Zusammenfassung
Hintergrund
Vor dem Hintergrund ständig steigender Arbeitsanforderungen wird ein erhöhtes Burn-out-Risiko der Anästhesisten diskutiert. Um diese Frage zu klären, untersucht die vorgelegte Studie, ob die Burn-out-Gefährdung für Anästhesisten in Deutschland größer als für andere Berufe ist.
Methode
Ausgewertet wurden 3541 Datensätze von deutschen Anästhesisten, die im Rahmen einer Studie zur Arbeitszufriedenheit das Copenhagen Burnout Inventory (CBI) ausgefüllt haben. Aus diesen Daten wurden der Anteil der Personen mit einem erhöhten Burn-out-Risiko sowie ein generalisierter Burn-out-Score für Anästhesisten und einzelne Untergruppen berechnet. Die errechneten Scores wurden mit vorhandenen Stichproben der deutschen Allgemeinbevölkerung und deutscher Krankenhausärzte verglichen.
Ergebnisse
Es haben 40,1% der Studienteilnehmer ein erhöhtes Risiko für ein Burn-out-Syndrom (BOS). Unterschiede im Risiko bestehen zwischen den Geschlechtern, der Qualifikation und im Vergleich der Tätigkeit im Krankenhaus bzw. im niedergelassenen Bereich. Weiterhin zeigen „analysis of variance“ (ANOVA) und Post-hoc-Testung Unterschiede der errechneten Burn-out-Scores für Assistenzärzte (Mittelwert ± Standardabweichung: 46 ± 18,5), Fachärzte (42,9 ± 19,7), Oberärzte (41,2 ± 19,3) und Chefärzte (36 ± 18,8; p < 0,01). Für den Vergleich zwischen Assistenz- und Fachärzten sowie Fach- und Oberärzten fanden sich keine Unterschiede. Der Vergleich der Burn-out-Scores der Anästhesisten mit der Stichprobe der Krankenhausärzte (49 ± 19; n = 616) und der Stichprobe der deutschen Bevölkerung (44 ± 19; n = 4709) zeigt den niedrigsten Wert für die Anästhesisten (42 ± 19). Von den Untergruppen erzielt die Gruppe der Assistenzärztinnen in der Anästhesie den höchsten Burn-out-Score (49,1 ± 19).
Schlussfolgerung
Trotz des Anteils von 40,1% der Teilnehmer mit einem erhöhten Burn-out-Risiko ist die Burn-out-Gefährdung für Anästhesisten in Deutschland nicht größer als für andere Berufsgruppen.
Abstract
Background
With the demands faced by anesthetists and intensive care physicians apparently increasing continuously in Germany, the increased risk of burnout in comparison with the general working population is discussed. This debate has previously been merely speculative because of the lack of studies comparing the burn-out risk of the German working population with anesthetists. Accordingly it was not certain whether anesthetists really are at greater risk of developing burnout as has often been suggested. Moreover, age, gender, function, workplace environment, e.g. working at a hospital compared to a general practitioner (GP) surgery, may influence the risk of burnout. Therefore, this study examined whether the risk for anesthetists in Germany suffering from burnout really is greater than in other occupations. In addition, factors influencing the burnout risks of anesthetists were analyzed.
Method
A total of 3,541 questionnaires completed by German aaesthetists for a study on work satisfaction by the CBI (Copenhagen Burnout Inventory, part of the Copenhagen Psychosocial Questionnaire, COPSOQ) were analyzed. Apart from calculating the number of participants with a high risk of developing burnout syndrome, the data were used to calculate a generalized burnout score for all participants. The score was compared with data from both a random sample representing a wide variety of occupations from among the general population in Germany (n = 4,709) and a random sample of German hospital doctors (n = 616). In addition, subgroups were formed by gender, function (senior consultant, senior physician, specialist, junior doctor) and type and place of work (university hospital, public hospital, private clinic, GP surgery, freelance work) and the proportion of each group with a high risk of burnout syndrome was calculated. In addition, general burnout scores were compared statistically for differences among the various groups.
Results
The proportion of study participants with a high risk of burnout was 40.1%. Differences were found to exist between genders (male 37.2% versus female 46%), qualifications (senior consultant 28.9%, senior physician 38%, specialist 41.5%, junior doctor 46.7%) and working in a hospital (41.3%) compared to a GP surgery (33.2%). The random sample of hospital doctors (n = 616) showed a burnout score of 49 ± 19 (mean ± standard deviation), compared to 44 ± 19 for a random sample of the German population (n = 4,709) and 42 ± 19 for anesthetists (p < 0.01).
Of the subgroups formed, the highest score (49.1 ± 19) was recorded for female junior doctors working in anesthesia. The type of hospital did not influence the burnout score (university hospital 43.8 ± 19.8 versus public hospital 42.9 ± 19.1 versus private hospital 42.4 ± 18.7, p > 0.05). Working in a hospital was found to result in higher burnout scores than in a GP surgery or freelance work (43 ± 19.2 versus 38.1 ± 20.5; t(3531) = 5.0, p < 0.001)
Conclusions
Despite 40.1% of anesthetists being at high risk of burnout, generally speaking the risk of burnout among anesthetists was not higher than in other occupational groups in Germany. However, burnout risks for specific groups, such as female junior doctors in anesthesia, were higher and the possibility of providing social support in the workplace should be considered.
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W. Heinke und P. Dunkel haben zu gleichen Teilen zu der Arbeit beigetragen.
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Heinke, W., Dunkel, P., Brähler, E. et al. Burn-out in der Anästhesie und Intensivmedizin. Anaesthesist 60, 1109–1118 (2011). https://doi.org/10.1007/s00101-011-1947-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-011-1947-3