Zusammenfassung
Hintergrund
Patienten mit Verdacht auf ein leichtes Schädel-Hirn-Trauma (SHT) stellen eine besondere Herausforderung in der Notfallaufnahme dar, da sie zahlenmäßig sehr häufig sind, aber nur ein geringer Anteil intrakranielle Verletzungsfolgen aufweist. Übersehene Schädel-Hirn-Verletzungen können allerdings fatale Konsequenzen nach sich ziehen. Wir untersuchten daher im Rahmen einer Metaanalyse die Literatur bezüglich der diagnostischen Genauigkeit der serologischen Protein-S100B-Bestimmung bei erwachsenen Patienten mit Verdacht auf leichtes SHT und einem „Glasgow Coma Score“ von 13–15 Punkten, um intrakranielle Verletzungsfolgen zu erkennen.
Material und Methoden
Mittels systematischer Literaturrecherche sichteten wir die aktuelle wissenschaftliche Literatur. Die Einschlusskriterien erfüllenden Untersuchungen unterzogen wir dem QUADAS-Instrument („quality assessment of studies of diagnostic accuracy included in systematic reviews“) für systematische Literaturübersichten zur Beurteilung der Genauigkeit diagnostischer Studien. Aus den vorliegenden Rohdaten der einzelnen Veröffentlichungen berechneten wir ihre statistischen Maße der diagnostischen Genauigkeit und kombinierten sie in einem Metaanalysenmodell.
Ergebnisse
Aus den insgesamt 76 gefunden Veröffentlichungen erfüllten 8 Untersuchungen die Einschlusskriterien. Alle eingeschlossenen Studien genügten mindestens 50% der QUADAS-Kriterien. Die kombinierten Schätzmaßen für den S100B-Test betrugen für die Sensitivität 94% (95%-KI=88–98%) und für die Spezifität 44% (95%-KI=30–58%). Die Subgruppenanalyse zeigte lediglich für Studien mit unterschiedlichen S100B-Grenzwerten (0,10 vs. >0,10 μg/l) statistisch signifikante Unterschiede. Die kombinierte diagnostische Odds Ratio unter Berücksichtigung der Subgruppen betrug 10,3 (95%-KI=4,2–24,9%).
Schlussfolgerungen
Die serologische Protein-S100B-Bestimmung kann aufgrund ihrer hohen Sensitivität als vorgeschalteter Screeningtest hilfreich sein, Patienten mit erhöhtem Risiko für eine intrakranielle Verletzungsfolge zu identifizieren und einer weiteren Diagnostik zuzuführen.
Abstract
Objective
Patients presenting in the emergency department with a mild injury to the head pose a particular challenge due to their high prevalence but low rate of traumatic brain injury. However, missed traumatic brain injuries may result in fatal consequences. Therefore we investigated the diagnostic performance of serological protein S100B measurement in adult patients presenting with mild head injury and a GCS 13-15 to identify traumatic brain injury.
Design and methods
We conducted a systematic review of the literature. Two reviewers screened potential studies for inclusion and independently extracted study data. For all included studies, we applied the QUADAS quality assessment tool for systematic reviews of diagnostic accuracy and abstracted the raw data for every included study. Included studies presented results either in 2x2 contingency tables or provided data allowing their construction.
Results
Of 76 studies identified, 8 met the inclusion criteria. Methodology quality was moderate and all studies fulfilled at least 50% of the QUADAS criteria. Overall, the sensitivity to detect intracranial lesions was 94% (95% CI 88–98%) and specificity was 44% (95% CI 30–58%). The subgroup analysis showed significant differences only between studies with different S100B cutoff values (0.10 μg/l versus >0.10 μg/l). The combined odds ratio was 10.3 (95 CI 4.2–24.9).
Conclusions
Serological protein S100B measurement may be helpful as a screening test to identify patients with higher risk of traumatic brain injury for further diagnostic assessment.
Literatur
Ades AE, Higgins JPT (2005) The interpretation of random-effects meta-analysis in decision models. Med Decis Making 25:646–654
American College of Emergency Physicians/Centers for Disease Control and Prevention (2008) Practice Resources, Clinical Policies – Mild traumatic brain injuries. ACEP, Washington, DC. http://www.acep.org, abgerufen am 30.04.2010
Biberthaler P, Linsenmeier U, Pfeifer KJ et al (2006) Serum S100B concentration provides additional information for the indication of computed tomography in patients after minor head injury: a prospective multicenter study. Shock 25(5):446–453
Biberthaler P, Mussak T, Kanz KG et al (2004) Identifikation von Hochrisikopatienten nach leichtem Schädel-Hirn-Trauma. Messung des neuroglialen Proteins S100. Unfallchirurg 107(3):197–202
Biberthaler P, Mussack T, Wiedemann E et al (2001) Evaluation of S100b as a specific marker for neuronal damage due to minor head trauma. World J Surg 25(1):93–97
Cochrane Collaboration (2010) Handbook for DTA Reviews. Diagnostic Test Accuracy Working Group. CC, Oxford. http://www.srdta.cochrane.org/handbook-dta-reviews, abgerufen am 30.04.2010
Der Simonian R, Laird N (1986) Meta-analysis in clinical trials. Controlled Clin Trials 7:177–188
Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (2007) Leitlinie Schädel-Hirn-Trauma im Erwachsenenalter. Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie, Berlin. http://www.leitlinien.net, abgerufen am 30.04.2010
Deutsche Gesellschaft für Neurologie (2008) Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie – Leichtes Schädel-Hirn-Trauma. Deutsche Gesellschaft für Neurologie, Mannheim. http://www.leitlinien.net, abgerufen am 30.04.2010
Deville WL, Buntinx F, Bouter LM et al (2002) Conducting systematic reviews of diagnostic studies: didactic guidelines. BMC Med Res Methodol 2:9
Egger M, Davey Smith G, Schneider M et al (1997) Bias in meta-analysis detected by a simple, graphical test. BMJ 315:629–634
Gavaghan DJ, Moore AR, McQay HJ (2000) An evaluation of homogeneity tests in meta-analysis in pain using simulations of patient data. Pain 85:415–424
Ingebrigtsen T, Romner B, Marup-Jensen S et al (2000) The clinical value of serum S100 protein measurements in minor head injury: a Scandinavian multicenter study. Brain Inj 14(12):1047–1055
Jagoda AS, Bazarian JJ, Bruns JJ et al (2008) Clinical policy: neuroimaging and decisionmaking in adult mild traumatic brain injury in the acute setting. Ann Emerg Med 52:714–748
Jaeschke R, Guyatt G, Sackett DL (1994) Users‘ guides to the medical literature. III. How to use an article about diagnostic test. B. What are the results and will they help me in caring for my patients? J Am Podiatr Med Assoc 271:703
Meads CA, Davenport CF (2009) Quality assessment of diagnostic before-after studies: development of methodology in the context of a systematic review. BMC Med Res Methodol 9:3
Morochovic R, Racz O, Kitka M et al (2009) Serum S100B protein in early management of patients after mild traumatic brain injury. Eur J Neurol 16:1112–1117
Müller K, Townend W, Biasca N et al (2007) S100B serum level predicts computed tomography findings after minor head injury. J Trauma 62(6):1452–1456
Poli-de-Figueiredo LF, Biberthaler P, Simano Filho C et al (2006) Measurement of S100B for risk classification of victims sustaining minor head injury first pilot study in Brazil. Clinics 61(1):41–46
Rickels E (2009) Diagnostik und Therapie von Schädel-Hirn-Traumen. Chirurg 80:153–163
Romner B, Ingebrigtsen T, Kongstad P, Borgesen SE (2000) Traumatic brain damage: serum S100 protein measurements related to neuroradiological findings. J Neurotrauma 17(8):641–647
Stein SC (2001) Minor head injury: 13 is an unlucky number. J Trauma 50:759–760
Sterne JAC, Egger M (2001) Funnel plots for detecting bias in meta-analysis: Guidelines on choice of axis. J Clin Epidemiol 54:1046–1055
Sterne JAC, Egger M, Davey-Smith G (2001) Investigating and dealing with publication and other biases in meta-analysis. BMJ 323:101–105
Thompson SG (1994) Why sources of heterogeneity in meta-analysis should be investigated. BMJ 309:1351–1355
Townend W, Dibble C, Abid K et al (2006) Rapid elimination of protein S100B from serum after minor head trauma. J Neurotrauma 23:149–155
Whiting P, Rutjes AWS, Reitsma JB et al (2003) The development of QUADAS: a tool fort he quality assessment of studies of diagnostic accuracy included in systematic reviews. BMC Med Res Methodol 3:25
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Leidel, B., Bogner, V., Zock, M. et al. Das serologische Protein S100B. Unfallchirurg 115, 903–912 (2012). https://doi.org/10.1007/s00113-010-1946-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-010-1946-x
Schlüsselwörter
- Schädel-Hirn-Trauma
- Serologisches Protein S100
- Kraniale Computertomographie
- Notfalldiagnostik
- Metaanalyse