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„Einklemmungstrauma“ im Straßenverkehr

Unfallanalyse, Verletzungsschwere und -verteilung eingeklemmter PKW- und LKW-Insassen der Jahre 1983–2003

Motor vehicle accidents with entrapment

A medical and technical investigation of crash mechanism, injury pattern and severity of entrapment of motor vehicle occupants between 1983 and 2003

  • Aktuelle Studien
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Zusammenfassung

Ziel

Unfalltechnische Analyse, Verletzungsschwere und -verteilung eingeklemmter PKW- und LKW-Insassen der Jahre 1985–2003 anhand von prospektiv am Unfallort sowie der erstversorgenden medizinischen Institution erhobener Befunde.

Ergebnisse

Es wurden 1281 eingeklemmte Fahrzeuginsassen untersucht, 833 männlich, 420 weiblich, Durchschnittsalter 36 Jahre (1–92). Autobahn: 18,3%, Bundesstraße: 25,6%, Land-/Kreisstraße: 35,9%, Stadtstraße: 18,3%; Fahrer: 69,9%, Beifahrer: 19,4%, Fond: 8,5%. Kollisionsgegner PKW: PKW: 30,9%, LKW: 50,2%, Objekt: 18,6%, motorisiertes Zweirad 0,3%. Kollisionsgegner LKW: LKW: 61,8%, Objekt: 38,2%. Durchschnittliches Delta-v: 42 km/h (PKW: 46,2; LKW: 32,2). Maximaler AIS (MAIS): 1 31%, 2 25,2%, 3 19,4%, 4 7,8%, 5 7,8%, 6 8,6%. Verletzungsinzidenz: Kopf 68,7%, Hals 23,5%, Thorax 50,8%, obere Extremitäten 43,6%, Abdomen 15,4%, Becken 16,4%, untere Extremitäten 52,9%. Inzidenz Polytrauma 23,7%, Letalität 15,9%.

Schlussfolgerungen

PKW-Insassen verunfallen überwiegend als Fahrer auf Bundes- und Landstraßen, LKW-Fahrer auf Autobahnen. Kollisionsgegner sind bei PKW vornehmlich Nutzfahrzeuge und andere PKW, bei LKW zu zwei Drittel Nutzfahrzeuge und zu ein Drittel stehende Objekte. Neben einem sehr hohen Anteil schwerer Einzelverletzungen ist mit einer hohen Inzidenz an Polytraumata und einer hohen Letalität zu rechnen. Von den Getöteten versterben 74,5% präklinisch und 25,5% während des klinischen Verlaufs.

Abstract

Aim

Crash mechanisms, injury patterns, and severity of injury of entrapped motor vehicle occupants were analysed by the Accident Research Unit’s scientific teams between 1983 and 2003.

Results

Of the 1281 vehicle passenger entrapments in our study, 18.3% happened on highways, 25.6% on federal roads, 35.9% on country roads, and 18.3% on city roads. Of those involved, 69.9% were drivers, 19.4% were front passengers, and 8.5% were rear passengers. Coinvolved objects in car collisions were: other cars 30.9%, trucks 50.2%, objects 18.6%, and motorbikes 0.3%. Coinvolved objects in truck collisions were: other trucks 61.8% and objects 38.2%. The mean Delta-V was 42 km/h (cars 46.2, trucks 32.2). Maximum AIS levels were 31% I, 25.2% II, 19.4% III, 7.8% IV, 7.8% V, and 8.6% VI. Of injuries, 68.7% were to the head, 23.5% to the neck, 50.8% to the chest, 43.6% to upper extremities, 15.4% to the abdomen, 16.4% to the pelvis, and 52.9% to lower extremities. The incidence of multiple injuries (ISS>16) was 23.7%, and mortality was 15.9%

Conclusion

Car drivers are more at risk of accidents with entrapment on rural streets, and truck drivers are more at risk on highways. In most cases car occupants crash with trucks or other cars, and truck drivers collide more frequently with other trucks or objects. Besides a high degree of severe single injuries, there is also a high incidence of multiple injury victims and high mortality. Of the fatalities, 74.5% occur during the preclinical course and 24.5% during the clinical course.

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Westhoff, J., Haasper, C., Otte, D. et al. „Einklemmungstrauma“ im Straßenverkehr. Chirurg 78, 246–253 (2007). https://doi.org/10.1007/s00104-006-1260-x

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