Zusammenfassung
Regelmäßige Debriefings (Nachbesprechungen) kritischer Ereignisse in der Kindernotfallversorgung können das Patienten-Outcome und die Teamzusammenarbeit verbessern. Die Reflexion ermöglicht Lernen in Teams, um in Zukunft besser zu werden und die Wiederholung von Fehlern zu vermeiden. Allerdings werden Debriefings im klinischen Alltag noch immer unregelmäßig und qualitativ unzureichend durchgeführt. Ursachen sind mangelnde Zeit, Fehlen erfahrener Debriefer und fehlende Unterstützung durch Verantwortungsträger. Debriefings können je nach Bedarf zu unterschiedlichen Zeitpunkten mit unterschiedlicher Dauer stattfinden: kurze „hot debriefings“ noch am Tag des Geschehens oder längere „cold debriefings“ einige Tage später. Im Mittelpunkt stehen immer das Lernen und Erarbeiten zukunftsorientierter Lösungen. Auslöser zur Durchführung von Debriefings können neben akut lebensbedrohlichen Ereignissen auch potenziell kritische Situationen, wie z. B. Intubationen, sein. Eine Strukturierung von Nachbesprechungen durch Debriefing-Skripte erleichtert die Durchführung und ermöglicht auch unerfahrenen Moderatoren, alle Aspekte abzuarbeiten. Neben der Diskussion schwieriger Abläufe sollten unbedingt positive Aspekte besprochen werden, um diese zu bestärken und das Lernen am positiven Beispiel zu ermöglichen. Dabei sollten die Beweggründe eines Verhaltens erfragt und nicht nur die nach außen sichtbaren Leistungen bewertet werden. Damit kann ein bedarfsorientiertes Lernen mit Erarbeitung von Lösungen stattfinden. Hilfreich sind spezielle Fragetechniken, ehrliches Interesse und eine positive Sicherheitskultur.
Abstract
Regular debriefings after critical events positively impact teamwork and patient outcomes in pediatric emergency care. Team reflection promotes learning, helps teams to improve, and prevents repeating mistakes in the future. Nevertheless, debriefings in daily practice may not exemplify quality standards. Reasons include lack of time, lack of experienced debriefers and lack of support from the key stakeholders. Debriefings can take place at different timepoints with variable duration as needed. Relatively short “hot debriefings” happen on the same day as events while longer “cold debriefings” occur several days later. Debriefings should focus on collaborative learning and future-oriented improvements. Not only acute life-threatening events may trigger debriefings, also potentially critical situations such as routine intubations warrant debriefing. Debriefing scripts promote a structured approach and allow even inexperienced moderators to navigate all aspects. In addition to areas of challenge, debriefings should explore and reinforce positive performance to facilitate learning from success. Debriefers should discuss not only obvious observable accomplishments, but also motivations behind key behaviors. This strategy promotes needs-based learning and focuses on solutions. Helpful strategies include specific questioning techniques, genuine interest and a positive safety culture.
Literatur
Ahmed M, Arora S, Russ S et al (2013) Operation debrief: a SHARP improvement in performance feedback in the operating room. Ann Surg. https://doi.org/10.1097/SLA.0b013e31828c88fc
Bhanji F, Donoghue AJ, Wolff MS et al (2015) Part 14: Education: 2015 American Heart Association guidelines update for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care. Circulation. https://doi.org/10.1161/CIR.0000000000000268
Boet S, Bould DM, Sharma B et al (2013) Within-team debriefing versus instructor-led debriefing for simulation-based education: a randomized controlled trial. Ann Surg. https://doi.org/10.1097/SLA.0b013e31829659e4
Dieckmann P, Patterson M, Lahlou S et al (2017) Variation and adaptation: learning from success in patient safety-oriented simulation training. Adv Simul. https://doi.org/10.1186/s41077-017-0054-1
Eppich W, Cheng A (2015) Promoting Excellence and Reflective Learning in Simulation (PEARLS). Simul Healthc. https://doi.org/10.1097/sih.0000000000000072
Eppich WJ, Mullan PC, Brett-Fleegler M, Cheng A (2016) “Let’s talk about it”: translating lessons from health care simulation to clinical event debriefings and coaching conversations. Clin Pediatr Emerg Med. https://doi.org/10.1016/j.cpem.2016.07.001
Greif R, Lockey AS, Conaghan P et al (2015) European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2015. Section 10. Education and implementation of resuscitation. Resuscitation. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2015.07.032
Hunt EA, Jeffers J, McNamara LA et al (2018) Improved cardiopulmonary resuscitation performance with CODE ACES 2: a resuscitation quality bundle. J Am Heart Assoc. https://doi.org/10.1161/JAHA.118.009860
Kayes AB, Kayes DC, Kolb DA (2005) Experiential learning in teams. Simul Gaming. https://doi.org/10.1177/1046878105279012
Kessler DO, Cheng A, Mullan PC (2015) Debriefing in the emergency department after clinical events: a practical guide. Ann Emerg Med. https://doi.org/10.1016/j.annemergmed.2014.10.019
Mitchell JT (1983) When disaster strikes … the critical incident stress debriefing process. JEMS 8(1):36–39
Mullan PC, Wuestner E, Kerr TD et al (2013) Implementation of an in situ qualitative debriefing tool for resuscitations. Resuscitation. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2012.12.005
Niles DE, Duval-Arnould J, Skellett S et al (2018) Characterization of pediatric in-hospital cardiopulmonary resuscitation quality metrics across an international resuscitation collaborative. Pediatr Crit Care Med. https://doi.org/10.1097/PCC.0000000000001520
Reason J (2000) Human error: models and management. Br Med J. https://doi.org/10.1136/ewjm.172.6.393
Rose S, Cheng A (2018) Charge nurse facilitated clinical debriefing in the emergency department. Can J Emerg Med. https://doi.org/10.1017/cem.2018.369
Rudolph JW, Simon R, Dufresne RL, Raemer DB (2006) There’s no such thing as “nonjudgmental” debriefing: a theory and method for debriefing with good judgment. Simul Healthc. https://doi.org/10.1097/01266021-200600110-00006
Rudolph JW, Simon R, Raemer DB, Eppich WJ (2008) Debriefing as formative assessment: closing performance gaps in medical education. Acad Emerg Med. https://doi.org/10.1111/j.1553-2712.2008.00248.x
Sandhu N, Eppich W, Mikrogianakis A et al (2014) Postresuscitation debriefing in the pediatric emergency department: a national needs assessment. CJEM. https://doi.org/10.2310/8000.2013.131136
Schmutz J, Manser T (2013) Do team processes really have an effect on clinical performance? A systematic literature review. Br J Anaesth. https://doi.org/10.1093/bja/aes513
Schmutz JB, Meier LL, Manser T (2019) How effective is teamwork really? The relationship between teamwork and performance in healthcare teams: a systematic review and meta-analysis. Bmj Open. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2018-028280
Tannenbaum SI, Cerasoli CP (2013) Do team and individual debriefs enhance performance? A meta-analysis. Hum Factors. https://doi.org/10.1177/0018720812448394
Wolfe H, Zebuhr C, Topjian AA et al (2014) Interdisciplinary ICU cardiac arrest debriefing improves survival outcomes. Crit Care Med. https://doi.org/10.1097/CCM.0000000000000327
Zinns LE, Mullan PC, O’Connell KJ et al (2017) An evaluation of a new debriefing framework: REFLECT. Pediatr Emerg Care. https://doi.org/10.1097/PEC.0000000000001111
Zinns LE, O’Connell KJ, Mullan PC et al (2015) National survey of pediatric emergency medicine fellows on debriefing after medical resuscitations. Pediatr Emerg Care. https://doi.org/10.1097/PEC.0000000000000196
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
E. Heimberg, J. Daub, J.B. Schmutz, W. Eppich und F. Hoffmann sind als Trainer für Simulationskurse tätig und erhalten Honorar im Rahmen von Simulationskursen des Vereins PAEDSIM e. V.
Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Additional information
Redaktion
F. Hoffmann, München
F. Zepp, Mainz
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Heimberg, E., Daub, J., Schmutz, J.B. et al. Debriefing in der Kindernotfallversorgung. Monatsschr Kinderheilkd 168, 130–139 (2020). https://doi.org/10.1007/s00112-019-00831-9
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-019-00831-9
Schlüsselwörter
- Sicherheitskultur
- Geteiltes Lernen
- Konstruktives Feedback
- Erfahrungsbasiertes Lernen
- Qualitätsverbesserung