Zusammenfassung
Tumorerkrankungen zählen in den westlichen Industrienationen zu den häufigsten körperlichen Erkrankungen und weisen steigende Inzidenzzahlen auf. Wenngleich ihre medizinische Behandlung über die vergangenen Jahrzehnte deutlich verbessert und dadurch die Überlebenszeiten verlängert werden konnten, ist die Erkrankung für die Betroffenen mit zahlreichen psychosozialen Problemlagen, schweren Leiden und Todesbedrohung verbunden. Die psychosozialen Belastungen infolge einer Tumorerkrankung lassen sich je nach Schweregrad und Dauer auf einem Kontinuum zwischen normalen Belastungsreaktionen und psychischer Komorbidität im Sinne einer ICD-Klassifikation beschreiben. Bei den psychischen Folgestörungen stehen vor allem Anpassungsstörungen, Angststörungen und depressive Störungen im Vordergrund. Die in der Literatur berichteten Prävalenzraten schwanken je nach untersuchten Diagnosegruppen sowie verwendeten Untersuchungsinstrumenten sehr stark. Für die Diagnostik stehen in der Psychoonkologie heute standardisierte und validierte Screeninginstrumente sowie diagnostische Interviews zur Verfügung. Die Abklärung der psychosozialen Belastungen und die Bestimmung psychischer Komorbidität sind heute wichtige Aufgaben in der Behandlung von Tumorpatienten, um den psychosozialen Beratungs- und Behandlungsbedarf individuell ermitteln zu können.
Abstract
In western industrial nations, cancer is one of the most frequent somatic diseases showing increasing incidence rates. Although the options for medical treatment and the survival rates for most cancer diagnoses have improved over the last few decades, cancer is still a life-threatening illness associated with psychosocial issues, suffering, and distress. Depending on the severity and duration of symptoms, psychosocial distress due to cancer ranges from normal reactions to psychological comorbidity based on ICD classification criteria. In cancer patients, the most frequent psychological diagnoses are adjustment disorders, anxiety, and depression; prevalence rates in the literature show high variations depending on the tumor type studied and the assessment instrument used. Today, standardized and validated screening instruments and diagnostic interviews are available for the screening and assessment of psychosocial distress and psychiatric comorbidity. The screening of psychosocial distress in cancer patients and the assessment of psychiatric disorders are important tasks of modern cancer treatment in order to determine the need for psychosocial counseling and psychooncological treatment.
Literatur
Robert Koch-Institut (2010) Krebs in Deutschland 2005/2006. Häufigkeiten und Trends, 7. Aufl. Robert Koch-Institut, Berlin http://www.rki.de/krebs
Holland JC (2002) History of psycho-oncology: overcoming attitudinal and conceptual barriers. Psychosom Med 64:206–221
McCormick TR, Conley BJ (1995) Patients‘ perspectives on dying and on the care of dying patients. West J Med 163:236–243
Härter M, Reuter K, Aschenbrenner A et al (2001) Psychiatric disorders and associated factors in cancer: results of an interview study with patients in inpatient, rehabilitation and outpatient treatment. Eur J Cancer 37(11):1385–1393
Aschenbrenner A, Härter M, Reuter K, Bengel J (2003) Prädiktoren für psychische Beeinträchtigungen und Störungen bei Patienten mit Tumorerkrankungen – Ein systematischer Überblick empirischer Studien. Z Med Psychol 12:15–28
Härter M, Reuter K, Schretzmann B et al (2000) Comorbid psychiatric disorders in cancer patients in acute inpatient treatment and medical rehabilitation. Rehabilitation 39(6):317–323
Herschbach P, Weis J (2010) Screeningverfahren in der Psychoonkologie: Testinstrumente zur Identifikation betreuungsbedürftiger Krebspatienten, 2. Aufl. Eigenverlag, DKG Berlin
Mehnert A, Lehmann C, Cao P, Koch U (2006) Die Erfassung psychosozialer Belastungen und Ressourcen in der Onkologie: Ein Literaturüberblick zu Screeningmethoden und Entwicklungstrends. Psychother Psychosom Med Psychol 56:462–479
Maguire P (2002) Improving the recognition of concerns and affective disorders in cancer patients. Ann Oncol 13(Suppl 4):177–181
Kasper J, Kollenbaum VE (2001) Indikation zur psychoonkologischen Intervention. Z Med Psychol 1:15–22
Sellick SM, Crooks DL (1999) Depression and cancer: an appraisal of the literature for prevalence, detection, and practice guideline development for psychological interventions. Psychooncology 8(4):315–333
Stark DP, House A (2000) Anxiety in cancer patients. Br J Cancer 83:1261–1267
Stark DP, Kiely M, Smith A et al (2002) Anxiety disorders in cancer patients: their nature, associations, and relation to quality of life. J Clin Oncol 20:3137–3148
Singer S, Das-Munshi J, Brähler E (2010) Prevalence of mental health conditions in cancer patients in acute care – a meta-analysis. Ann Oncol 21(5):925–930
Grassi L, Travado L, Moncayo FL et al (2004) Psychosocial morbidity and its correlates in cancer patients of the Mediterranean area: findings from the Southern European Psycho-Oncology Study. J Affect Disord 83:243–248
Keller M, Sommerfeldt S, Fischer C et al (2004) Recognition of distress and psychiatric morbidity in cancer patients: a multi-method approach. Ann Oncol 15(8):1243–1249
Kissane DW, Grabsch B, Love A et al (2004) Psychiatric disorder in women with early stage and advanced breast cancer: a comparative analysis. Aust N Z J Psychiatry 38(5):320–326
Okamura M, Yamawaki S, Akechi T et al (2005) Psychiatric disorders following first breast cancer recurrence: prevalence, associated factors and relationship to quality of life. J Clin Oncol 35(6):302–309
Zabora J, Brintzenhofeszoc K, Jacobsen P et al (2001) A new psychosocial screening instrument for use with cancer patients. Psychosomatics 42(3):241–246
Razavi D, Delvaux N, Farvacques C, Robaye E (1990) Screening for adjustment disorders and major depressive disorders in cancer in-patients. Br J Psychiatry 156:79–83
Osborne RH, Elsworth GR, Hopper JL (2003) Age-specific norms and determinants of anxiety and depression in 731 women with breast cancer recruited through a population-based cancer registry. Eur J Cancer 39(6):755–762
Prieto JM, Blanch J, Atala J et al (2002) Psychiatric morbidity and impact on hospital length of stay among hematologic cancer patients receiving stem-cell transplantation. J Clin Oncol 20(7):1907–1917
Massie MJ, Payne DK (2000) Depression and anxiety. In: Berger AM, Portenoy RK, Weissman DE (Hrsg) Principles & practice of supportive oncology. Lipincott Williams & Wilkins Healthcare, New York
Massie MJ (2004) Prevalence of depression in patients with cancer. J Natl Cancer Inst Monogr 32:57–71
Uchitomi Y, Mikami I, Nagai K et al (2003) Depression and psychological distress in patients during the year after curative resection of non-small-cell lung cancer. J Clin Oncol 21:69–77
Hopwood P, Stephens RJ (2000) Depression in patients with lung cancer: prevalence and risk factors derived from quality-of-life data. J Clin Oncol 18(4):893–903
Naidich JB, Motta RW (2000) PTSD-related symptoms in women with breast cancer. J Psychother Indep Pract 1(1):35–54
Smith MY, Redd WH, Peyser C, Vogl D (1999) Post-traumatic stress disorder in cancer: a review. Psychooncology 8(6):521–537
Kangas M, Henry JL, Bryant RA (2002) Posttraumatic stress disorder following cancer. A conceptual and empirical review. Clin Psychol Rev 22:499–524
Mehnert A, Lehmann C, Koch U (2006) Prävalenz und Diagnostik psychischer Störungen in der Onkologie. Onkologie 12:18–26
Helgeson VS, Snyder P, Seltman H (2004) Psychological and physical adjustment to breast cancer over 4 years: identifying distinct trajectories of change. Health Psychol 23(1):3–15
Herschbach P, Berg P, Dankert A et al (2005) Diagnose und Therapie von Progredienzangst. J Psychosom Res 58:505–511
Herschbach P, Berg P (2009) Diagnose und Therapie von Progredienzangst. In: Koch U, Weis J (Hrsg) Jahrbuch Medizinische Psychologie, Band 22, Psychoonkologie. Hogrefe, Göttingen, S 199–211
Arolt V, Rothermundt M (2003) Depressive Störungen bei körperlich Kranken. Nervenarzt 11:1033–1054
Lundberg JC, Passik SD (1997) Alcohol and cancer: a review for psycho-oncologists. Psychooncology 6(4):253–266
Kirsh KL, Whitcomb LA, Donaghy K, Passik SD (2002) Abuse and addiction issues in medically ill patients with pain: attempts at clarification of terms and empirical study. Clin J Pain 18(4 Suppl):S52–S60
Roth AJ, Kornblith AB, Batel-Copel L et al (1998) Rapid screening for psychologic distress in men with prostate carcinoma: a pilot study. Cancer 82:1904–1908
Mehnert A, Müller D, Lehmann C, Koch U (2006) Die deutsche Version des NCCN Distress- Thermometers – Empirische Prüfung eines Screening-Instruments zur Erfassung psychosozialer Belastung bei Krebspatienten. Z Psychiatrie Psychol Psychother 54(3):213–223
Herschbach P, Book K, Brand T et al (2008) The Basic Documentation for Psycho-Oncology (PO-Bado) – an expert rating scale for the psychosocial experience of cancer patients. Onkologie 31(11):591–596
Hermann C, Buss U, Snaith RP (1995) Hospital anxiety and depression scale – Deutsche Version. Huber, Bern
Löwe B, Spitzer RL, Zipfel S, Herzog W (2002) Der Gesundheitsfragebogen für Patienten (PHQ-D). Manual und Testunterlagen, 2. Aufl. Pfizer, Karlsruhe
Gräfe K, Zipfel S, Herzog W, Löwe B (2004) Screening psychischer Störungen mit dem Gesundheitsfragebogen für Patienten (PHQ-D). Diagnostica 50(4):171–181
Spitzer RL, Kroenke K, Williams JB (1999) Validation and utility of a self-report version of PRIME-MD: the PHQ primary care study. JAMA 282:1737–1744
Wittchen H-U, Weigel A, Pfister H (1996) DIA-X-Interview. Swets Test Services Deutschland, Frankfurt
Wittchen H, Zandig M, Fydrich T (1997) SKID, strukturiertes klinisches Interview für DSM-IV, Achse I und II. Handanweisung. Hogrefe, Göttingen
Mehnert A, Koch U (2008) Psychological comorbidity and health-related quality of life and its association with awareness, utilization, and need for psychosocial support in a cancer register-based sample of long-term breast cancer survivors. J Psychosom Res 64(4):383–391
Harrison JD, Young JM, Price MA et al (2009) What are the unmet supportive care needs of people with cancer? A systematic review. Support Care Cancer 17:1117–1128
Ernstmann N, Neumann M, Ommen O et al (2009) Determinants and implications of cancer patients‘ psychosocial needs. Support Care Cancer 17:1417–1423
Faller H, Schmidt M (2004) Prognostic value of depressive coping and depression in survival of lung cancer patients. Psychooncology 13:359–363
Colleoni M, Mandala M, Peruzzotti G et al (2000) Depression and degree of acceptance of adjuvant cytotoxic drugs. Lancet 356(9238):1326–1327
Pitceathly C, Maguire P (2003) The psychological impact of cancer on patients‘ partners and other key relatives: a review. Eur J Cancer 39(11):1517–1524
Prieto JM, Atala J, Blanch J et al (2005) Role of depression as a predictor of mortality among cancer patients after stem-cell transplantation. J Clin Oncol 23(25):6063–6071
Faller H, Weis J (2005) Bedarf psychosozialer Unterstützung und reale Versorgung. In: Faller H (Hrsg) Psychotherapie bei somatischen Erkrankungen: Krankheitsmodelle und Therapiepraxis. Georg Thieme, Stuttgart, S 18–31
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Weis, J., Boehncke, A. Psychische Komorbidität bei Krebserkrankungen. Bundesgesundheitsbl. 54, 46–51 (2011). https://doi.org/10.1007/s00103-010-1184-y
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-010-1184-y