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Hyperbare Oxygenation bei nekrotisierenden Weichteilinfektionen: Pro

Hyperbaric oxygenation for necrotizing soft tissue infections: pro

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Zusammenfassung

Die nekrotisierende Weichteilinfektion ist ein komplexes Krankheitsbild. In Abhängigkeit von der Ausbreitung und der zugrunde liegenden bakteriellen Infektion besteht ein erhebliches Letalitätsrisiko. Neben der chirurgischen, intensivmedizinischen und pharmakologischen Behandlung kann eine Therapie mit hyperbarer Oxygenation (HBO) die Effektivität der Kombinationsbehandlung signifikant verbessern. HBO selbst kann durch bakterizide und bakteriostatische Wirkung sowie durch eine substanzielle Ergänzung die O2-verbrauchenden Stoffwechselprozesse auf Zellebene optimieren und eine solide Wundheilung herbeiführen. In einem Zentrum mit den kooperierenden Fachabteilungen Chirurgie, Gefäßchirurgie, Angiologie und Hyperbarmedizin kann somit die Behandlung optimiert werden. Ein Ausschluss der HBO-Therapie bei gegebener Verfügbarkeit und vertretbar logistischem Aufwand stellt die Unterlassung einer Behandlungsform zum Nachteil des Patienten dar.

Abstract

Necrotizing soft tissue infections are a complex pathological spectrum of symptoms and result in a significantly increased risk of mortality depending on the degree of dissemination as well as the underlying bacterial infection. Hyperbaric oxygen therapy (HBOT) can significantly improve the effectiveness of a multidisciplinary treatment concept consisting of surgical debridement, critical care and antibiotic treatment. HBOT itself assists solid wound healing by bactericidal and bacteriostatic effects and by increasing the oxygen supply up to the cellular level resulting in an optimization of oxygen-dependent metabolic processes. The efficacy of treatment in a centre of cooperating specialized departments can therefore be increased by utilizing HBOT as adjunct treatment. Nevertheless, if a HBOT facility is available, excluding HBOT is equivalent to omission of an effective therapy option to the disadvantage of patients.

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Literatur

  1. Bakker DJ (2002) Clostridial myonecrosis. In: Bakker DJ, Cramer FS (Hrsg) Hyperbaric surgery. Best Publishing Company, Flagstaff

  2. Bankey P, Fiegel V, Singh R et al (1989) Hypoxia and endotoxin induce macrophage-mediated suppression of fibroblast proliferation. J Trauma 29:972–979

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Bodmann KF, Grabein B, PEG (2010) Empfehlungen zur kalkulierten Initialtherapie bakterieller Erkrankungen bei Erwachsenen – Update. Paul-Ehrlich-Gesellschaft für Chemotherapie e.V.

  4. Diefenbeck M, Hofmann GO (2003) Behandlungsstrategie beim Frühinfekt nach operativer Frakturversorgung. Trauma Berufskrankh 5:309–312

    Article  Google Scholar 

  5. Edelsberg J, Taneja C, Zervos M et al (2009) Trends in US hospital admissions for skin and soft tissue infections. Emerg Infect Dis 9:1516–1518

    Article  Google Scholar 

  6. Erttmann M, Havemann D (1992) Behandlung des Gasödems. Ergebnisse einer retro- und prospektiven Analyse des unfallchirurgischen Krankenguts aus 20 Jahren. Unfallchirurg 95:471–476

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Eskes AM, Ubbink DT, Lubbers MJ et al (2011) Hyperbaric oxygen therapy: solution for difficult to heal acute wounds? Systematic Review. World J Surg 35:535–542

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Feng JJ, Gibson J, Constant JS (1998) Hyperoxia stimulates macrophage vascular endothelial growth factor (VEGF) production. Wound Rep Reg 6:122

    Google Scholar 

  9. Fichtner A, Bucher M (2012) Hyperbarmedizin und Tauchmedizin. Kapitel e52. Harrisons Innere Medizin. ABW-Verlag, Berlin

  10. File TM (2003) Necrotizing soft tissue infections. Curr Infect Dis Rep 5:407–415

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Gemeinsamer Bundesausschuss (2006) Hyperbare Sauerstofftherapie, Indikation: Clostridiale Myonekrose. Abschlussbericht, Bundesanzeiger Nr. 45, 1433

  12. Gordillo GM, Sen CK (2003) Revisiting the essential role of oxygen in wound healing. Am J Surg 186:259–263

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Heimbach R (1999) Gas Gangrene. In: Kindwall EP (Hrsg) Hyperbaric Medicine Practice, 2. Aufl., Best Publishing Company, Flagstaff, S 545–573

  14. Herenberger K, Brismar K, Folke L et al (1997) Dosedependent hyperbaric oxygen stimulation of human fibroblast proliferation. Wound Rep Reg 5:147–150

    Article  Google Scholar 

  15. Hunt TK (1988) The physiology of wound healing. Ann Emerg Med 17:1265–127

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Hunt TK, Pal MP (1979) The effect of varying ambient oxygen tensions on wound metabolism and collagen synthesis. Surg Gynecol Obstet 135:561–567

    Google Scholar 

  17. Hunt TK, Van Winkle WJR (1979) Normal repair. In: Hunt TK, Dunphy JE (Hrsg) Fundamentals of wound management. Appleton-Century-Crofts, New York, S 2–67

  18. Hunt TK, Twomey P, Zederfeldt B et al (1967) Respiratory gas tension and pH in healing wounds. Am J Surg 114:302–308

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Kaye D (1967) Effect of hyperbaric oxygen on clostridia in vitro und in vivo. Proc Soc Exp Biol Med 124:360–36

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Kindwall EP (1994) Conraindications and side effects to hyperbaric oxygen treatment. In: Kindwall EP (Hrsg) Hyperbaric medicine practice. Best Publishing Company, Flagstaff, S 45–56

  21. Kujath P, Eckmann C (1998) Die nekrotisierende Fasziitis und schwere Weichteilinfektionen durch Gruppe-A-Streptokokken. Dtsch Arztebl 95:A-408/B-345/C-322

    Google Scholar 

  22. Lampl L, Frey G, Fischer D, Fischer S (2009) Hyperbare oxygenation – Stellenwert in der Intensivtherapie – Teil 1. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 44:578–585

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Lampl L, Frey G, Fischer D, Fischer S (2009) Hyperbare oxygenation – Stellenwert in der Intensivtherapie – Teil 2. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 44:652–658

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Mandell GL, Bennett JE, Dolin R (2010) Mandell, Douglas and Bennett’s principles and practice of infectious diseases, 7. Aufl., Churchill Livingstone Elsevier, Philadelphia

  25. Muth CM (1998) Hyperbare Therapie bei Wundheilungsstörungen. In: Hübner H, Press UP (Hrsg) Plastischrekonstruktive Chirurgie. Einhorn, Reinbek, S 99–105

  26. Muth CM, Raekers H, Siebenschuh I et al (2000) Der Einfluß von Hyaluronsäure bzw. hyperbarem Sauerstoff auf die Wundheilung diabetischer Ratten. Hefte Wundbehand 28

  27. Muth CM, Koschnick M, Mutschler W et al (2000) Die Wirkung von HBO auf die reduzierte und normale Wundheilung am Wundmodell der Maus. Hefte Wundbehand 28–29

  28. Mutschler W, Muth CM (2001) Hyperbare Sauerstofftherapie in der Unfallchirurgie. Unfallchirurg 104:102–114

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Ninikoski J (2001) Current concepts of the role of oxygen in wound healing. Ann Chir Gynaecol 215(Suppl):9–11

    Google Scholar 

  30. Ninikoski J, Heughan C, Hunt TK (1972) Oxygen tensions in human wounds. J Surg Res 12:77–82

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  31. Park MK, Muhvich KH, Myers RAM et al (1991) Hyperoxia prolongs the aminoglycoside-induced postantibiotic effect in Pseudomonas aeruginosa. Antimicrob Agents Chemother 35:691–695

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  32. Piso RJ, Bassetti S (2012) Haut- und Weichteilinfektionen: Grundprinzipien und Fallstricke. Praxis 101:399–405

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  33. Shimizu T, Tokuda Y (2010) Necrotizing fasciitis. Intern Med 12:1051–1057

    Article  Google Scholar 

  34. Siddiqui A, Galiano RD, Connors D et al (1996) Differential effects of oxygen on human dermal fibroblasts: acute versus chronic hypoxia. Wound Rep Reg 4:211–218

    Article  CAS  Google Scholar 

  35. Stücker M, Memmel U, Altmeyer P (2000) Transkutane Sauerstoffpartialdruck- und Kohlendioxidpartialdruckmessung – Verfahrenstechnik und Anwendungsgebiete. Phlebologie 29:81–91

    Google Scholar 

  36. Tirpitz D (1992) Hyperbarer Sauerstoff in der Gasödembehandlung – 30 Jahre nach Boerema. Caisson 7:172–180

    Google Scholar 

  37. Uhl E, Sirsjö A, Haapaniemi T et al (1994) Hyperbaric oxygen improves wound healing in normal and ischemic skin tissue. Plast Reconstr Surg 93:835–841

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  38. Unnik AJM van (1965) Inhibition of toxin production in Clostridium perfringens in vitro by hyperbaric oxygen. Antonie van Leeuwenhoek 31:181–186

    Article  CAS  Google Scholar 

  39. Wienecke H, Lobenhoffer P (2001) Nekrotisierende Weichteilinfektionen. Chirurg 72:320–337

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

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Schmale, M., Fichtner, A., Pohl, C. et al. Hyperbare Oxygenation bei nekrotisierenden Weichteilinfektionen: Pro. Chirurg 83, 973–979 (2012). https://doi.org/10.1007/s00104-012-2283-0

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