of Surgeons, 633 N. Saint Clair St., Chicago, IL 60611–3211
Baired C, Kernohan G, Coates (2004) Outcome of advance trauma life support training: questioning the role observer. Accid Emerg Nurs 12:131–135
Bouillon B, Kanz K, Lackner C et al (2004) Die Bedeutung des Advance Trauma Life Support (ATLS) im Schockraum. Unfallchirurg 107:844–850
Collicott P, Hughes I (1980) Training in trauma advanced life support. JAMA 243:1156–1159
Deutsche Gesellschaft für Unfallchirurgie e. V. (2006) Weißbuch Schwerverletzten-Versorgung. Deutsche Gesellschaft für Unfallchirurgie e. V., Berlin
Flin R, Maran N (2004) Identifying and training of non-technical skills for teams in acute medicine. Qual Saf Health Care 13:80–84
Gross T, Amsler F, Ummenhofer W et al (2005) Multiple-trauma management: standardized evaluation of the subjective experience of involved team members. Eur J Anaesthesiol 22:754–761
Harden R, Gleeson F (1979) Assessment of clinical competence using objective structured clinical examination (OSCE). Med Educ 13:43–54
Helm M, Kulla M, Fischer S, Lampl L (2004) TraumaWatch: Ein modulares Konzept zur innerklinischen Traumadokumentation. Notfall & Rettungsmed 7:328–335
Helm M, Kulla M, H. B, Hauke J, Lampl L (2007) Improved data quality by pen computer-assisted emergency room data recording following major trauma in the military setting. Eur J Trauma Emerg Surg 33:52–58
Jayaraman S, Sethi D (2009) Advance trauma life support training for hospital stuff. Cochrane Database Syst Rev 15:CD004173
Kaufman DM (2003) Applying educational theory in practice. Br Med J 326:213–216
Kilminster S, Cottrell D, Grant J, Jolly B (2007) AMEE Guide No 27: Effective educational and clinical supervision. Med Teach 29:2–19
Knowles MS (1990) The adult learner: a neglected species, 4th edn. Gulf Publishing Co, Houston
Lott C, Araujo R, Cessar MR et al (2009) The European trauma cource (ETC) and the team approach: past, present and future. Resuscitation 80:1192–1196
Olden G van, Meeuwis J, Bolhuis H et al (2004) Advance trauma life support study: quality of diagnostic and therapeutic procedures. J Trauma 57:381–384
Olden G van, Meeuwis J, Bolhuis H et al (2004) Clinical impact of advance trauma life support. Am J Emerg Med 22:522–525
Pehle B, Kuehne CA, Block J et al (2006) The significance of delayed diagnosis of lesions in multiply traumatised patients. A study of 1,187 shock room patients. Unfallchirurg 109:964–674
Rüsseler M, Weinlich M, Müller M et al (2010) Simulation training improves abilities managing medical emergencies. Emerg Med J 27:734–737
Skeff K, Stratos G, Berman J, Bergen M (1992) Improving clinical teaching – Evaluation of a national dissemination program. Arch Intern Med 152:1156–1161
Stiell I, Nesbitt L, Pickett W et al (2008) The OPALS Major Trauma Study: impact of advanced life-support on survival and morbidity. CMAJ 178:1141–1152
Williams M, Lockey A, Culshaw M (1997) Improved trauma management with advance life support training. J Accid Emerg Med 14:81–83
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Walcher, F., Scheller, B., Heringer, F. et al. TEAM®-G („Trauma Evaluation and Management Germany“). Unfallchirurg 116, 602–609 (2013). https://doi.org/10.1007/s00113-012-2170-7
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-012-2170-7
Schlüsselwörter
- „Advanced trauma life support®“
- Schockraum
- „Trauma Evaluation and Management Germany®“
- Training
- Simulation