Skip to main content
Log in

Notfallmedizinische Ausbildung durch Simulation

Immer das Gleiche für alle?

Emergency medical training through simulation

Always the same for everyone?

  • Notfallmedizin
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Simulation nimmt eine immer größer werdende Bedeutung in der notfallmedizinischen Ausbildung ein. Viele Rettungsdienstschulen arbeiten mit Simulatoren oder verfügen sogar über ein eigenes Simulationszentrum. Das klassische Reanimationstraining im Lehrsaal wird zunehmend durch realitätsnahe Fallszenarien abgelöst. Aber: Simulatoren alleine bilden nicht aus! Die Tatsache, einen Simulator in der notfallmedizinischen Ausbildung einzusetzen, bedeutet nicht zwangsläufig einen nachhaltigen Lernerfolg bei den Teilnehmern zu erzielen. Je nachdem welche Fertigkeiten oder Kompetenzen vermittelt werden sollen, scheint es unterschiedliche Anforderungen an eine Simulation zu geben. Es gibt allerdings noch keine wissenschaftliche Evidenz darüber, wie stark Lernende gestresst werden sollten, um einen möglichst positiven Lerneffekt zu erzielen. Um technische Fertigkeiten zu vermitteln und zu üben, können Simulatoren zum Einsatz kommen, die die anatomische bzw. physiologische Realität mit größtmöglicher Genauigkeit abbilden. Sind Soft Skills, Handlungswissen und Entscheidungskompetenzen die Lernziele, so sollte ein Szenario in möglichst wirklichkeitsnahe Rahmenbedingungen eingebettet werden. „Mid-Fidelity-Simulatoren“ scheinen für die notfallmedizinische Ausbildung das größte Spektrum der Kompetenzvermittlung abdecken zu können.

Egal welchen Simulator man einsetzt, gilt: Das gewählte Szenario muss realistisch sein und Simulation sowie technische Fähigkeiten des Simulators müssen aufeinander abgestimmt sein. Ein gut dargestelltes Szenario mit einem gut ausgebildeten Dozenten unter Einsatz einer einfachen Reanimationspuppe scheint für einen Lernerfolg besser zu sein als ein hochkomplexes, jedoch unrealistisches, laienhaftes Simulationsszenario.

Abstract

Simulation assumes a growing importance in the field of emergency medical education. Many rescue service schools work with simulators or even have their own simulation center. Classic resuscitation training in the classroom is increasingly being replaced by realistic case scenarios. But simulators themselves do not train! Using a simulator in emergency medical training does not necessarily mean achieving sustained learning success among the participants. Depending on the skills, abilities or competences being taught, there seems to be different requirements for simulation. However, there is no scientific evidence about how strong learners should be stressed in order to achieve the best learning effect. However, it can be stated that for training purely technical skills, simulators that represent the anatomical or physiological reality as accurately as possible should be used. If soft skills, practical knowledge and decision-making are the learning objectives, a scenario with extremly realistic conditions needs to be embedded. Mid-fidelity simulators seem to be able to cover the widest range of imparting skills for emergency medical training. No matter what simulator is used, the following applies: The selected scenario must be realistic and the simulation as well as technical capabilities of the simulator must be coordinated. A well-presented scenario with a well-trained teacher using a simple resuscitation doll appears to be better than a highly complex, however unrealistic, amateur simulation scenario for successful learning.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Barsuk JH, Cohen ER, Feinglass J et al (2009) Use of simulation-based education to reduce catheter-related bloodstream infections. Arch Intern Med 169:1420–1423

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Breckwoldt J, Gruber H, Wittman A (2015) Simulation Learning. In: Billet S, Gruber H, Harteis C (Hrsg) International handbook of research in professional practice-based learning. Springer, Dordrecht

    Google Scholar 

  3. Bruppacher HR, Alam SK, Leblanc VR et al (2010) Simulation-based training improves physicians perfomans in patient care in high-stakes clinical setting of cardiac surgey. Anesthesiology 112:985–992

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Burghofer K, Lackner C (2006) Schnittstelle zwischen Rettungsdienst und Klinik. Notf Up2date 1:101–113

    Article  Google Scholar 

  5. Denson J, Abrahmson S (1969) A Computer-controlled patient-simulator. J Am Med Assoc 208:504–508

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Farmer E, Van Rooij J, Riemersma J et al (1999) Handbook of simulator based training. Aldershot, Hampshire

    Google Scholar 

  7. Flanagan B, Nestel D, Joseph M (2004) Makin patient safety the focus: crisis resource management in the undergraduate curriculum. Med Educ 1:56–66

    Article  Google Scholar 

  8. Gaba D (1992) Improving anaesthesiologists’ performance by simulation reality. Anaesthesiology 76:491–494

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Goldstein IL, Ford K (2002) Training in organizations: needs assessment, development and evaluation. Belmont, Wadsworth

    Google Scholar 

  10. Issenberg S, Mcgaghie W, Petrusa E et al (2005) Features and uses of high-fidelity medical simulations that lead to effective lerning: a BEME systematic review. Med Teach 27:10–28

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Keitel A, Ringleb M, Schartges I et al (2011) Endocrine and psychological stress response in a simulated emergency situation. Psychoneuroendocrinology 36:98–108

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Leppink J, Van Den Heuvel A (2015) The evolution of cognitive load theory and its application to medical education. Perspect Med Educ 4:119–127

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  13. Mcgaghie W, Issenberg S, Cohen E et al (2011) Does simulation-based medical educartion with deliberate practice yield better results than traditional clinical education? A meda-analytic comparative review of the evidence. Acad Med 86:706–711

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Mcgaghie W, Issenberg S, Petrusa E et al (2010) A critical review of simulated-based medical education research: 2003–2009. Med Educ 44:50–63

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Mcgaghie WC, Issenberg SB, Cohen ER et al (2001) Does simulation-based medical education with deliberate practice yield better results than traditional clinical education? A meta-analytic comparative review of the evidence. Acad Med 86:706–711

    Article  Google Scholar 

  16. Miller G (1990) The assessment of clinical skills/competence/performance. Acad Med 65:63–67

    Article  Google Scholar 

  17. Mönk S (1999) Patientensimulatoren. Notf Rettungsmed 2:297–306

    Article  Google Scholar 

  18. Okuda Y, Bryson EO, Demaria S et al (2009) The utility of simulation in medical education: what is the evidence? Mt Sinai J Med 76(4):330–343

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Politis M, Wu K, Molloy S et al (2010) Parkinson’s disease symptoms: the patient’s perspective. Mov Disord 25:1646–1651

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Rall M, Schaedle B, Zieger J (2002) Inoovative training for enhancing patient safety. Safety culture an integrated concepts. Unfallchirurg 105:1033–1042

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Schaumberg A (2011) Simulatoren für die Präklinik. Rettungsdienst 7:634–635

    Google Scholar 

  22. St. Pierre M, Breuer G (2013) Wie im wahren Leben: Simulation und Realität. In: Russo S (Hrsg) Simulation in der Medizin. Springer, Berlin Heidelberg, S 123

    Chapter  Google Scholar 

  23. Sweller J (2003) Evolution of human cognitive architecture. Psychol Learn Motiv 43:215–266. doi:10.1016/s0079-7421(03)01015-6

    Article  Google Scholar 

  24. Ten Cate O (2006) Entrustability of professional activities and competency-based training. Med Educ 39:1176–1177

    Article  Google Scholar 

  25. Wikipedia https://de.wikipedia.org/wiki/Cognitive_Load_Theory. Zugegriffen: 23.03.2016

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. Schaumberg.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

A. Schaumberg, T. Schröder und M. Sander geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Schaumberg, A., Schröder, T. & Sander, M. Notfallmedizinische Ausbildung durch Simulation. Anaesthesist 66, 189–194 (2017). https://doi.org/10.1007/s00101-017-0264-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-017-0264-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation