Skip to main content
Log in

Simulationsbasiertes „Anaesthesia-Crisis-Resource-Management-Training“

Ergebnisse einer Nachbefragung zum Lernerfolg

Simulation-based anaesthesia crisis resource management training

Results of a survey on learning success

  • Originalien
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

In Deutschland ereignen sich jährlich bis zu 38.000 Todesfälle im Zusammenhang mit medizinischen Behandlungsfehlern. Mit 3,3–5 Todesfällen/1 Mio. durchgeführter Anästhesien sind diese Prozeduren deutlich sicherer als medizinische Prozeduren im Allgemeinen, allerdings noch immer zehnmal risikoreicher als die zivile Luftfahrt. Bis zu 80% aller vermeidbaren Fehler sind auf mangelnde Fähigkeiten in „non-technical skills“ (NTS) wie Kommunikation, Teamfähigkeit und Organisation des Arbeitsplatzes zurückzuführen. Ein Training dieser NTS mithilfe des „Anaesthesia Crisis Resource Management“ (ACRM) ist curricularer Bestandteil des Berliner Simulationstrainings (BeST). Ziel dieser Studie war es, anhand einer durch Faktorenanalyse konstruierten latenten Outcomevariablen „subjektive Bewertung des Lernerfolgs“ die subjektive Bewertung der trainingsbedingten Verhaltensänderung im Berufsalltag unter besonderer Berücksichtigung des Faktors Kommunikation darzustellen.

Material und Methoden

Insgesamt wurden im Zeitraum der Jahre 2001 bis 2004 235 ärztliche Kollegen unterschiedlicher Berufserfahrung trainiert. An 228 dieser Teilnehmer wurde ein anonymer Fragebogen per Post versendet. Es konnten 146 Fragebögen entsprechend einem Rücklauf von 64% ausgewertet werden. Der Fragebogen beinhaltete u. a. 13 Fragen zur Bewertung des Workshops und zum Lernerfolg aus den Inhalten „Kommunikation im OP“, „Teamwork im OP“ und „medizinisches Wissen“. Nach einer Faktorenanalyse wurden Zusammenhänge zwischen den konstruierten latenten Outcomevariablen „subjektive Bewertung des Lernerfolgs“, „workshopbedingte Bedeutungsänderung von Kommunikation“, „allgemeine Bewertung und Relevanz“ sowie möglichen unabhängigen Faktoren für die Bewertung des Simulationstrainings in einer logistischen Regression analysiert.

Ergebnisse

Es konnten keine Zusammenhänge zwischen Ausbildungsstand und Alter der Teilnehmer sowie BeST-Termin und der subjektiven Bewertungen der trainingsbedingten Verhaltensänderungen gezeigt werden. Signifikanten Einfluss auf die Bewertung hatten insbesondere die empfundene Realitätsnähe der Szenarien (p<0,01) und andererseits das Geschlecht des Teilnehmers (p=0,03); Frauen bewerteten das Simulationstraining besser. Aus Sicht der Teilnehmer hat sich trainingsbedingt die Einschätzung von NTS, insbesondere der Kommunikation, während der Bewältigung von Zwischenfällen im OP geändert.

Schlussfolgerung

Gut inszenierte, realistische Simulation fördert den Lernerfolg. Gender-Aspekte sind im ACRM-Training möglicherweise zu berücksichtigen.

Abstract

Background

Up to as many as 38,000 people die in German hospitals each year as a result of preventable medical errors. Anesthetic procedures are generally safer than internal medical procedures and the mortality associated with anesthesia is estimated to be 3.3-5 cases per million. However, this is still 10 times higher than the risk associated with civilian aviation for example. Up to 80% of mistakes are attributable to inadequate execution of non-technical skills (NTS) such as communication, teamwork and organization of the working environment. Training in non-technical skills through Anesthesia Crisis Resource Management (ACRM) is an integral part of the Berlin Simulation Training (BeST) curriculum. The aim of this study was to describe the subjective evaluation of change in routine clinical behavior as a result of simulator training using latent outcome variables such as “subjective evaluation of learning outcome”, with special emphasis on communication.

Material and methods

In total 235 doctors with varying levels of professional experience received BeST training between 2001 and 2004. An anonymous postal questionnaire was sent to 228 of these participants and the response rate was 64% The questionnaire contained 13 questions covering evaluation of the workshop and learning outcome with respect to communication in the operating room (OR), teamwork in the OR and medical knowledge. Following factor analysis 3 latent outcome variables (subjective evaluation of the learning outcome, workshop-related change in perception of the value of communication and general value and relevance) were generated. Logistic regression was used to determine whether there was any relationship between the latent outcome variables and a number of independent factors.

Results

It was not possible to demonstrate any relationship between the level of professional training, age or date of the workshop and the variables selected to describe subjective evaluation of behavioral change as a result of the workshop. How realistic the candidates perceived the training scenarios to be (p<0.01) and the sex of the candidates (p=0.03) were both significantly related to evaluation and female candidates were more likely to positively evaluate the simulator training.

From the candidates’ perspective the training significantly altered their perception of the value of NTSs, and in particular communication, during the management of critical incidents in the OR.

Conclusion

Well-staged and realistic simulation is associated with better learning outcomes. It may be important to take gender aspects into account in ACRM training.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Awad SS, Fagan SP, Bellows C et al (2005) Bridging the communication gap in the operating room with medical team training. Am J Surg 190(5):770–774

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Bartlett MS (1950) Tests of significance in factor analysis. Br J Psychol Statist Sec 3:77–85 and 4:1–2

    Google Scholar 

  3. Blum RH, Raemer DB, Carroll JS et al (2005) A method for measuring the effectiveness of simulation-based team training for improving communication skills. Anesth Analg 100(5):1375–1380

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Bosse G, Schröder T, von Heymann C, Spies C (2007) Berliner Simulationstraining (BeST) – the concept of anesthesia simulation. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 42(10):740–744

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Cooper JB, Gaba D (2002) No myth: anesthesia is a model for addressing patient safety. Anesthesiology 97:1335–1337

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. DGAI-Verbandsmitteilung (2002) Anforderungskatalog zur Durchführung von Simulatortraining-Kursen in der Anästhesie. Anaesthesiol Intensivmed 43:828–830

    Google Scholar 

  7. Fletcher G, Flin R, McGeorge P et al (2003) Anaesthetists‘ non-technical skills (ANTS): evaluation of a behavioural marker system. Br J Anaesth 90(5):580–588

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Fletcher GCL, McGeorge P, Flin RH et al (2002) The role of non-technical skills in anaesthesia: a review of current literature. Br J Anaesth 88(3):418–429

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Flin R, Fletcher G, McGeorge P et al (2003) Anaesthetists‘ attitudes to teamwork and safety. Anaesthesia 58(3):233–242

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Freeth D, Hamimick M, Koppel I et al (2003) A critical review of evaluations of interprofessional education. Higher Education Academy Learning and Teaching Support Network for Health Sciences and Practice, London. http://www.health.ltsn.ac.uk/publications/occasionalpaper/occasionalpaper02.pdf

  11. Gaba DM, Fish KJ, Howard SK (1994) Crisis management in anesthesiology. Livingstone, New York

  12. Gaba DM, Howard SK, Fish KJ et al (2001) Simulation-based training in anesthesia crisis resource management (ACRM): a decade of experience. Simulation Gaming 32:175–193

    Article  Google Scholar 

  13. Gaba DM (2004) The future vision of simulation in health care. Qual Saf Health Care 13 [Suppl 1]:i2–i10

  14. Gawande AA, Zinner MJ, Studdert DM et al (2003) Analysis of errors reported by surgeons at three teaching hospitals. Surgery 133:614–621

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Grube C, Schaper N, Graf BM (2002) Man at risk. Aktuelle Strategien zum Risikomanagement in der Anästhesie. Anaesthesist 51(4):239–247

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Hansis M, Hart D, Becker-Schwarze K, Hansis D (2001) Medizinische Behandlungsfehler in Deutschland. In: Robert Koch-Institut (Hrsg) Gesundheitsberichtserstattung des Bundes. RKI, Berlin

  17. Harms C, Young JR, Amsler F et al (2004) Improving anaesthetists‘ communication skills. Anaesthesia 59(2):166–172

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Holzman RS, Cooper JB, Gaba DM et al (1995) Anesthesia crisis resource management: real-life simulation training in operating room crises. J Clin Anesth 7:675–687

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Howard SK, Gaba DM, Fish KJ et al (1992) Anesthesia crisis resource management training: teaching anesthesiologists to handle critical incidents. Aviat Space Environ Med 63:763–770

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Kaiser HF (1958) The varimax criterion for analytic rotation in factor analysis. Psychometrika 28:187–200

    Article  Google Scholar 

  21. Dziuban CD, Shirkey EC (1974) When is a correlation matrix appropriate for factor analysis? Psychol Bulletin 81:358–361

    Article  Google Scholar 

  22. Kirkpatrick DL (1994) Evaluating training programs: the four levels. Berrett-Koehler, San Francisco

  23. Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS (eds) (2000) To err is human. Building a safer health system. National Academy of Science, Washington. http://www.nap.edu/books/0309068371/html/. Gesehen 02.10. 2005

  24. Lingard L, Espin S, Whyte S et al (2004) Communication failures in the operating room: an observational classification of recurrent types and effects. Qual Saf Health Care 13:330–334

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Lussi C, Grapengeter M, Schüttler J (1999) Simulator training in anesthesia. Applications and value. Anaesthesist 48(7):433–438

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Mello MM, Studdert DM, Brennan TA (2003) The new medical malpractice crisis. N Engl J Med 348: 2281–2284

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Morey JC, Simon R, Jay GD et al (2002) Error reduction and performance improvement in the emergency department through formal teamwork training: evaluation results of the MedTeams project. Health Serv Res 37(6):1553–1581

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Mühlinghaus I, Scheffer S, Antolic A et al (2007) Teamarbeit und Fehlermanagement als Inhalte des Medizinstudiums. GMS Z Med Ausbild 24(4):Doc 184

    Google Scholar 

  29. Norusis MJ (2005) SPSS 14.0 Advanced statistical procedures companion. Prentice Hall, New Jersey

  30. Rall M, Dieckmann P (2005) Simulation and patient safety. The use of simulation to enhance patient safety on a system level. Curr Anaesth Crit Care 16(5):273–281

    Article  Google Scholar 

  31. Rall M, Schaedle B, Zieger J et al (2002) Innovative training for enhancing patient safety. Safety culture and integrated concepts. Unfallchirurg 105(11):1033–1042

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  32. Reason J (2001) Understanding adverse events: the human factor. In: Vincent C (ed) Clinical risk management. Enhancing patients‘ safety. BMJ Books, London, pp 9–30

  33. Risser DT, Rice MM, Salisbury ML et al (1999) The potential for improved teamwork to reduce medical errors in the emergency department. Ann Emerg Med 34:373–383

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  34. Rivers RM, Swain D, Nixon WR (2003) Using aviation safety measures to enhance patient outcomes. AORN J 77:158–162

    Article  PubMed  Google Scholar 

  35. Salas E, Burke CS, Bowers CA, Wilson K (2001) Team training in the skies: does crew resource management (CRM) training work? Hum Fact 43(4):641–674

    Article  CAS  Google Scholar 

  36. Sexton JB, Thomas EJ, Helmreich RL (2000) Error, stress, and teamwork in medicine and aviation: cross sectional surveys. BMJ 320(18):745–749

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  37. St. Pierre M, Hofinger G, Buerschaper C et al (2004) Simulatorgestütztes, modulares Human Factors Training in der Anästhesie. Konzept und Ergebnisse des Trainingsmoduls „Kommunikation und Kooperation im Team“. Anaesthesist 53(2):144–152

    Article  Google Scholar 

  38. Steadman RH, Coates WC, Huang YM et al (2006) Simulation-based training is superior to problem-based learning for the acquisition of critical assessment and management skills. Crit Care Med 34(1):151–157

    Article  PubMed  Google Scholar 

  39. Sutcliffe KM, Lewtorz E, Rosenthal MM et al (2004) Communication failures: an insidious contributor to medical mishaps. Acad Med 79:186–194

    Article  PubMed  Google Scholar 

  40. Vincent C, Moorthy K, Sarker SK et al (2004) Systems approaches to surgical quality and safety: from concept to measurement. Ann Surg 239(4):475–482

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C. Spies.

Anhang

Anhang

Fragebogen

Abb. 5
figure 5a

Fragebogen

Abb. 5
figure 5b

Fortsetzung

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schröder, T., v. Heymann, C., Ortwein, H. et al. Simulationsbasiertes „Anaesthesia-Crisis-Resource-Management-Training“. Anaesthesist 58, 992–1004 (2009). https://doi.org/10.1007/s00101-009-1622-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-009-1622-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation