Zusammenfassung
Einleitung
Wiederholt auftretende Schmerzen können im Kindes- und Jugendalter zu großen Beeinträchtigungen führen.
Ziel der Arbeit
Basierend auf Daten der bundesweiten Studie KiGGS Welle 1 (2009–2012) wird die 3‑Monats-Prävalenz wiederholt auftretender Kopf-, Bauch- und Rückenschmerzen bei Mädchen und Jungen im Alter von 3–17 Jahren nach verschiedenen soziodemografischen Faktoren berichtet und mit Prävalenzen aus der KiGGS-Basiserhebung (2003–2006) verglichen. Zudem wird untersucht, ob wiederholt auftretende Schmerzen mit gesundheitlichen Einbußen einhergehen.
Material und Methoden
Datenbasis ist eine Teilstichprobe aus KiGGS Welle 1 (n > 10.600). Die Eltern von 3‑ bis 10-jährigen Kindern sowie Jugendliche ab 11 Jahren wurden telefonisch zu Schmerzen befragt. Die gesundheitsbezogene Lebensqualität wurde mit dem KIDSCREEN-10-Fragebogen und emotionale Probleme (Ängstlichkeit, depressive Symptome) mit dem „Strengths and Difficulties Questionnaire“ (SDQ) erfasst. Es werden Prävalenzen bzw. Mittelwerte mit 95 %-Konfidenzintervallen ausgewiesen.
Ergebnisse
Bei 3‑ bis 6‑jährigen Mädchen und Jungen kommen Bauchschmerzen mit rund 25,0 % am häufigsten vor und betreffen damit fast jedes 4. Kind. Bei 7‑ bis 10-Jährigen treten Bauchschmerzen fast gleichhäufig auf (Mädchen: 26,0 %; Jungen: 19,8 %). Kopfschmerzen sind bei 11- bis 17-Jährigen führend und betreffen mehr als jedes 3. Mädchen (35,2 %) und jeden 5. Jungen (19,8 %). Die 3‑Monats-Prävalenzen wiederholt auftretender Kopf-, Bauch- und Rückenschmerzen haben sich im Vergleich zur Basiserhebung nur geringfügig verändert. Mädchen und Jungen mit wiederholt auftretenden Kopf-, Bauch- und Rückenschmerzen haben eine verminderte gesundheitsbezogene Lebensqualität und sind häufiger von emotionalen Problemen betroffen als Gleichaltrige, die keine wiederholt auftretenden Schmerzen haben.
Diskussion
Die Ergebnisse bestätigen die hohe Prävalenz von Schmerzen im Kindes- und Jugendalter und weisen damit auf die Public-health-Relevanz dieses Themas in jungen Jahren hin.
Abstract
Introduction
Recurring pain can lead to major impairment in childhood and adolescence.
Objectives
Based on data from wave 1 of the nationwide KiGGS study (2009–2012), the 3‑month prevalence of recurrent headaches, abdominal and back pain in girls and boys aged 3–17 years is reported according to various socio-demographic factors, and a comparison with the prevalence from the KiGGS baseline survey (2003–2006) is made. In addition, whether recurrent pain causes health impairments is investigated.
Materials and methods
Database was a subsample from KiGGS wave 1 (n > 10,600). Parents and adolescents from the age of 11 were interviewed by telephone about pain. Health-related quality of life (HRQoL) was assessed by the KIDSCREEN-10 questionnaire and emotional problems (anxiety, depressive symptoms) with the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Prevalence and mean values with 95 % confidence intervals were reported.
Results
In 3‑ to 6‑year-old girls and boys abdominal pain was the most frequent type of pain affecting 25.0 %, i. e. one in four children. Abdominal pain was almost equally frequent in 7‑ to 10-year-olds (girls: 26.0 %; boys: 19.8 %). Headaches were the most frequent type of pain in 11- to 17-year-olds affecting more than one in three girls (35.2 %) and one in five boys (19.8 %). Three-month prevalence of recurrent headaches, abdominal and back pain changed only slightly compared to the KiGGS baseline survey. Girls and boys with recurrent headaches, abdominal or back pain had decreased HRQoL and were more often affected by emotional problems than their peers who did not suffer from recurrent pain.
Discussion
The results confirm the high prevalence of pain in children and adolescents and therefore refer to the public health relevance of this subject at a young age.
Literatur
(Iasp) IaFTSOP (1986) Descriptions of chronic pain syndromes and definitions of pain terms. Prepared by the International Association for the Study of Pain. Pain 3(Suppl):1–226 (Subcommittee on Taxonomy)
Anttila P, Metsahonkala L, Sillanpaa M (2006) Long-term trends in the incidence of headache in Finnish schoolchildren. Pediatrics 117:e1197–1201
Bandell-Hoekstra IE, Abu-Saad HH, Passchier J et al (2001) Prevalence and characteristics of headache in Dutch schoolchildren. Eur J Pain 5:145–153
Banez G (2002) Recurrent abdominal pain in children and adolescents: classification, epidemiology, and aetiology/conceptual models, 5. Auflage. Dig Winter, S. 24–26
Basler HD, Franz C, Kröner-Herwig B et al (1990) Psychologische Schmerztherapie. Springer, Berlin Heidelberg
Blyth FM (2008) Chronic pain – is it a public health problem? Pain 137:465–466
Boey C, Yap S, Goh KL (2000) The prevalence of recurrent abdominal pain in 11- to 16-year-old Malaysian schoolchildren. J Paediatr Child Health 36:114–116
Brna P, Dooley J, Gordon K et al (2005) The prognosis of childhood headache: a 20-year follow-up. Arch Pediatr Adolesc Med 159:1157–1160
Bugdayci R, Ozge A, Sasmaz T et al (2005) Prevalence and factors affecting headache in Turkish schoolchildren. Pediatr Int 47:316–322
Campo JV, Di Lorenzo C, Chiappetta L et al (2001) Adult outcomes of pediatric recurrent abdominal pain: do they just grow out of it? Pediatrics 108:E1
Carlsson J (1996) Prevalence of headache in schoolchildren: relation to family and school factors. Acta Paediatr 85:692–696
Cintron A, Morrison RS (2006) Pain and ethnicity in the United States: a systematic review. J Palliat Med 9:1454–1473
Craig KD, Badali MA (2004) Introduction to the special series on pain deception and malingering. Clin J Pain 20:377–382
Diepenmaat AC, Van Der Wal MF, De Vet HC et al (2006) Neck/shoulder, low back, and arm pain in relation to computer use, physical activity, stress, and depression among Dutch adolescents. Pediatrics 117:412–416
Du Y, Knopf H, Zhuang W et al (2011) Pain perceived in a national community sample of German children and adolescents. Eur J Pain 15:649–657
Ellert U, Brettschneider AK, Ravens-Sieberer U et al (2014) Gesundheitsbezogene Lebensqualitat bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland : Ergebnisse der KiGGS-Studie – Erste Folgebefragung (KiGGS Welle 1). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 57:798–806
Ellert U, Neuhauser H, Roth-Isigkeit A (2007) Schmerzen bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland: Prävalenz und Inanspruchnahme medizinischer Leistungen. Ergebnisse des Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 50:711–717
Erhart M, Wetzel RM, Krugel A et al (2009) Effects of phone versus mail survey methods on the measurement of health-related quality of life and emotional and behavioural problems in adolescents. BMC Public Health 9:491
Fendrich K, Vennemann M, Pfaffenrath V et al (2007) Headache prevalence among adolescents – the German DMKG headache study. Cephalalgia 27:347–354
Franze M, Fendrich K, Schmidt CO et al (2010) Schmerzen und Schmerzmanagement bei Kindern in Greifswald und Ostvorpommern: Vergleich mit den Ergebnissen des Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS). Gesundheitswesen 72:e45–50
Gold JI, Mahrer NE, Yee J et al (2009) Pain, fatigue, and health-related quality of life in children and adolescents with chronic pain. Clin J Pain 25:407–412
Goodman R (1997) The strengths and difficulties questionnaire: a research note. J Child Psychol Psychiatry 38:581–586
Green M, Krosnick J, Holbrock A (2001) The survey response process in telephone and face-to-face surveys: differences in respondent satisficing and social desirability response bias. http://www.clas.ufl.edu/users/kenwald/pos6757/spring02/tch62.pdf. Zugegriffen: 7. März 2016
Heinrich M, Morris L, Gaßmann J et al (2007) Kopfschmerzhäufigkeit und Kopfschmerztypen bei Kindern und Jugendlichen – Ergebnisse einer epidemiologischen Befragung. Akt Neurol 34:457–463
Hirschfeld G, Wager J, Zernikow B (2015) Physician consultation in young children with recurrent pain – a population-based study. PeerJ 3:e916
Hölling H, Erhart M, Ravens-Sieberer U et al (2007) Verhaltensauffälligkeiten bei Kindern und Jugendlichen. Erste Ergebnisse aus dem Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 50:784–793
Hölling H, Schlack R, Petermann F et al (2014) Psychische Auffälligkeiten und psychosoziale Beeinträchtigungen bei Kindern und Jugendlichen im Alter von 3 bis 17 Jahren in Deutschland – Prävalenz und zeitliche Trends zu 2 Erhebungszeitpunkten (2003–2006 und 2009–2012) : Ergebnisse der KiGGS-Studie – Erste Folgebefragung (KiGGS Welle 1). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 57:807–819
Huguet A, Miro J (2008) The severity of chronic pediatric pain: an epidemiological study. J Pain 9:226–236
Kamtsiuris P, Lange M, Schaffrath Rosario A (2007) Der Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS): Stichprobendesign, Response und Nonresponse-Analyse. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 50:547–556
King S, Chambers CT, Huguet A et al (2011) The epidemiology of chronic pain in children and adolescents revisited: a systematic review. Pain 152:2729–2738
Kristjansdottir G (1996) Sociodemographic differences in the prevalence of self-reported stomach pain in school children. Eur J Pediatr 155:981–983
Kröner-Herwig B, Gassmann J (2012) Headache disorders in children and adolescents: their association with psychological, behavioral, and socio-environmental factors. Headache 52:1387–1401
Kröner-Herwig B, Heinrich M, Morris L (2007) Headache in German children and adolescents: a population-based epidemiological study. Cephalalgia 27:519–527
Lampert T, Müters S, Stolzenberg H et al (2014) Messung des sozioökonomischen Status in der KiGGS-Studie : Erste Folgebefragung (KiGGS Welle 1). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 57:762–770
Lange M, Butschalowsky HG, Jentsch F et al (2014) Die erste KiGGS-Folgebefragung (KiGGS Welle 1): Studiendurchfuhrung, Stichprobendesign und Response. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 57:747–761
Logan DE, Claar RL, Scharff L (2008) Social desirability response bias and self-report of psychological distress in pediatric chronic pain patients. Pain 136:366–372
Luntamo T, Sourander A, Santalahti P et al (2012) Prevalence changes of pain, sleep problems and fatigue among 8‑year-old children: years 1989, 1999, and 2005. J Pediatr Psychol 37:307–318
Oh MC, Aw MM, Chan YH et al (2004) Epidemiology of recurrent abdominal pain among Singaporean adolescents. Ann Acad Med Singapore 33:S10–11
Ostkirchen GG, Andler F, Hammer F et al (2006) Prevalences of primary headache symptoms at school-entry: a population-based epidemiological survey of preschool children in Germany. J Headache Pain 7:331–340
Palermo TM (2000) Impact of recurrent and chronic pain on child and family daily functioning: a critical review of the literature. J Dev Behav Pediatr 21:58–69
Paller CJ, Campbell CM, Edwards RR et al (2009) Sex-based differences in pain perception and treatment. Pain Med 10:289–299
Passchier J, Orlebeke JF (1985) Headaches and stress in schoolchildren: an epidemiological study. Cephalalgia 5:167–176
Perquin CW, Hazebroek-Kampschreur AA, Hunfeld JA et al (2000) Chronic pain among children and adolescents: physician consultation and medication use. Clin J Pain 16:229–235
Powers SW, Patton SR, Hommel KA et al (2003) Quality of life in childhood migraines: clinical impact and comparison to other chronic illnesses. Pediatrics 112:e1–5
Ramchandani PG, Hotopf M, Sandhu B et al (2005) The epidemiology of recurrent abdominal pain from 2 to 6 years of age: results of a large, population-based study. Pediatrics 116:46–50
Ravens-Sieberer U, Erhart M, Rajmil L et al (2010) Reliability, construct and criterion validity of the KIDSCREEN-10 score: a short measure for children and adolescents’ well-being and health-related quality of life. Qual Life Res 19:1487–1500
Ravens-Sieberer U, Herdman M, Devine J et al (2014) The European KIDSCREEN approach to measure quality of life and well-being in children: development, current application, and future advances. Qual Life Res 23:791–803
Ravens-Sieberer U, Klasen F, Bichmann H et al (2013) Erfassung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität von Kindern und Jugendlichen. Gesundheitswesen 75:667–678
Ravens-Sieberer U, Wille N, Bettge S et al (2007) Psychische Gesundheit von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Ergebnisse aus der BELLA-Studie im Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 50:871–878
Rhee H (2000) Prevalence and predictors of headaches in US adolescents. Headache 40:528–538
Robert Koch-Institut, Bundeszentrale Für Gesundheitliche Aufklärung (Hrsg) (2008) Erkennen – Bewerten – Handeln: Zur Gesundheit von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. RKI, Berlin
Roth-Isigkeit A (2006) Zur Epidemiologie von anhaltenden und wiederkehrenden Schmerzen bei Kindern. Monatsschr Kinderheilkd 154:741–754
Roth-Isigkeit A, Thyen U, Raspe HH et al (2004) Reports of pain among German children and adolescents: an epidemiological study. Acta Paediatr 93:258–263
Roth-Isigkeit A, Thyen U, Stoven H et al (2005) Pain among children and adolescents: restrictions in daily living and triggering factors. Pediatrics 115:e152–162
Ruau D, Liu LY, Clark JD et al (2012) Sex differences in reported pain across 11,000 patients captured in electronic medical records. J Pain 13:228–234
Santalahti P, Aromaa M, Sourander A et al (2005) Have there been changes in children’s psychosomatic symptoms? A 10-year comparison from Finland. Pediatrics 115:e434–442
Schenk L, Ellert U, Neuhauser H (2007) Kinder und Jugendliche mit Migrationshintergrund in Deutschland. Methodische Aspekte im Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 50:590–599
Schlack R, Petermann F (2013) Prevalence and gender patterns of mental health problems in German youth with experience of violence: the KiGGS study. BMC Public Health 13:628
Schwille IJ, Giel KE, Ellert U et al (2009) A community-based survey of abdominal pain prevalence, characteristics, and health care use among children. Clin Gastroenterol Hepatol 7:1062–1068
Sillanpää M, Anttila P (1996) Increasing prevalence of headache in 7‑year-old schoolchildren. Headache 36:466–470
Stanford EA, Chambers CT, Biesanz JC et al (2008) The frequency, trajectories and predictors of adolescent recurrent pain: a population-based approach. Pain 138:11–21
Sundblad GM, Saartok T, Engstrom LM (2006) Child-parent agreement on reports of disease, injury and pain. BMC Public Health 6:276
Von Baeyer CL (2006) Children’s self-reports of pain intensity: Scale selection, limitations and interpretation. Pain Res Manag 11:157–162
Von Baeyer CL, Spagrud LJ (2007) Systematic review of observational (behavioral) measures of pain for children and adolescents aged 3 to 18 years. Pain 127:140–150
Woerner W, Becker A, Friedrich C et al (2002) Normierung und Evaluation der deutschen Elternversion des Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ): Ergebnisse einer repräsentativen Felderhebung. Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother 30:105–112
Zhou H, Roberts P, Horgan L (2008) Association between self-report pain ratings of child and parent, child and nurse and parent and nurse dyads: meta-analysis. J Adv Nurs 63:334–342
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
L. Krause, H. Neuhauser, H. Hölling und U. Ellert geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
Additional information
Redaktion
B. Koletzko, München
T. Lücke, Bochum
E. Mayatepek, Düsseldorf
N. Wagner, Aachen
S. Wirth, Wuppertal
F. Zepp, Mainz
Die Studie wurde mit Mitteln des Robert Koch-Instituts und des Bundesministeriums für Gesundheit finanziert.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Krause, L., Neuhauser, H., Hölling, H. et al. Kopf-, Bauch- und Rückenschmerzen bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland – Aktuelle Prävalenzen und zeitliche Trends. Monatsschr Kinderheilkd 165, 416–426 (2017). https://doi.org/10.1007/s00112-016-0128-5
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-016-0128-5