Zusammenfassung
Hintergrund
Selbst in den westlichen Industriestaaten beträgt die Überlebenswahrscheinlichkeit nach einem außerklinischen Herz-Kreislauf-Stillstand lediglich 6–10 %. Ein frühzeitiger Beginn der Wiederbelebungsmaßnahmen durch Laien ist entscheidend zur Steigerung der Überlebensrate. Die systematische Durchführung von Wiederbelebungstrainings bei Schulkindern erscheint effektiv zur Erhöhung der Laienreanimationsrate.
Fragestellung
Ziele der vorliegenden Arbeit sind die Analyse und die Darstellung derzeitiger wissenschaftlicher Erkenntnisse zur effektiven Unterrichtung von Schulkindern in Wiederbelebung sowie die Erörterung von nationalen und internationalen Konzepten zur flächendeckenden Etablierung der Laienreanimation.
Material und Methoden
Für die vorliegende Analyse wurde eine Literaturrecherche in PubMed durchgeführt; Stichtag war der 27. Februar 2017. Insgesamt wurden 192 Abstracts analysiert; 51 Artikel wurden als relevant beurteilt und in das Manuskript eingearbeitet. Eine zusätzliche Stichpunktsuche in Google ergab >230.000 Ergebnisse, von denen 20 in das vorliegende Manuskript einflossen.
Ergebnisse
Ein Alter von 12 bis 13 Jahren wird allgemein vorausgesetzt, um eine mit dem Erwachsenenalter vergleichbare Qualität der Wiederbelebung zu erzielen. Im Mittelpunkt stehen i) die korrekte Erkennung eines Herz-Kreislauf-Stillstands, ii) das suffiziente Absetzen eines Notrufs, iii) die bezüglich Kompressionstiefe und -frequenz korrekt durchgeführte Herzdruckmassage, iv) ggf. die in Beatmungsfrequenz und -volumen korrekt durchgeführte Mund-zu-Mund-Beatmung. Eine praktische Lerneinheit zeigt eine höhere Qualität der Wiederbelebung im Vergleich zur alleinigen Durchführung einer theoretischen Lerneinheit bzw. der alleinigen Verwendung von Instruktions- oder Onlinevideos als Lerninstrument. Das „Kids-Save-Lives“-Statement empfiehlt seit 2015 jährliche Wiederbelebungstrainings für alle Schulkinder ab dem 12. Lebensjahr oder jünger im Umfang von zwei Stunden. In Deutschland ist die Umsetzung auf Ebene der Bundesländer bisher unterschiedlich weit fortgeschritten.
Abstract
Background
Even in western developed countries, the probability of survival after out-of-hospital cardiac arrest (OHCA) is only 6–10%. In order to improve survival after OHCA, early initiation of cardiopulmonary resuscitation (CPR) by laypersons is essential. Introduction of CPR training in schoolchildren seems to be effective to increase lay-CPR rates.
Objective
The objective of the present investigation was to elucidate educational aspects of teaching schoolchildren in CPR and to summarize campaigns related to a comprehensive establishment of lay-CPR worldwide.
Materials and methods
A literature research in PubMed was performed, the cutoff date was 27 February 2017. Overall, 192 abstracts were analyzed; 51 articles were considered relevant and included in the manuscript. An additional keyword research in Google revealed >230,000 entries, and 20 of those were included in the present manuscript.
Results
A minimum age of 12–13 years is required to achieve a comparable quality of CPR to adult basic life support (BLS). Key issues are (i) the correct detection of a cardiac arrest, (ii) a correctly performed call for help, (iii) thoracic compressions and (iv) if applicable, the initiation of adequate mouth-to-mouth ventilation. Practical training showed a significantly higher CPR quality compared to theoretical training only or to the use of instruction or online videos only. Worldwide implementation of a 2-h BLS training per year in children from the age of 12 or younger is recommended by the “Kids Save Lives”- statement since 2015. In Germany, implementation at the level of the federal states has progressed to different degrees.
Literatur
Universitätsmedizin Rostock (2017) Retten macht Schule. https://rosana.med.uni-rostock.de/ueber-uns/retten-macht-schule/. Zugegriffen: 27.2.2017
Abelairas-Gomez C, Rodriguez-Nunez A, Casillas-Cabana M et al (2014) Schoolchildren as life savers: at what age do they become strong enough? Resuscitation 85:814–819
Atwood C, Eisenberg MS, Herlitz J et al (2005) Incidence of EMS-treated out-of-hospital cardiac arrest in Europe. Resuscitation 67:75–80
Baubin MA, Gilly H, Posch A et al (1995) Compression characteristics of CPR manikins. Resuscitation 30:117–126
Beck S, Issleib M, Daubmann A et al (2015) Peer education for BLS-training in schools? Results of a randomized-controlled, noninferiority trial. Resuscitation 94:85–90
Beck S, Meier-Klages V, Michaelis M et al (2016) Teaching school children basic life support improves teaching and basic life support skills of medical students: a randomised, controlled trial. Resuscitation 108:1–7
Berdowski J, Berg RA, Tijssen JG et al (2010) Global incidences of out-of-hospital cardiac arrest and survival rates: systematic review of 67 prospective studies. Resuscitation 81:1479–1487
www.Berlin.de (2016) Reanimationswissen für Schülerinnen und Schüler – Projektstart an ersten Berliner Schulen nach erfolgreicher Pilotphase. https://www.berlin.de/sen/archiv/bjw-2011-2016/2016/pressemitteilung.525002.php. Zugegriffen: 27.2.2017
Berthelot S, Plourde M, Bertrand I et al (2013) Push hard, push fast: quasi-experimental study on the capacity of elementary schoolchildren to perform cardiopulmonary resuscitation. Scand J Trauma Resusc Emerg Med 21:41
Bohn A, Lukas RP, Breckwoldt J et al (2015) ,Kids save lives‘: why schoolchildren should train in cardiopulmonary resuscitation. Curr Opin Crit Care 21:220–225
Bohn A, Van Aken HK, Mollhoff T et al (2012) Teaching resuscitation in schools: annual tuition by trained teachers is effective starting at age 10. A four-year prospective cohort study. Resuscitation 83:619–625
Bollig G, Myklebust AG, Ostringen K (2011) Effects of first aid training in the kindergarten – a pilot study. Scand J Trauma Resusc Emerg Med 19:13
Bollig G, Wahl HA, Svendsen MV (2009) Primary school children are able to perform basic life-saving first aid measures. Resuscitation 80:689–692
Böttiger BW (2015) “A Time to Act” – Anaesthesiologists in resuscitation help save 200,000 lives per year worldwide: School children, lay resuscitation, telephone-CPR, IOM and more. Eur J Anaesthesiol 32:825–827
Böttiger BW, Bossaert LL, Castren M et al (2016) Kids Save Lives – ERC position statement on school children education in CPR.: “Hands that help – Training children is training for life”. Resuscitation (105):A1–3. doi:10.1016/j.resuscitation.2016.06.005
Böttiger BW, Van Aken H (2015) Kids save lives – Training school children in cardiopulmonary resuscitation worldwide is now endorsed by the World Health Organization (WHO). Resuscitation 94:A5–7
Böttiger BW, Van Aken H (2015) Training children in cardiopulmonary resuscitation worldwide. Lancet 385:2353
Böttiger BW, Van Aken HK (2013) Saving 100,000 lives each year in Europe. Best Pract Res Clin Anaesthesiol 27:291–292
Blickpunkt – Ihr Online-Portal für das Land Brandenburg (2016) Jeder kann Leben retten. http://www.blickpunkt-brandenburg.de/nachrichten/archiv/artikel/47860. Zugegriffen: 27.2.2017
Breckwoldt J, Beetz D, Schnitzer L et al (2007) Medical students teaching basic life support to school children as a required element of medical education: a randomised controlled study comparing three different approaches to fifth year medical training in emergency medicine. Resuscitation 74:158–165
Universitätsklinkum Carl Gustav Carus (2017) Dresdner Anästhesisten initiieren in Sachsen die Aktion „Schüler retten Leben“. https://www.uniklinikum-dresden.de/de/presse/aktuelle-medien-informationen/dresdner-anaesthesisten-initiieren-in-sachsen-die-aktion-schueler-retten-leben. Zugegriffen: 27.2.2017
Corrado G, Rovelli E, Beretta S et al (2011) Cardiopulmonary resuscitation training in high-school adolescents by distributing personal manikins. The Como-Cuore experience in the area of Como, Italy. J Cardiovasc Med 12:249–254
Deutscher Rat für Wiederbelebung, German Resuscitation Council (2013) Ausbildungskonzept für einen Reanimationsunterricht innerhalb der Schul-Curricula in Deutschland. www.grc.org/vortraege/doc_download/87-reanimationsunterricht-in-schulen. Zugegriffen: 27.02.2017
German Resuscitation Council (2014) Wiederbelebungstraining in den Schulen. http://www.grc-org.de/reanimationsunterricht. Zugegriffen: 27.2.2017
Ecker H, Schroeder DC, Böttiger BW (2015) „Kids save lives“ – School resuscitation programs worldwide and WHO initiative for this. Trends Anaesth Crit Care 5:163–166
Gräsner JT, Lefering R, Koster RW et al (2016) EuReCa ONE-27 Nations, ONE Europe, ONE Registry: A prospective one month analysis of out-of-hospital cardiac arrest outcomes in 27 countries in Europe. Resuscitation 105:188–195
Gräsner JT, Meybohm P, Lefering R et al (2011) ROSC after cardiac arrest – the RACA score to predict outcome after out-of-hospital cardiac arrest. Eur Heart J 32:1649–1656
Greif R, Lockey AS, Conaghan P et al (2015) European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2015: Section 10. Education and implementation of resuscitation. Resuscitation 95:288–301
Gundry JW, Comess KA, DeRook FA et al (1999) Comparison of naive sixth-grade children with trained professionals in the use of an automated external defibrillator. Circulation 100:1703–1707
Medizinische Hochschule Hannover (2016) Kinder lernen Wiederbelebung. https://www.mhhannover.de/46.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=4812&cHash=a4c7b8300643aad69a9f9f5b13f64f13. Zugegriffen: 27.2.2017
Hasselqvist-Ax I, Riva G, Herlitz J et al (2015) Early cardiopulmonary resuscitation in out-of-hospital cardiac arrest. N Engl J Med 372:2307–2315
Holmberg M, Holmberg S, Herlitz J (2000) Effect of bystander cardiopulmonary resuscitation in out-of-hospital cardiac arrest patients in Sweden. Resuscitation 47:59–70
Isbye DL, Rasmussen LS, Ringsted C et al (2007) Disseminating cardiopulmonary resuscitation training by distributing 35,000 personal manikins among school children. Circulation 116:1380–1385
Jimenez-Fabrega X, Escalada-Roig X, Miro O et al (2009) Comparison between exclusively school teacher-based and mixed school teacher and healthcare provider-based programme on basic cardiopulmonary resuscitation for secondary schools. Emerg Med J 26:648–652
Johanniter (2016) „Wiederbelebung“ im Thüringer Landtag. http://www.johanniter.de/die-johanniter/johanniter-unfall-hilfe/juh-vor-ort/lv-sachsen-anhalt-thueringen/aktuelles/nachrichten-2016/wiederbelebung-im-thueringer-landtag/. Zugegriffen: 27.2.2017
Jones I, Whitfield R, Colquhoun M et al (2007) At what age can schoolchildren provide effective chest compressions? An observational study from the Heartstart UK schools training programme. BMJ 334:1201
Jorge-Soto C, Abelairas-Gomez C, Barcala-Furelos R et al (2016) Automated external defibrillation skills by naive schoolchildren. Resuscitation 106:37–41
Kelley J, Richman PB, Ewy GA et al (2006) Eighth grade students become proficient at CPR and use of an AED following a condensed training programme. Resuscitation 71:229–236
Weser Kurier (2016) Laien als Lebensretter. http://www.weser-kurier.de/bremen_artikel,-Laien-als-Lebensretter-_arid,1419942.html. Zugegriffen: 27.2.2017
Hessischer Landtag (2015) Kleine Anfrage des Abg. Degen (SPD). http://starweb.hessen.de/cache/DRS/19/7/01257.pdf. Zugegriffen: 27.2.2017
Löwen retten Leben (2017) Die Initiative – Löwen retten Leben. http://loewen-retten-leben.de/. Zugegriffen: 27.2.2017
Schüler retten Leben (2017) Projekt „Wiederbelebung durch Schüler in Mecklenburg-Vorpommern – Retten macht Schule“. http://www.schuelerrettenleben.de/projekte/151-alle-bundeslaender/mecklenburg-vorpommern/720-projekt-2.html. Zugegriffen: 27.2.2017
Schüler retten Leben (2013) Weltrekord geschafft – Deutschland ist Lebensretter. http://www.schuelerrettenleben.de/projekte/nw/622-weltrekord-geschafft-details.html. Zugegriffen: 27.2.2017
Lind B, Stovner J (1963) Mouth-to-mouth resuscitation in Norway. JAMA 185:933–935
Lindner TW, Soreide E, Nilsen OB et al (2011) Good outcome in every fourth resuscitation attempt is achievable – an Utstein template report from the Stavanger region. Resuscitation 82:1508–1513
Lorem T, Palm A, Wik L (2008) Impact of a self-instruction CPR kit on 7th graders’ and adults’ skills and CPR performance. Resuscitation 79:103–108
Lorem T, Steen PA, Wik L (2010) High school students as ambassadors of CPR – a model for reaching the most appropriate target population? Resuscitation 81:78–81
Lubrano R, Romero S, Scoppi P et al (2005) How to become an under 11 rescuer: a practical method to teach first aid to primary schoolchildren. Resuscitation 64:303–307
Lukas RP, Van Aken H, Molhoff T et al (2016) Kids save lives: a six-year longitudinal study of schoolchildren learning cardiopulmonary resuscitation: Who should do the teaching and will the effects last? Resuscitation 101:35–40
Merkur (2015) „Wer hilft, macht nichts falsch!“. https://www.kreisbote.de/lokales/landsberg/neues-unterrichtsfach-reanimation-diessener-carl-orff-schule-vorreiter-bayern-4803444.html. Zugegriffen: 27.2.2017
Monsieurs KG, Nolan JP, Bossaert LL et al (2015) European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2015: Section 1. Executive summary. Resuscitation 95:1–80
Saarland Online (2016) Wie Schüler lernen, Leben zu retten. http://www.sol.de/archiv/news/Wie-Schueler-lernen-Leben-zu-retten-Im-neuen-Schuljahr-startet-an-Saar-Schulen-der-Unterricht-im-Wiederbeleben-zunaechst-in-einer-Testphase,16580. Zugegriffen: 27.2.2017
Perkins GD, Handley AJ, Koster RW et al (2015) European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2015: Section 2. Adult basic life support and automated external defibrillation. Resuscitation 95:81–99
Plant N, Taylor K (2013) How best to teach CPR to schoolchildren: a systematic review. Resuscitation 84:415–421
Rea TD, Eisenberg MS, Sinibaldi G et al (2004) Incidence of EMS-treated out-of-hospital cardiac arrest in the United States. Resuscitation 63:17–24
Reder S, Cummings P, Quan L (2006) Comparison of three instructional methods for teaching cardiopulmonary resuscitation and use of an automatic external defibrillator to high school students. Resuscitation 69:443–453
Landtag Rheinland-Pfalz (2015) Kleine Anfrage des Abgeordneten Dr. Peter Enders und Bettina Dickes.Drucksache 16/4690. http://www.landtag.rlp.de/landtag/drucksachen/4690-16.pdf. Zugegriffen: 27.2.2017
Ärzteblatt Sachsen-Anhalt (2015) Ein Leben retten. 100 Pro Reanimation. – Krankenhaus St. Elisabeth und St. Barbara Halle/Saale bildet Lebensretter aus. https://www.aerzteblatt-sachsen-anhalt.de/ausgabe/neues-aus-dem-kammerbereich/264-neues-aus-dem-kammerbereich-09-2015/1158-ein-leben-retten-100-pro-reanimation-krankenhaus-st-elisabeth-und-st-barbara-halle-saale-bildet-lebensretter-aus.html. Zugegriffen: 27.2.2017
Sandroni C, Cariou A, Cavallaro F et al (2014) Prognostication in comatose survivors of cardiac arrest: an advisory statement from the European Resuscitation Council and the European Society of Intensive Care Medicine. Intensive Care Med 40:1816–1831
Universitätsklinikum Schleswig-Holstein (2016) LAGEH und UKSH starten Projekt „Schüler retten Leben“. https://www.uksh.de/160927_pi_schuelerrettenleben.html. Zugegriffen: 27.2.2017
Semeraro F, Wingen S, Schroeder DC et al (2016) KIDS SAVE LIVES implementation in Europe: a survey through the ERC Research NET. Resuscitation 107:e7–9
Kölner Stadt-Anzeiger (2016) Schulministerium verzögert Umsetzung des Erste-Hilfe-Erlasses. http://www.ksta.de/nrw/wiederbelebungskurse-schulministerium-verzoegert-umsetzung-des-erste-hilfe-erlasses-24106982. Zugegriffen: 27.2.2017
Stroobants J, Monsieurs K, Devriendt B et al (2014) Schoolchildren as BLS instructors for relatives and friends: Impact on attitude towards bystander CPR. Resuscitation 85:1769–1774
Teague G, Riley RH (2006) Online resuscitation training. Does it improve high school students’ ability to perform cardiopulmonary resuscitation in a simulated environment? Resuscitation 71:352–357
Uray T, Lunzer A, Ochsenhofer A et al (2003) Feasibility of life-supporting first-aid (LSFA) training as a mandatory subject in primary schools. Resuscitation 59:211–220
Valenzuela TD, Roe DJ, Cretin S et al (1997) Estimating effectiveness of cardiac arrest interventions: a logistic regression survival model. Circulation 96:3308–3313
Van Kerschaver E, Delooz HH, Moens GF (1989) The effectiveness of repeated cardiopulmonary resuscitation training in a school population. Resuscitation 17:211–222
Waalewijn RA, Tijssen JG, Koster RW (2001) Bystander initiated actions in out-of-hospital cardiopulmonary resuscitation: results from the Amsterdam Resuscitation Study (ARRESUST). Resuscitation 50:273–279
Wissenberg M, Lippert FK, Folke F et al (2013) Association of national initiatives to improve cardiac arrest management with rates of bystander intervention and patient survival after out-of-hospital cardiac arrest. JAMA 310:1377–1384
Informationsdienst Wissenschaft (2008) Schülerinnen und Schüler bringen das Leben zurück – MHH-Kinderintensivstation bietet Reanimationstraining. https://idw-online.de/de/news253770. Zugegriffen: 27.2.2017
Wnent J, Bohn A, Seewald S et al (2013) Bystander resuscitation: the impact of first aid on survival. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 48:562–565
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
S. Wingen hat eine geringfügige Nebentätigkeit beim GRC; F. Semeraro ist Vorsitzender des Italian Resuscitation Council (IRC); B. W. Böttiger ist European Resuscitation Council (ERC) Board Director Science and Research; Vorstandsvorsitzender des Deutschen Rates für Wiederbelebung/German Resuscitation Council (GRC); Mitglied der „Advanced Life Support (ALS) Task Force“ des International Liaison Committee on Resuscitation (ILCOR); Mitglied im Präsidium der Deutschen Interdisziplinären Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin (DIVI), Associated Editor des European Journal of Anaesthesiology (EJA), Mitherausgeber der Zeitschrift Resuscitation; Schriftleiter der Zeitschrift Notfall + Rettungsmedizin. Für Vorträge hat er Honorare der folgenden Firmen erhalten: Medupdate, Forum für Medizinische Fortbildung (FoMF), Baxalta, Bayer Vita, Zoll, BARD; D. C. Schroeder und H. Ecker geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren. Für die vorliegende Übersichtsarbeit war keine Einholung eines Ethikvotums notwendig.
Additional information
Hinweis Aufgrund der besseren Lesbarkeit wird in diesem Artikel allein der sprachlichen Einfachheit halber lediglich die männliche Form verwendet. Die weibliche Form ist dabei selbstverständlich immer mit eingeschlossen und gemeint.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schroeder, D.C., Ecker, H., Wingen, S. et al. „Kids Save Lives“ – Wiederbelebungstrainings für Schulkinder. Anaesthesist 66, 589–597 (2017). https://doi.org/10.1007/s00101-017-0319-z
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-017-0319-z