Skip to main content
Log in

Eingeklemmte Fahrzeuginsassen in der Luftrettung

Einsatztaktik, rettungstechnische und notfallmedizinische Analyse am Beispiel einer Rettungshubschrauberstation

Entrapped motorists and air rescue services

Analysis of tactical rescue approach, rescue techniques, and emergency medical services illustrated by a helicopter emergency medical service

  • Originalien
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Der Beitrag zeigt die Analyse von Ergebnissen und Vorstellung des Einsatzkonzepts einer Rettungshubschrauberstation in der präklinischen Akutversorgung von eingeklemmten Fahrzeuginsassen.

Methodik

Es handelt sich um eine konsekutive Patientenserie der Jahre 2000-2004 einer Rettungshubschrauberstation. Die Auswertung erfolgte hinsichtlich notfallmedizinischer, rettungstechnischer und einsatztaktischer Einsatzdaten anhand einer stützpunkteigenen Datenbank.

Ergebnisse

Bei 359 eingeklemmten Fahrzeuginsassen handelte es sich um 237 männliche und 122 weibliche Patienten mit einem Durchschnittsalter von 37 (2–82) Jahren. Die Unfälle ereigneten sich in 21% auf Autobahnen, in 29% auf Bundesstraßen, in 43% auf Landstraßen und in 7% im Stadtgebiet/Ortschaften. Beim Fahrzeugtyp handelt es sich in 86% um Pkws, in 5% um Kleintransporter und in 9% um Lkws. Als Fahrer waren 86% betroffen, als Beifahrer 10,1% und als Fondinsasse 3,9%. Die Einklemmdauer betrug 17 min, die Verweilzeit des RTH am Unfallort 27 min und die Gesamtrettungszeit 56 min im Median. Der „Glasgow-Coma-Scale“ (GCS) lag bei 33,7% zwischen 3–8 Punkten, bei 24% lag am Unfallort ein Schockindex (SI) <1 vor, bei 25,2% betrug die Atemfrequenz <10/min bzw. >20/min. Ein NACA-Score zwischen I und III lag bei 34,2% vor, ein NACA=IV bei 18,9% und ein NACA≥V bei 46,8%. Präklinisch verstorben sind 11,9%.

Schlussfolgerung

Sowohl für Leitstellendisponenten als auch für erstversorgende Rettungskräfte muss eine Einklemmung bei verunfallten Fahrzeuginsassen als Triggermechanismus angesehen werden, eine zeitsensitive präklinische Erstversorgung und Transportmodalität zu gewährleisten. Im Rettungswesen deutscher Prägung ist dies der Primärrettungshubschrauber. Auch bei potentiell schwerverletzten eingeklemmten Fahrzeuginsassen ist trotz vergleichsweise höherer personeller und apparativer Aufwendungen die präklinische Einhaltung der „golden hour of shock“ unter bestimmten Voraussetzungen möglich.

Abstract

Background

Analysis of the results and presentation of a treatment concept of a helicopter emergency medical service (HEMS) in prehospital acute care of entrapped motorists.

Methods

Consecutive patient data collection from primary rescue missions of a helicopter emergency medical service (HEMS) from the years 2000–2004. Evaluation based on data collected regarding emergency medical care, rescue techniques, and tactical rescue approach.

Results

A total of 359 cases of entrapped motorists were documented: 237 patients were male, 122 were female, and the average age was 37 (range: 2–82 years). The motor vehicle accidents (MVA) occurred in 21% of the cases on the highway, in 29% on a main road, in 43% on a rural road, and in 7% in city/urban areas. Concerning the vehicle types, 86% were automobiles, 5% vans, and 9% trucks. Drivers accounted for 86% of the patients, front seat passengers for 10.1%, and back seat passengers for 3.9%. The average length of motorist entrapment amounted to 17 min with an average on-scene time of 27 min for the HEMS. The total rescue time averaged 56 min. A Glasgow Coma Scale (GCS) score between 3 and 8 was recorded in 33.7% of the patients; in 24% of the cases the shock index was <1; a respiratory rate of <10/min or >20/min was documented in 25.2% of the patients. An NACA score between I and III was recorded in 34.2% of the cases, NACA IV in 18.9%, and NACA ≥V in 46.8%; 11.9% of the patients died before hospital admission.

Conclusion

For both the emergency control center personnel and the emergency medical technicians (EMT), a case of motorist entrapment must be considered as a trigger mechanism of injury, activating a sophisticated and time-sensitive prehospital acute care and transportation service. In the German emergency medical service this involves primarily the HEMS. Even in cases of potentially critically injured entrapped motorists, the prehospital adherence to“the golden hour of shock” is made possible, despite the resulting higher personnel and equipment expenses.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Anderson TE et al. (1987) Physician-staffed helicopter scene response from a rural trauma center. Ann Emerg Med 1: 58–61

    Article  Google Scholar 

  2. Arnold N, Prokoph K (1998) Einsatz: Verkehrsunfall – eingeklemmte Person. Prinzipien patientengerechter Rettung, 1. Aufl. Sumpf & Kossendey, Edewecht

  3. Bickell WH, Wall MJ Jr, Pepe PE et al. (1994) Immediate versus delayed fluid resuscitation for hypotensive patients with penetrating torso injuries. N Engl J Med 331: 1105–1109

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Biewener A, Holch M, Müller U et al. (2000) Einfluss von logistischem und medizinischem Rettungsaufwand auf die Letalität nach schwerem Trauma. Unfallchirurg 103: 137–143

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Ersson A, Lundberg M, Wramby CO, Svensson H (1999) Extrication of entrapped victims from motor vehicle accidents: the crew concept. Eur J Emerg Med 6: 341–347

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Gries A, Zink W, Bernhard M et al. (2006) Realistische Bewertung des Notarztdienstes in Deutschland. Anaesthesist 55: 1080–1086

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Haucke J, Helm M, Lampl L (2001) Der eingeklemmte PKW-Insasse aus Sicht des Notarztes. Notarzt 17: 47–51

    Article  Google Scholar 

  8. Helm M, Hossfeld B, Hauke J, Lampl L (2001) Das Einklemmungstrauma aus notärztlicher Sicht. Notarzt 17: 44–46

    Article  Google Scholar 

  9. Kanz G, Schmöller G, Enhuber K et al. AG Notfall der DGU (2002) Algorithmus für die Rettung von eingeklemmten Personen bei Verkehrsunfällen. Unfallchirurg 105: 1015–1021

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Lampl L, Helm M, Weidringer JW, Bock KH (1994) Vorschläge zur notärztlichen Strategie bei Einklemmungstrauma. Akt Traumatol 24: 163–168

    CAS  Google Scholar 

  11. Mahoney PF, Carney CJ (1996) Entrapment, extrication and immobilisation. Eur J Emerg Med 3: 244–246

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Oestern HJ (1999) Management von polytraumatisierten Patienten im internationalen Vergleich. Unfallchirurg 102: 80–91

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Rhodes M (1986) Field triage for on-scene helicopter transport. J Trauma 26: 963–969

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Ruchholtz S, Waydhas C, Ose C et al. Working Group on Multiple Trauma of the German Trauma Society (2002) Prehospital intubation in severe thoracic trauma without respiratory insufficiency: a matched-pair analysis based on the Trauma Registry of the German Trauma Society. J Trauma 52: 879–886

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Sanson G, Di Bartolomeo S, Nardi G et al. (1999) Road traffic accidents with vehicular entrapment: incidence of major injuries and need for advanced life support. Eur J Emerg Med 6: 285–291

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Schlechtriemen T, Schaefer S, Stolpe E, Altemeyer K-H (2002) Präklinische Versorgung von Traumapatienten in der Luftrettung. Unfallchirurg 105: 974–985

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Sefrin P (1999) Einklemmungstrauma In: Sefrin P (Hrsg) Notfalltherapie, 6. Aufl. Urban & Schwarzenberg, München, S 355–362

  18. Sefrin P, Distler K (2001) Stellenwert der Zugangszeit zum Patienten in der Rettungskette. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 36: 742–748

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Siegel JH, Mason-Gonzales S, Dischinger PC et al. (1993) Causes and costs of injuries in multiple trauma patients requiring extrication from motor vehicle crashes. J Trauma 35: 920–931

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Spaite DW, Valenzuela TD, Criss EA et al. (1994) A prospective in field comparison of intravenous line placement by urban and nonurban emergency medical services personnel. Ann Emerg Med 24: 209–214

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Ummenhofer W, Pargger H, Boenicke U, Scheidegger D (1995) Extrication and immobilisation of the severe trauma victim: how it is done. In: Goris RJA, Trentz O (eds) The intergrated approach to trauma care. The first 24 hours. Update in Intensive Care and Emergency Medicine, No 22. Springer, Berlin Heidelberg New York, pp 25–39

  22. Weninger P, Trimmel H, Nau T et al. (2005) Polytrauma und Luftrettung. Unfallchirurg 108: 559–566

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Wilmink ABM, Samra GS, Watson LM, Wilson AW (1996) Vehicle entrapment rescue and prehospital trauma care. Injury 27: 21–25

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Keine Angaben

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. Westhoff.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Westhoff, J., Kröner, C., Meller, R. et al. Eingeklemmte Fahrzeuginsassen in der Luftrettung. Unfallchirurg 111, 155–161 (2008). https://doi.org/10.1007/s00113-007-1380-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-007-1380-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation