Zusammenfassung
Hintergrund und Fragestellung
Nosokomiale Infektionen und multiresistente Bakterien sind eine Bedrohung für die Gesundheit älterer Menschen in Altenpflegeheimen. Unsere Studie hatte das Ziel, nicht nur nosokomiale Infektionen und den Antibiotikagebrauch bei Altenpflegeheimbewohnern zu untersuchen, sondern gleichzeitig die Prävalenz an multiresistenten Erregern zu erheben.
Methode
Mit der Methode und den Fragebögen des europäischen HALT-Projekts (Healthcare associated infections in long-term care facilities) wurde eine Punktprävalenzuntersuchung bei Altenpflegeheimbewohnern zu Risikofaktoren für nosokomiale Infektionen und für die Besiedelung mit multiresistenten Erregern (MRE) sowie eine Erhebung der Infektionen und des Einsatzes von Antibiotika durchgeführt. Darüber hinaus wurden bei freiwilligen Teilnehmern Nasen-, Rachen- und Analabstriche auf Methicillin-resistente Staphylococcus-aureus-Stämme (MRSA) untersucht. Analabstriche wurden auch auf Extended Spectrum β-Lactamase (ESBL)-bildende Enterobakterien sowie auf Vancomycin-resistente Enterokokken (VRE) analysiert.
Ergebnisse
Es wurden 880 Bewohner aus 8 Altenpflegeheimen in Frankfurt am Main in die Untersuchung eingeschlossen: 30 % waren männlich, 46,7 % waren älter als 85 Jahre, 70 % wiesen eine Harn- oder Stuhlinkontinenz auf, und 11,4 % hatten einen Harnwegskatheter. 2,5 % der Bewohner litten am Erhebungstag an einer Infektion, und 1,5 % wurden antibiotisch behandelt. 184 Bewohner willigten in Abstrichuntersuchungen ein: 9,2 % waren mit MRSA, 26,7 % mit ESBL-bildenden Enterobakterien und 2,7 % mit VRE besiedelt.
Schlussfolgerung
Die Prävalenz an nosokomialen Infektionen und der Umfang des systemischen Antibiotikaeinsatzes waren mit den entsprechenden Ergebnissen einer bundesweiten Erhebung im Jahr 2010 vergleichbar. Im Vergleich zu früheren Untersuchungen in Deutschland zeigten sich eine Zunahme in der MRSA-Prävalenz sowie sehr hohe Prävalenzen an Besiedelungen mit ESBL-bildenden Enterobakterien. Es sollten weitere Studien durchgeführt werden, vorzugsweise in Kombination mit einer Genotypisierung, um die Epidemiologie dieser Erreger innerhalb der Heime besser untersuchen zu können.
Abstract
Background
Residents of long-term care facilities (LTCF) are at risk of healthcare associated infections (HAI) and are often treated with antibiotics. In Germany a current HAI prevalence of 1.6 % and antibiotic use in 1.15 % have been reported. However, data published on the current prevalence of multidrug-resistant organisms (MRDO) in LTCFs in Germany are scarce. Therefore, the prevalence of HAI, antibiotic use and presence of MDROs were investigated in LTCF residents in Frankfurt am Main, Germany.
Methods
A point prevalence study of HAI and antibiotic use according to the European HALT protocol (health care associated infections in long-term care facilities) was carried out; swabs from the nose, throat and perineum were analyzed for methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA), extended spectrum beta-lactamase producing enterobacteria (ESBL) and vancomycin-resistant enterococci (VRE).
Results
A total of 880 residents in 8 LTCFs were enrolled in the study in 2012. The study participants were 30 % male, 46.7 % were more than 85 years old, 70 % exhibitied urinary or fecal incontinence, 11.4 % had an indwelling urinary catheter and 0.1 % a vascular catheter. Prevalence rates of HAI and of antibiotic use were 2.5 % and 1.5 %, respectively. The prevalence of MDROs in 184 residents who agreed to being tested for MDROs was 9.2 % MRSA, 26.7 % ESBL and 2.7 % VRE.
Conclusion
The HAIs and antibiotic use were comparable to the German HALT data from 2010. Compared to other German studies there is a steadily increasing MRSA problem in German LTCFs. High and increasing ESBL rates have been detected in German LTCFs. Further studies are needed to confirm this trend, preferably encompassing molecular methods to study epidemiology.
Literatur
Latour K, Jans B, the HALT management team (2009) Healthcare associated infections in long-term care facilities. Results of the pilot point prevalence survey. November 2009. Deposit number D/2011/2505/8; IPH/Epi-report number: 2011-006. http://halt.wiv-isp.be/report/Reports/HALT-1/HALT%20Report%20Pilot%20Survey%20Nov%202009.pdf (Zugegriffen: 13. Nov. 2013)
Health Protection Surveillance Centre (HPSC): European point prevalence survey on healthcare associated infections and antibiotic user in long-term care facilities. National report – Republic of Ireland. November 201. Dublin. http://www.hpsc.ie/hpsc/A-Z/MicrobiologyAntimicrobialResistance/InfectionControlandHAI/Surveillance/HCAIinlongtermcarefacilities/HALTproject2010/Results/File,4723,en.pdf (Zugegriffen: 13. Nov. 2013)
Health Protection Scotland (HPS) (2011) Healthcare associated infections in European long term care facilities (HALT). Prevalence study 2010 in Scotland. Glasgow: HPS June 2011. http://www.documents.hps.scot.nhs.uk/hai/sshaip/publications/halt/halt-prevalence-2010.pdf (Zugegriffen: 13. Nov. 2013)
Eilers R, Veldman-Ariesen MJ, Haenen A, Benthem BH van (2012) Prevalence and determinants associated with healthcare-associated infections in long-term care facilities (HALT) in the Netherlands, May to June 2010. Euro Surveill 17(34) pii:20252
Wischnewski N, Mielke M, Wendt C (2011) Healthcare-associated infections in long-term care facilities (HALT) Ergebnisse aus Deutschland im Rahmen einer europäischen Prävalenzstudie. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 54:1147–1152
Heudorf U, Boehlcke K, Schade M (2012) Healthcare-associated infections in long-term care facilities (HALT) in Frankfurt am Main, Germany, January to March 2011. Eurosurveillance 17(35):pii:20256
Gruber I, Heudorf U, Werner G et al (2013) Multidrug-resistant bacteria in geriatric clinics, nursing homes, and ambulant care – prevalence and risk factors. Int J Med Microbiol pii:S1438–4221(13)00066-0 [Epub ahead of print]
Heuck D, Witte W (2003) Methicillin-resistente Staphylococcus aureus (MRSA) in deutschen Alten- und Pflegeheimen – Zur Situation. Epidemiol Bull 19:145–148
Heudorf U, Bremer V, Heuck D et al (2002) MRSA-Prävalenz bei Bewohnern von Alten- und Pflegeheimen sowie bei Patienten einer geriatrischen Rehabilitationsklinik. Hyg Med 27:16–19
Neuhaus B, Bocter N, Braulke C et al (2002) Studie zum Vorkommen von Methicillin-resistenten S. aureus in Alten- und Altenpflegeheimen in Nordrhein-Westfalen. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 45:894–904
Pfingsten-Würzburg S, Pieper DH, Bautsch W, Probst-Kepper M (2011) Prevalence and molecular epidemiology of meticillin-resistant Staphylococcus aureus in nursing home residents in northern Germany. J Hosp Infect 78:108–112
Von Baum H, Schmidt C, Svoboda D et al (2002) Risk factors for methicillin-resistant Staphylococcus aureus carriage in residents of German nursing homes. Infect Control Hosp Epidemiol 23:511–515
Andersson H, Lindholm C, Iversen A et al (2012) Prevalence of antibiotic-resistant bacteria in residents of nursing homes in a Swedish municipality: healthcare staff knowledge of and adherence to principles of basic infection prevention. Scand J Infect Dis 44:641–649
Baldwin NS, Gilpin DF, Hughes CM et al (2009) Prevalence of methicillin-resistant Staphylococcus aureus colonisaton in residents and staff in nursing homes in Northern Ireland. J Am Geriatr Soc 57:620–626
Barr B, Wilcox MH, Brady A et al (2007) Prevalence of methicillin-resistant Staphylococcus aureus colonisaton among older residents of care homes in the United Kingdom. Infect Control Hosp Epidemiol 28:853–859
Brugnaro P, Fedeli U, Pellizer G et al (2009) Clustering and risk factors of methicillin-resistant Staphylococcus aureus carriage in two Italian long-term care facilities. Infection 37:216–221
Cretnik TZ, Vovko P, Retelj M et al (2005) Prevalence and nosocomial spread of methicillin-resistant Staphylococcus aureus in a long-term-care facility in Slovenia. Infect Control Hosp Epidemiol 26:184–190
Denis O, Jans B, Deplano A et al (2009) Epidemiology of methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) among residents of nursing homes in Belgium. J Antimicrob Chemother 64:1299–1306
Eveillard M, Charru P, Rufat P et al (2008) Methicillin-resistant Staphylococcus aureus carriage in a long-term care facility: hypothesis about selection and transmission. Age Ageing 37:294–299
García-García JA, Santos-Morano J, Castro C et al (2011) Prevalence and risk factors of methicillin-resistant Staphylococcus aureus colonization among residents living in long-term care facilities in southern Spain. Enferm Infecc Microbiol Clin 29:405–410
Greenland K, Rijnders MI, Mulders M et al (2011) Low prevalence of methicillin-resistant Staphylococcus aureus in Dutch nursing homes. J Am Geriatr Soc 59:768–769
Manzur A, Gavalda L, Ruiz de Gopegui E et al (2008) Prevalence of methicillin-resistant Staphylococcus aureus and factors associated with colonisaton among residents in community long-term-care facilities in Spain. Clin Microbiol Infect 14:867–872
March A, Aschbacher R, Dhanji H et al (2010) Colonization of residents and staff of a long-term-care facility and adjacent acute-care hospital geriatric unit by multiresistant bacteria. Clin Microbiol Infect 16:934–944
Mossong J, Gelhausen E, Decruyenaere F et al (2012) Prevalence, risk factors and molecular epidemiology of methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) colonisaton in residents of long-term care facilities in Luxembourg, 2010. Epidemiol Infect 7:1–8
Wendt C, Krause C, Xander LU et al (1999) Prevalence of colonization with vancomycin-resistant enterococci in various population groups in Berlin, Germany. J Hosp Infect 42:193–200
Arvand M, Moser V, Pfeifer Y (2013) Prevalence of extended-spectrum- β-lactamase-producing Escherichia coli and spread of the epidemic clonal lineage ST131 in nursing homes in Hesse, Germany. J Antimicrob Chemother 68:2686–2688
Cantón R, Novais A, Valverde A et al (2008) Prevalence and spread of extended-spectrum beta-lactamase-producing Enterobacteriaceae in Europe. Clin Microbiol Infect 14(1):144–153
Livermore DM, Canton R, Gniadkowski M et al (2007) CTX-M: changing the face of ESBLs in Europe. J Antimicrob Chemother 59:165–174
ECDC (2012) Surveillance report. Antimicrobial resistance surveillance in Europe, 2011. ECDC, Stockholm
McGeer A, Campbell B, Emori TG et al (1991) Definitions of infection for surveillance in long-term care facilities. Am J Infect Control 19:1–7
Glupczynski Y, Berhin C, Bauraing C. Bogaerts P (2007) Evaluation of a new selective chromogenic agar medium for detection of extended-spectrum -lactamase-producing enterobacteriaceae. J Clin Microbiol 45:501–505
Cuny C, Werner G, Braulke C et al (2002) Diagnostics of staphylococci with special reference to MRSA. J Lab Med 26:165–193
Rao GG, Ghaneker K, Ojo F (1996) Selective medium for screening for vancomycinresistant enterococci in faeces. Eur J Clin Microbiol Infect Dis 15:175–177
KRINKO Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention (2012) Hygienemaßnahmen bei Infektion oder Besiedelung mit multiresistenten gramnegativen Stäbchen. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 55:1311–1354
Cheng VC, Tai JW, Wong ZS et al (2013) Transmission of methicillin-resistant staphylococcus aureus in the long term care facilities in Hong Kong. BMC Infect Dis 13:205
Garazi M, Edwards B, Caccavale D et al (2009) Nursing homes as reservoirs of MRSA: myth or reality? J Am Med Dir Assoc 10:414–4184
O’Fallon E, Pop-Vicas A, D’Agata E (2009) The emerging threat of multidrug-resistant gram-negative organisms in long-term care facilities. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 64:138–141
Padiglione AA, Grabsch E, Wolfe R et al (2001) The prevalence of fecal colonisaton with VRE among residents of long-term-care facilities in Melbourne, Australia. Infect Control Hosp Epidemiol 22:576–578
Pop-Vicas A, Mitchell SL, Kandel R et al (2008) Multidrug-resistant gram-negative bacteria in a long-term care facility: prevalence and risk factors. J Am Geriatr Soc 56:1276–1280
Reynolds C, Quan V, Kim D et al (2011) Methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) carriage in 10 nursing homes in Orange County, California. Infect Control Hosp Epidemiol 32:91–93
Stuart RL, Kotsanas D, Webb B et al (2011) Prevalence of antimicrobial-resistant organisms in residential aged care facilities. Med J Aust 195:530–533
Trick WE, Weinstein RA, DeMarais PL et al (2001) Colonisaton of skilled-care facility residents with antimicrobial-resistant pathogens. J Am Geriatr Soc 49:270–276
Nicolle LE (2001) The chronic indwelling catheter and urinary infection in long-term-care facility residents. Infect Control Hosp Epidemiol 22:316–321
Richards CL (2004) Urinary tract infections in the frail elderly: issues for diagnosis, treatment and prevention. Int Urol Nephrol 36:457–463
Heudorf U, Schulte D (2009) Surveillance nosokomialer Infektionen in einem Altenpflegeheim – Inzidenz und Risikofaktoren. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 52:732–744
Höffken G, Lorenz J, Kern W et al (2009) Epidemiology, diagnosis, antimicrobial therapy and management of community aquired pneumonia and lower respiratory tract infections in adults. Pneumologie 63:e12–e68
Lode H, Stahlmann R, Skopnik H (2006) Rationaler Einsatz oraler Antibiotika bei Erwachsenen und Schulkindern (Lebensalter ab 6 Jahre). Empfehlungen einer Expertenkommission der Paul-Ehrlich-Gesellschaft für Chemotherapie e.V. Chemother J 15:129–144
Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF). Harnwegsinfektionen bei erwachsenen Patienten, unkomplizierte bakterielle ambulant erworbene: Epidemiologie, Diagnostik, Therapie und Management Register number 043-044. Classification. AWMF, Düsseldorf: http://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/043-044.html
Cook PP, Catrou P, Gooch M et al (2006) Effect of reduction in ciprofloxacin use on prevalence of methicillin-resistant Staphylococcus aureus rates within individual units of a tertiary care hospital. J Hosp Infect 64:348–351
Müller A, Mauny F, Talon D et al (2006) Effect of individual and group level antibiotic exposure on MRSA isolation: a multivariate analysis. J Antimicrob Chemother 58:878–881
Dawson A, Mischler D, Petit C et al (2012) Prevalence of Methicillin-resistant Staphylococcus aureus in end stage renal failure patients in Saarland and Hessen. Int J Med Microbiol 302:87
KRINKO Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention (2005) Infektionsprävention in Heimen. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 48:1061–1080
Noll I, Schweickert B, Abu Sin M et al (2012) Daten zur Antibiotikaresistenzlage in Deutschland. Vier Jahre Antibiotika-Resistenz-Surveillance (ARS). Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 55:1370–1376
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Interessenkonflikt. U. Heudorf, C. Gustav, D. Mischler und J. Schulze geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Die Untersuchung wurde gefördert durch das Bundesgesundheitsministerium sowie das Hessische Sozialministerium. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
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Heudorf, U., Gustav, C., Mischler, D. et al. Nosokomiale Infektionen, systemischer Antibiotikaeinsatz und multiresistente Erreger bei Bewohnern von Altenpflegeheimen. Bundesgesundheitsbl. 57, 414–422 (2014). https://doi.org/10.1007/s00103-013-1927-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-013-1927-7
Schlüsselwörter
- Nosokomiale Infektionen
- Systemischer Antibiotikaeinsatz
- Multiresistente Erreger
- Methicillin-resistenter Staphylococcus aureus
- Extended Spectrum β-Lactamase-bildende Enterobakterien
- Vancomycin-resistente Enterokokken