Skip to main content
Log in

Praktikum im Rettungsdienst mit Anleitung durch Rettungsassistenten

Curriculare Lehrveranstaltung im Querschnittsbereich Notfallmedizin

Mandatory elective course in emergency medicine with instructions by paramedics improves practical training in undergraduate medical education

  • Originalien
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Das Querschnittsfach Notfallmedizin im Medizinstudium bedarf aufgrund der Komplexität von Notfallsituationen einer interdisziplinären Vermittlung von kognitivem Wissen, praktischen Fertigkeiten, algorithmenorientiertem Handeln und „soft skills“. Die aktuelle Approbationsordnung von 2003 fordert eine praxisorientierte Umsetzung dieser Lehrinhalte.

Material und Methode

An der medizinischen Fakultät in Frankfurt wurde neben der praktischen Ausbildung ein Praktikum im Rettungsdienst eingeführt. Es erfolgte die retrospektive Evaluation des Praktikums u. a. hinsichtlich Organisationsstruktur und Kompetenz der Anleitung durch die Lehrrettungsassistenten sowie Integration ins Notfallteam.

Ergebnis

Von 486 befragten Studierenden bewerteten 66% das gesamte Curriculum mit „sehr gut“ und in 28% mit „gut“. Das Praktikum in der Präklinik wird von 86% als sinnvoll, die Organisation von Seiten der Hilfsorganisationen von 78% als professionell und die Integration ins Team des Rettungsmittels von 95% als problemlos beurteilt.

Schlussfolgerung

Die Ausbildung in der Praxis durch nichtärztliches Personal der Hilfsorganisationen kann einen wertvollen Beitrag zur universitären Lehre in der Notfallmedizin liefern.

Abstract

Background

Due to the complexity of medical emergencies undergraduate medical training in the integrative course on emergency medicine requires education combining knowledge, practical skills, algorithm-driven behavior and soft skills. New State board regulations on education and licensing of physicians demand a practical implementation of these objectives.

Materials and methods

The medical faculty of Frankfurt medical school has implemented an obligatory prehospital elective course. A retrospective questionnaire assessed the organization, instructional competence of the paramedics and integration of students in the emergency medical teams.

Results

Out of a total of 486 students the majority rated the longitudinal curriculum as positive (66% very good and 28% good). The practical experience at a scene was evaluated to be reasonable by 86% and 95% of the students stated that integration into the emergency team was rendered without any difficulties.

Conclusion

A prehospital experience supported by paramedics can serve as a valuable tool in an emergency medicine curriculum.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. (o.A) (2002) Approbationsordnung für Ärzte. Geltung ab 01.10.2003, ausgegeben zu Bonn am 3. Juli 2002. Bundesgesetzblatt Jahrgang Teil I:2405–2435

  2. Ali J (2003) The Trauma Evaluation and Management (TEAM) teaching module: its role for senior medical students. Can J Surg 46:99–102

    PubMed  Google Scholar 

  3. Beckers SK, Timmermann A, Mueller MP et al (2009) Undergraduate medical education in emergency medical care: a nationwide survey at german medical schools. BMC Emerg Med 9:7 [Epub ahead of print]

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Beckers S, Fries M, Bickenbach J et al (2005) Evaluation of a new approach to implement structured, evidence-based emergency medical care in undergraduate medical education in Germany. Resuscitation 65:345–356

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Branch WT Jr, Paranjape A (2002) Feedback and reflection: teaching methods for clinical settings. Acad Med 77:1185–1188

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Ende J (1983) Feedback in clinical medical education. JAMA 250:777–781

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Flin R, Maran N (2004) Identifying and training non-technical skills for teams in acute medicine. Qual Saf Health Care 13:80–84

    Article  Google Scholar 

  8. Manthey D, Coates WC, Ander D et al (2006) Report of the task force on national fourth year medical student emergency medicine curriculum guide. Ann Emerg Med 47:1–7

    Article  Google Scholar 

  9. Ruesseler M, Weinlich M, Byhahn C et al (2010) Increase authenticity in practical assessment using emergency case OSCE stations. Adv Health Sci Educ 15:81–95

    Article  Google Scholar 

  10. Timmermann A, Roessler M, Barwing J et al (2005) New pathways in undergraduate medical education – first experiences with the cross section speciality emergency and intensive care medicine. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 40:536–543

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Walcher F, Dreinhöfer K, Obertacke U et al (2008) Entwicklung des Lernzielkatalogs „Muskuloskelettale Erkrankungen, Verletzungen und traumatische Notfälle“ für Orthopädie-Unfallchirurgie im Medizinstudium. Unfallchirurg 111:670–687

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Ruesseler M, Weinlich M, Müller M et al (2010) Simulation training improves abilities managing medical emergencies. Emerg Med J, in press

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to F. Walcher MME.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Walcher, F., Rüsseler, M., Nürnberger, F. et al. Praktikum im Rettungsdienst mit Anleitung durch Rettungsassistenten. Unfallchirurg 114, 340–344 (2011). https://doi.org/10.1007/s00113-010-1781-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-010-1781-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation