Zusammenfassung
Ziel
Unfalltechnische Analyse, Verletzungsschwere und -verteilung eingeklemmter PKW- und LKW-Insassen der Jahre 1985–2003 anhand von prospektiv am Unfallort sowie der erstversorgenden medizinischen Institution erhobener Befunde.
Ergebnisse
Es wurden 1281 eingeklemmte Fahrzeuginsassen untersucht, 833 männlich, 420 weiblich, Durchschnittsalter 36 Jahre (1–92). Autobahn: 18,3%, Bundesstraße: 25,6%, Land-/Kreisstraße: 35,9%, Stadtstraße: 18,3%; Fahrer: 69,9%, Beifahrer: 19,4%, Fond: 8,5%. Kollisionsgegner PKW: PKW: 30,9%, LKW: 50,2%, Objekt: 18,6%, motorisiertes Zweirad 0,3%. Kollisionsgegner LKW: LKW: 61,8%, Objekt: 38,2%. Durchschnittliches Delta-v: 42 km/h (PKW: 46,2; LKW: 32,2). Maximaler AIS (MAIS): 1 31%, 2 25,2%, 3 19,4%, 4 7,8%, 5 7,8%, 6 8,6%. Verletzungsinzidenz: Kopf 68,7%, Hals 23,5%, Thorax 50,8%, obere Extremitäten 43,6%, Abdomen 15,4%, Becken 16,4%, untere Extremitäten 52,9%. Inzidenz Polytrauma 23,7%, Letalität 15,9%.
Schlussfolgerungen
PKW-Insassen verunfallen überwiegend als Fahrer auf Bundes- und Landstraßen, LKW-Fahrer auf Autobahnen. Kollisionsgegner sind bei PKW vornehmlich Nutzfahrzeuge und andere PKW, bei LKW zu zwei Drittel Nutzfahrzeuge und zu ein Drittel stehende Objekte. Neben einem sehr hohen Anteil schwerer Einzelverletzungen ist mit einer hohen Inzidenz an Polytraumata und einer hohen Letalität zu rechnen. Von den Getöteten versterben 74,5% präklinisch und 25,5% während des klinischen Verlaufs.
Abstract
Aim
Crash mechanisms, injury patterns, and severity of injury of entrapped motor vehicle occupants were analysed by the Accident Research Unit’s scientific teams between 1983 and 2003.
Results
Of the 1281 vehicle passenger entrapments in our study, 18.3% happened on highways, 25.6% on federal roads, 35.9% on country roads, and 18.3% on city roads. Of those involved, 69.9% were drivers, 19.4% were front passengers, and 8.5% were rear passengers. Coinvolved objects in car collisions were: other cars 30.9%, trucks 50.2%, objects 18.6%, and motorbikes 0.3%. Coinvolved objects in truck collisions were: other trucks 61.8% and objects 38.2%. The mean Delta-V was 42 km/h (cars 46.2, trucks 32.2). Maximum AIS levels were 31% I, 25.2% II, 19.4% III, 7.8% IV, 7.8% V, and 8.6% VI. Of injuries, 68.7% were to the head, 23.5% to the neck, 50.8% to the chest, 43.6% to upper extremities, 15.4% to the abdomen, 16.4% to the pelvis, and 52.9% to lower extremities. The incidence of multiple injuries (ISS>16) was 23.7%, and mortality was 15.9%
Conclusion
Car drivers are more at risk of accidents with entrapment on rural streets, and truck drivers are more at risk on highways. In most cases car occupants crash with trucks or other cars, and truck drivers collide more frequently with other trucks or objects. Besides a high degree of severe single injuries, there is also a high incidence of multiple injury victims and high mortality. Of the fatalities, 74.5% occur during the preclinical course and 24.5% during the clinical course.
Literatur
American Association for Automotive Medicine (1995) Abbreviated Injury Scale – Revision 90. Am Ass F Autom Med, Morton Grove, Illinois, USA
Anderson TE, Rose WD, Leicht MJ (1987) Physician-staffed helicopter scene response from a rural trauma center. Ann Emerg Med 1: 58–61
Arnold N, Prokoph K (1998) Einsatz: Verkehrsunfall – eingeklemmte Person. Prinzipien patientengerechter Rettung, 1. Aufl. Sumpf & Kossendey, Edewecht
Baker SP, O’Neill B, Haddon W Jr, Long WB (1974) The injury severity score: a method for describing patients with multiple injuries and evaluating emergency care. J Trauma 14: 187–196
Bertschat FL (1988) Notärztliche Versorgung Verletzter unter besonderer Berücksichtigung der Rettung. Notarzt 4: 151–155
Dischinger PC, Cushing BM, Kerns TJ (1993) Injury patterns associated with direction of impact: drivers admitted to trauma centers. J Trauma 35: 454–458
Ersson A, Lundberg M, Wramby CO, Svensson H (1999) Extrication of entrapped victims from motor vehicle accidents: the crew concept. Eur J Emerg Med 6: 341–347
Haucke J, Helm M, Lampl L (2001) Der eingeklemmte PKW-Insasse aus Sicht des Notarztes. Notarzt 17: 47–51
Helm M, Hossfeld B, Hauke J, Lampl L (2001) Das Einklemmungstrauma aus notärztlicher Sicht. Notarzt 17: 44–46
Kanz G, Schmöller G, Enhuber K et al. (2002) Algorithmus für die Rettung von eingeklemmten Personen bei Verkehrsunfällen. Unfallchirurg 105: 1015–1021
Lampl L, Helm M, Weidringer JW, Bock KH (1994) Vorschläge zur notärztlichen Strategie bei Einklemmungstrauma. Akt Traumatol 24: 163–168
Loo GT, Siegel JH, Dischinger PC et al. (1996) Airbag protection versus compartment intrusion effecht determines the pattern of injuries in multiple trauma motor vehicle crashes. J Trauma 41(6): 935–951
Mahoney PF, Carney CJ (1996) Entrapment, extrication and immobilisation. Eur J Emerg Med 3: 244–246
McLellan BA, Rizoli SB, Brenneman FD et al. (1996) Injury pattern and severity in lateral motor vehicle collisions: a Canadian experience. J Trauma 41: 708–713
Rhodes M (1986) Field triage for on-scene helicopter transport. J Trauma 26: 963–969
Richter M, Thermann H, von Rheinbaben H et al. (1999) Frakturen der Fußregion bei PKW Insassen – Häufigkeit, Ursachen und Langzeitergebnisse. Unfallchirurg 102(6): 429–433
Richter M, Blauth M, Otte D, Tscherne H (2000) Frakturen der oberen Extremität bei gurtgeschützten PKW-Frontinsassen – Verletzungsart und -häufigkeit in Abhängigkeit vom Unfallmechanismus. Unfallchirurg 103(5): 364–370
Richter M, Otte D, Gänsslen A et al. (2001) Injuries of the pelvic ring in road traffic accidents: a medical and technical analysis. Injury 32(2): 123–128
Richter M, Krettek C, Otte D et al. (2001) Correlation between crash severity, injury severity and clinical course in car occupants with thoracic trauma – a technical and medical study. J Trauma 51(1): 10–16
Ros SP, Martens CA, Herman BE et al. (1995) Can emergency physicians correlate between vehicle damage and velocity change? Pediatr Emerg Care 11(5): 277–279
Sanson G, Di Bartolomeo S, Nardi G et al. (1999) Road traffic accidents with vehicular entrapment: incidence of major injuries and need for advanced life support. Eur J Emerg Med 6: 285–291
Santana JR Jr, Martinez R (1995) Accuracy of emergency physician data collection in automobile collisions. J Trauma 38: 583–586
Sefrin P (1999) Einklemmungstrauma. In: Sefrin P (Hrsg) Notfalltherapie, 6. Aufl. Urban & Schwarzenberg, München, S 355–362
Siegel JH, Mason-Gonzales S, Dischinger PC et al. (1993) Causes and costs of injuries in multiple trauma patients requiring extrication from motor vehicle crashes. J Trauma 35: 920–931
Siegel JH, Smith J, Siddiqi S (2004) Change in velocity and energy dissipation on impact in motor vehicle crashes as a function of the direction of crash: key factors in the production of thoracic aortic injuries, their pattern of associated injuries and patient survival a Crash Injury Research Engineering Network (CIREN) Study. J Trauma 57: 760–778
Statistisches Bundesamt (StBa) Wiesaden (2002) Statistisches Jahrbuch 2002. Fachserie 8. Metzler-Poeschel, Stuttgart
Svenson L, Viden S (1994) Accident investigation – report 4. Volvo Truck Corporation, Göteburg
Interessenkonflikt
Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Westhoff, J., Haasper, C., Otte, D. et al. „Einklemmungstrauma“ im Straßenverkehr. Chirurg 78, 246–253 (2007). https://doi.org/10.1007/s00104-006-1260-x
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-006-1260-x