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Lyme-Borreliose

Lyme borreliosis

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Zusammenfassung

Die Lyme-Borreliose ist eine infektiöse Multisystemerkrankung, bei der es vorwiegend zu einem Befall von Haut, Nervensystem, Gelenken und Herz kommt. Erreger ist die durch Zeckenstiche übertragene Spirochäte Borrelia burgdorferi sensu lato. Die Diagnose muss primär durch typische Symptome und Befunde begründet werden. Die ergänzende Labordiagnostik stützt sich vorwiegend auf die Serologie. Die Erkrankung kann in aller Regel erfolgreich behandelt werden. Entsprechend ist die Prognose allgemein gut. Therapieresistente chronische Verläufe sind extrem selten. Die Diagnose „chronische Lyme-Borreliose“ wird zunehmend bei allen möglichen ätiologisch unklaren, unspezifischen Symptomen missbraucht.

Abstract

Lyme borreliosis is a multisystem infectious disease affecting mainly the skin, nervous system, joints and heart. It is caused by spirochetes of the Borrelia burgdorferi sensu lato complex which are transmitted by ticks. The diagnosis of Lyme borreliosis is based primarily on typical clinical symptoms and signs with serological confirmation. Antibiotic therapy is beneficial for all manifestations and treatment refractory cases are rare. The diagnosis “chronic Lyme borreliosis” is increasingly being misused for all conceivable medically unexplained symptoms.

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Literatur

  1. Auwarter PG, Bakken JS, Dattwyler RS et al (2011) Antiscience and ethical concerns associated with advocacy of Lyme disease. Lancet Infect Dis 11:713–719

    Article  Google Scholar 

  2. Evison J, Aebi C, Francioli P et al (2005) Abklärung und Therapie der Lyme-Borreliose bei Erwachsenen und Kindern. Empfehlungen der Schweizerischen Gesellschaft für Infektiologie. Teil 2: Klinik und Therapie. Schweiz Ärztez 86:2422–2428

    Google Scholar 

  3. Wormser GP, Dattwyler RJ, Shapiro ED et al (2006) The clinical assessment, treatment, and prevention of Lyme disease, human granulocytic anaplasmosis, and babesiosis: clinical practice guidelines by the Infectious Disease Society of America. Clin Infect Dis 43:1089–1134

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Mygland A, Ljostad U, Fingerle V et al (2010) EFNS guidelines on the diagnosis and management of European Lyme neuroborreliosis. Eur J Neurol 17:8–16

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Stanek G, Fingerle V, Hunfeld KP et al (2011) Lyme borreliosis: clinical case definitions for diagnosis and management in Europe (European Union Concerted Action on LB). Clin Microbiol Infect 17:69–79

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Rauer S (federführend) et al (2012) Neuroborreliose. In: Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie. 5. überarbeitete Aufl. Thieme, Stuttgart, S 513–522

  7. Stanek G, Reiter M (2011) The expanding Lyme Borrelia complex – clinical significance of genomic species? Clin Microbiol Infect 17:487–493

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Fingerle V, Klier C, Liebl B et al (2011) Lyme-Borreliose: Wissenswertes zum Vektor und die mikrobiologische Diagnostik. Mikrobiologe 21:83–92

    Google Scholar 

  9. Maiwald M, Öhme R, March O et al (1998) Transmission risk of Borrelia burgdorferi sensu lato from Ixodes ricinus ticks to humans in southwest Germany. Epidemiol Infect 121:103–108

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  10. Piesman J, Mather TN, Sinsky RJ, Spielman A (1989) Duration of tick attachment and Borrelia burgdorferi transmission. J Clin Microbiol 25:557–558

  11. Shapiro ED, Gerber MA, Holabird NB et al (1992) A controlled trial of antimicrobial prophylaxis for Lyme disease after deer-tick bites. N Engl J Med 327:1769–1773

  12. Berglund J, Eitrem R, Ornstein K et al (1995) An epidemiologic study of Lyme disease in southern Sweden. N Eng J Med 333:1319–1327

  13. Huppertz HI, Böhme M, Standaert SM et al (1999) Incidence of Lyme borreliosis in the Würzburg region of Germany. Eur J Clin Microbiol Infect Dis 18:697–703

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Steere AC (2001) Lyme disease. N Engl J Med 345:115–125

  15. Åsbrink E (1991) Cutaneous manifestations of Lyme borreliosis. Scand J Infect Dis Suppl 77:44–50

    PubMed  Google Scholar 

  16. Hofmann H (2005) Lyme Borreliose. Kutane Manifestationen. 56:783–796

  17. Steere AC, Schoen RT, Taylor E (1987) The clinical evolution of Lyme arthritis. Ann Intern Med 107:725–731

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Herzer P (1991) Joint manifestations of Lyme borreliosis in Europe. Scand J Infect Dis Suppl 77:55–63

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Fish AE, Pride YB, Pinto DS (2008) Lyme carditis. Infect Dis Clin North Am 22:275–288

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Hansen K, Crone C, Kristoferitsch W (2013) Lyme neuroborreliosis. Handb Clin Neurol 115:559–575

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Pfister HW, Fingerle V (2012) Andere Spirochäteninfektionen. In: Brandt T, Diener HC, Gerloff C (Hrsg) Therapie und Verlauf neurologischer Erkrankungen. Kohlhammer, Stuttgart, S 545–555

  22. Spreer A, Djukic M, Nau R, Eiffert H (2013) Update Neuroborreliose- Neues und Bewährtes. Akt Neurol 40:7–15

    Article  Google Scholar 

  23. Krause A, Herzer P (2005) Frühdiagnostik der Lyme-Arthritis. Z Rheumatol 64:531–537

  24. Holmgren AR, Matteson EL (2006) Lyme Myositis. Arthritis Rheum 54:2697–2700

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Aguero-Rosenfeld ME, Wang G, Schwartz I, Wormser GP (2005) Diagnosis of lyme borreliosis. Clin Microbiol Rev 18:484–509

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  26. Wilske B, Fingerle V, Schulte-Spechtel U (2007) Microbiological and serological diagnosis of Lyme borreliosis. FEMS Immunol Med Microbiol 49:13–21

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Schmidt C, Plate A, Angele B et al (2011) A prospective study on the role of CXCL13 in Lyme neuroborreliosis. Neurology 6:1051–1058

    Article  Google Scholar 

  28. Süssmuth SD, Brettschneider J, Spreer A et al (2013) Aktuelle Liquordiagnostik bei erregerbedingten Erkrankungen. Nervenarzt 84:229–244

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. Stanek G, Strle F (2003) Lyme borreliosis. Lancet 362:1639–1647

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Wormser GP, O’Connell S (2011) Treatment of infection caused by Borrelia burgdorferi sensu lato. Expert Rev Anti Infect Ther 9:245–260

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Steere AC, Angelis SM (2006) Therapy for Lyme arthritis. Strategies for the treatment of antibiotic-refractory arthritis. Arthritis Rheum 54:3079–3086

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  32. Sigal LH (2011) Musculoskeletal features of Lyme disease: understanding the pathogenesis of clinical findings helps make appropriate therapeutic choices. J Clin Rheumatol 17:256–265

  33. Kalish R-A et al (2001) Evaluation of study patients with Lyme disease, 10–20-year follow-up. J Infect Dis 183:453–460

  34. Cerar D, Cerar T, Ruzic-Sabljic E et al (2010) Subjective symptoms after treatment of early Lyme disease. Am J Med 123:79–86

    Article  PubMed  Google Scholar 

  35. Klempner MS, Baker PJ, Shapiro ED et al (2013) Treatment trials for post-Lyme disease symptoms revisited. Am J Med 126:665–669

    Article  PubMed  Google Scholar 

  36. Feder HM, Johnson BJB, O’Connell S et al (2007) A critical appraisal of „Chronic Lyme Disease“. N Engl J Med 357:1422–1430

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. P. Herzer, V. Fingerle, H.-W. Pfister und A. Krause geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Correspondence to P. Herzer.

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Herzer, P., Fingerle, V., Pfister, HW. et al. Lyme-Borreliose. Internist 55, 789–804 (2014). https://doi.org/10.1007/s00108-013-3412-7

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-013-3412-7

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