Skip to main content
Log in

Der PHTLS-TEAM-Kurs – ein Pilotprojekt

Strukturierte studentische Ausbildung in der präklinischen Versorgung schwerverletzter Patienten

PHTLS team course: a pilot project

Structured student education in prehospital care of severely injured patients

  • Originalien
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Ausbildung der Studenten der medizinischen Fakultät der Universität Heidelberg scheint im Vergleich zu einem sehr guten, durch die Klinik für Anästhesie etablierten Reanimationstraining hinsichtlich der präklinischen Traumaversorgung verbesserbar. Mit dieser Studie sollten die aktuelle Situation und potentielle Optimierungsmöglichkeiten aus der Sicht der Studenten evaluiert werden.

Material und Methoden

Die Definition der Ausgangssituation erfolgte anhand von Interviews. Anschließend wurde die Hypothese formuliert, dass Defizite in der studentischen Ausbildung in der präklinischen Traumaversorgung bestehen. Diese wurde mittels Fragebogenauswertung überprüft. Danach wurde anhand der erhobenen Daten Lernziele und Umsetzungsmöglichkeiten für die studentische Ausbildung formuliert.

Ergebnisse

Es konnten 111 Fragebögen von Studenten in der unfalllchirurgischen Hauptvorlesung (7. bis 8. Semester) ausgewertet werden. Es zeigte sich, dass der Status quo den Studierenden nicht ausreichte. Der Wunsch nach einem praxisorientierten Eintageskurs konnte dargestellt werden.

Schlussfolgerung

Insbesondere die Therapie schwerverletzter Patienten stellt Medizinsudenten und junge Ärzte vor eine große Herausforderung, dennoch besteht eine hohe Motivation zum Erlernen notfallmedizinischer Maßnahmen. Die Studenten wünschen analog zu den Reanimationsalgorithmen eine Schulung in standardisierten Vorgehensweisen wie sie von PHTLS® („Prehospital Trauma Life Support®“) und ATLS® („Advanced-Trauma-Life-Support®“) angeboten werden. Auf Grundlage der Datenauswertung wurde deshalb der PHTLS-TEAM-Kurs entwickelt.

Abstract

Background

The training of medical school students at the University of Heidelberg seems to be improvable regarding prehospital trauma treatment compared to an established anaesthesiology-based training for medical emergencies. This study addresses the current situation and possibilities for advancing this training.

Material and methods

A baseline was set by interviews of the medical school students. Based on this the hypothesis was postulated that there is a deficit in the education of the medical school students concerning the training in prehospital trauma treatment. This was proved by questionnaires given to the students in the 7th and 8th semesters at the University of Heidelberg Medical School. The results were evaluated and a possible approach for improvement was developed.

Results

A total of 111 questionnaires could be evaluated. It could be shown that the existing education was not effectual and that there is a need for a praxis-orientated 1-day course in prehospital trauma treatment.

Conclusion

Especially the treatment of multiply injured patients is a challenge for young medical professionals. However, there is a high motivation to learn and train in emergency medicine. The students long for a practical trauma course compared to the advanced medical CPR course provided by the Department of Anaesthesiology of the University of Heidelberg. Those algorithm-based trauma courses do exist with PHTLS® and ATLS®. Based on these courses we developed the PHTLS® TEAM course.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9

Literatur

  1. Ali J, Adam R et al (2007) The simulated trauma patient teaching module-does it improve student performance? J Trauma 62:1416–1420

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Ali J, Adam R, Josa D et al (1999) Comparison of performance of interns completing the old (1993) and new interaactive (1997) advanced trauma life support courses. J Trauma 46(1):80–86

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Ali J, Cohen R, Adam R et al (1996) Teaching effectiveness of the advanced trauma life support program as demonstration by an objective structured clinical exam for practicing physicians. World J Surg 20:1121–1126

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Ali J, Cohen RJ, Gana TJ, Al-Bedah KF (1998) Effect of advanced trauma life support program on medical students‘ performance in simulated trauma management. J Trauma 44:588–591

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Ali J, Adam R, Butler AK et al (1993) Trauma outcome improves following the advanced trauma life support program in a developing country. J Trauma 34(6):890–899

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. American College of Surgeons (1985) Quality assurance in trauma care. American College of Surgeons, Chicago, p 75

  7. American College of Surgeons Committee of Trauma (2008) Advanced Trauma Life Support (ATLS) for Doctors, 8th edn. American College of Surgeons Committee of Trauma, Chicago/IL

  8. Anastakis DJ, Regehr G, Reznick RK et al (1999) Assessment of technical skills transfer from the bench training model to the human model. Am J Surg 177:167–170

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Anastakis DJ, Wanzel KR et al (2003) Evaluating the effectiveness of a 2-year curriculum in a surgical skills center. Am J Surg 185:378–385

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Bishop M, Shoemaker WC, Avakian S et al (1991) Evaluation of a comprehensive algorithm for blunt and penetrating thoracic and abdominal trauma. Am Surg 57(12):737–746

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Bouillon B, Kanz KG, Lackner CK et al (2004) Die Bedeutung des ATLS im Schockraum. Unfallchirurg 107:844–850

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Carley S, Dricoll P (2001) Trauma education. Resuscitation 48:47–56

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Carrico CJ, Gann D, Holcroft J et al (1992) Guidelines for trauma care fellowships. J Trauma 33:491–494

    Article  Google Scholar 

  14. Collicott PE (2005) ATLS celebrates 25th anniversary. Bull Am Coll Surg 90(5):18–21

    PubMed  Google Scholar 

  15. Davis JW, Hoyt DB, McArdle MS et al (1992) An analysis of errors causing morbidity and mortality in a trauma system: a guide for quality improvement. J Trauma 32(5):660–666

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Esposito TJ, Copass MK, Maier RV (1992) Analysis of surgical participation in the Advanced Trauma Life Support course. What are the goals and are we meeting them? Arch Surg 127:721–726

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Helm M, Kulla M, Lampl L (2007) Advanced Trauma Life Support-Ein Ausbildungskonzept auch für Europa. Anaesthesist 56:1142–1146

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Hogan MP, Boone DC (2008) Trauma education and assessment. Injury 39:681–685

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Olden GD van, Dik MJ, Bolhuis HW (2004) Clinical impact of ATLS. Am J Emerg Med 22:522–525

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Ruchholtz S, Zintl B, Nast-Kolb D et al (1997) Qualitätsmanagement der frühen klinischen Polytraumaversorgung – II. Therapieoptimierung durch Behandlungsleitlinien. Unfallchirurg 100(11):859–866

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Scharplatz D, Sutter PM (2003) 5 Jahre ATLS Kurse in der Schweiz. Swiss Surg 9:263–267

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Schweiber L, Nast-Kolb D, Duswald KH et al (1987) Das Polytrauma – Behandlung nach einem diagnostischen und therapeutischem Stufenplan. Unfallchirurg 90:529–538

    Google Scholar 

  23. Snyder JK (2006) The Birth of advanced trauma life support. J Trauma Nurs 13(2):41–44

    Google Scholar 

  24. Soreide K (2007) Epidemilology and contemporary patterns of trauma death: changing place, similar pace, older face. World J Surg 31(11):2092–2103

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Sturm JA, Lackner CK, Bouillon B (2004) Advanced-Trauma-Life-Support-Programm (ATLS) – Ist das Schulungsprogramm zur Verbesserung der Schwerverletztenversorgung im Schockraum noch aktuell? Trauma Berufskrankh 6:146–148

    Article  Google Scholar 

  26. Sturm JA, Lackner CK, Bouillon B et al (2002) Advanced trauma life support (ATLS) und systematic prehospital trauma life support (SPLS). Unfallchirurg 105:1027–1032

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Styner JK (2006) The birth of advanced trauma life support (ATLS). Surgeon 4(3):163–165

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Townsend RN, Clark R, Ramenofsky ML et al (1993) ATLS-Based Videotape Trauma Resuscitation Review: education and outcome. J Trauma 34:133–138

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Thies KC, Nagele P (2007) Advanced Trauma Life Support – ein Versorgungsstandart für Deutschland? Anaesthesist 56:1147–1154

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Walcher FF, Dreinhöfer KE, Obertacke U et al (2008) Entwicklung des Lernzielkatalogs „Muskoloskelettale Erkrankungen, Verletzungen und traumatische Notfälle“ für Orthopädie-Unfallchirurgie im Medizinstudium. Unfallchirurg 111:670–687

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  31. Woelfl CG, Glitwitzky B, Wentzensen A (2009) Standardisierte Primärtherapie des Polytraumatisierten Patienten. Unfallchirurg 112:846–853

    Article  Google Scholar 

  32. Woelfl CG, Bouillon B, Lackner CK et al (2008) Prehospital Trauma Life Support (PHTLS) – Ein interdiziplinäres Ausbildungskonzept für die präklinische Traumaversorgung. Unfallchirurg 111:688–694

    Article  Google Scholar 

  33. Mittlmeier T, Bonnaire F, Grützner PA et al (2010) Der Weg zum Unfallchirurgen – Situationsanalyse und Konzepte zur Nachwuchsförderung in der Unfallchirurgie im Umfeld des neuen gemeinsamen Faches Orthopädie und Unfallchirurgie Teil I. Unfallchirurg 113(6):504–512

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  34. Mittlmeier T, Bonnaire F, Grützner PA et al (2010) Der Weg zum Unfallchirurgen – Situationsanalyse und Konzepte zur Nachwuchsförderung in der Unfallchirurgie im Umfeld des neuen gemeinsamen Faches Orthopädie und Unfallchirurgie Teil II. Unfallchirurg 113(7):598–605

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenskonflikte

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C.G. Woelfl.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Woelfl, C., Guehring, T., Moghaddam, A. et al. Der PHTLS-TEAM-Kurs – ein Pilotprojekt. Unfallchirurg 115, 243–250 (2012). https://doi.org/10.1007/s00113-011-2124-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-011-2124-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation