Skip to main content
Log in

Wiederholte Prävalenzuntersuchungen Pflegeheim-assoziierter Infektionen als Instrument zur Erfassung der hygienischen Ergebnisqualität

Repeated prevalence investigations of nursing home-associated infections as a tool to assess the hygienic quality of care

  • Originalien und Übersichten
  • Published:
Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz Aims and scope

Zusammenfassung

Die Rate Pflegeheim-assoziierter Infektionen kann als ein Parameter der hygienischen Ergebnisqualität in Altenpflegeheimen angesehen werden. Ziel der Studie war es, die Eignung wiederholter Prävalenzuntersuchungen als Instrument der Surveillance Pflegeheim-assoziierter Infektionen zu prüfen. In vier Heimen wurden zwischen Dezember 2006 und September 2007 insgesamt jeweils fünf Prävalenz-Erfassungen vorgenommen (n=2369 Bewohner). Zu Beginn wurde anhand einer Checkliste (40 Parameter) die hygienische Struktur- und Prozessqualität der Einrichtungen erfasst. Diesbezüglich wiesen die vier Heime ein hohes Niveau und untereinander nur geringe Unterschiede auf (durchschnittlich 84% der Parameter erfüllt; Spanne 75%–93%). Insgesamt betrug die Prävalenz Pflegeheim-assoziierter Infektionen 6,8%, stieg aber in höheren Pflegestufen deutlich an (3,5%, 4,0%, 8,5% bzw. 12,3% in den Pflegestufen 0, I, II beziehungsweise III). Atemwegsinfektionen (4,1%) waren die häufigste Infektionsart, gefolgt von Haut/Weichteil- (1,5%) und Harnwegsinfektionen (0,7%). Für die Atemwegsinfektionen zeigte sich eine deutliche Saisonalität. Eines der Heime wies bei der zweiten Erfassung einen Ausbruch oberer Atemwegsinfektionen mit einer Beteiligung von 17% der Bewohner auf. Unbereinigt wiesen die vier Heime zum Teil deutlich unterschiedliche Gesamtinfektionsraten auf, bei Risikoadjustierung nach Pflegestufen glichen sich die standardisierten Infektionsraten (SIR) weitgehend an (ohne Ausbruch). Mit Berücksichtigung des Ausbruches war die SIR dieses Heimes gegenüber allen anderen signifikant erhöht. Die vorliegende Untersuchung zeigt, dass wiederholte Prävalenzuntersuchungen ein mit relativ geringem Aufwand durch die Heime selbst durchzuführendes und aussagekräftiges Instrument zur orientierenden Einschätzung der Infektionsrate als Parameter der hygienischen Ergebnisqualität in Altenpflegeheimen darstellen. Dabei sind die Beachtung der Saisonalität bestimmter Infektionen und eine Risikoadjustierung nach Pflegestufen und medizinischen Devices wie Harnwegskathetern sinnvoll. Primäres Ziel sollte dabei die Erkennung hygienischer Probleme sein. Vorrangig sollten die Ressourcen aber auf die Optimierung der hygienischen Struktur- und Prozessqualität konzentriert werden.

Abstract

The rate of healthcare-associated infections can be regarded as an important outcome parameter of the hygienic quality of care in nursing homes. Our study aimed to evaluate the applicability of repeated prevalence investigations as a tool for surveillance of healthcare-associated infections in nursing homes. From December 2006 to September 2007 a total of five prevalence investigations were conducted in four nursing homes each (n=2,369 residents). Initially, defined structural and procedural parameters of the hygienic quality of the four nursing homes were evaluated based on a detailed inspection and a checklist including 40 parameters. The results showed a uniformly high level of the hygienic quality with only minor variation (mean 84%, range 75%-93% of parameters fulfilled). In total, the prevalence of healthcare-associated infections was 6.8%, with a marked increase with higher categories of dependency (3.5%, 4.0%, 8.5%, and 12.3%, respectively, in the categories 0, I, II, and III of the German grading of skilled nursing care). Respiratory tract (4.1%), skin/soft tissue (1.5%), and urinary tract infections were the most prevalent healthcare-associated infections. Respiratory tract infections showed a marked seasonal pattern. During the second prevalence investigation (February 2007), an outbreak of upper respiratory tract infections occurred in one of the nursing homes (attack rate, 17%). The crude prevalence rates showed considerable differences between the four nursing homes; however, after adjusting for the different categories of dependency, the standardized infection rates (SIR) were largely comparable (excluding the outbreak). After inclusion of the outbreak, the SIR of the specific nursing home was significantly higher compared to all other nursing homes. In conclusion, our study shows that repeated prevalence investigations can be an easy to use tool for surveillance of healthcare-associated infections as a surrogate parameter of the hygienic quality in nursing homes. This implies a knowledge of the seasonality of specific infections and a risk adjustment according to the categories of dependency. The primary intention of surveillance should be the identification of hygienic problems. However, the resources should preferentially be focused on hygienic structures and processes.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Beck-Sague C, Villarino E, Giuliano D (1994) Infectious diseases and death among nursing home residents: results of surveillance in 13 nursing homes. Infect Control Hosp Epidemiol 15:494–496

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Bentley DW, Bradley S, High K et al (2001) Practice guideline for evaluation of fever and infection in long-term care facilities. J Am Geriatr Soc 49:210–222

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Garibaldi RA (1999) Residential care and the elderly: the burden of infection. J Hosp Infect 43:S9–S18

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Marrie TJ (2002) Pneumonia in the long-term-care facility. Infect Control Hosp Epidemiol 23:159–164

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Medina-Walpole AM, Katz PR (1999) Nursing home-acquired pneumonia. J Am Geriatr Soc 47:1005–1015

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Nicolle LE (2000) Infection control in long-term care-facilities. Clin Infect Dis 31:752–756

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Nicolle LE (2001) Urinary tract infections in long-term-care facilities. Infect Control Hosp Epidemiol 22:167–175

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Taylor ME, Oppenheim BA (1998) Hospital-acquired infection in elderly patients. J Hosp Infect 38:245–260

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Yates M, Horan MA, Clague JE et al (1999) A study of infection in elderly nursing/residential home and community-based residents. J Hosp Infect 43:123–129

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Yoshikawa TT (2000) Epidemiology and unique aspects of ageing and infectious diseases. Clin Infect Dis 30:931–933

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. KRINKO (Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention) am Robert Koch-Institut (2005) Infektionsprävention in Heimen. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 48:1061–1080

    Article  Google Scholar 

  12. Engelhart ST, Hanses-Derendorf L, Exner M, Kramer MH (2005) Prospective surveillance for healthcare-associated infections in German nursing home residents. J Hosp Infect 60:46–50

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Hentschel W, Heudorf U (2007) Das Hygiene-Ranking der Frankfurter Altenpflegeheime – Konzept und erste Erfahrungen. Gesundheitswesen 69:233–239

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. McGeer A, Campbell B, Emori TG et al (1991) Definitions of infection for surveillance in long-term care facilities. Am J Infect Control 19(1):1–7

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Garner JS, Emori WR, Horan TC, Hughes JM (1988) CDC definitions for nosocomial infections. Am J Infect Control 16:128–140

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Smith PW (1991) Infection surveillance in long-term-care facilities. Infect Control Hosp Epidemiol 12:55–58

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Smith PW, Rusnak PG (1997) Infection prevention and control in the long-term-care facility. Infect Control Hosp Epidemiol 18:831–849

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Lahmann NA, Halfens RJ, Dassen T (2005) Prevalence of pressure ulcers in Germany. J Clin Nurs 14(2):165–172

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Smith DM (1995) Pressure ulcers in the nursing home. Ann Intern Med 123(6):433–442

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Andersen BM, Rasch M (2000) Hospital-acquired infections in Norwegian long-term-care institutions. A three-year survey of hospital-acquired infections and antibiotic treatment in nursing/residential homes, including 4500 residents in Oslo. J Hosp Infect 46:288–296

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Eriksen HM, Iversen BG, Aavitsland P (2004) Prevalence of nosocomial infections and use of antibiotics in long-term care facilities in Norway, 2002 and 2003. J Hosp Infect 57(4):316–320

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Moens GF, Haenen R, Jacques P (1996) The prevalence of infections in nursing homes in Belgium. J Hosp Infect 34:336–337

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Tsan L, Davis C, Langberg R et al (2008) Prevalence of nursing home-associated infections in the Department of Veterans Affairs nursing home care units. Am J Infect Control 36(3):173–179

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Loeb M, McGeer A, Mc Arthur M et al (1999) Risk factors for pneumonia and other lower respiratory tract infections in elderly residents of long-term care facilities. Arch Intern Med 159:2058–2064

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Heudorf U, Schulte D (2009) Surveillance nosokomialer Infektionen in einem Altenpflegeheim – Inzidenz und Risikofaktoren. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 52:732–743

    Article  CAS  Google Scholar 

  26. Gastmeier P, Sohr D, Rath A et al (2000) Repeated prevalence investigations on nosocomial infections for continuous surveillance. J Hosp Infect 45:47–53

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Bradley SF (1999) Issues in the management of resistant bacteria in long-term care facilities. Infect Control Hosp Epidemiol 20:362–366

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Culver DH, Horan TC, Gaynes RP (1991) Surgical wound infection rates by wound class, operative procedure and patient risk index. Am J Med 91(3B):152S–157S

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. MDS (2007) Qualität in der ambulanten und stationären Pflege. 2. Bericht des MDS nach § 118 Abs. 4 SGB XI. Asmuth Druck + Crossmedia GmbH & Co. KG, Köln

  30. GVG (1935) Gesetz zur Vereinheitlichung des Gesundheitswesens sowie 3. Durchführungsverordnung zum Gesetz zur Vereinheitlichung des Gesundheitswesens. Durchführungsverordnung für die Gesundheitsämter vom 30. März 1935, zit. Das Grüne Gehirn; Starnberg RS Schulz

  31. Heudorf U (2006) Überwachung der Hygiene in medizinischen Einrichtungen durch das Gesundheitsamt. In: Eikmann T, Christiansen B, Exner M et al (Hrsg) Hygiene in Krankenhaus und Praxis. 1. Ergänzungslieferung Juni; Kap. 8.5. S 1–42

  32. IfSG Infektionsschutzgesetz (2000) Gesetz zur Verhütung und Bekämpfung von Infektionskrankheiten beim Menschen. BGBl I, S 1045 ff

  33. Geng V, Thieves M (2002) Hygienemaßnahmen in der Alten- und Langzeitpflege. Gesundheitswesen 64:534–539

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  34. Geng V (2000) Hygiene- und Qualitätsmanagement in der Altenpflege. Entwicklung eines überregionalen Hygienebegehungskonzepts. Hygiene Medizin 25 (Suppl 1):17

    Google Scholar 

  35. Geng V (2000) Hygienebegehung in Alten- und Pflegeheimen – ein Beitrag zum Qualitätsmanagement. Krh.-Hyg.+Inf.Verh 22:156–163

    Google Scholar 

  36. Heudorf U, Hentschel W (2000) Infektionshygienische Überwachung von Altenpflegeheimen durch das Gesundheitsamt – Erfahrungen aus dem Gesundheitsamt in Frankfurt/Main von 1989 bis 1998. Gesundheitswesen 62:670–677

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  37. Martin U, Behler R, Bock-Hensley O et al (2001) Grundlagen der Hygiene in Pflegeheimen. Gesundheitswesen 63:640–642

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  38. Martin U, Behler R (1999) Duisburger Modell – intensivierte Heimaufsicht des Gesundheitsamtes in Zusammenarbeit mit dem Sozialamt. Gesundheitswesen 61:337–339

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  39. Martin U, Behler R (2001) Wie effektiv ist die externe Qualitätssicherung in den Pflegeheimen durch die medizinisch-hygienische Heimaufsicht des Gesundheitsamtes. Gesundheitswesen 63:759–762

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  40. Thieves M (2000) Hygienevorgaben in Altenpflegeheimen. Gesundheitswesen 62:355–358

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  41. Wendt C, Bock-Hensley O, von Baum H (2006) Infection control in German nursing homes. Am J Infect Control 34(7):426–429

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to S. Engelhart.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Engelhart, S., Lauer, A., Simon, A. et al. Wiederholte Prävalenzuntersuchungen Pflegeheim-assoziierter Infektionen als Instrument zur Erfassung der hygienischen Ergebnisqualität. Bundesgesundheitsbl. 52, 936–944 (2009). https://doi.org/10.1007/s00103-009-0938-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-009-0938-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation