Skip to main content
Log in

Zur Qualität von Qualitätsindikatoren

Assessing the quality of quality indicators

  • Leitthema
  • Published:
Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz Aims and scope

Zusammenfassung

Qualität in der Gesundheitsversorgung kann nicht direkt beobachtet und gemessen werden. Ihre Abbildung erfolgt mittels Qualitätsindikatoren als messbare Größen. In Abhängigkeit von der verfolgten Zielsetzung, dem Kontext und den beteiligten Adressaten werden unterschiedliche Qualitätsindikatoren benötigt. Die methodische Güte der Indikatoren muss selbst einer kritischen Bewertung unterzogen werden. Qualitätsanforderungen an Indikatoren sind verschiedentlich publiziert und lassen sich entlang der Schritte ihres Entwicklungsprozesses beschreiben. Als grundlegende Bewertungskriterien werden die Relevanz, die Wissenschaftlichkeit, die Nutzbarkeit und die Machbarkeit berichtet. Mit dem QUALIFY-Instrument liegt ein durchgängig standardisiertes Bewertungsverfahren vor, das als gegenwärtig beste verfügbare Praxis angesehen werden kann. Die Messung der Versorgungsqualität mittels Indikatoren ist kein Selbstzweck. Inwieweit diese verbessernd auf die Versorgung wirken, ist in Evaluationsstudien zu untersuchen.

Abstract

Quality in healthcare is not directly observable and measurable. Quality indicators serve as a tool for operationalizing quality of care. Different quality measures are required depending on the purpose, context, and audience concerned. The methodological quality of the indicators themselves has to be critically assessed. Various quality requirements for indicators have been published and can be described based on the steps of the developmental process. Importance, scientific acceptability, usability, and feasibility are reported as basic criteria for assessment. The QUALIFY instrument offers a standardized approach for assessing quality indicators and reflects best current practice. Measuring quality through indicators is no end in itself. The effect of measurement on motivating quality improvement must be evaluated in future studies.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Geraedts M (2009) Einsatz von Qualitätsindikatoren. In: Ärztliches Zentrum für Qualität in der Medizin (Hrsg) Qualitätsindikatoren. Manual für Autoren. ÄZQ Schriftenreihe Bd. 36. Make a Book, Neukirchen, S 5–7

  2. Jäckel WH (2009) Anforderungen an Qualitätsindikatoren. In: Ärztliches Zentrum für Qualität in der Medizin (Hrsg.) Qualitätsindikatoren. Manual für Autoren. ÄZQ Schriftenreihe Bd. 36. Verlag Make a Book, Neukirchen, S 8–11

  3. Geraedts M, Jäckel W, Thomeczek C et al (2005) Qualitätsindikatoren in Deutschland. Positionspapier des Expertenkreises Qualitätsindikatoren beim Ärztlichen Zentrum für Qualität in der Medizin (ÄZQ), Berlin. Z Aerztl Fortbild Qual Gesundheitswes 99(4–5):329–331

  4. Küchler M (1989) Indikator. In: Endruweit G, Trommsdorff G (Hrsg) Wörterbuch der Soziologie. Enke, Stuttgart, S 284–285

  5. Blumenthal D (1996) Quality of care – what is it? N Engl J Med 335(12):891–894

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Harris-Wehling J (1990) Defining quality of care. In: Institute of Medicine (Hrsg) Division of health care services. Medicare: a strategy for quality assurance. Vol. II Sources and methods. National Academy Press, Washington DC, S 116–139

  7. Lohr KN, Harris-Wehling J (1991) Medicare: a strategy for quality assurance, I: A recapitulation of the study and a definition of quality of care. QRB Qual Rev Bull 17(1):6–9

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Institute of Medicine (1990) Division of health care services. In: Lohr KN (Hrsg) Medicare: a strategy for quality assurance. Vol. I. National Academy Press, Washington DC

  9. Deutsches Institut für Normung (2010) DIN-Taschenbuch 226. Qualitätsmanagement. QM-Systeme und -Verfahren, 7. Aufl. Beuth, Berlin

  10. Geraedts M, Selbmann HK (1997) Wer sollte die Qualität der Gesundheitsversorgung definieren − Patienten, Ärzte, Krankenkassen oder Gesundheitspolitiker? In: Helmich P von, Nöring R, In der Schmitten J (Hrsg) Primärärztliche Patientenbetreuung. Lehre, Forschung, Praxis. Schattauer, Stuttgart, S 247–257

  11. Geraedts M, Selbmann HK, Ollenschläger G (2002) Beurteilung der methodischen Qualität klinischer Messgrößen. Z Aerztl Fortbild Qualitätssich 96(2):91–96

    Google Scholar 

  12. Altenhofen L, Brech W, Brenner G et al (2002) Beurteilung klinischer Messgrößen des Qualitätsmanagements – Qualitätskriterien und -Indikatoren in der Gesundheitsversorgung. Konsenspapier von BÄK, KBV und AWMF. Z Aerztl Fortbild Qualitätssich 96(5):2–15

    Google Scholar 

  13. Kopp I, Geraedts M, Jäckel WH et al (2007) Nationale VersorgungsLeitlinien − Evaluation durch Qualitätsindikatoren. Med Klin 102(8):678–682

    Article  Google Scholar 

  14. Arah OA, Westert GP, Hurst J, Klazinga NS (2006) A conceptual framework for the OECD health care quality indicators project. Int J Qual Health Care 18(S1):5–13

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Blumenstock G (2009) Entwicklung von Qualitätsindikatoren. In: Ärztliches Zentrum für Qualität in der Medizin (Hrsg) Qualitätsindikatoren. Manual für Autoren. ÄZQ Schriftenreihe Bd. 36. Make a Book, Neukirchen, S 12–17

  16. Mainz J (2003) Developing evidence-based clinical indicators: a state of the art methods primer. Int J Qual Health Care 15(S1):i5–i11

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Rubin HR, Provonost P, Diette GB (2001) From a process of care to a measure: the development and testing of a quality indicator. Int J Qual Health Care 13(6):489–496

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Gesundheitsdirektion des Kantons Zürich (1998) LORAS Outcome-Projekt. Schlussbericht, Zürich

  19. AQUA-Institut für angewandte Qualitätsförderung und Forschung im Gesundheitswesen GmbH (2010) Allgemeine Methoden im Rahmen der sektorenübergreifenden Qualitätssicherung im Gesundheitswesen nach § 137a SGB V. Version 2.0 vom 30. Juni 2010. Göttingen

  20. Donabedian A (1988) The quality of care. How can it be assessed? JAMA 260(12):1743–1748

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. McGlynn EA (1998) Choosing and evaluating clinical performance measures. Jt Comm J Qual Improv 24(9):470–479

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Reiter A, Fischer B, Kötting J et al (2008) QUALIFY: Ein Instrument zur Bewertung von Qualitätsindikatoren. Z Aerztl Fortbild Qual Gesundheitswes 101(10):683–688

    Article  Google Scholar 

  23. Geraedts M, Selbmann HK, Ollenschläger G (2003) Critical appraisal of performance measures in Germany. Int J Qual Health Care 15(1):79–85

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Wollersheim H, Hermens R, Hulscher M et al (2007) Clinical indicators: development and applications. Neth J Med 65(1):15–22

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Campbell SM, Braspenning J, Hutchinson A, Marshall MN (2003) Research methods used in developing and applying quality indicators in primary care. BMJ 326(7393):816–819

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Selbmann HK, Pietsch-Breitfeld B, Blumenstock G, Geraedts M (1994) Evaluation der Qualitätssicherungs-Maßnahmen im Gesundheitswesen. Maßnahmen der Medizinischen Qualitätssicherung in der Bundesrepublik Deutschland – Bestandsaufnahme. Teil II. Schriftenreihe des BMG, Bd. 38. Nomos, Baden-Baden

  27. Sens B, Fischer B, Bastek A et al (2007) Begriffe und Konzepte des Qualitätsmanagements, 3. Aufl. GMS Med Inform Biom Epidemiol 3(1):Doc05

    Google Scholar 

  28. McGlynn EA (2003) Selecting common measures of quality and system performance. Med Care 41(1 Suppl):I-39–I-47

    Google Scholar 

  29. Koning J de (2007) Development and validation of a measurement instrument for appraising indicator quality: appraisal of indicators through research and evaluation (AIRE) instrument. German Medical Science GMS Publishing House, Düsseldorf

  30. Terwee CB, Bot SD, Boer MR de et al (2007) Quality criteria were proposed for measurement properties of health status questionnaires. J Clin Epidemiol 60(1):34–42

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Reeves D, Doran T, Valderas JM et al (2010) How to identify when a performance indicator has run its course. BMJ 340:c1717

    Article  PubMed  Google Scholar 

  32. Gross PA, Braun IB, Kritschevsky SB, Simmons BP (2000) Comparison of clinical indicators for performance measurement of health care quality: a cautionary note. Clin Perform Qual Health Care 8(4):202–211

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  33. Reiter A, Fischer B, Kötting J et al (2007) QUALIFY: Ein Instrument zur Bewertung von Qualitätsindikatoren. BQS gGmbH, Düsseldorf

  34. Berwick DM, James B, Coye MJ (2003) Connections between quality measurement and improvement. Med Care 41(1 Suppl):I-30–I-38

    Article  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to G. Blumenstock M.A., MPH.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Blumenstock, G. Zur Qualität von Qualitätsindikatoren. Bundesgesundheitsbl. 54, 154–159 (2011). https://doi.org/10.1007/s00103-010-1209-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-010-1209-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation