Zusammenfassung
Fragestellung
Allwöchentlich besuchen Hunderttausende Zuschauer deutsche Fußballarenen. Unklar ist, wie diese auf einen Massenanfall Verletzter (MANV) vorbereitet sind.
Material und Methoden
Deutsche Profifußballvereine wurden 2011 zu ihren Vorkehrungen im Hinblick auf einen MANV im Stadion befragt.
Ergebnisse
Es beteiligten sich 15 Vereine der 1. und 2. Liga (38,4 %). Im Mittel werden je nach Besucherzahl und Risikobewertung der Partien 61 bis 67 nichtärztliche Helfer und mindestens 2 Notärzte eingesetzt. In allen Fällen erfolgen MANV-bezogene Fortbildungen, bei 14 der 15 Vereine (93,3 %) auch Übungen, davon allerdings in 6 Fällen (42,9 %) länger als 3 Jahre zuvor. Im Mittel stehen 5,3 bis 5,8 Transportmittel bereit. Für die Kommunikation stehen im Mittel 4 verschiedene Techniken zur Verfügung. Von den 15 Vereinen verfügen 14 (93,3 %) über MANV-Einsatzpläne und alle über eine medizinische Einsatzleitung. Nur 8 der 15 Stadien (53,3 %) halten auch eine technische Einsatzleitung vor. Bei 5 Stadien (33,3 %) hatte sich innerhalb der letzten 10 Jahre ein MANV mit mehr als 10 Patienten ereignet. Die letzte MANV-bezogene Übung lag bei 40 % der Teilnehmer länger als 3 Jahre zurück.
Schlussfolgerungen
Die meisten teilnehmenden Arenen sind personell ausreichend auf die Bewältigung der ersten Phase eines MANV vorbereitet. Führungsstrukturen und Transportkapazitäten sind jedoch vielfach nur auf individualmedizinische Lagen ausgerichtet. Insgesamt variieren die eingesetzten Ressourcen deutlich. Die Häufigkeit eines MANV in Fußballarenen ist überraschend hoch, die Übungsfrequenz für ein solches Szenario häufig niedrig.
Abstract
Background
Each weekend soccer arenas attract hundreds of thousands of spectators with the German Bundesliga being one of the most attractive sport series worldwide. In 2006 when the FIFA soccer World Cup™ took place in Germany, the precautions in the participating arenas against mass casualty incidents (MCI) reached a level formerly unknown in Germany. However, it is unknown how soccer arenas are prepared to deal with such incidents in everyday life.
Methods
In 2011 all German major soccer league clubs were questioned about medical precautions in case of MCIs occurring in the stadium. The questionnaire included the following items: stadium capacity, the number of paramedic personnel, emergency physicians and ambulance vehicles, the command and communication structures, the availability of MCI plans, recent MCI drills and the frequency of MCI.
Results
Out of 39, 15 (38.4 %) participated, 50 % from the first league and 20.8 % from the second league. The mean stadium capacity was 41,800 spectators (minimum 10,600, maximum 80,700). Depending on the number of spectators and the individual risk score of the match the following resources were available within the stadiums (average, minimum, maximum,): emergency medical technicians 61–67 (15, 120), emergency physicians 2.3–2.5 (1, 5) and transport capacity 5.3–5.8 patients (1, 15). In 14 arenas (93.3 %) the medical personnel were trained in mass casualty care and had prepared MCI operation schedules. All stadiums had mission control centers equipped with a variety of wired and wireless communication tools, although only eight (52.3 %) arenas used a joint command structure and five (33.3 %) arenas reported MCIs (defined as a scenario involving more than 10 patients) within the past 10 years. In 40 % of the participants the last MCI-related exercise was conducted more than 36 months ago.
Conclusions
Most of the participating arenas were adequately staffed to manage the first phase of MCIs but in contrast command structures and transport capacities often focused on individual emergencies. Although most of the participants stated that they planned the resources provision according to well established algorithms, the resources actually available at the arenas varied considerably. The frequency of MCIs in soccer arenas was surprisingly high in contrast to the frequency of MCI-related drills.
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Danksagung
Den teilnehmenden Vereinen, Arenen und Sanitätsorganisationen wird für ihr Interesse und das Engagement bei der Beantwortung des Fragenkatalogs gedankt.
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor weist für sich und seine Koautoren auf folgende Beziehung hin: Das DENIT wird mit Mitteln des Landes Rheinland-Pfalz gefördert. C. Madler ist als wissenschaftlicher Berater für das Fraunhofer IESE tätig.
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Luiz, T., Preisegger, T. & Madler, C. Massenanfall Verletzter. Anaesthesist 62, 278–284 (2013). https://doi.org/10.1007/s00101-013-2162-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-013-2162-1